Dan denk je het goed te weten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Dan denk je het goed te weten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:58

Pff theoretisch weet ik ondertussen best wel redelijk goed hoe het allemaal hoort enzo...
Maar dan...
Kruip je voor het eerst sinds laaaaaaaaange tijd weer op de paardenrug...
Blijkt het er eentje te zijn die redelijk netjes op het been reageert... Niet super, maar wel gewoon na de eerste keer druk een nette reactie... Maar de rem werkt wat minder lekker... En het hoofd wordt in de lucht gegooid zodra je ook maar iets druk op de teugels legt...

Dus wat doe je... overgangen rijden... Nog meer overgangen, schijnovergangen, ook middendraf/draf/terugrijden in de draf/arbeidsdraf enz, oftewel heel veel schakelen...
Ondertussen ook het nodige voltewerk doen, grote voltes, volte 15 meter, af en toe bij gebrek aan rem volte tien meter... Waarbij je -natuurlijk- compleet geen stelling of buiging krijgt...

Ehh ja...
Toen waren mijn oplossingen dus op...
Nou snap ik dat ik dit ook niet in een keer goed zal kunnen rijden...
En ik snap dat het betreffende paard en ik aan elkaar zullen moeten wennen
Maar arggggggggg wat vreselijk irritant als je zoiets niet eruit gereden krijgt... En je dus op een paard zit die een bezemsteel ingeslikt heeft...

Mischien wordt dit mn nieuwe bijrijdpaard (hoor ik vrijdag) dus adviezen zijn welkom...

Anoniem

Re: Dan denk je het goed te weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:23

Hoi Jacksel, ik als dat je voor een nieuw bijrijdpaardje was wezen kijken, en zie je verslagje nu staan.

Probeer niet meteen het beste uit een paardje te halen, het is ook allemaal even wennen, heb je dit ook aan de eigenaar gevraagt van het paard? Of dit gedrag vaker wordt vertoont? Zelf denk ik dat er niks aan de hand is, dat het gewoon een kwetsie van wennen aan elkaar is, geef de moed niet op dit is volgens mij heel normaal..

Heb je het paardje wel genoeg warm gereden?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:24

Misschien kotm eht omdat jij door de lange tussenperiode weer ff het ritme moet krijgen. Ik zie vaak bij mensen die er een paar jaar tussen uit zijn geweest ff een paar uur nodig hebben om mooi mee te komen met de bewegingen.

Wat een andere optie is: misschien dat je te veel ben gaat schakelen en te weinig heb gedaan aan de buiging. Ga eens schakelen terwijl je slangevoltes rijdt. Rij hem in de wendingen mooi rond om je binnebeen heen en misschien zelfs elke wending een pasje opzij voor je binnenbeen naar buiten toe. Zo laat die ook zn rug los en door het schakelen zal terug terug komen op het achterbeen waardoor die ook de nagevelijkheid krijgt.

Zodra je paardje beter ove rzn rug komt, is het voor jou ook weer gemakkelijker om mee te komen in de beweging als dat nu nog wat moeilijk gaat af en toe!

Scuces!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:32

bloedmooie actiefoto (heb de ergste uit de serie gepakt dus have fun
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:36

Ik heb mn commentaar al opgestuurt idd meer contact met de handen houden; ze neemt nu een loopje met je.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:41

haha gezien...

Meer contact van voren was lastig, daar vertraagde ze heel erg op...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:49

Jacksel: de rem was toch kwijt

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:51

ja, klopt... met schakelen was naar voren gaan veel makkelijker dan terug, vanuit galop was ze alleen door middel van voltes naar een normaal draftempo terug te rijden... Maar op moment dat ik de teugels korter pakte (wat ik dus niet in galop heb geprobeerd -stom-) was juist alle impuls weer weg... Wilde ze alleen nog maar stappen...

*heeft gevoel dat ze door pony in 't ootje is genomen *

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:53

jacksel: dat gevoel krijg ik ook Contact houden en benen er aan! (is btw wel vermoeiend. Ik had ook zon pony) desnoods neem je een zweepje mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:00

Idd een zwieper.....ik hoop dat het je helpt. Rijdt het beessie ook zo bij de eigenaar, wat zei die ervan?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:03

Ik vind je niet echt positief over het paard praten. Als ik de eigenaar was en ik las dit op bokt werd jij niet mijn toekomstige bijrijdster.

Bedenk wel dat je eerst tijd met elkaar moet doorbrengen en moet oefenen voordat je een goede combinatie met je paard kunt vormen.

Vind je houding op het paard nou ik niet bepaald super. Dat belemmert natuurlijk wel het goed geven van de hulpen. Dus geen wonder dat het paard ook niet helemaal geweldig loopt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:08

@ lindsey, ik vind juist dat Jacksel heel genuanceerd praat over het paard. Niet direct vreselijk positief, maar ook niet negatief. Gewoon eerlijk . Dat heb ik liever als iemand die roept dat het een geweldig paard is en dat het rijden geweldig ging terwijl ik als eigenaar zie dat er nog wel wat te verbeteren is .

@ Jacksel, hoe liep de pony bij de eigenaren? Op welke manier wordt ze normaal gesproken gereden?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:19

Jacksel schreef:
Pff theoretisch weet ik ondertussen best wel redelijk goed hoe het allemaal hoort enzo...
Maar dan...

Waarbij je -natuurlijk- compleet geen stelling of buiging krijgt...

Ehh ja...
Toen waren mijn oplossingen dus op...

Maar arggggggggg wat vreselijk irritant als je zoiets niet eruit gereden krijgt... En je dus op een paard zit die een bezemsteel ingeslikt heeft...

.

Hierbij krijg ik toch echt de indruk dat ze de schuld bij het paard legt en er geen rekening mee houd dat zij zelf ook wel eens niet helemaal de goede hulpen heeft gegeven.

Toen ik voor het eerst op mijn bijrijdpaard zat ging het rijden ook niet echt geweldig maar ik was wel gelijk helemaal weg van het paard.

Dat het rijden nog niet helemaal goed ging heb ik de fout bij mij zelf gelegd en niet bij het paard.

Volgens mij zit ze in een behoorlijke stoelzit en dat je been en zithulpen dan niet helemaal overkomen is niet zo gek. Logisch dat het paard niet fantastisch buigt maar zij zegt gelijk het paard is stijf.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:05

Dat was ook het eerste wat mij opviel aan de foto, de ruiter zit totaal uit balans. Veel te ver achterover, zo kom je steeds veel te hard in de rug neer, waardoor het paard zijn rug hol trekt en zijn onderhals eruit duwt.
Ik zou zeker een ander zadel kiezen waarbij je schouder, heup en hak op 1 lijn komen dan is het grootste deel van je problemen al opgelost.

Je kan je balans ook goed testen door tijdens het draven 2 keer te blijven staan en 1 keer zitten bij het lichtrijden, als voor- of achterover kukelt heb je (nog) geen balans. Dit laat je precies voelen waar je bovenlichaam in balans boven je paard is. Kijk voor meer info op paardenbegrijpen.nl. Succes!!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 09:50

Aan het zadel kan ik niets doen, helaas... Is niet mijn paard, niet mijn zadel, ik weet dat ik niet netjes zit in dit zadel... (wintec veelzijdigheid)
Ik geef de schuld niet aan het paard, ik weet dat dit pas de eerste keer was dat ik erop reed, maar je moet toch toegeven dat je niet erg blij wordt als je zulke foto's terugziet... Ik vraag hoe ik deze problemen moet oplossen, voor als er een volgende keer komt, lijkt me voor zowel het paard en mij beter... Het enige wat ik doe is een omschrijving geven waar van de problemen waar ik tegenaan loop...

Ik heb al een half jaar niet/nauwelijks gereden (op 1 of twee keer na niet...) en daarvoor al iets van 2 jaar geloof ik geen les... Dus sja... Dan sluipen er foutjes in... En hard neerkomen op de rug... Ik was nou niet bepaald aan het bonken of wat dan ook, had wel een redelijk onrustige beenligging, omdat ik ze niet lekker op de plaats kon houden, doordat het zadel me niet lekker zat, maar daar lette ik bewust op, om het zo min mogelijk te houden...

Verder vind ik het paard (nouja, pony) echt geweldig, alleen het rijden... Ging iets minder

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:11

Veel wendingen rijden. Daar wordt het paard soepeler van.

Dus inderdaad veel voltes en slangevoltes rijden. Let wel op dat je hem dan rondbuigt om je binnenbeen dus niet te veel met de teugel naar binnen"trekken". Verder goed buitenteugel er bij houden zodat hij niet over zijn schouder naar buiten wegloopt.

Als je zit door het zadel komt toch overwegen nieuw zadel te kopen.

Kan je geen les gaan nemen met je nieuwe bijrijdpaard.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:23

mariska75 schreef:
Dat was ook het eerste wat mij opviel aan de foto, de ruiter zit totaal uit balans. Veel te ver achterover, zo kom je steeds veel te hard in de rug neer, waardoor het paard zijn rug hol trekt en zijn onderhals eruit duwt.
Ik zou zeker een ander zadel kiezen waarbij je schouder, heup en hak op 1 lijn komen dan is het grootste deel van je problemen al opgelost.

Je kan je balans ook goed testen door tijdens het draven 2 keer te blijven staan en 1 keer zitten bij het lichtrijden, als voor- of achterover kukelt heb je (nog) geen balans. Dit laat je precies voelen waar je bovenlichaam in balans boven je paard is. Kijk voor meer info op paardenbegrijpen.nl. Succes!!

2x sta en 1x zit is echt een perfecte oefening. Het helpt je om uit de stoelzit te komen. Ik heb les van de dame van paardenbegrijpen.nl en dit was een van de oefeningen die ik moest doen om beter in balans te komen.
Ik zat ook teveel in stoelzit. Ik moest voor mijn gevoel overdreven ver naar voren gaan zitten. Door deze oefening is mijn balans verbeterd en de stoelzit verminderd.
En het is een zo simpele oefening die je bijna niet fout kunt doen. Ik raad je aan dit te proberen.

Verder wens ik je natuurlijk veel succes!

dressage_kls

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:41

longeer hem eens met zijn kop tussen zijn benen, dan laat hij zijn rug los als het goed is. Na herhaling zal dit bij het rijden ook merkbaar zijn en hij gaat makkelijker nageven.

gr dressage_kls ( marktonderzoek )

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:53

dressage_kls schreef:
longeer hem eens met zijn kop tussen zijn benen, dan laat hij zijn rug los als het goed is. Na herhaling zal dit bij het rijden ook merkbaar zijn en hij gaat makkelijker nageven.

grapje zeker?

als je het paardje mag longeren raad ik je de pessoa (als ik het goed schrijf) aan.
begin zonder, en als ze warm is bevestig je hem aan de laagste ringen, maar niet zo dat die in de krul staat, eerst maar lang en laag, zo word je paardje lekker soepel zonder dat jij hem in de weg kan zitten.
veel succes!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:19

dressage_kls schreef:

Met z'n kop tussen de benen is voor geen enkel paard goed!
Jacksel, zo te lezen heeft de pony niet geleerd om hulpen goed aan te nemen. jouw kunst dus om dit opnieuw met alle rust te gaan doen, neem de tijd hiervoor jullie moeten elkaar nog leren kennen. veel rijden op de buitenteugel, en binnenteugel met rust laten, langszamer lichtrijden, maak je zelf lang en hou contact met je been aan het paard. De neiging is om been vooruit te steken, niet doen! veel praten, laat de pony ervaren dat het goed is, dat rust fijn is. handig is als je iemand langs de kant hebt staan om aanwijzingen te geven. zodat je niet automatisch het gevecht aangaat. veel wendingen, deze wordt waarschijnlijk te scherp door nu teveel te schakelen, en vertoont dan nog meer vlucht vooruit gedrag.
succes!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 17:23

Kop tussen de benen ben ik zeker niet van plan. Als ik mag longeren (weet ik niet) zat ik zelf, bij gebrek aan pessoa (volgens mij) te denken aan touwtjes (slof idee...), idd in vwnw richting...

Ik was zelf gaan schakelen om de achterhand erbij te krijgen, maar dat werkte niet zoals ik het had gehoopt. Reactie op het been bleef keurig, alleen in en vooral na de galop (maar daar zat ik zelf ook niet lekker in, had wat moeite met balans vinden) was ze echt heel erg loperig.

Teugels korter om haar meerr erbij te rijden werkte niet omdat dat als rem werkte (tenzij ze zo vreselijk loperig was, dan werd ze er heftiger op, maar behalve dat wil ik ook mn teugels niet als echte rem hoeven gebruiken), en ik wilde nog niet bijtikken met de zweep, omdat ik het beschouwde als een probleem wat bij mij ligt en ik dus niet bij haar wil corrigeren... Overigens natuurlijk wel gewoon bijgetikt bij te weinig/te traag reageren op het been... *2 of 3 keer tijdens het rijden, was nauwelijks nodig*

Overigens, ik weet dus nog niet zeker of ik haar mag verzorgen he... Heb alleen maar proefgereden, maar als het mag wil ik haar natuurlijk wel zo goed mogelijk kunnen rijden...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:52

Jacksel schreef:
Kop tussen de benen ben ik zeker niet van plan. Als ik mag longeren (weet ik niet) zat ik zelf, bij gebrek aan pessoa (volgens mij) te denken aan touwtjes (slof idee...), idd in vwnw richting...

Ik zou geen touwtjes doen, dan zet je hem namelijk vast en dat is niet de manier, hij zal zich er echt alleen maar harder tegen gaan verzetten als hij nu al weinig druk accepteerd. Pessoa is wel en heel goed idee, maar als je dat niet hebt dan moet je het gewoon rijtechnisch op proberen te lossen door te schakelen zoals je nu al bezig bent. Rij het eerste hafuur bijvoorbeeld alleen maar overgangen terug op een volte 10 meter en probeer het daarna weer eens op de lange zijde.
Rijd continue wendingen, probeer zo weinig mogelijk rechtuit te gaan. Je wordt er zelf heel moe van, want het gaat natuurlijk fijner als ze stelling en buiging aanneemt, maar na een paar keer zal ze er niet onderuit kunnen en zal hij merken dat de buiging het alleen maar makkelijker maakt. En dan heb je op een eerlijke manier gewonnen!

Ik vind trouwens helemaal niet dat je negatief over hem/haar praat! Je zegt gewoon wat er mis ging en dat je daar van baalt. Als je negatief over het paard zou zijn zou je niet hier om advies vragen lijkt mij!
Iedereen zou balen als het fout ging de eerste keer en het feit dat je om advies vraagt zodat je het beter kan doen, lijkt me juist heel positief, want dan wil je dus blijkbaar graag met haar door als het mag!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:35

Mocht het door gaan en je dus een eigen verzorgpony hebt zou ik eerst zorgen dat ze goed aan het been is.Dat is ze nu namelijk niet dat lijkt wel vaker zo bij paarden die heel snel lopen{draven of galoperen}.Het rijden van overgangen is wel een erg goede oefening maar je moet dan wel de teugels op maat hebben en dus een goed contact met de mond hebben anders heeft het geen zin en vlucht ze weg.Als je nu de teugels goed op maat maakt en ze gaat langzamer lopen een keer goed been geven en zorgen dat je ook echt reaktie krijgt.

dressage_kls

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:05

kop tussen de benen met pessoa bedoel ik jongens ik dacht dat jullie dat zouden snappen. En dat het voor geen enkel paard goed daar ben ik het helemaal niet mee eens, maar je moet dat wel op de goede manier doen. Hoeveel stallen doen dat wel niet.... maar maakt niet uit er zijn meer wegen naar rome

dressage_kls

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:19

het zijn maar tips he jongens