Hoe moet je springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe moet je springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:23

Hey iedereen,

Hoe moet je springen, als ruiter zijnde?

Met het paard heb je dus: aanrijden, afzet, zweefmoment, landing en dan weer verderrijden ... Maar wanneer moet je dan als ruiter in verlichte zit gaan (en blijven?).

Ik heb altijd gedacht zodra je paard afzet, bij het zweefmoment zit je dan nog in verlichte zit, bij de landing ook (eventueel je evenwicht wat naar achter? maar toch niet gaan zitten) en dan bij het verder rijden ga je weer in het zadel zitten ...

Zei ik ergens op een forum dat je bij een zweefmoment niet in je zadel mocht gaan zitten (was zo ergens een foto), krijg ik de opmerking dat ik er niks van ken en dat je bij de landing in je zadel moet zitten en dan bij het verderrijden weer in verlichte zit?

Ik snap niet goed wat ze precies bedoelen, maar ik begin nu wel te twijfelen. Ikzelf spring eigenlijk nooit (heb het wel al gedaan maar het is niet mijn favoriete discipline ), dus uit mijn ervaring kan ik het niet halen ... maar ik heb toch graag wat basiskennis

Zit ik nu zo verkeerd met mijn gedachte?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:44

Volgens mij hoort dit op RT.

vecindario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:45

volgens mij ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:47

vecindario schreef:
volgens mij ook

???

Snap je reactie niet meteen ...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:55

Zodra voorbenen van de grond gaan ga je met je lichaam iets mee naar voren en kom je uit het zadel, Tijdens het zweefmoment in de verlichte zit en tijdens de landing weer met je kont in het zadel. Zo blijf je zitten totdat je paardje weer afzet voor de volgende sprong.
Citaat:
bij de landing ook (eventueel je evenwicht wat naar achter?

Nee, want dan stoor je het paard in zijn beweging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:56

Dus je moet bij de landing echt terug zitten in je zadel?
Krijg je dan niet een enorme slag in je rug?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:07

eigenlijk moet je vooral zoveel mogelijk mee met je paard gaan. bij het aanrijden blijf je zo lang mogelijk in het zadel zitten, dan heb je meer controle met je zit over het tempo, bij de afzet ga je mee, je zweeft mee, en dan ga je mee met de rug van het paard. en al is het raar, meestal zit je dan in de landing wel terug in het zadel, maar wel niet echt met je volle gewicht.

Rosie

Re: Hoe moet je springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:01

Zoals Biepje zegt.
Je moet met de beweging meegaan. Meestal merk je het zelf wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:28

Ok, maar het is dus toch niet zo dat je tijdens het zweefmoment moet zitten he? Want dat was volgens die mensen wel zo

En bij de landing moet je dan terug richting zadel gaan, maar er toch niet meteen in gaan zitten (= ploffen) veronderstel ik?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:31

Helaas zijn dit soort dingen moeilijk zo uit te leggen. Neem wel springles als je wil gaan springen. Dit om je paardje zoveel mogelijk te ontlasten.

Quibus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:40

Ik ga met Kris25 mee

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:50

nee tijdens het zweefmoment moet je niet gaan zitten nee, slecht plan . tijdens de eventing zie je dit in een cross weleens, maar dat heeft dan wel zijn functie. in een normaal springparcours komt dat niet voor.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:10

Mendiej schreef:
Je moet met de beweging meegaan. Meestal merk je het zelf wel.
Idd.

Want zo ben ik, als ik ga springen zo veel met m'n zit bezig, dat ik soms allerlei rare dingen doe.
Maar spring ik een keertje zonder zadel, dan gaat het wel goed, want tsja, veel houvast heb je niet, dus moet je wel op je paard wachten .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:26

Ben niet van plan te gaan springen hoor, of toch niet regelmatig .. Ik heb het wel al gedaan (tot ongeveer 90 cm) dus het gaat wel .. maar meestal ga ik gewoon zitten zoals het mij uitkomt bij wijze van spreken en denk ik er niet bij na Want daar heb je de tijd niet echt voor Bedoel hier mee dat ik wel in verlichte zit ga enzo he gewoon om het paard zoveel mogelijk te ontlasten, maar ik doe het gewoon op het gevoel en met weinig nadenken erbij van hoe ik precies op dat moment op een juiste manier moet gaan zitten.

Heb nog nooit problemen gehad met het springen zelf, maar omdat ik op dat forum te horen kreeg dat ik er niks van kende ... vroeg ik het mij gewoon even af

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:00

Zoals je het beschrijft doe je het goed het enige is dat je bij de landing weer in een verlichte zit terugkomt in het zadel en weer mee naar voren gaat op de volgende sprong. Vaak is het een kwestie van het voelen wanneer het paard afzet op de sprong etc.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:48

Het heeft naar mijn idee ook veel met oefening te maken! Je voelt opgegeven moment zelf wel wat fijn voor jou en je paard is. Succes!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:56

Weet je wat ik nooit snap bij springen, hoe kan je het uitrekenen? Ze zitten heel vaak te vertellen dat wanneer je op de sprong afkomt rijden je dan moet gaan uitrekenen waar hij afzet en weten hoeveel passen hij dus moet maken. Dat waar hij afzet weet ik dan ongeveer wel, maar ik zou nou echt niet weten hoeveel passen hij nog maakt Hoe reken je dat uit?
Ik zelf rij altijd gewoon recht op de hindernis af en ga wanneer hij afzet gewoon met de beweging mee. Op manegepony's sprong ik soms weleens in de springles, maar met mijn verzorgpony niet meer. Gewoon heb je weleens zo'n dag dat je zin hebt om te gaan springen en dan zet je gewoon een kleine hindernis neer, ik ga meestal niet hoger dan 60cm ofzo, dus liever niet het gezeur dat ik springlessen moet gaan nemen, want het is gewoon zo af en toe een sprongetje. Maar dat wilde ik gewoon graag weten, dat uitrekenen

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:26

Het paard doet eerst de afdruk daarna plaatst hij zijn achterbeen bij en volgt de afzet. Hierna volgt de sprong. Bij de afzet moet je al in verlichte zit zijn en dit voel je echt wel.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:52

Dit is ook kennis die je uit boeken kunt halen. Daarin heeft de schrijver namelijk de tijd genomen om het duidelijk uit te leggen, soms met meerdere bladzijdes erover volgeschreven..Lijkt me duidelijker voor je dan dat anderen hier in enkele zinnen gaan proberen uit te leggen hoe het zit. Mocht je er alsnog niet uitkomen kun je in ieder geval je vraag iets verder specificeren..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:08

even een paar plaatjes van mezelf, er valt genoeg op aan te merken maar dan heb je enig idee:

laatste galopsprong
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... afzet1.jpg
afhankelijk van hoe dicht je bij de sprong komt, blijf je rechter zitten. Ga je nl ter ver naar voren zitten (zoals ik hier doe) en je zit erg kort onder de sprong, dan maak je het je paard moeilijk om goed omhoog te komen omdat je de schouder veel belast en je hem meestal ook te lang laat worden aangezien je handen naar voren gaan.

afzet
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... afzet2.jpg
Hier ga je dus over naar verlichte zit, ik zit nu al wat te veel naar voren.

zweefmoment
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... midden.jpg
hier zit je altijd mee op sprong, uit het zadel.
In de sgw kun je ooit dan dicht bij je zadel blijven, maar dat is een uitzondering

begin van de landing
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... anding.jpg
als je paard begint te dalen breng je je schouders terug en ga je wat rechterop zitten. Niet vol in het zadel ploffen, dan maken ze achter een fout, maar lichtjes je zwaartepunt verleggen.

Hier een animated gifje met een volledige sprong, ik blokkeer wel voor met mijn handen (kijk maar naar Pablo's hoofd) maar je kunt de beweging goed zien.

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... sering.gif

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... srping.jpg
En hier zie je een voorbeeld van een landing na een sgw (af)sprong, ik zit wat te veel terug, maar het gaat erom dat je niet je gewicht op de schouder van het paard hebt als die net zijn 1e galopsprong inzet.

Tijdens het parcours blijf je in principe een heel klein beetje verlicht zitten, niet zo erg als op de sprong maar wel een beetje minder zwaar dan je met dressuur zou doen.
dit is een redelijk voorbeeld daarvan
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... 05/005.jpg

wat betreft het uitrekenen, daar zitten twee elementen in:
- hoeveel galopsprongen zijn er nodig tussen twee sprongen:
Je gaat uit van 1,5 m voor afzet en landing en 3,5 meter per galopsprong. Dat kun je dus gewoon uitpassen.
- hoe kom je passend bij de hindernis?
dat is een kwestie van heel veel springen zodat je leert zien of je afstand klopt. In het begin en op lagere sprongen gaat het bijna altijd goed als je met een goed ritme en voldoende impuls naar een sprong galoppeert. Zolang je niet ziet of je afstand klopt, doe je niets anders dan gewoon blijven rijden! In 95 % van de gevallen krijg je dan een redelijke afstand.
Het helpt ook vaak om veel over balken te galopperen, die je zo'n 20 meter uit elkaar legt. Afhankelijk van de lengte van de galopsprong maak je er dan 5 a 6 passen tussen. Daar kun je wat mee gaan stoeien, probeer het eens in 5 (iets meer naar voren rijden) of 6 (beetje de galop sluiten) te doen.

Als je dit zo een tijd hebt gedaan, begin je te herkennen wanneer de afstand goed is en nog wat later zie je ook wanneer het niet klopt. Dan geeft je gevoel vaak al aan hoe je het moet oplossen, en dat is vrijwel niet uit te leggen van achter een PC.

Maar zoals ik al zei, met een constant ritme en voldoende impuls gaat het bijna altijd goed, en zeker tot het B/L.

/edit
2 * dezelfde foto gebruikt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:13

Nannes schreef:
Weet je wat ik nooit snap bij springen, hoe kan je het uitrekenen? Ze zitten heel vaak te vertellen dat wanneer je op de sprong afkomt rijden je dan moet gaan uitrekenen waar hij afzet en weten hoeveel passen hij dus moet maken. Dat waar hij afzet weet ik dan ongeveer wel, maar ik zou nou echt niet weten hoeveel passen hij nog maakt Hoe reken je dat uit?
Ik zelf rij altijd gewoon recht op de hindernis af en ga wanneer hij afzet gewoon met de beweging mee. Op manegepony's sprong ik soms weleens in de springles, maar met mijn verzorgpony niet meer. Gewoon heb je weleens zo'n dag dat je zin hebt om te gaan springen en dan zet je gewoon een kleine hindernis neer, ik ga meestal niet hoger dan 60cm ofzo, dus liever niet het gezeur dat ik springlessen moet gaan nemen, want het is gewoon zo af en toe een sprongetje. Maar dat wilde ik gewoon graag weten, dat uitrekenen

Er zijn maar weinig ruiters die dat echt goed kunnen!!!! Kwestie van inzicht en ervaring.

Ontopic. Meeste is wel beschreven. Ik probeer bij mensen die last krijgen van de rug in de landing ze te laten voelen wanneer het achterbeen weer voor het eerst de grond raakt. Op dat momend kan je weer gaan zitten. Sommige mensen rijden het hele parcours verlicht. Heb ik met mijn paard ook gedaan dat beviel haar beter tijdens het gallopperen. Is per paard verschillend.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:15

PS waarom zou je willen weten hoeveel passen hij nog maakt? Je wil er zeker van zijn dat je passend uitkomt, toch

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:16

Lielle schreef:
PS waarom zou je willen weten hoeveel passen hij nog maakt? Je wil er zeker van zijn dat je passend uitkomt, toch

Meetlint mee!!!!

Sommige mensen denken dat ze het kunnen. Zeker in de B parcoursen zou ik wel eens een onderzoekje willen verrichten.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:20

Denken dat ze wat kunnen? Ik weet van mezelf dat ik meestal passen bij de sprong kan komen, ik kan nl ook corrigeren om er kort onder te komen of juist op groot te gaan, maar ik kan je niet vertellen hoeveel galopsprongen het nog zijn als ik aan het aanrijden ben.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:07

Je moet rijdens het zweefmoment niet gaan zitten nee, dat is wel duidelijk. Ooit wel eens springruiters gezien op tv? Jij hebt gelijk hoor En je moet bij de landing ook niet terug ploffen in je zadel, maar meestal gebeurt dit ook niet. Dat moet je gewoon zelf voelen. Je moet je paard gewoon niet belasten boven de sprong