paard trainen (dressuurmatig) -> hoe vaak en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

paard trainen (dressuurmatig) -> hoe vaak en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:14

Ik ben nieuwsgierig hoe anderen dat doen:
Hoe vaak trainen jullie je paard, hebben jullie vaste dagen dat jullie trainen en dat je bepaalde dingen doet en wat doen jullie allemaal (longeren, ritjes tussendoor enzovoort)? Dus: hoe vaak rijden jullie en wat doen jullie nog meer om je paard te trainen (en jezelf )

justabokker

Re: paard trainen (dressuurmatig) -> hoe vaak en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:31

Ik rijd mijn paard 7 dagen inde week .. soms 6 maar dat is gewoon omdat hij het nodig heeft .. ik ga van die 7/6 dagen ook een keer naar buiten .. ik heb ook 1 keer per week les .. ik rijd nu in de L1 en rijd pas een paar maanden wedstrijd 5 ofso .. ik start wel veel dan hoor .. maarja ben ook benieuwd wat de rest hier doet

Africhting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:41

Ik train mijn paarden 6 dagen per week en 1 dag krijgen ze totale rust(op de wei).
Het hangt er wel vanaf hoe sterk het paard is en de conditie is natuurlijk ook een belangrijk punt.
1 x per week longeer ik met touwtjes en 1 x per week les ik.

Veel rijplezier

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:18

6 dagen per week rij ik, meestal dressuur en ook nog een keer springles. Bos doe ik wat minder vaak, maar stap er wel vaak uit.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:27

Laat ik het zo zeggen: ik rijd met mijn paard 3 dagen in de week en 1 dag doe ik haar aan de dubbele longe.

Ikzelf rijd ongeveer 6 dagen in de week. Soms rijd ik 2 paarden op een dag en om de viertien dagen rijd ik ook nog op het paard van mijn tante.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:55

Ik rij de mijne 4 a 5 x per week, op donderdag hebben we altijd rijvereniging en vaak heb ik op dinsdag priveles. Zondag ga ik als ik geen wedstrijd heb met hem naar buiten toe en vaak op zaterdag dus wedstrijd. Op maandag rijd ik eigenlijk nooit, hieromheen plan ik verder mijn week in. Volgens mij kan je niet volgens een vast schema trainen aangezien het iedere week anders loopt.

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:08

elke dag:j

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:09

elke dag:j

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:13

Mijn paard krijgt 6 dagen per week beweging in de vorm van dressuur, longeren of bosritje. Ik heb altijd wel een dag dat ik geen tijd heb om het bovenstaande met m te doen dus vaak 1x p/w een rustdag, verder longeer ik 1x (met of zonder passoa) probeer 1x p/w een bosritje te maken heb ook 1x in de week les en om de week wedstrijd.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:21

Ik heb ook een verzorgpaardje en daar kan ik helaas niet iedere dag naar toe gaan.
Maar ik rijd hem gemiddeld ongeveer 3 tot 4 keer per week en dat dan wel dressuurmatig.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:27

Mijn paard staat iedere dag zolang mogelijk buiten (weide of paddock) Daarbij maak ik 2 x per week en lekkere lange buitenrit met meestal 1x per 2 weken een cross parcour erdoor heen. 4 x per week train ik dressuur matig (waaronder 1 x per week les) . En ook heb ik 1 x in de 2 weken springles. Die andere dag longeer ik hem goed (af en toe ook nog even voor het rijden) En doe geregeld met hem grondwerk of lekker laten vrij springen!

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:10

Mijn paard gaat elke dag op de wei van 10 tot 3. Ik rijd 4x p.w. dressuurmatig, op zondag heb ik priveles. Ik doe haar ook 1x in de week met de pessoa longeren, op zaterdag gaat ze altijd in de stapmolen omdat ik dan moet werken!En ze krijgt altijd 1x in de week een rustdag of we gaan lekker naar het bos om te crossen!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:39

hey
mijn paard komt elke dag buiten. Hij staat sowieso elke dag op de weide. En 's nachts op stal.
Ik rij zo ongeveer 6 keer in de week, soms ook 5. Andere dagen longeer ik hem dan, of buitenrit. Heel af en toe is er een dagje dat hij niks doet. Maar hij staat nooit de hele dag stil op stal.
een "rustdag" is larie. Een paard is een bewegingsdier en het is echt niet goed als ze stilstaan. Daarom gaat Vision ook elke dag buiten.

Wat ik zoal train: (na het losrijden) overgangen en tempowisselingen, losmaken door middel van grote cirkels, voltes verkleinen en vergroten, slangenvoltes, wijken voor de kuit, schoudervoor. Af en toe rij ik ook eens een proefje of vind er een uit.
Als het mogelijk is, stap ik hem uit op het pad achter de stal. Zodat hij toch wel een keer wat anders ziet.
Ik rij wel altijd buiten (heb enkel buitenbak) dus frisse lucht heeft hij genoeg
Voor een dressuurpaard (en elk ander paard eigenlijk) is het heel goed afwisseling te hebben. Niet alle dagen hetzelfde doen. En niet altijd binnen rijden.
xxx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:59

Het wisselt een beetje hoeveel tijd ik heb, ik rij zeg maar 4 tot 6 dagen per week. De paarden staan regelmatig op de wei en ik rij soms in de buitenbak en soms op een wei. Als ik gehaast ben of slecht gehumeurd zet ik ze aan de longe omdat ik vind dat het weinig zin heeft om gestressed erop te gaan zitten. Verder af en toe eens balkjes lopen en ik hou de training an sich ook afwisselend. Wat ik rij is afhankelijk van het niveau van het paard.
Overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen sowieso, incl een blok halthouden en evt. achterwaarts. Ook achtjes en slangenvoltes en voltes openen en sluiten. Werken aan het rechtrichten. Halsstrekken in alle gangen.
Verder schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen en contragalop als ze eraan toe zijn (en ik wacht daar niet lang mee, al hoeft het vroeg in de training nog lang niet perfect). Appuyementachtig naar de hoefslag stappen in een hele steile lijn, (keert)wendingen om de voor- en achterhand, aanspringen in (contra-)galop op hoefslag, middellijn of diagonaal, eenvoudige galopwissels, als je er aan toe bent changementen... pff er is zoveel te doen
En de ene dag spits je je toe op het een, de andere dag op wat anders...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:06

maandag, lichte na training,
dinsdag, normaal tot zwaar,
woensdag, normaal to zwaar,
donderdag longeren pessoa,
vrijdag proefgericht normaal tot zwaar,
zaterdag licht to normaal.
zondag wedstrijd of buitenrit.

vaak stap ik buiten een blokje om, hij komt daarnaast daglijks in de wei.

mijn training bestaat uit, loswerke, paar rondjes mag hij rond kijken dan pak ik hem voorwaarts neerwaarts op en werk ik vooral aan tempo controle in alle 3 de gangen, galop vaak in een verlichte zit.
daarna paar rondjes stap lange teugel,
dan wat opgerichter werk afgewisseld met laag werk, wat zijgangen en vooral het soepel houden van de linker en rechterkant door veel om te stellen, veel wendingen rijden en daar in halshouding en tempo te spelen. aan de verzameling en tempo controle werken. afgewisseld met een paard rondjes stap/rust.
cooling down, paar rondjes galop in verlichte zit, daarna lekker uit laten draven en stappen, ook hier speel ik met het tempo.

mijn trainingen zitten vaak tussen 1 tot 1 1/2 uur. ik heb een paard die veel training vraagt, het liefst ging ik er 2 keer per dag op zitten maar daar heb ik geen tijd voor.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 08:25

Leuk al die reacties! Daar kan ik veel van leren! Ik probeer zo'n 5 keer in de week te rijden nu omdat ik met paard en trailer naar manege moet en soms de auto dan ook nog ergens moet ophalen. Vanaf het weekend gaat ze in pension en kan ik gelukkig makkelijker en vaker/afwisselender trainen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:37

6 x in de week rijden
Daarvan 3 x in het bos , 2 x dressuur en 1 x dressuur/springen
De paarden komen hier dagelijks buiten en we rijden ook altijd buiten. Ik wissel bos/bak wel af, de ene dag dressuurtraining in de bak en de dag daarna naar het bos etc. Werkt ideaal om het koppie lekker leeg te maken en evt spierpijnen eruit te lopen.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:39

HeeYY,
Ik rijd mijn paardje op dinsdag, woensdag (les), vrijdag, zondag. Op maandag en donderdag heeft hij rust en op zaterdag is het altijd springfeest!! Dan laat ik hem samen met mijn kleine shet door de bak sjeesen en over een hindernis springen. Vinden zij bijde super leuk!!

stubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:44

Ik rijd 4 ot 5 keer per week.
Als ik op de zondag wedstrijd heb gehad ziet de week er als volgt uit:
's Maandags meestal helemaal vrij op de wei of in de bak een paar uur.
Heb altijd op de dinsdag een uur les en op de woensdag een half.
Dan is het afhankelijk of ik op de zaterdag of zondag wedtrijd heb. Als ik op de zaterdag wedstrijd heb dan heeft hij de donderdag weer een wei dag en dan wordt er op de vrijdag proefgericht gereden.

Heb ik op de zondag wedstrijd dan wordt de vrijdag een weidag en wordt er op de donderdag licht getraind of gelongeerd met passoa.

monette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:40

ik heb 4 dagen in de week les en 2 dagen rijd ik voor me zelf. ik ga er heel af en toe mee naar het bos maar dan rijd ik in het bos ook nog dressuurmatig. op donderdag heeft ze altijd vrij maar dan gaat ze in de stapmolen. de opbouw van mijn rijden is een half uur voorwaarts neerwaarts EN actief aan het been maken. daarna ga ik in de tussenhouding (tussen vw nw en wedstrijdhouding) wat oefeningetjes rijden zoals schouderbinnenwaarts, travers, appuyementjes, galopwissels enz..
je moet wel goed opletten dat je je paard niet gaat overvragen!! als je de ene dag veel van je paard hebt gevraagd moet je de dag erna alleen basis doen en misschien een klein beetje naar de tussenhouding rijden. niet TE veel ineens.
als ik wedstrijd heb ga ik 2 weken vantevoren al beginnen met de wedstrijdhouding en alle oefeningen een keer doorlopen. maar als je zorgt dat je basis goed is moeten de oefeningen geen problemen zijn (is wel met ieder paard verschillend hoor!! let daar goed op) niet ieder paard kan makkelijk blijven dragen in bijv. schouderbinnenwaarts.
maar zo rijd ik me paard dus.
een duidelijke opbouw in het rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 01:09

Sue (4-jarige, sinds deze zomer onder het zadel) longeer ik 1 of 2 keer per week (gewoon bijgezet). Ze springt gemiddeld 1 a 2 keer in de week (1 keer aan de longe en soms ook nog een keer onder het zadel). Verder heeft ze 1 vrije dag en de rest rijd ik (in de bak, wel afwisselend binnen/buiten, hangt van het weer af ). Daarnaast loopt ze iedere dag een uur in de stapmolen en staat ze overdag nog in de wei. Aan beweging geen gebrek dus.

Ik oefen niet iets vast en heb ook geen systeem of iets dergelijks in de zin van 'een uur rijden en dan bepaalde dingen in een bepaalde volgorde doen'. Toevallig oefen ik nu voltes in galop, stappen/draven over de binnenhoefslag zonder te slingeren en wat schakelen in stap/draf. Als dat straks lekker gaat, dan komt er wel weer wat nieuws bij.

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:39

Ik heb een paard samen met mijn vriendin, meestal rijden we elke dag, 1 keer per week springen we en we doen ook wel eens spelletjes, 1 keer per week en 1 keer in de 2 weken lessen we en we stappen best vaak buiten uit. Voor de rest krijgt ie weleens een dagje rust of doen we wat heel anders als rijden (losspringen, longeren, buiten wandelen enzo )
Over een tijdje hoop ik alleen wel vaker naar buiten te gaan (gaat nu nog niet hij is nogal rennerig buiten )

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:57

Kheb een 4 jarige die nu ongeveer een half jaartje onder het zadel is.
2x longeren
1x springen (niet te hoog hoor )
2 a 3 keer dressuur (hangt van de conditie van het paard en mijn tijd af)
verder nog 1x per maand een buitenritje

Hij loopt dus 5 a 6 keer per week, mits hij het afkan. Als hij moe is krijgt ie wat meer rust.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:09

Ik rijdt zoiezo iedere zondag buiten.. (of erop of er achter)

Verder probeer ik ongv 4x dressuur matig te rijden (gelukkig heb ik een fries die er goed tegen kan stil te staan...)
Als we op wedstrijd moeten dan train ik wel vaker maar ik heb niet veel tijd met mijn werk..
Ik heb geen schema van rijden.
Ik rijdt gewoon lekker hoe ik me die dag voel..
1dagje lekker trainen en 1dagje lekker wat los rijden..
Altijd verschillend en nooit saai, Ik probeer ook altijd ff buiten uit te stappen.

Hij komt iedere dag buiten lekker de hele dag op de wei met de andere...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:05

5/6x per week per paard...2 ervan longeer ik weleens/ laat ik vrij springen of onder het zadel. De 3e laatk ook weleens onder t zadel springen maar niet longeren enzo.

Als ik wedstrijd heb dan plan ik die week voor dat paard van tevoren in maar verder kijk ik gewoon wanneer en hoeveel tijd ik heb Maar ik rijd meestal 25min-3 kwartier. ( soms n uur)