Paard laat zich maar door één iemand berijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benjamin

Paard laat zich maar door één iemand berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:30

Ik heb vandaag voor de tweede keer op het paard van mijn instructrice gereden, althans ik heb het weer geprobeerd. Mijn instructrice heeft de merrie inmiddels al 5 jaar en in het begin was er niets aan de hand. Maar de laatste tijd accepteert zij niemand anders meer op haar rug. Ik ging er vandaag op en ik zat nog geen twee tellen en ze begon al te steigeren. Ik heb haar echt op alle mogelijke manieren proberen te rijden, maar ze reageerde helemaal niet op mijn hulpen. Het enige wat ze deed was hoofd in de lucht en weer steigeren. Ik heb egt alles geprobeerd wat ik kon, ik heb geprobeerd geduldig te zijn en ik heb geprobeerd of het werkte om haar te straffen, niets werkte... Mijn instructrice stapte er daarna zelf op en er was helemaal niks meer aan de hand.

Mijn intrsuctrice is inmiddels behoorlijk ten einde raad, ze heeft al verschillende mensen op haar paard laten rijden, maar geen van allen slaagde er in haar normaal de bak rond te rijden en dat waren echt wel mensen met de nodige ervaring...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:47

Het kan zijn dat ze gewoon vervelend is, maar het kan ook eenkennigheid zijn. Misschien moet je eerst een band opbouwen met dit paard voordat ze je acepteert ?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:50

wie is de instructrice mag per Peebee

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:51

Waarom is dit een probleem voor je instructrice?
Wil ze het paard verkopen of als lespaard inzetten?
Ik zou er niet heel erg mee zitten eigenlijk, maar ik wil geen anderen op mijn paard.

Benjamin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:27

Zij wil ook heel graag dat er ze haar paard ook eens met een gerust hart aan iemand anders over kan laten. In het begin reed haar zus er ook wel eens op, maar die durft het inmiddels ook niet meer aan...

_Dunja_

Re: Paard laat zich maar door één iemand berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:27

Het is altijd handig om iemand achter de hand te hebben voor als de instructrice ziek is of op vakantie..
Dus ik snap het probleem als dat paard niemand accepteert.

Wat goed kan helpen is dat ze 1 of 2 personen meerdere keren per week mee laat gaan en dat diegene dan ook het paard poetst en opzadeld.
Je instructrice wel gewoon zelf laten rijden.
En dan over een tijdje die persoon het paard alleen laten uitstappen en steeds verder opbouwen..
Denk dat het dan wel moet lukken hoor met die 1 kennigheid

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:28

Ja maar dan moet je wel iemand vinden die daar de tijd en zin voor heeft... Maar dan zou het misschien wel kunnen werken...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:33

Op mijn paard kunnen ook maar weinig mensen rijden. Aan mij is ze natuurlijk al gewend maar in het begin reageerde ze het zelfde op mij. Als ik er nu iemand anders op zet gaan de oren gelijk helemaal naar achteren en word ze een beetje chagreinig. De eerste keer met een andere ruiter wilde ze er vandoor gaan. Nu gaat het al wat beter met een andere ruiter(laat er niet zomaar iedereen op rijden) de oren gaan nog wel naar achteren maar na een tijdje begint ze wat meer te ontspannen en goed te lopen.
Gewoon veel oefenen, rustig opbouwen en zoals hier onder staat poetsen opzadellen enz. na een tijdje word het vanzelf wel minder.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:39

Met mijn paard precies hetzelfde verhaal. Meerdere mensen van diverse niveaus geprobeerd en zelfs proffesionals hebben het opgegeven.
Ik weet niet wat het is, hij is zeer eenkennig. Vind het erg lastig want zeker in het geval van mijn zwangerschap had het handig geweest als iemand mijn paard had kunnen doorrijden.

Mijn paard is pas op zijn 8ste zadelmak gemaakt wellicht heeft het hiermee te maken. Ik houd dit topic in de gaten want ik ben benieuwd wat voor reacties hierop komen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:41

mijn paard is ook heel eenkennig, ik kan erop en een vriendin van mij. en zelfs dan merk ik nog dat ze zich bij mij rustiger gedraagt dan bij die vriendin.
zet je er iemand op die ze niet kent, dan gaat ze aan de kletter, en niet een beetje hoor maar heel hard ook en ze stopt niet meer
maar ik wil toch niemand anders op mijn paard, alleen ik en die vriendin voor de rest niemand.
ik denk dat ze idd gewoon andere mensen moet laten poetsen, opzadelen enz. dan word het vanzelf wel minder

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:27

Een vriendin van mij heeft een paard die vroeger ook zo was. Nou ja, zelf had ze al moeite zat met hem, maar een ander kon ze er echt niet oplaten, én zeker geen mannen! Gewoon buitenritten maken ging wel, maar als ze hem wou laten werken ging hij door het lint!

Inmiddels is dit paard bijgedraaid. Een instructrice heeft hem nog een tijdje gereden; Ik heb zelf regelmatig buitenritten met hem mogen maken en haar vriend rijd hem ook al een tijd.

Ze kan nog steeds niet zo maar iedereen met hem weg laten rijden, maar als de ruiter maar rustig genoeg is, gaat het wel goed. Ze heeft vroeger veel te stellen gehad met haar paard, ze heeft zelfs een ongeluk met hem gehad, maar met de jaren is hij relaxer geworden. Hij is trouwens Z2 geworden, dus werken doet hij nu ook wel voor zijn eigenaresse!

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:15

misscchien is het inderdaad zo dat je eerst een hele tijd dingen met het paard moet doen zoals er naast lopen en poetsenm en misschien zelfs longeren zodat het paard eerst aan andere mensen gewend raken . als iemand anders eropzit en de instructrice ernaast staat en het paard vasthoud gaat het dan ook niet?

Bittersweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:18

Mijn pony laat zich wel rijden maar laat je niet 'normaal' rijden. Kop in de lucht en rennen en daarna als ik erop ga is hij verschrikkelijk beledigt. Maar dat is hij ook als ik er een dag niet ben geweest ivm ziekte ofzo. Ik ben nu bijvoorbeeld ziek en mijn moeder longeert hem en hij is verschrikkelijk vervelend. Zelfs als ik erbij zit blijft die er vandoor gaan enzo
Wel lief, maar ook wel vervelend

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:22

ik heb er ook zo eentje alleen ik en mijn vriendin kunnen er op rijden.

beetje probleem was dat toen ik hem wou verkopen. hij gooide er 2 meisjes die kwamen kijken er af.

wij dachten dat het door de spanning kwam maar een andere vriendin ging er op en die werd er ook afgegooid.

denk dat je eerst een band moet opbouwen met het paard.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:28

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als de TS

Ik heb mijn merrie nu bijna 2 jaar. Ik en mijn moeder rijden erop. In het begin kon iedereen erop en weg rijden, zonder enige problemen. Maar de laatste tijd doet ze echt zeer vervelend bij mijn moeder, en als ik dan opstap is er niks aan de hand. Een stagenootje waarmee ik vaker wissel, krijgt der ook niet echt meer aan het lopen. En degene die er altijd doet als wij niet kunnen, of met vakantie ed, krijgt der ook niet meer aan het lopen..

Ik snap er echt niks van Want mijn paard is inmiddels al bijna 13.. En ja ze heeft er verder nooit problemen mee gehad..

Dus over een band opbouwen, waarom hoefde dat eerst niet, en dan nu opeens wel?

Benjamin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 11:44

Kath_ schreef:
Dus over een band opbouwen, waarom hoefde dat eerst niet, en dan nu opeens wel?

Ja dat was precies ook het geval bij mijn instructrice, haar zus had ook een band met het paard en als je er naast loopt of poetst dan is er ook nix aan de hand en staat ze lkr met je te knuffelen, maar zodra je erop gaat zitten lijkt het wel alsof er een knop omgaat...

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:26

Ja dat is us bij die van mij ook..

Alleen mijn merrie is gewoon super braaf, en gaat dus niet steigeren, of bokken oid. maar wel behoorlijk in protest..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:39

Mijn paard wil zich gewoon niet op een bepaalde manier laten rijden.
Mijn paard heeft 5 jaar in de manege lessen gelopen en kreeg steeds vaker z'n zin gevolg hij stond te koop. Ik heb hem toen gekocht en kan er alles mee.

Maar zet ik iemand erop die te hard been geeft, of met de handen wat hard is, ligt diegene eraf.

Ik wil je niet aanvallen maar zou het aan een rijstijl kunnen liggen?? Of kom je helemaal niet vooruit?

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:22

'wouterpaard' wat je zegt kan wel kloppen voor mij..
Maar waarom konden die 2 personen daan eerst welbehoorlijk goed wegrijden, en nu gewoon totaal niet meer..?

En ze is altijd een eigen paard geweest.. Plus dat diegenen niet zo anders rijden dan mij..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:40

Ik heb dit probleem ook. Mijn paard laat niemand anders op zijn rug, behalve mij. Hij is echt heel gemeen, bokken, steigeren en hij laat zich zelfs op zijn rug vallen. Dit is een dominantie probleem. Hij pikt niets van anderen. Op stal wel. is het een knuffel, maar zodra er iemand anders opstapt waar hij geen respect voor heeft veranderd hij in een monster. Dit vond ik nooit erg, maar ben nu van een ander paard gevallen en heb rug gebroken. Mijn paardje staat nu dus al wel een tijdje stil en dan is het jammer....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:38

@ Kath_

misschien vond ze het wel niet leuk toen ze eerst op reden maar liet ze het maar gewoon. En laat ze nu niet meer over haar heen lopen.

Misschien rijden ze wel bijna hetzelfde als jij maar de een kan net iets meer beendruk geven of teugeldruk. (sommige parden merken de kleinste verschillen)

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:54

Ja tuurlijk zou het kunnen, maar ik blijf het raar vinden..

Benjamin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:19

Ja het is zeker raar... Bij het paard van mijn instructrive ligt het iig niet aan je rijstijl, al zit je er alleen maar op en doe je echt hélemaal niets, losse teugel en benen eraf, dan nog wil ze je er het liefste af hebben...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:39

goh dacht altijd dat dit penny verhalen waren

het enigste wat ik ken is dat paarden zich anders kunnen gedragen als je er iemand anders opzet, en dat heeft dan voornamelijk met de rijstijl temaken.
ze zijn dan bijvoorbeeld wat loperiger, proberen wat uit enz....

maar het lijkt me wel een lastige kwestie, zoals iemand al zei als je ziek bent dan kan het paard niet doorgereden worden.
het lijkt mij ook wel een beetje een dominantie probleem.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:30

Het is geen penny verhaal! Mijn paardje is heel erg dominant en pikt het tot nog toe alleen van mij. Een ander wil hij niet op zijn rug, dan gaat ie bokken en steigeren om er onder uit te komen. Dit heeft niets met rijstijl te maken, maar gewoon met het karakte van het paard.