Een paar probleempjes. Kwaad tot erger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Een paar probleempjes. Kwaad tot erger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:18

Hooi

Ik heb een verzorgpony zins mei.
Een schat van een beest, alleen wat te druk onder het rijden. Opzich geen probleem, maar het is wel vervelend. Altans dit was aan het begin! Nu is het zins de zomervakantie; VANDOOR! JOEPIE RACEN! bij haar. En dit is dus wel erg.
Ik heb al verschillende dingen geprobeert:
- Longeren van te voren. Hier put ik haar alleen maar mee uit aan het begin, en verhelp je het probleem dus niet.
- Veel bezig houden. Maar dan doet ze het nog!
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Lessen met haar kan niet, een prive instructeur vinden me ouders toch wat te duur. Ze vinden lessen met haar niet erg, maar een prive instructeur; NEE. En dan kan ik wel de oren van hun kop af zeuren, maar het blijft dan nee.
[edit] En de eigenaar weet zelf niet veel van paarden, kan mij dus ook niet helpen. Hij weet alleen wat voor voer zo'n paardje moet, hoe alles heet. [/edit]

Ik wil dus heel erg graag hulp!
Enne ik heb nog een paar vraagjes.
Ik verzorg ook nog andere pony's
En hoe rijd ik die;
- Verzameld, ja van voren tegenhouden en van achteren drijven? Maar hoe moet dat precies..?
??

In ieder geval alvast bedankt!

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:32

Ah, bekend probleem Wel gewoon blijven drijven, en opvangen met je buitenteugel

Dus die er vooral bijhouden. Verder weinig tips, behalve instructrice eens vragen. Succes!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:29

Sja.. veel bezighouden werkt meestal wel.
Veel voltes rijden en zo. In het begin laat ik ze meestal gaan, met veel figuren tussendoor. En dan na een kwartiertje vind ik het tijd dat ze zich gaan gedragen.
Is vaker rijden geen optie?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:34

Ik rijd al zo vaak als ik kan
En van voltes wordt ze alleen nog maar drukker.. en dus gekker in de kop.
En laten gaan vind ik te gevaarlijk; dan verlies ik namelijk helemaal de controle.. en aangezien ik in het weiland met prikkeldraad moet rijden.. neem ik liever de risico's niet.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:37

zet haar op een wat minder voedrijk dieet, zeg maar zo min mogelijk haver en in die richting, je kan ook veel ophoudingen maken naar stap of halthouden.... bijvoorbeeld in een hoek net zolang totdat ze weer rustig is en dan weer verder rijden..... verder weet ik het ook niet, als ik haar zelf zou hebben zou ik het misschien wel weten, het is moeilijk via het internet maar ik zou zeggen; probeer het maar.

miss_nadine

Re: Een paar probleempjes. Kwaad tot erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:46

Wat bij mij helpt als mijn paardje gaat lopen racen, is mijn been er goed aan leggen (hiervoor moet je niet op een drukke weg rijden maar dat snap je vast wel ). Ik drijf haar zeg maar nog harder. Je denkt dat je dan de controle verliest maar het tegenovergestelde is waar. Het paard weet dan tenminste dat jij er nog opzit. Gaat je paard langzamer, weer een schopje erbij. Je paard mag mas stoppen wanneer jij dat wilt! Op deze manier laat je zien dat jij het voor het zeggen hebt en is voor het paard de lol er vanaf.
Probeer verder inderdaar veel overgangen te rijden en veel figuren. Merk je dat je paardje heet gaat worden (wat de mijne doet zodra we gaan draven) is hem heel rustig laat draven. Probeer zo veel mogelijk te ontspannen en doe net of je rustig aan het stappen ben. Merk je dat ie ontspant, bijvoorbeeld door wat aanleuning te geven, verhoog het tempo dan iets. Zorg ervoor dat jij de controle blijft houden. Gaat ie harder? Dan weer terugnemen naar een sukkerdrafje tot jij weer wat meer toetstaat.
Merk je dat ie drukker word van figuren rijd dan eerst dat rustige drafje gewoon op de hoefslag tot jij voelt dat je wat figuren kan gaan rijden.
Let er verder op dat je je paard telkens voor bent. Voel je hem vernellen, gelijk weer terugnemen.
Succes!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:58

Hollybolly schreef:
zet haar op een wat minder voedrijk dieet, zeg maar zo min mogelijk haver en in die richting, je kan ook veel ophoudingen maken naar stap of halthouden.... bijvoorbeeld in een hoek net zolang totdat ze weer rustig is en dan weer verder rijden..... verder weet ik het ook niet, als ik haar zelf zou hebben zou ik het misschien wel weten, het is moeilijk via het internet maar ik zou zeggen; probeer het maar.

Ze staat op het land, en krijgt alleen hooi bijgevoerd. Ze heeft nooit haver of wat dan ook gehad. En ik kan haar voer niet veranderen, dat is toch echt aan de eigenaar!

@ miss_nadine: Heel erg bedankt! Ik denk dat ik er wat aan heb, ik ga het zeker proberen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:24

owkee, ik weet het dan ook niet ivb met voer, probeer het dan toch op te lossen met rijden en als het niet anders kan kan je tijdelijk een keer een kalmeringsmiddel proberen, zelf niet zo'n voorstander maar heb er zelf ook geen ervaring mee, rijd liever net zolang tot het gemieter over is

Gringo_o6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:09

als die er van doorgaat rustig blijven zitten en meteen proberen te corrigeren en dan rustig doorrijden. En ja wat de andere al zeiden gewoon heel veel doen met hem en als die is een keertje te hard gaat gewoon een kleine volte insturen en dat proberen rust erin te krijgen

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:18

Heb je zelf ook nog les naast al je verzorgpony's? Dat vraag ik vooral vanwege je laatste vraag, want die kan je dan toch aan je instructeur voorleggen?
En krijgt ze nou alleen gras en hooi of ook ander voer? Je zegt namelijk dat de eigenaar het voer regelt en dat jij dat niet kan veranderen. Het kan zijn dat je pony gewoon te veel energie krijgt van te veel of verkeerd (voor haar dan!) voer.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:38

Ze krijgt alleen hooi + gras.
Tja die laatste vraag; Mijn instructeur lecht dat heel onduidelijk uit. En ik krijg nog les naast mijn (2!) verzorgpony's. Bij 1 van die 2, is een meisje van mijn leeftijd die mij erg goed helpt..

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:48

als mijn paard heel druk is bijv bij harde wind laat ik haar in een zeer vlot tenpo stappen. in principe mag ze het zelf bepalen maar ze moet wel vlot doorstrappen maar zeker niet in draf. als ze dan wat rustiger is geworden mag ze pas in draf maar dan wel op het tempo wat ik wil. gaat ze harder dan je wilt zet je haar terug in de stap tot ze rustig is en probeerd het weer. net zo lang terug in de stap zetten tot ze er achter is gekomen dat als ze sneller gaat dan jij wil dat ze voor straf weer moet stappen. op een gegeven ogenbvlik krijgt het paard er genoeg van en zal het uiteindelijk rustiger aan gaan doen. lukt misschien niet na een of twee keer rijden maar probeer het maar eens.en als alles goed gaat kun je het stappen steeds korter maken

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 23:10

Bedankt voor de tips!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:03

Goede prive instructie hoeft helemaal niet duur te zijn! Ik rijd 30 minuten voor 7,50...

Dat je 'les' krijgt van iemand van je eigen leeftijd is prima, maar zo te horen heb je niet zo veel aan haar. Wat is haar niveau? Hoe ver reikt haar kennis? Is ze bevoegd tot het geven van instructie? Opleidingen? Ervaring?

Je hebt veel meer aan bijvoorbeeld 1x per 2 weken goede instructie dan 7x per week slechte instructie!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:21

Ik wil graag een beetje meer informatie als het mag voor ik ga antwoorden.Je hebt meerdere verzorg pony's zeg je en daar rijdt je ook op hoe vaak rijd je deze pony waar je nu problemen mee hebt?je zegt in je eerste post dat je geen les hebt omdat dat te duuris maar hebt het later over je instruteur die het moeilijk uit legt en over een meisje wat je help heb je dan van 2 mensen les lees ik dat goed?

Wat noem je precies ik houd de pony heel erg bezig wat doe je dan?

verder hoeft het helemaal niet duur te zijn om les te krijgen van een prive instructrice ik krijg zelf les van iemand die vraagt 12.50 in het uur volgens mij kun je daar niet eens meer voor op de manege rijden en je kunt er dan ook nog voor kiezen om om de week te gaan rijden dan kun je de kosten nog meer spreiden maar kun je wel verder met trainen.Je zegt dat je ouders wel willen dat je les rijd hoeveel hadden zij dan in gedachte mss valt het best mee.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:39

Oke, ik zal even een uitleg geven.
Ik rijd op een manege voor 80,- per kwartaal. En krijg daar les van een volwassen iemand(schat in de 40), opleiding, en kan opzich goed les geven.
Ik heb 2 verzorgpony's:
Arlinde, staat bij een boer - geen hulp - Met deze pony heb ik problemen.
Romy, staat bij iemand thuis - Hulp van leeftijdsgenootje - Met deze pony gaat het supper goed, en geen problemen.

Met de pony bezig houden bedoel ik van; Veel figuren, en er constan bij houden. Dus niet denken van; Ik zit er nu op, geef maar wat been, een keer een volte dan weer een keer een gebroken lijn. Nee, echt constan van: "We zijn aan het rijden, dus bij de les blijven" Ik ben dus de hele tijd met haar bezig en rijd veel figuren. Aan de teugel rijden enz. kom ik niet aan toe omdat ze eerst ontspannen en rustig moet zijn.

Tja, bij ons hoor ik alleen maar dat prive instructrice 25,- kost p/uur.. Maar dan heb je wel supper goed les..

Edit: In de zomer:
- Maandag - Arlinde
- Dinsdag - Arlinde
- Woensdag - Arlinde
- Donderdag - Romy
- Vrijdag - Arlinde
- Zaterdag - Les, Arlinde, soms Romy met hulp
- Zondag - Soms op Arlinde

In de winter:
- Maandag - Nee, (te vroeg donker, pas half 5 thuis!)
- Dinsdag - Arlinde
- Woensdag - Nee, (te vroeg donker, pas half 5 thuis!)
- Donderdag - Romy (als het nog niet om 5 uur donker is) anders Arlinde
- Vrijdag - Arlinde
- Zaterdag - Les, Arlinde en soms Romy (met hulp)
- Zondag - Soms Arlinde

Bij Arlinde heb ik geen mogelijkheid om in een bak te rijden, hebben ze daar niet. Ben nu wel opzoek naar iemand waar ik in de bak mag rijden als het weiland niet kan. Dus dan zit je al; Als het vriest/regent kun je niet rijden. Bij Romy hebben ze een hele vijne bak, alleen in de winter is het vaak te koud want dan is de bak bevoren. Maar dan heb je mogelijkheid om bij een manege te rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:13

Zo een drukke week heb je .Ik ga er even vanuit dat het nu winter is en dan rijd je Arlinde 3 keer per week.Dat is eigenlijk wel iets te weinig om goed te kunnen trainen.Het zal denk ik al makkelijker zijn als je een bak tot je beschikking hebt dan kun je meer met je pony aan het werk ik zou namelijk erg bang zijn om uit te glijden in het land maar mss valt dit ook mee.Ik zou haar niet eerst gaan longeren want krijgt ze meer conditie van en zal ze nog meer gaan racen omdat ze het nog langer kan volhouden .Waar ik heel er mee bezig zou gaan is het rijden van heel veel overgangen.Begin met stap-draf-stap-draf enz.Tot ze lekker rustig en ontspannen loopt dan kun je weer een stapje verder.

Sorry ik moet weg zie ik ik maak straks mijn antwoord af.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:46

(@ monsera; ik vind echt dat je heeeeeele duidelijke uitleg geeft echt heel goed (ik heb ook een topic en daar heb je ook op gereageerd! echt héél goed )

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:56

Ja, ik heb inderdaad een drukke week, maar als het in de winter is kan ik in principe arlinde 5 keer p/week rijden! En Monsera je lecht supper uit!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:20

Dank jullie wel wat lief.

Oke ben weer terug van les rijden dus heb weer extra inspiratie
Zoals ik dus al zei probeer heel veel overgangen te rijden als je in een bak rijdt kun je op een lange zijde wel 5 overgangen na elkaar rijden je moet zelf maar even inschatten hoe groot het weiland is en hoeveel overgangen je dan kunt rijden.Breng wel veel variatie aan dus niet de hele tijd 5 overgangen rijden maar ook een keer 2 of 3 zodat je pony niet weet wat er van hem verwacht wordt en hij op jou gaat wachten.Dus hij wacht op een opdracht van jou.En blijf ook veel figuren rijden maar vergeet dan niet de overgangen als je een grote of kleine volte,slangevolte,of gebrokenlijn rijdt je kunt nog steeds overgangen blijven rijden.Je kunt bv als je op een grote volte rijd de overgangen stap-draf-stap draf rijden dan rijd je weer een volte en draaf je gewoon door dan rijd je weer wat overgangen en dan rijd je de volte nog een keer in stap wees creatief en bedenk zelf ook leuke oefeningetjes.Af en toe kun je haar ook nog wat extra laten inbuigen dus haar de ene keer wat meer naar buiten laten kijken en de andere keer wat meer naar binnen laten kijken.Dit extra laten inbuigen kun je op de lange zijde doen maar bv ook op een volte.Zo hou je haar lekker bezig en elke keer als je het gevoel hebt dat ze sneller wil geef je haar een opdracht zodat ze de aandacht bij jou moet houden een opdracht kan een overgang zijn, een keer extra laten inbuigen of een figuur rijden zijn.Dit staat hier nu wel even maar in de praktijk zal je hier wel een paar weken mee bezig kunnen zijn voor dat je het gevoel hebt dat zel lekker rustig loopt.Probeer met draven altijd 1 tempo aan te houden dus niet de ene keer weer wat langzamer en dan weer wat sneller maar 1 tempo is moeilijk hoor maar blijf oefenen.Als ze snel gaat draven moet je heel goed op je zit letten je moet zwaar gaan lichtrijden je moet niet met het tempo mee lichtrijden hoe hard ze ook gaat je blijft langzaam lichtrijden en ze zal sneller terug komen maar vergeet je opdrachten daarbij niet.

Als je goed met haar in 1 tempo kunt draven dan kun je gaan ofenen met het schakelen in de draf als je zover bent mag je me altijd om hulp vragen in een pb maar ik zou eerst hier mee aan de slag gaan.

Ik heb ook je andere topic gelezen maar ik zou echt geen ander bit gaan proberen je kunt haar echt wel leren naar jou te luisteren maar wees wel heel erg conseqwent.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:25

Oh ja als het mogelijk is zou ik haar niet elke keer gaan rijden maar ook gaan longeren is goed voor de afwisseling en ze kan dan onbelast werken dus zonder jouw op haar rug en je kunt haar wel gaan door trainen ook met de overgangen en leert ze goed naar je stem te luisteren wat je ook weer met rijden kan helpen.Het beste is wel dat je haar dan kan bijzetten.En mss heb je de mogelijkheid om wat balken neer te leggen is ook een hele goede oefening wat je onder het longeren kunt doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:48

Ik wil wel graag even een opmerking maken over het bovenstaande. Als mijn paard wat frisser mag zijn, wat beter op het been mag reageren, wat flitsender en voorwaartser moet worden. Dan maak ik veel overgangen en schijnovergangen.
Je hebt dus kans, als je dat gaat doen met een rennend paard, dat je paard er alleen maar frisser op wordt.

Mijn paard was 'vroeger' ook erg rennerig. Snel zijn is niet erg, maar ze probeerde onder me vandaan te lopen. Door te gaan tegenhouden (teugeldruk) maakte ik dat alleen maar erger. Op aanraden van mijn instructeur ben ik gaan rijden. Hard is oke, maar dan wel mijn hard. Dus been eraan, lichte teugeldruk, veel figuren en op zit terugrijden en afvloeien.

Jij kunt wel les hebben op een manege, maar het gaat om les met de combinatie. De manege-paarden zullen heel anders lopen dan je verzorgpaarden. Je komt andere problemen tegen en elk paard verlangt een eigen plan van aanpak. Mijn tip: stoppen met manege-lessen en aan de slag met je verzorgpaardjes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:58

Ik ben het eens met Chubby. Als je echt wilt dat het wat word met Arlinde, kun je beter stoppen op de manege en prive les gaan nemen, desnoods een keer in de twee weken. Daar leer je echt veel meer van dan op de manege. En ik geef gediplomeerd prive les voor 20 euro, en ik geloof dat dat ook al mee valt. Even goed zoeken en dan vind je vanzelf wel iemand die jullie goed wilt helpen! Succes.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:23

Ik ga gewoon jullie tips proberen, en kijken waar ze het beste op reageert. Elk paard verschilt toch?
Ik wil zelf ook dolgraag bij de ponyclub. En heb al 4 jaar verzorgpony's (altijd beetje hetzelfde paardje) en nooit problemen mee gehad, daarom ging het in combinatie met de manege-lessen ook goed. Alleen nu kom ik dus bij Arlinde problemen tegen, en wil al vanaf dat ik haar verzorg prive les of club les! Alleen hoe kom ik bij de club? Stappen kan wel, is wel een pokke eind maar in de winter dus niet. Bovendien willen mijn ouders me echt niet elke keer brengen en ophalen. Dit kan ook niet, mijn moeder werkt vaak 's avonds(serveerster) en weet pas een week van te voren op welke dagen) Ze heeft bovendien het rijbewijs heir ook niet voor. Me vader kan het wel, en heeft de tijd er op zich wel voor (postbode, 's ochtends/'s middags werk dus) Alleen die heeft soms ook avond diens (post klaar maken voor de volgende dag) of als hij een late dienst heeft zit je al. Dat is dus het grote probleem. Qua kosten is clubles goedkoper! En prive les; ik ben nooit iemand tegen gekomen die er niet boven de 15,- voor vraagt. En die dan ook redelijk les geeft. Want me ouders vinden prive instructeur toch wel een hele luxe! Ena ls er dan ook nog is een heel prijs kaartje aan hangt mag het zeker niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:03

Chubby schreef:
Ik wil wel graag even een opmerking maken over het bovenstaande. Als mijn paard wat frisser mag zijn, wat beter op het been mag reageren, wat flitsender en voorwaartser moet worden. Dan maak ik veel overgangen en schijnovergangen.
Je hebt dus kans, als je dat gaat doen met een rennend paard, dat je paard er alleen maar frisser op wordt.

Het hangt er ook vanaf wat voor overgangen je rijdt.Op mijn eigen pony rijdt ik veel overgangen voorwaarts om hem inderdaad wat frisser te maken maar op de pony van mijn vriend rij ik veel overgangen terug en nog geen schijn overgangen daar is ze nog niet aan toe ze is ook heel snel vluchtend.Dat je een paard wat rennerig is moet rijden ben ik het helemaal mee eens maar ik wil absoluut niet meer dat ze hard gaat dus ook niet mijn hard en we zijn op de goed weg ben nu 3 maanden met haar bezig en ze is veel relaxter.