Elke keer als ik lees of hoor dat iemand zegt "Mijn paard loopt te diep." gaan er 1000 en één ideeën door mijn hoofd.
Mijn eerste vraag is dan: "Hoe kan je paard te diep lopen?"
Loopt je paard 'te diep' in de zin van "Ik kan mijn paard niet oprichten." (lees: Ik kan mijn paard niet op de achterhand rijden.)
Of denk je dat het beter is als je paard opgericht loopt?
Ik denk dat veel mensen niet goed en/of genoeg stil staan bij hun rijtechnische problemen. Vaak wordt een probleem te oppervlakkig bekeken. Zo zie ik veel ruiters die er alleen bij stil staan wát niet lukt in plaat van wáár gaat het fout en wáárom gaat het fout. Die mensen blijven op het probleem hameren waardoor het vaak juist nog erger wordt. Door onkunde en/of arrogantie (Ik kan dat wel, mijn paard nog is eigenwijs of heeft geen zin vandaag).
Om even verder op het te diep lopen in te gaan. Aangezien aanleuningproblemen nog wel de grootste boosdoeners zijn uiteindelijk, imo.
Stel, je bent aan het rijden, hebt volgende week een wedstrijd en tijdens het oefenen van de proef hoor je van je instructeur op de achtergrond regelmatig "Hij loopt te diep!". Ervan uitgaande dat je niet naar uitleg hebt gevraagd.
Nu zit je thuis te piekeren hoe je dat gaat oplossen voor zondag.
9 v/d 10 Keer denk je aan de hoofd- halshouding. En vlijtig ga je de dag erna en de dagen die volgen aan de slag met het hoger proberen te rijden in de hals. Waardoor er onbewust allemaal foutjes in slijten. Gevolg: Paard gaat helemaal niet meer fijn en combinatie blijft op één punt hangen of gaat achteruit. Zonder er bij stil te staan hoe simpel het probleem eigenlijk op te lossen is.
Volgens mij is er geen draad meer aan vast te knopen, had zoveel ideëen en kan het nu heel slecht verwoorden geloof ik. Maar in het kort:
Een paard kan dus naar mijn mening niet te diep lopen.
Wel op de voorhand.
Oftewel:
Ruiters staan niet genoeg stil bij hun eigen rijtechnische fouten.
Eens? Of niet eens? Brandt los
)

Nee hoor, helemaal niet. Ik train mijn verzameling niet door te verruimen.
Maar dat staat ook helemaal los van deze discussie (leuk voor een volgende