druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 00:02

Ik zie heel vaak mensen die als hun paard een beetje loperig is en steeds onder hun vandaan lopen dat ze dan constant druk op de teugels hangen dus de hele tijd druk op de teugels om proberen in te houden, zelf doe ik altijd ophoudinkjes geven en diep zitten luistert hij niet, trek ik een keer hard, zoals mijn lesgeefster "kiezen er 1 x uittrekken" en dan moet ik hem weer laten ontspannen, zelf ben ik meer voor een keer erge druk zodat hij het maar even voelt dan maar de hele tijd in die mond van het paard te lopen hangen/trekken
Wat vinden jullie??
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-10-05 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:03

Verplaatst van PP naar RT.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 00:34

niemand een mening of iets te zeggen???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:39

Ehm... het is half 1 's nachts, wat denk je zelf?

Hangen aan de teugels werkt sowieso niet, paard is altijd sterker dan jijzelf. Maar de bedoeling is toch op gewichtshulp en zonder handinwerking.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:41

als die van mij echt loopt te kloten en te eikelen dan geef ik er ook een flinker ruk aan! dat die maar eens even voelt waar hij mee bezig is meestal onstspant hij dan weer gelijk en heb ik vrijwel geen druk meer op de teugels.
maar ik maak er geen gewoonte van ik negeer het ook soms, dat helpt ook erg goed dan zorg ik dat hij gewoon eff goed op mijn been loopt en laat hem dus van voren met rust, meestal ontspant hij dan ook weer,
maar sluit het ook even uit of die niks aan zijn tanden heeft als die zo loopt te klooien

ellepel

Re: druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:08

dat rukken aan de teugels doe ik alleen op buitenrit, meneer is dan soms zo drammerig dat andere "taal"niet werkt...

in de bak alles op zit, en niks geen druk op de teugel..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:09

druk heb ik nooit : D maar ik flos best wel eens hoor als ze echt te drammerig zijn

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:27

veel overgangen maken kan ook helpen, wanneer een paard niet goed op je hand reageert en loperig balijft, gewoon trug naar de stap, probeer je echt goed zwaar te maken. Je paard even flink corrigeren is niet erg ( niet TE hard natuurlijk ) maar probeer het daarna weer op de goede manier te doen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:28

je loopt het risico, dat wanneer je gewoon druk blijft houden en het paard toch niet luisterd, dat hij ongevoeliger wordt op je hand en dat is natuurlijk niet de bedoeling

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:29

>;)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:55

flossen..rukken....
Is westernrijden toch minder erg dan ik dacht

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:58

Ok, dan ben ik niet de enige die er zo over denkt gelukkig, mensen kijken me soms weleens raar aan als hij egt aan het klieren is en k doe het 1x hard, de rest van de tijd blijf ik er dan ook vanaf en veel overgangen inderdaad. Verder is uitgesloten dat hij iets aan zijn tanden eeft, hij zit gewoon in de puberteit en hebt elke keer weer een ander trucje

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:00

Urielle schreef:

Hangen aan de teugels werkt sowieso niet, paard is altijd sterker dan jijzelf. Maar de bedoeling is toch op gewichtshulp en zonder handinwerking.

Oja oeps sorry

Ik vind ook dat het meeste op gewichtshulp moet, maar bij een jong paard heb jetoch egt wel af en toe handinwerking nodig om hem te corrigern zodat hij het simpelweg goed snapt vind ik....

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:02

als mijn paard heel loperig is ga ik zeker niet aan de teugels lopen trekken, mijn paard wordt dan nog loperiger.
Ik ontspan juist mijn hand als hij wil gaan rennen, en dan ontspant hij ook en wordt ie weer rustig.
als ik juist druk op de teugels neem wordt die van mij nog loperiger.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:38

_evelien_ schreef:
als mijn paard heel loperig is ga ik zeker niet aan de teugels lopen trekken, mijn paard wordt dan nog loperiger.
Ik ontspan juist mijn hand als hij wil gaan rennen, en dan ontspant hij ook en wordt ie weer rustig.
als ik juist druk op de teugels neem wordt die van mij nog loperiger.

Jah ik ken ook een paardje die dat heeft, hoe harder je hangt of trekt hoe harder zei gaat lopen, dat verschilt ook een beetje per paard denk ik....

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:20

Carmuh schreef:
Jah ik ken ook een paardje die dat heeft, hoe harder je hangt of trekt hoe harder zei gaat lopen, dat verschilt ook een beetje per paard denk ik....

Uhm dat is eerder logica, ieder paard doet dat... Op een renbaan gaan ze toch ook niet voor niets aan zn kop hangen en voorover (van de rem af) zitten? Weet iedereen ook meteen weer waar t gas en de rem zit
Hangen, trekken levert alleen maar spanning op! 'Flossen' gaat ie helemaal van wiebelen Het enigste wat helpt is diep zitten en je kunt een keer een sterkere ophouding maken... Maar toch niet hangen, trekken of 'flossen'

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:23

ligt eraan, als zo een peerd keihard door mijn subtiele zit hulpen heen denderd dan krijgt hij een wat minder subtiele teugelhulp......... ik noem dat flossen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:39

mijn paard is het net omgekeerd
als ze wat loperig is, en ik geef ophoudingkjes, of een ruk, dan wordt het gewoon nog erger
gewoon (flinke) druk eropzetten, en diep zitten
de eerste tijd loopt ze wat te dribbelen, maar wel bij me.
in tegenspeling geef ik haar dan zodra er gelegenheid is kans om eens benen te strekken, en dan is het weer gedaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:58

Carmuh schreef:
Urielle schreef:

Oja oeps sorry

Ik vind ook dat het meeste op gewichtshulp moet, maar bij een jong paard heb jetoch egt wel af en toe handinwerking nodig om hem te corrigern zodat hij het simpelweg goed snapt vind ik....

Ik rij de jonge paarden van meet af aan zoveel mogelijk op zit, dus ik denk dat je bij 'mijn' jonge paarden voornamelijk een hoop spanning en onbegrip krijgt door een flinke inwerking met de hand. Ik accepteer daar ook wel in het begin dat ze niet gelijk terug zijn en niet zo goed snappen wat de bedoeling is. Ik ga in draf langzamer lichtrijden, probeer ze evt. uit balans te brengen als ze door blijven gaan, maar doe vooral heel erg veel op stem. Biij de jonge paarden kom ik eigenlijk ook niet zoveel tegen dat ze echt racen, in de regel is het moeilijker om ze op eigen benen een regelmatig vlot tempo aan te laten houden omdat ze nog wat onzeker zijn onder het gewicht van de ruiter. Ik laat ze eventueel ook liever een keer tegen de omheining botsen dan ze op de hand teveel terug te pakken omdat ze dat bij mij niet gewend zijn, denk dat ik ze binnen de kortste keren op hun achterbeentjes heb staan.

Bij doorgereden paarden die wel degelijk weten wat de bedoeling is en gewoon doordrammen kan ik wel even zeggen met de hand 'En nu HO!!!'

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:08

Ik ben een tijdje geleden tijdens een buitenrit ook even lekker gaan hangen. Vroeg me daarna serieus af of ik haar mondhoeken niet tot haar oren uitgescheurd had, maar het viel mee.
Ik rij veel buiten en dressuur ook altijd tijdens mijn buitenritten. Niet alleen maar, natuurlijk ook stukken met een los teugeltje lekker stapen/draven/galopperen, maar op die lange bermen kan ik in een recht stuk galop bijv. eens goed schakelen.
Nou heb ik een tijdje geleden rengalop geintroduceerd en ze vindt het geweldig (stom genoeg duurde het best nog even voordat het kwartje viel en ze begreep dat ze harder moest )
Daarna weer heel rustig gegaloppeerd, de keren daarna rengalop overgeslagen, toen weer eens op een andere stuk route gedaan...
en de laatste rit besloot ne het zien van een stuk berm dat haar wel geschikt leek (en mij bepaald niet; nat en smal en met gaten), er maar eens een flink galopje tegenaan te gooien... Dat was dus één normale 'Ho', ze gooide d'r kop omhoog en deed er nog een schepje bovenop.. nou, ik heb een ruk gegeven zo hard ik kon en ben gaan hangen (op een volte zetten ging daar niet) tot ze stil stond.
Het hielp wel, ze heeft geen poging meer gedaan.

Tijdens het dressuren in de bak doe ik dat niet. Ten eerste vliegt ze er dan niet in rengalop vandoor en ten tweede heb ik daar altijd een hek om in te parkeren en dat doe ik dan liever zodat ik van de voorkant zoveel mogelijk afblijf.
Ben wel met je eens dat je beter één keer een stevige (VLUGGE!)ophouding kunt maken dan de hele tijd die series kleine rukjes (niet verwarren met kneden) Daar worden ze maar taai van. Laat ze dan nog niet los, dan zet ik haar stil, wacht tot ze nageeft.
Maar ik vind het nog steeds moeielijk om me af en toe niet tot een trekwedstrijd te laten verleiden.... dan realiseer ik me ineensweer :"Verrek, ik ben aan het terugtrekken om haar van mijn hand af te krijgen?! Waar is de logica?"
Zeker als ze zo enorm loperig is vind ik het moeilijk om toch steeds los te laten van voren.
Maar 'kiezen eruit' mag alleen in een linke situatie, vind ik. Anders raken ze wel erg het vertrouwen in je hand kwijt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:50

Gewoon recht op de muur af rijden en normaal hand sluiten en diep zitten. Boem is ho. De meeste staan wel stil voordat ze de muur raken. Het ho knopje is er dan zo op gemonteerd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:52

Blijven trekken is niet de oplossing, het paard trekt net zo hard terug en wint het altijd.....maar goed, tussen hoofd en handen zit nog een heel circuit aan neuronen en zenuwen, en dat schakel je niet zo een - twee - drie uit.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:57

annegti schreef:
Gewoon recht op de muur af rijden en normaal hand sluiten en diep zitten. Boem is ho. De meeste staan wel stil voordat ze de muur raken. Het ho knopje is er dan zo op gemonteerd.

Nou ik ken je vertellen dat de mijne dus gewoon egt letterlijk tegen de bakrand aanloopt, en ik zet hem er ook wel eens tegen hoor, maar als ik in galop zit durf ik hem niet tegen het hek te planten omdat hij er gewoon letterlijk tegenaan loopt en straks zijn benen nog bezeerd, dan doe ik liever in galop een keer Ho, kiezen eruit is overigens alleen een zin ik trek niet zo hard in izn mond, maar gewoon net even harder als anders.......

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:59

Woodstock schreef:
Carmuh schreef:

Uhm dat is eerder logica, ieder paard doet dat... Op een renbaan gaan ze toch ook niet voor niets aan zn kop hangen en voorover (van de rem af) zitten? Weet iedereen ook meteen weer waar t gas en de rem zit
Hangen, trekken levert alleen maar spanning op! 'Flossen' gaat ie helemaal van wiebelen Het enigste wat helpt is diep zitten en je kunt een keer een sterkere ophouding maken... Maar toch niet hangen, trekken of 'flossen'

Nou ik vind het geen logica, dat ene paard wat ik rij als je gaat hangen raakt ze in de stress en gaat alleen maar ander, maar bij die ander kan je hangen wat je wilt hoor maar zodra ik ga hangen zal hij wel langzamer gaan en niet harder....dat bedoel ik met verschilt per paard, en dat flossen vind ik ook een beetje apart, klinkt een beetje hetzelfde als zagen......

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:06

mijn stelling, je vraagt het vriendelijk......... je eist het rijtechnisch correct......... en daarna maakt het niet meer uit, al ga je achterstevoren op je paard zitten, als het maar gebeurt.......

En als je daarbij moet flossen, zagen of hoe je het ook wilt noemen, dan is dat zo :D