last van me rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

last van me rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 17:09

hee bokkers.. zoals jullie allemaal misschien wel weten rij ik nu een maand een paard..

maar het zadel is zo hard dat ik soms last van me rug krijg ... heeft hier iemand ervaringen mee ???

zoja wat kan ik er aan doen..
het is niet mijn paard... dus de spullen zijn ook niet vanmezelf...

helpt een bontje over het zadel heen dat het wat zachter wordt ??

Vedette

Re: last van me rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:20

Ik denk wel dat het helpt om een bontje over het zadel te doen! Je zit er in ieder geval een stuk zachter door en zo hee erg duur zijn die dingen volgens mij niet. Ik had ze laatst ergens gezien voor 20 euro! (freddy's volgens mij)

Succes ermee!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 17:29

oow dus dat valt nog wel mee.. ik ga natuurlijk zelf geen ander zadel aanschaffen omdat het paard over 4 of 5 jaar naar hun dochter toe gaat ..naar duitsland..mja

ik zal het is proberen en kijken als het helpt.. misschien dat het ook aan me houding ligt .. maar geloof het haast niet.. bij andere paarden heb ik geen last van men rug gehad en bij dit paard ( zadel ) juist wel..

in iedergeval bedankt !!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:44

Ligt het zadel wel goed op het paard? Mijn zadel heeft heel lang achterover gekantelt gelegen. En daar kreeg ik ontzettende rugpijn van. Mocht dat het geval zijn, kun je beter iets kopen om onder het zadel te leggen, wat de achterkant ophoogt.

En anders idd het bontje/gelpad op het zadel.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:07

Vonnie84 schreef:
Ligt het zadel wel goed op het paard? Mijn zadel heeft heel lang achterover gekantelt gelegen. En daar kreeg ik ontzettende rugpijn van. Mocht dat het geval zijn, kun je beter iets kopen om onder het zadel te leggen, wat de achterkant ophoogt.

En anders idd het bontje/gelpad op het zadel.

zo op het eerste gezicht lijkt het dat het zadel wel goed ligt..maarja .. kan allebei wel even proberen om het zadel op te hogen en iets op het zadel...

thnxx !

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:15

Als jij last van je rug hebt, heeft het paard dat ook !!!!!!!!!!!!!!!!!!

OF het zadel past niet, OF je zit is niet goed.
Ik denk het tweede...... Er komt toch nog een stuk spanning bij kijken als je op haar stapt en je hele zit is erna.
Je zit erg veel naar voren, wist je nog dat ik tegen je zei laat die teugels eens wat losser en ga achterover zitten?
Je zit toch al gauw 3 kwartier in de zelfde houding, ik ga er vanuit dat je ongeveer 3 kwartier rijd gemiddeld.

Een bontje over je zadel is het slechtste wat je kunt doen, ga aan je eigen houding werken, je natuurlijke houding zonder hulpmiddelen zoals bontjes.
Bontjes verslechteren de feeling tussen ruiter en paard.

Je zegt dat je last hebt van je rug, waarom dan een hulpmiddel voor je kont?? draag dat bontje dan op je rug.......
Onlogisch he?

Veel zonder beugels rijden, is de beste manier. Als nu je eerste gedachte is dat durf ik niet bijvoorbeeld in draf, weet je ook wat er fout zit, je krampachtige zit.

Succes!!!! en dit geld voor alle paarden , als je eenmaal je zit gevonden hebt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:47

Misschien moet je wennen aan de gangen van dit paard?
(oeh ik weet waar Elim ligt, mijn schoonmoeder woont daar )

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:29

Elim tha best!! haha

Maar MaSbel, heb je nu last van je rug ??? want zonet zei je van je kont???

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:20

ja rug en kont

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:21

maa tis niet zo heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg ... wel een beetje maar goed .. eerst gaat me kont zeer doen daarna me rug .. ik denk dat t komt omdat ik te gespannen dr opzit .. je weet wel waarom zo kibbelig dat ze doet..

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:22

Qimm schreef:
Misschien moet je wennen aan de gangen van dit paard?
(oeh ik weet waar Elim ligt, mijn schoonmoeder woont daar )

haha leuk !!
zou ook kunnen maar denk dat ik te gespannen zit .. omdat ze nogal vervelend is ,,

waar woont je schoonmoeder dan als ik vragen mag ??

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:40

Citaat:
waar woont je schoonmoeder dan als ik vragen mag ??

Ja ben ik ook beniuewd naar

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:48

miee 2 ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:56

hoi ik heb zelf les in centered riding en ik merk ook dat de paarde daar baat bij hebben ze vinden het werk leuker, willen liever meewerken en lopen lekerder. misschien om eens te proberen? een clinic?

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:10

ik zal eens kijken....daardoor gaat het paard neem ik aan ook meer ontspannen ???

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 05:42

doordat jij meer in balans gaat zitten met zo min mogelijk spanningen, maar toch heel stevig zit, is het voor je paard makkelijker in evenwicht te lopen. ik krijg meestal aan het einde van de les na hard oefenen en goed me best doen een cadeautje, namelijk mijn absoluut niet ontspannen te rijden pony gaat vanzelf vrijwillig ontspannen een klein stukje aan de teugel. Normaal is ze alleen in de krul te trekken. nu is ze al 30 en verwacht ik niet veel meer van haar, maar ze doet het maar wel.
Met me fjord ben ik al veder, maar ook hij is er veel beter van gaan lopen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:25

uhm, *denkt na over de straat* Groot Henrdiksdijk of zoiets....

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:48

Een bontje kan je altijd aanschaffen, zit wat zachter en fijn. Koop dan wel een Christ.. een echte!
Zo'n bontje is absoluut niet slecht.

Ik moet zeggen dat ik ook last van mn rug kreeg op mijn verzorgpaard. Tijdens de stap werd mijn rug erg gehold en gebold, dit was toch een beetje te veel. Ik kreeg daar last van. Een vlakker paard is wat dat betreft prettiger.
Als jij nog 4/5 jaar op dat paard mag rijden, zou ik zeker (met goedkeuring) een fijn zadel aanschaffen. Wat jou en het paard goed zit.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:17

Ik heb ook vaak last van mijn rug, bij mij lijkt het dan net alsof ik mijn stuitje gekneusd heb. Ik ben erachter gekomen dat het aan het zadel van dat paard ligt. Zijn zadel heeft een hele diepe zit, en omdat ik van mezelf al goed rechtop zit wordt mijn bekken dan geforceerd. Hierdoor krijg ik last van mijn SI gewricht (onderin mn rug). Als ik op zadels met een plattere zit rij heb ik nergens last van. Mijn oplossing is geweest dat ik met een zadel van een stalgenootje mocht gaan rijden, dat zadel lag ook goed op het paard en ik heb zo geen pijn meer!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:20

Een zadel moet zowel bij ruiter als bij het paard passen, maar een goede onafhankelijke zit is veel belangrijker en komt bij mij op nr 1 om iets aan te doen met dit soort "probleempjes"

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:15

kan je anders niet van iemand anders een keertje een bontje voor op het zadel lenen om te kijken of het dan beter word? dan kan je altijd nog beslissen daarna, ik denk niet dat het aan je zit ligt omdat je er op andere paarden geen last van hebt..

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:21

jooo jollygood, recht voor z'n raap! direct hoor maar ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben. mas, je moet je echt proberen te ontspannen, lekker voorwaarts rijden met lange teugel. daarin je balans vinden en je rug loslaten i.p.v. verkrampen. drie kwartier in dezelfde stijve houding zitten is nie niks.

je hebt zo'n leuk paardje! khoop dat het wat wordt hoor! kom snel maar even een keertje bij die van mij kijken

Succes!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:54

ey sliertje alles kits??

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:02

mijn tip laat het zadel naar kijken of het goed past en laat je zelf is nakijken bij chiropractor of osteophaat...
als jezelf niet goed zit krijgt het paard ook last, bijv scheef zit gaat het paard oplaatst ook scheef lopen...een goed passend zadel is meer waard...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:35

ja hoor jolly hahhahahah en ja ik rij nog, ik zal je wel ff mailen van de week
daaag!