Wie kent dit probleem: wil alleen maar rennen tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ano

Wie kent dit probleem: wil alleen maar rennen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 08:32

Wie kent dit probleem en kan me helpen?
Mijn paard is op stal en in de wei "normaal" rustig. Tijdens het rijden echter loopt ze als een kip zonder kop rond. De ene dag reageert ze goed op mijn hulpen en de andere dag is het net of ze niet zadelmak is. Het enige wat ze dan wil is rennen, rennen en nog eens rennen. Ze reageert dan niet meer op mijn hulpen en loopt dwars door het bit heen. Ik heb echt van alles al geprobeerd. Uit laten rennen heeft geen zin want na 2 uur is ze nog niet rustiger, kleine ophoudingen helpen niet, op de volte zetten helpt niet etc..
Ben erg benieuwd naar jullie meningen en of iemand dit ook heeft meegemaakt.

Macha876

Re: Wie kent dit probleem: wil alleen maar rennen tijdens ri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:41

ik ga dit topic vlgen want het shetje wat ik rijd doet ik dit ook

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:49

ik ga het ook volgen want ik heb precies dat probleem bij mijn vzIJslander, soms stap je op en rend ze bokkend weg als je dan je zweep niet laat vallen gaat ze steeds harder, de eigenarese is er toen eens opgestapt en daar is ze mee door de omheining gegaan omdat ze zo hard ging:S ik longeer haar ook meestal even van tevoren want ze is ook erg temperamentvol maar wel lief.
Ga je bijv. zonder zweep erop is ze niet vooruit te branden. En ze loopt ook vaak door het bit heen staat dag en nacht op de wei.

groetjes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:54

Toch zien consequent te zijn en de rem te vinden!! Probeer het paard hoe dan ook stil te krijgen!
Zodra je voelt dat je paard onder je vandaan loopt, maak je meteen een overgang terug totdat je weer controle hebt. Dan eerst belonen en weer naar de ontspanning. Vervolgens kan je weer proberen een overgang voorwaarts te maken, maar voordat ie weg kan rennen ga je alweer terug.
Houd je paard bezig met vreselijk veel tempowisselingen (en figuren) en probeer te voorkomen dat ie wegrent (dus al voordat hij de kans krijgt weer terug).
Als ie niet luistert kan je een keer boos worden, maar je kan het gedrag ook negeren, maar je zorgt wel dat jij het wint en dat je stopt! Desnoods tegen de bakwand aan!
Zodra je een nette overgang terug hebt gemaakt, goed belonen.
Succes ermee!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:06

bedankt liesje1986!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:32

Dit is een moeilijk probleem dat niet zomaar op te lossen is. De oorzaak van het rennen moet worden vastgesteld. Is het angst of verzet of is het medisch? Pas dan kun je de oplossing erbij halen. Ik denk dat een goede instructeur dit zou kunnen vaststellen en je dan verder helpen. En consequent zijn (zoals Liesje al aangeeft) is de basis van het hele paardrijden, dat moet altijd. Succes!

En wat betreft het probleem met het zweepje: neem een heel klein zweepje wat ie haast niet kan zien en gebruik dat als ie erg lui wordt. Als ie als reactie op de zweep gaat rennen, gewoon even laten gaan en dan weer terugnemen en verder gaan. Dit is waarschijnlijk iets heel anders dan het probleem wat Ano noemt.

Natasja_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:36

Ik volg dit ook even. Mijn verzorgdraver heeft dit namelijk ook! Best wel logisch eigelijk omdat ze geleerd heeft om keihard te draven!

Ophoudingen helpen ook niet, en als je ze net iets te lang maakt, gaat ze alleen maar sneller. Dus ik ga dit ook ff volgen.. misschien komen er nog goede tips langs

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:45

Marita schreef:
Dit is een moeilijk probleem dat niet zomaar op te lossen is. De oorzaak van het rennen moet worden vastgesteld. Is het angst of verzet of is het medisch? Pas dan kun je de oplossing erbij halen. Ik denk dat een goede instructeur dit zou kunnen vaststellen en je dan verder helpen. En consequent zijn (zoals Liesje al aangeeft) is de basis van het hele paardrijden, dat moet altijd. Succes!

En wat betreft het probleem met het zweepje: neem een heel klein zweepje wat ie haast niet kan zien en gebruik dat als ie erg lui wordt. Als ie als reactie op de zweep gaat rennen, gewoon even laten gaan en dan weer terugnemen en verder gaan. Dit is waarschijnlijk iets heel anders dan het probleem wat Ano noemt.

ik neem nu ook les met haar dus!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:27

vaak is de oorzaak van het rennen een balans probleem...heb je druk op twee teugels? je kunt proberen als je paard ineens gaat rennen hem op de volte te zetten (niet gaan trekken aan de teugels..altijd voorwaarts oplossen!!!) en dan langzamer gaan lichtrijden of je bovenlichaam iets achter de loodlijn te brengen of de volte iets te sluiten zodat het paard terug moet komen op je zit. als het paard goed reageert beloon je hem enorm en pak je je gewone rijden weer verder op.

ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:30

Hallo,

Bedankt voor jullie tips, helaas die heb ik allemaal al geprobeerd. Ik rijd trouwens niet met een zweepje, ze begint zo al te rennen. Ik heb zelf het idee dat ze dit doet omdat ze niet aan het werk wil os het is een soort stress.
Medisch gezien is er niets met haar aan de hand, ze is helemaal onderzocht door een dierenarts en fysiotherapeut, en dus geheel goedgekeurd. Ook heb ik al iets kalmerends van de dierenarts geprobeerd, helpt ook niet. Een goede instructrice heb ik ook reeds, heb daar 2x in de week les van, zelf rijd mijn instruvrice Z2 dressuur en Z springen. ook zij krijgt geen rust in dit paard. veel overgangen heb ik ook geprobeerd net als achtjes en voltes rijden. Soms werkt het maar dus niet altijd...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:32

Ga vooral niet te zeer concentreren op het rennen. Was je bezig met iets? Werk dan je oefening zo goed als het gaat af. Als jij je aandacht bij de oefening houdt, zal het voor je paard moeilijker zijn om ervan door te gaan. Rijd vooral veel figuren, zo dwing je een paard om meer op te letten waar hij gaat en zo te vertragen.

En vooral: blijven rijden! Ga zeker je benen niet afsteken, maar ga zelf sterker rijden. Het belangrijkste is dat je het paard op de achterhand houdt, dan kunnen ze niet onder je uit lopen.

Opletten met tegen de bakrand aanrijden: ik weet een paard die zich zo te pletter gelopen heeft.
Veel overgangen terug rijden zal alleen werken als je zelf heel rustig bent. Anders kan het zijn dat je paard nog nerveuzer wordt en je haar helemaal kwijt bent.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:29

klomp schreef:
vaak is de oorzaak van het rennen een balans probleem...heb je druk op twee teugels? je kunt proberen als je paard ineens gaat rennen hem op de volte te zetten (niet gaan trekken aan de teugels..altijd voorwaarts oplossen!!!) en dan langzamer gaan lichtrijden of je bovenlichaam iets achter de loodlijn te brengen of de volte iets te sluiten zodat het paard terug moet komen op je zit. als het paard goed reageert beloon je hem enorm en pak je je gewone rijden weer verder op.

dat zij mijn instructrice nou ook!!:D

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:55

probeer je paard aan stemhulpen te wennen. als jij hooo zegt, gaat je paard langzamer.
als het probleem niet medisch ligt, zul je toch even flink moeten zijn.
een korter zweepje pakken zou ik nooit doen, dan los je niks op, dan ontwijk je het probleem.
mijn pony deed hetzelfde, doorlaten rennen werkt maar op weinig paarden.
ze vinden het vaak wel gezellig om een paar rondjes te rennen:P

toen mijn pony het weer eens deed, heb ik hem met zijn hoofd over de bakrand getrokken, dus eigenlijk omgetrokken. op dat moment moet je niet nadenken dat je misschien banketstaaf tegen je pony bent, je pony is stout en moet even weten dat JIJ stuurt en niet hijzelf.
als je het hoofd naar binnen 'trekt' , trek dan niet ineens te hard maar begin op een kleine volte. blijf tussendoor gewoon je remhulpen geven, dus hooo met je stem, onderbenen terug, uit-ademen, langmaken.
als je pony erg sterk is, kun je dit het beste met een slof oplossen. anders heb je kans dat je het bit door zijn mond trekt en dan hebje helemaal niets meer, haha. over de slof: ik weet dat hier een negatief oordeel op rust, maar bij mijn pony heeft het zeker effect gehad. en let op: je hoeft hem heus niet met zijn kin op zijn borst te zetten, maar zorg dat het geen 'neus -in-de-lucht-renne-maar' wordt. je pony moet weten dat jij het stuur bestuurd en niet hijzelf.
probeer echt streng te zijn, dan hoeft de oplossing niet lang te duren en kun je snel weer lekker relaxt rijden.
probeer te zorgen dat je op het moment zelf snel handelt. dus niet urenlang doorrijden zonder dat je iets doet. vergeet niet te RIJDEN.
als je pony terugkomt op stem en/of zit, vergeet dan absoluut niet te belonen, belonen is immers net zo belangrijk als corrigeren.

succes

RoxDoret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:33

ik ken het probleem,
mijn 14-jarige merrie Dorette
doet precies hetzelfde.
soms is ze heel lief met rijden, rustig, luisterd goed naar mijn been,
loopt mooi rond etc.
en de dag erna lijkt het wel of ze een week stil gestaan heeft
ze is niet te houden in de galop, luisterd niet naar mijn been,
crosst heel de bak door.
het word gelukkig steeds minder:

tip: zorg voor veel afleiding voor je paard (figuren rijden) als ze te hard
gaat op de volte gaan, en deze verkleinen/vergroten etc.
en desnoods even een kwartierte aan de longe laten
draven & galloperen
zodat ze al wat energie kwijt is
als ze echt te hard gaat, en je houd haar niet meer,
op de rem zetten! tegen de bakrand aanrijden, ze stoppen vanzelf, ze kunnen er echt niet doorheen!
of als je durft, goed 8erover zitten en benen geven;
wie hard wil lopen ZAL hard lopen.

succes ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:09

RoxDoret schreef:
ik ken het probleem,
mijn 14-jarige merrie Dorette
doet precies hetzelfde.
soms is ze heel lief met rijden, rustig, luisterd goed naar mijn been,
loopt mooi rond etc.
en de dag erna lijkt het wel of ze een week stil gestaan heeft
ze is niet te houden in de galop, luisterd niet naar mijn been,
crosst heel de bak door.
het word gelukkig steeds minder:

tip: zorg voor veel afleiding voor je paard (figuren rijden) als ze te hard
gaat op de volte gaan, en deze verkleinen/vergroten etc.
en desnoods even een kwartierte aan de longe laten
draven & galloperen
zodat ze al wat energie kwijt is
als ze echt te hard gaat, en je houd haar niet meer,
op de rem zetten! tegen de bakrand aanrijden, ze stoppen vanzelf, ze kunnen er echt niet doorheen!
of als je durft, goed 8erover zitten en benen geven;
wie hard wil lopen ZAL hard lopen.

succes ermee!

dit is ook een goede tip! als je paard zomaar gaat rennen...neem het tempo over van het paard en zet je been er maar eens goed er tegenaan...op dat moment is de lol er ook af, omdat jij het rennen overneemt. dan laat je het paard doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. wanneer je weer terug gaat naar een rustigere gang en het paard luistert netjes...uiteraard even goed belonen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:46

Renate12 schreef:
probeer je paard aan stemhulpen te wennen. als jij hooo zegt, gaat je paard langzamer.
een korter zweepje pakken zou ik nooit doen, dan los je niks op, dan ontwijk je het probleem.

toen mijn pony het weer eens deed, heb ik hem met zijn hoofd over de bakrand getrokken, dus eigenlijk omgetrokken. op dat moment moet je niet nadenken dat je misschien banketstaaf tegen je pony bent, je pony is stout en moet even weten dat JIJ stuurt en niet hijzelf.
als je het hoofd naar binnen 'trekt' , trek dan niet ineens te hard maar begin op een kleine volte. blijf tussendoor gewoon je remhulpen geven, dus hooo met je stem, onderbenen terug, uit-ademen, langmaken.
als je pony erg sterk is, kun je dit het beste met een slof oplossen. anders heb je kans dat je het bit door zijn mond trekt en dan hebje helemaal niets meer, haha. over de slof: ik weet dat hier een negatief oordeel op rust, maar bij mijn pony heeft het zeker effect gehad. en let op: je hoeft hem heus niet met zijn kin op zijn borst te zetten, maar zorg dat het geen 'neus -in-de-lucht-renne-maar' wordt. je pony moet weten dat jij het stuur bestuurd en niet hijzelf.
probeer echt streng te zijn, dan hoeft de oplossing niet lang te duren en kun je snel weer lekker relaxt rijden.
probeer te zorgen dat je op het moment zelf snel handelt. dus niet urenlang doorrijden zonder dat je iets doet. vergeet niet te RIJDEN.
als je pony terugkomt op stem en/of zit, vergeet dan absoluut niet te belonen, belonen is immers net zo belangrijk als corrigeren.

succes

Ik vind dat deze oplossing vooral klinkt als 'afwachten'. Geef je paard niet de kans om op je handen te gaan hangen, dan ga je ook geen slof moeten gebruiken. Het antwoord zeg je nochtans zelf: VERGEET NIET TE RIJDEN
Mevrouw loopt weg? Dan moet jij gewoon controle zoeken, gelijk hoe. Lukt het niet om het tempo te verlagen zoek dan controle op andere gebieden, vraag stelling, rijd figuren, en doe vooral niet alsof je het erg vindt dat ze hard gaat. Zeg gewoon: ok, vandaag gaan we DAT doen, en als jij het jezelf extra moeilijk wilt maken door ook nog eens hard te gaan, dan doe je maar.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:58

geef je paard niet de kans om weg te laten rennen, je moet voordat hij gaat rennen hem al op de volte hebben. Steeds maar overgangen rijden en figuren.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:14

Ik lees hier dat mensen zeggen dat als je paard weer gaat rennen je hem tegen de bak aan moet rijden. Doe dat alsjeblieft niet! Daar kunnen grote ongelukken van komen! Verder ben ik het met poes en klomp eens.

Ik ben blij dat je alle medische aspecten al hebt uitgesloten. Ben je zelf misschien zenuwachtig, omdat je er vanuit gaat dat je het weer kan verwachten? Als dat zo is voelt je paard het omdat het zich gelijk uit in je lichaamstaal, ook al denk je dat het wel meevalt. Paarden voelen alles heel goed aan, ook stemmingen. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij onder het werk wil uitkomen en weet dat dit werkt. Oftewel hij probeert je uit en hij weet dat ie wint.

Ikzelf denk dat het een combinatie is van deze dingen. Ik denk niet ( als ik afga op wat jij schreef ) dat het een evenwichtsprobleem is ( weet niet hoe oud je paard is, maar anders zou je instructrice het toch wel zeggen ).

Mijn vorige paard die ik reed deed het ook, op de een of andere manier voelen ze gewoon aan wat op dat moment mijn zwakke punt is . Gelukkig kreeg ik les van een hele goede instructeur die me over deze angst heeft gezet en uitgelegd en laten zien wat ik moet doen als het weer gebeurt. Eerst heb ik 1x gewoon een half uur alleen maar gestapt en in stap aan het werk gezet. Dit heeft geen effect op je paard, maar wel op je zelfvertouwen. Als je die zekerheid wat meer terug hebt straal je dat ook uit naar je paard.
Oefen ook het omzetten van je paard, hier bedoel ik mee dat je ( eerst in stap en draf ) diep gaat zitten, je heel lang maakten goed rechtop met je handen op de juiste plaats en armen goed langs je lichaam. Doe nu met je lichaam alsof je ineens naar binnen wilt draaien met je hele lichaam bijv. naar links. Dus je bovenlichaam en je heupen draaien helemaal naar links toe, waardoor je linkerhand automatisch van de hals gaat en je rechterhand vlak tegen de manenkam komt. Je rechterbeen en knie drukken nu tegen je paard aan en je linker maakt nu wat ruimte. Je hebt nu dus heel je gewicht naar links toe gegooid en je geeft je paard ook geen ruimte om toch maar rechtdoor te blijven gaan, want hij wordt als het ware naar links toe gegooid om zijn evenwicht te bewaren. Let er wel op dat je handen en armen op dezelfde plek blijven in verhouding met je lichaam, dus je trekt dan niet alleen maar zijn bit door zijn mond heen.

Probeer tijdens het rijden je paard hard aan het werk te zetten en vooral veel afwisseling en naar de ontspanning toe te rijden. Nu heb je dus de kans als hij onder het werk wil uitkomen dat hij weer zal proberen te rennen en dat moet je dus gelijk in de kiem smoren. Als het goed is voel je al wanneer hij het in zijn hoofd krijgt, door aanspanning spieren of zelfs door bepaalde wijze waarop oren en ogen staan. Hier gelijk op reageren met je lichaam, dus goed diep gaan zitten en vooral niet verkrampen en naar voren gaan zitten. Gaat hij toch onder je vandaan gooi dan je paard naar binnen zoals ik hierboven heb beschreven. Als het goed is houd hij dan op, maar je hebt natuurlijk volhouders. Probeert hij toch door te gaan, gewoon weer omzetten de andere kant op. Staat hij stil beloon hem dan goed. Probeer het rijden daarna weer op te pakken waar je was gebleven ( of wat je in je hoofd had ) en beloon hem als hij dingen goed doet en zet hem weer om als hij het weer in zijn hoofd krijgt. Sluit altijd goed af!! Dus als hij ging rennen en jij nam hem terug en de volgende oefeningen blijft hij braaf en heeft hij verder goed gewerkt, dan kun je de eerste keren al gaan afsluiten. Ook al hij heeft hij dan pas een half uur gewerkt. Het gaat erom dat hij weet wanneer hij braaf is en goed heeft gewerkt, dat het wordt beloond en dat als hij blijft etteren hij aan het kortste einde trekt.

Jaahaa, dat was een heel verhaal . Ik hoop dat je het snapt en ik het goed heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt. Bij mij en mijn paard heeft het in ieder geval geholpen. Als laatste wil ik echt nog even kwijt dat je je paard echt niet tegen de bakrand aan moet rijden! Is mij expliciet afgeraden en het lost niets op en kan heel gevaarlijk zijn voor jou en je paard ( als het een volhouder is ).

Veel succes
groetjes asia.

super_teddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:28

Je moet er voor zorgen dat je paard zijn hoofd niet in de lucht kan gooien een martingaal is hier bij wel handig. Je handen op een plaats houden en niet te veel aan je paard trekken hou je handen hoog, en stil. Zorg dat je de achterhand met je benen er onder rijd rijd wees consekwent. Leer hem op een sisent geluid van jou langzaamer te gaan en op ho te stoppen dit kun je ook aan de longeerlijn oefenen in een roundpen is nog beter.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:24

klomp schreef:
dit is ook een goede tip! als je paard zomaar gaat rennen...neem het tempo over van het paard en zet je been er maar eens goed er tegenaan...op dat moment is de lol er ook af, omdat jij het rennen overneemt. dan laat je het paard doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. wanneer je weer terug gaat naar een rustigere gang en het paard luistert netjes...uiteraard even goed belonen!

Ik vind dit echt geen goede oplossing. Dit is mij in het begin ook verteld door iemand die dacht dat het zich zo wel zou oplossen. Ik bereikte er juist het tegenovergestelde mee. Het paard kreeg juist meer conditie en het ziet zo niet in dat het fout bezig is. Je geeft het paard zijn zin ook al denk je dat jij het overneemt. Zo leert het ook niet dat het gewoonweg niet zomaar onder je vandaan mag rennen.

poes schreef:
Zeg gewoon: ok, vandaag gaan we DAT doen, en als jij het jezelf extra moeilijk wilt maken door ook nog eens hard te gaan, dan doe je maar.

Je moet je paard ten alle tijden terug kunnen nemen. Het is gewoon voor je eigen veiligheid. Eerst moet je de basis goed onder controle hebben voordat je een stap verder gaat. En daar hoort een paard onder controle hebben bij! Dus niet als hij het zichzelf zo extra moeilijk wilt maken dan doet ie maar, want zo zal het paard het niet zien. Die denkt gewoon dat het hem is gelukt en dat de ruiter maar wat aan het prutsen is. Als je paard onder je vandaan rent en niet luistert naar je hulpen dan kun je echt geen nette figuren rijden zoals het hoort. Dus gewoon het probleem oplossen!

groetjes asia

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:41

Hallo,
misschien krijgt je paard te veel krachtvoer? Probeer als ze gaat rennen gelijk op een volte te rijden en blijf daar een tijdje totdat ze weer rustig draaft. Dit moet je dan steeds consequent doen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:20

Hoe gedraagt je paard zich als je op de grond ernaast loopt?
Wil ie dan ook soms harder harder harder?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 03:25

Mijn paard mag ook graag rennen als ik aan het rijden ben maar niet zo als een kip zinder kop.
Dat rennen van mijn paard zit namelijk in haar bloedlijn

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:58

poes schreef:
Zeg gewoon: ok, vandaag gaan we DAT doen, en als jij het jezelf extra moeilijk wilt maken door ook nog eens hard te gaan, dan doe je maar.

Je moet je paard ten alle tijden terug kunnen nemen. Het is gewoon voor je eigen veiligheid. Eerst moet je de basis goed onder controle hebben voordat je een stap verder gaat. En daar hoort een paard onder controle hebben bij! Dus niet als hij het zichzelf zo extra moeilijk wilt maken dan doet ie maar, want zo zal het paard het niet zien. Die denkt gewoon dat het hem is gelukt en dat de ruiter maar wat aan het prutsen is. Als je paard onder je vandaan rent en niet luistert naar je hulpen dan kun je echt geen nette figuren rijden zoals het hoort. Dus gewoon het probleem oplossen!

groetjes asia
[/quote]

Ok dat is waar hoor. Het is eerder een klik in je hoofd maken. Ik weet dat het onmogelijk is om een nette figuur te rijden als je paard onder je vandaan loopt. Maar als jij denkt: ik ga gewoon door met de oefening ipv ik moet mijn paard hier nu eerst stil trekken dan ga je ook echt blijven rijden en daar zul je net de controle terugvinden. Veel mensen (waaronder ikzelf) gaan bij een rennend paard gewoon zitten proberen het paard stil te krijgen. Dus wat doen ze? Ze proberen rustig te zitten, lichaam lang te maken, ophoudingen te geven, ... Maar op dat moment heb je niet genoeg controle om het paard zo stil te zetten. Bovendien was je aan het werk. Ik vind het nonsens om dan bijvoorbeeld naar stap te gaan. Je was aan het werk in draf, dus je blijft in draf. En je blijft rijden. Een paard die op zijn achterhand loopt kan er niet vandoor gaan. Je moet het dus 'voorwaarts' oplossen!

ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:08

Renate12 schreef:

succes

Hallo,

Mijn paard reageert met het longeren juist goed op mijn stemhulpen, als ik draf zeg gaat ze in draf als ik galop zeg gaat ze in galop en als ik ho zeg gaat ze stilstaan etc.. Door laten rennen help inderdaad niet, ze is een volhouder dus dat blijft ze lekker 2uur doen...