Martingaal als 'wapen' tegen kissing spines

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Martingaal als 'wapen' tegen kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 00:25

Nav een artikel in de nieuwste Bit en een daar geponeerde stelling graag wat reacties of dit idd zo is.
Citaat:
Vijf ruiters rijden met martingal. Volgens lesgever Diana standaard, want dit voorkomt dat het paard bij een minder geoefende ruiters met de neus in de lucht loopt.
Kissing spines is daar een naar gevolg van, legt Diana Pieters uit

Bij slecht ruggebruik zou kissing spines kúnnen ontstaan, maar of een paard 'omlaag trekken' met een martingaal dit nou voorkomt ??
Je krijgt er iig andere dingen voor terug die je ook niet wilt.

Edit: typo (2x)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-11-05 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Martingaal als 'wapen' tegen kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:30

Ben eens benieuwd naar andere reactie's.Mij lijkt het niet de oplossing.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:47

Ik vraag me af hoe jij je paard omlaag trekt met een martingaal?
Ik rijd zelf ook met een martingaal, en trekken komt daar absoluut niet bij te pas. Paard wordt ook niet in een houding gedwongen.
Op het moment dat het paard niet meer met zn hoofd in de lucht loopt, werkt de martingaal ook absoluut niet meer in. Ook mét martingaal kan een paard nog tegen de hand zijn, en zijn hoofd tot op zekere hoogte omhoog doen. De martingaal voorkomt enkel dat het punt bereikt wordt waarop je paard zich helemaal aan je hulpen onttrekt door zn hoofd vertikaal in de lucht te steken.
Met een martingaal rijd je je paard niet 'naar omlaag' of nageeflijk. Dat doe je nog steeds op de normale manier (met je been dus).

Wat zijn volgens jou de nare gevolgen van een martingaal?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:01

Martingaal lijkt me geenszins schadelijk, en als het een (mogelijke) oplossing is tegen kissing spines... waarom niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:04

Een goed afgestelde, dus niet te korte!, martingaal lijkt me geen probleem.

Maar ofdat nu kissingspines zou verhelpen?
Lijkt mij stug, want nageeflijk, ontspannen enz, word een paard niet ineens door het dragen van een martingaal.
Hij gaat je daardoor ook echt niet beter dragen of wat ook.
Dus lijkt mij vreemd

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:19

Ehm.,..wat zijn kissing spines?
Wervels die tegen elkaar worden gedrukt ofzo?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:21

zelfde vraag als hier boven

en nagevelijk rijden doe je idd gewoon nog op de normale manier. Wij hebben een martingaal gebruikt voor het buiten rijden omdat de pony toen nog erg kijkerig was en haar hoofd erg hoog hield. Als ze er met martingaal vandoor schiet heb ik toch meer het idee dat ik haar sneller terug kan krijgen omdat ze haar hoofd niet helemaal omhoog kan houden (rijd nu inmiddels al jaren zonder hulpteugels....)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:40

Kissing spines zijn "kussende wervels" . Er is een botwoekering op de doornuitstekels van de wervels en als dit in erge mate is dan "kussen" de wervels elkaar.
Waardoor dit ontstaat is niet bekend. Wat mij wel opvalt is dat tegenwoordig wel heel veel paarden kissing spines hebben

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:54

Ik heb ook een paard met Kissing spine gehad,ik heb van alles geprobeerd om hem gemakkelijker te laten lopen.Ook heb ik een martingaal geprobeerd maar dat maakte helemaal niets uit.

Mijn paard gooide zijn hoofd steeds omhoog,hij kreeg juist meer last met martingaal.Niets hielp dus uiteindelijk heb ik afscheid genomen.

En dat er veel paarden met Kissing spine zijn komt door de digitale fotografie.Vroeger was het met gewone rontgenfoto`s moeilijk te zien.Nu kunnen ze de foto`s digitaaal uitvergroten,de paarden waren er vroeger wel,de diagnose was alleen moeilijker te stellen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:22

De enige die er beter van wordt, is degene die martingaal teugels verkoopt.... De problemen die in een leeromgeving met beginners optreden zijn veel omvattender. Een paard kan de rug ook verkeerd gebruiken als het met hoofd en hals door de beperkingen die de martingaal oplegt meer in de juiste positie lijkt. Die hoofd hals positie zegt echter niets over de kwaliteit van rijden en correct ruggebruik. In een leeromgeving kan veel schade aan paarden optreden, het is een illusie dat een martingaal daar verbetering in brengt..... Er is maar een manier om paarden minder slecht te laten worden ...... in een leeromgeving is dat moeilijker te realiseren. Kissing Spines of Kussende Wervels zijn zeer pijnlijk voor een paard. Therapeutisch kan het helpen om een paard boller in de bovenlijn te rijden. De motivatie is dat het paard dan minder last heeft of kan krijgen van kissing spines. De afstand tussen de onderlinge werveluitsteeksels wordt groter. De impact is echter dat door dit soort oefeningen de gangen waarbij een zweefmoment aanwezig is, dus draf en galop er negatieve impact op de kwaliteit van de beweging in gang is. De natuurlijke gangen worden er niet beter door. In de lesomgeving zie je dit soort oefeningen zelfs door beginners uitvoeren..... Denk je echt dat het alternatief dan ook helpt..... ?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:33

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:35

Ook ik zat met grote ogen het verhaal in het Bit te lezen, dit was in de Manegetest te lezen, vond het een erg wazige stelling!

Het heeft niets met elkaar te maken en KS voorkomen doe je echt niet met een martingaal! KS is een aandoening die niet ontstaat doordat een paard zijn hoofd eruit gooit o.i.d. Dus de "oplossing" martingaal raakt kant noch wal!

Wat had ik dan snel klaar geweest met Harm, sinds vorig jaar oktober al onder behandeling wegens KS, lekker die martingaal erom en karren maar........

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:07

Mmmm, zat ff te denken, misschien een slof erom hangen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:53

Zou kunnen, die is er ook in western-uitvoering

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:14

Flink strak zodat zijn hoofd tussen zijn voorbenen komt, ja dan maak je zijn rug echt rond en kunnen die wervels van zijn lang zal ze leven nooooit meer tegen elkaar komen.......

T wachten is dan alleen op het over de kop slaan

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:21

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:26

Lijkt me niet, Gamble is altijd met martingaal gereden en had helaas zeer ernstige KS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:18

gamble schreef:
Lijkt me niet, Gamble is altijd met martingaal gereden en had helaas zeer ernstige KS.

Maar dan had je hem niet strak genoeg staan

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:25

Ik heb dus een kissing spines paard, maar kan je verzekeren dat dat met een martingaal echt niet over gaat hoor!!!
Grote flauwekul dus ,lijkt me een typisch geval van interessant gezwets!

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:28

daffodil schreef:
Flink strak zodat zijn hoofd tussen zijn voorbenen komt, ja dan maak je zijn rug echt rond en kunnen die wervels van zijn lang zal ze leven nooooit meer tegen elkaar komen.......

T wachten is dan alleen op het over de kop slaan

Tja...de enige ideale oplossing

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:29

Het lijkt mij ook wat vergezocht, maar als de martingaal correct zit, zo los dus, dat het paard niet echt tegen de teugel maar nog wel voor de teugel kan lopen, heb ik er geen moeite mee. (niet in de krul getrokken dus)

Bovendien beschermt een martingaal ook de paardenmond tegen al te hoog gehouden beginnershandjes.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:24

Ik denk dat de mevrouw die dit had bedacht "met het hoofd omlaag lopen" verwarde met "over de rug lopen". Je zou je kunnen voorstellen dat als de hals en rug ahw ronder zijn, dat de doornuitsteeksels van de paarden dan wat verder uit elkaar komen te staan. Maar met een martingaal voorkomen dat ze het krijgen zie ik eigenlijk niet zo het nut van....

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:57

ook ik heb een paard met KS, maar vindt dit een kromme opmerking.. Zelfs als een paard niet met zijn hoofd in de lucht loopt kan Ks ontstaan. Wat dacht je van al die paarden die hun rug weg drukken tijdens het rijden en toch hun koppie niet in de lucht hebben maar naar beneden, nooit gemerkt dat een martingaal ook hiervoor geschikt is

nu wordt vast de martingaal weer een rage, en dan iedereen maar zeggen:

"ik rijd met martingaal omdat mijn paard anders KS krijgt, ben echt een voorstander van een martingaal"

(en dan niet eens wetende wat KS uberhaupt in houdt)
Laatst bijgewerkt door loutjuh op 14-11-05 14:09, in het totaal 3 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:06

Sugarmiss schreef:

Bij slecht ruggebruik zou kissing spines kúnnen ontstaan, maar of een paard 'omlaag trekken' met een martingaal dit nou voorkomt ??
Je krijgt er iig andere dingen voor terug die je ook niet wilt.)

Je trekt nooit met een martingaal, maar begrenst! Lijkt me een hele goede oplossing voor sterrenkijkertjes!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:12

Als de martingaal te kort zit 'trek' je een paard dus altijd naar beneden.
Van westernpaarden wordt verwacht dat ze diep lopen, dus heeft een martingaal op de 'engelse' stand geen effect.