deze spoor of scherpere?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiek

deze spoor of scherpere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 17:41

mijn pony is in het begin van het rijden lekker actief, ma na een tijd wanneer ze lekker aan elkaar loopt, zakt het tempo enorm naar beneden.

ik heb nouw een stompe spoor van 30mm
wat denken jullie zal het zin hebben om andere spoor te doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:42

ja heeft zeker zin
om jou te schoppen

er staan momenteel een heleboel sporen topics, lees daar maar eens

advies, doe de huidige ook af

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:44

Ik denk wel dat het tijdelijk effect heeft, maar daarna ook niet meer en kun je op het laatst wel sporen van 11 cm omdoen en reageert ze er nog niet op. Ik denk dat je beter aan haar conditie kan gaan werken ofzo, dat ze eraan gewend raakt een heel uur ongeveer lekker ACTIEF aan elkaar te rijden. Ga veel overgangen rijden en als na een tijdje het tempo wegzakt zoals jij zegt, dan druk je haar met je been, reageert ze niet gewoon tikje met de zweep.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:45

nee hoor, gewoon je pony aan het been leren rijden! Consequent blijven op je beenhulpen, veel overgangen maken. Een spoor van 3 cm lijkt me lang zat!

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:38

Ben het met runningkawa eens, doe die spoor maar eens af en leer je pony echt goed reageren op het been. Niet bij elke stap drijven en klemmen.
Zorg ook dat ze de eerste tijd niet onder je vandaan loopt en bouw wat conditie op, begin dus rustiger zodat ze aan het eind van het uur nog wat energie over heeft.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:42

Met een spoor los je het heus niet zomaar op.
En ik ben het hier ook met runningkawa eens.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:48

Ik heb een paardje die geregeld tegen je been in gaat.
Zelf ben ik consequent en heb ik daar weinig moeite mee - helaas zijn er andere meiden die er soms op reden
Die het slecht tot niet voor elkaar kregen om haar goed voorwaards te houden....

les geven en voordoen........-bij jouw doet ie 't wel....

Langere sporen is niet de oplossing!

Zoas Evelijn al zei - dat is de meest voorkomende fout - het constant been geven
Pas been geven als het tempo minder word - reageert hij niet - dan nog 1 x goed zodat hij wel reageerd - daarna weer je been stil totdat het tempo weer minder word
Dan niet wachten totdat je langzaam gaat voordat je been gaat geven...en ook niet belemmeren met de teugel - zodat hij wel naar voor kán gaan....

Sommige kregen het na een tijdje wel door en rijden nu ook veel eerlijker op andere paarden.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:21

runningkawa schreef:
ja heeft zeker zin
om jou te schoppen

Nee joh, lekker grote puntwielen zullen toch wel geschikt zijn

Maar nu even on-topic....
Ik zou eerst maar eens beginnen met je pony goed aan je been te maken, ipv er meteen maar grote sporen aan te hangen....
Sporen zijn een hulpmiddel dat je alleen kan/mag gebruiken als je er juist mee om weet te gaan en niet om problemen op te lossen.....

Don_Zhivago

Re: deze spoor of scherpere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:36

hallo,,

ik ben het ook wel met de rest eens...
alleen kan je je sporen wel omhouden maar werk wel aan het reactie vermogen van je paard...

1x been moet voldoende zijn om naar voren te gaan...

schakel veel en rij veel overgangen...
1x been....
geen reactie schop...

op een gegeven moment zou je merken dat ze voorwaarts word....

je moet haar actief maken op je been

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:48

Herhaling van wat de anderen al zeiden, sporen gebruik je niet om je paard voorwaarts te houden. Daarvoor moet je ´normale´ beenhulp ruim voldoende en duidelijk genoeg voor zijn. Zoniet? Dan heb jij je paard niet voorwaarts genoeg voor je been. Rijtechnisch probleem dus en die zijn niet op te lossen met bv andere sporen.Dat is op te lossen door rijtechnisch goed aan te pakken.. Veel overgangen rijden en actie = reactie..Succes. P.s. denk ook eens aan het volgende, heb je haar goed genoeg in conditie? Vraag je nu ineens veel moeilijkere oefeningen die zoveel inspanning van je paard vergen (is je paard nog jong, vraag je dan niet teveel tegelijk?).

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:53

misschien zakt het tempo ook omdat er niet geneog gebeurd tijdens je trainen?
veel overgangen, tempowisselingen, figuren, vraag veel verschillende dingen en je paard blijft erbij.

die van mij moet juist soms even op gang komen, dan rij ik met veel afwisseling en dan komt zijn moter lekker op gang.

andere oorzaak kan ook zijn dat je paard minder conditie heeft dan jij verwacht/weet?
je kan hem niet overvragen, als hij een half uur heel netjes bij elkaar loopt en daarna houdt hij het niet meer vol, kan je hem niet overvragen. OF hij heeft geen zin meer, en dan moet je weer hem erbij halen, met die oefeningen van hierboven.

begin asjebliefs niet aan grotere sporen, dan kan je door blijven gaan, en het heeft echt geen zin.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:24

De meeste paarden als ze los worden in het lichaam gaan dan langzamer in tempo lopen daar heeft ieder paard last van! ga niet met scherpere sporen rijden. Dat je paard aan het einde van de rit langzamer en terug houdender is komt alleen maar omdat ie dan los komt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:37

Vraag je af waarom het tempo terug komt. Wordt ze langzamer werkt ze niet door. Of komt ze juist meer over de rug maakt de passen groter en ronder en lijkt het dat het tempo minder wordt.

Ik ga er nu even vanuit dat jouw pony sloom aanvoelt. Je schrijft dat hij dat in het begin niet doet maar vooral aan het einde van een trainingssessie. Is het mischien zo dat de pony gewoon moe wordt, de conditie er nog niet voor heeft of mischien is het voer niet toereikend genoeg.

Pak dus nooit zomaar een grotere scherpere spoor. Een spoor moet bij je been en bij de grootte van je pony passen. Grof wiel is prima maar daar mag je niet mee starten en bovendien lost de spoor je probleem niet op. Het probleem is er ja in het begin niet.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:13

kafue: helemaal mee eens

en de lengte van een spoor zegt helemaal niets! een knopspoor van 4cm is net zo scherp als een knopspoor van 1 cm. het ligt er gewoon aan hoe ver jouw been van de buik af ligt.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:14

runningkawa schreef:
ja heeft zeker zin
om jou te schoppen

Ben het hier mee eens. Probeer zonder te rijden. Scherper lost niets op.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:55

niet doen
Mijn paard heeft het ook gehad. M'n instructrice raade me aan om met sporen te gaan rijden om haar beter aan m'n been te krijgen. Ik heb dit ook een tijdje gedaan omdat m'n instructrice op hoog niveau rijd en ik er vanuit ging dat zij wel wist waar we mee bezig waren, toch was ik het er helemaal niet mee eens..((mijn mening: sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen, voor de zijgangen enz.).met sporen moet je een paard niet vooruit trappen....ik heb ze een paar lessen later af gedaan omdat ik er zelf geen goed gevoel bij had en t mijn paard is, die wil ik echt niet gaan verpesten...
Ze was echt slecht voorwaarts dit is nu gelukkig niet meer zo.
Steeds als ze niet reageerde op m'n been dan gaf ik haar eens een goeie schop(klinkt hard....ziet er ook niet uit maar t helpt wel) daarna weer op de normale manier. Iedere keer als ze gewoon niet snel of goed genoeg reageerde gaf ik een schop...
reageerd ze daar niet op dan een tik met de zweep. Nu is ze zo goed aan t been dat ik haar vanuit stap makkelijk in galop kan krijgen zonder sporen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:28

Ik ben het met iedereen eens, vooral met Kafue: Denk na over het waarom voordat je naar oplapmiddelen grijpt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:05

elmiran schreef:
niet doen
Mijn paard heeft het ook gehad. M'n instructrice raade me aan om met sporen te gaan rijden om haar beter aan m'n been te krijgen. Ik heb dit ook een tijdje gedaan omdat m'n instructrice op hoog niveau rijd en ik er vanuit ging dat zij wel wist waar we mee bezig waren, toch was ik het er helemaal niet mee eens..((mijn mening: sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen, voor de zijgangen enz.).met sporen moet je een paard niet vooruit trappen....ik heb ze een paar lessen later af gedaan omdat ik er zelf geen goed gevoel bij had en t mijn paard is, die wil ik echt niet gaan verpesten...
Ze was echt slecht voorwaarts dit is nu gelukkig niet meer zo.
Steeds als ze niet reageerde op m'n been dan gaf ik haar eens een goeie schop(klinkt hard....ziet er ook niet uit maar t helpt wel) daarna weer op de normale manier. Iedere keer als ze gewoon niet snel of goed genoeg reageerde gaf ik een schop...
reageerd ze daar niet op dan een tik met de zweep. Nu is ze zo goed aan t been dat ik haar vanuit stap makkelijk in galop kan krijgen zonder sporen

Ik heb toen ook een spoortje gegeven aan iemand die 'm niet voorwaarts kreeg - helaas kon zij gewoon niet met die dingen rijden....
het was de bedoeling dat ze dan soms niet hoefde te schoppen.....maar even het spoortje kon gebruiken....
Maar als ze been blijft geven - spoor of geen spoor - dan is de werking hetzelfde....en kun je ze beter af doen...

Als je met sporen rijdt moet je bewust zijn wanneer je ze even een momentje gebruikt en daarna gewoon weer normaal met je kuit zonder ze af te moeten doen.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:35

Al het bovenstaande
Plus; verwen je paard niet met je beenhulpen.
Been = reactie, en niet een reactie van 3 passen waarna je weer moet drijven. Mijn instructrice zegt altijd: 'Zodra je een paard vooruit moet schoppen is er iets goed mis, je zou je paard eigenlijk de hele tijd alleen maar moeten inhouden.' Misschien een beetje raar uitgelegd, maar de gedachte hierachter is gewoon dat een paard normaalgesproken door blijft lopen op een hulp tot jij het commando tot stoppen geeft.

Heeft je paard wel genoeg conditie, is het geen vermoeidheid?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:08

Je rijdt met je kuiten en niet met je sporen. Dus het heeft totaal geen nut om andere sporen te kopen, want over een tijdje heb je het weer. Goed les nemen en sporen afdoen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:49

BasjeGuwrl schreef:
Al het bovenstaande
Plus; verwen je paard niet met je beenhulpen.
Been = reactie, en niet een reactie van 3 passen waarna je weer moet drijven. Mijn instructrice zegt altijd: 'Zodra je een paard vooruit moet schoppen is er iets goed mis, je zou je paard eigenlijk de hele tijd alleen maar moeten inhouden.' Misschien een beetje raar uitgelegd, maar de gedachte hierachter is gewoon dat een paard normaalgesproken door blijft lopen op een hulp tot jij het commando tot stoppen geeft.

Heeft je paard wel genoeg conditie, is het geen vermoeidheid?

Dat denk ik ook!
Mijn paardje is gewoon verpest door teveel beenhulp en is nu tegen het been....
Ik heb haar gekocht met dit probleempje - dus ga nu consequent rijden om dat eruit te krijgen - Om niet zelf elke dag te hoeven rijden had ik een verzorgster gevraagd, maar helaas (door bovenstaande) zal ik zelf elke dag moeten rijden...(naast de andere die ik rij... )

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:16

Ik kan me er zo aan ergeren als een paard niet goed aan het been is, dat mensen gelijk een scherpere spoor er in hangen .
Doe je sporen helemaal af en neem les! Rijd verder veel overgangen en wees concequent (of hoe je het ook mag schrijven ). Reageerd ie niet op je been, dan dan een tikje erbij. Let wel dat je hem niet (onbewust tegenhoud met je zit of handen want dan is het logisch dat ie niet vooruit wil.
Succes!

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:23

bdankt allemaal...

jullie hebben natuurlijk ook wel glijk, maar het was oook niet mijn bdoeling om meteen spoor met wiel te nemen...
alleen als ik bijvoorbeeld zonder spoor ga rijden dat heeft helemaal geen zin want dan moet ik toch wel zo hard gaan schoppen enso :S

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:37

eh, volgens mij heb je daar je zweep voor.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:39

als hij na een halfuur afzakt, is het dan niet omdat je de eerste tijd te hard aan het werk gaat en gewoon op is?
rij misschien de eerste 20 minuutjes lekker los aan een relatief lang teugeltje
wat overgangetjes, lekker loswerken.
en stap dan 10 minuten
en ga dan lekker aan het werk, wedden dta hij daarna nog lekker actief is?