goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 14:49

Ik rijd een 3jarige tinker. Ben haar aan het doorrijden.

Ik rijd veel overgangen en figuren.
Maar misschien weet iemand nog een paar goeie oefeningen om te doen?

Casca

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:50

wat ik veel doe met mijn 3 jarige is op de binnehoefslag rijden en dan steeds kleine voltes naar binnen maken en weer proberen op de binnehoefslag uit te komen (vind die van mij heeel erg moeilijk!) ben ook wel benieuwd wat andere mensen doen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:38

Ik rijd juist niet zo veel kleine wendingen, veel rechtuit, tempowisselingen en schijnovergangen. Op de volte af en toe eens wat stelling naar buiten vragen. Lekker achter je hand aan naar beneden rijden. Ook trainen op een snellere reactie aan je been. Verder binnenhoefslag en als het kan lekker veel het bos in gaan. Ook afwisseling door longeren, grondwerk e.d.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:23

Ik zou inderdaad met een driejarige ook nog geen kleine voltes of kleine wendingen rijden. Eerst maar eens lekker leren op eigen benen te lopen, binnenhoefslag rijden, van hand veranderen, af en toe eens een flauwe gebroken lijn, en geregeld wat overgangen rijden. Wij rijden met een driejarige maar een minuut of 20, zo'n kleutertje heeft moeite genoeg met zich concentreren op zijn werk, dus vind ik dit lang zat.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:25

ik rijd ook maar een half uurtje hoor en van dat half uur stap ik heel veel dus zwaar werk doe ik niet, maar ik ben gewoon opzoek naar wat afwisseling

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:35

ik rij met hem ook geen voltes van 5 m ofzo maar net waar hij rechtop blijft lopen en toch goed stelling houdt.. dus ongeveer 15 m van binnenhoeflsag naar binnehoefslag dat hij goed reageert op het begrenzen en niet tegen het hek gaat leunen.. afgewisseld met wel op de hoefslag zeg maar 8tjes rijden van grote voltes.. ( X-C-X-A-X)

Ik maak ook veel overgangen en schijnovergangen..

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:23

voor jonge paarden zijn oefeningen die de coordinatie trainen best wel belangrijk want hoe ouder een paard is des te moeilijker wordt dat. oefeningen zoals over balkjes stappen die niet op gelijke afstand liggen of zijdelings over balkjes lopen.veel oefeningen uit de trail(western)zijn goed voor de coordinatie.verder vind ik een 3 jarige tinker wel jong om veel te rijden omdat tinkers meestal laat rijp zijn. rustige arbeid 3 a 4x per week lijkt mij genoeg vooral als ze het heel braaf doen want dan overvraag je ze erg snel.zelf heb ik een 3 jarige amerikaanse appaloosa van 1.58m en heel breed en sterk. omdat hij zo braaf is en goed zijn best doet rijd ik maar 2x per week.hij heeft veel plezier in het werk en om hem te beschermen tegen overbelasting rij ik niet meer dan dat. het is zo verleidelijk als je erop zit en het gaat goed om dan nog even dit of nog even dat te proberen en voor je het weet vraag je te snel te veel. veel plezier met rijden groeten,socrates

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:01

ik rijd 3 keer per week en wandel op de andere dagen aan de hand door het bos etc. gewoon beetje tutten etc

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:15

Ik rij opzich best wel veel, zo'n 6x per week.. af en toe een uurtje af en toe een half uurtje Ik ben nu al klein beetje bezig met beetje wijken, travers enzo. het hoeft niet perfect te zijn, maar zo blijft hij lekker soepel!

Fleurtje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:21

Wat heel belangrijk is voor (jongen/groene) paarden is dat ze voorwaarts worden gereden dus ga niet verzamelen of een te rustig tempo rijden lekker fris naar voor rijden zo wel in de stap als draf en heel belangrijk in de galop, natuurlijk niet lopen scheuren en ook niet de heletijd naar voor rijden maar ook eens terug nemen schijnovergangen en dan weer lekker naar voor rijden, ze moeten een lekker ruime gang ontwikkelen veel suc6 verder

Grtjes fleur

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:20

Binnenhoefslag vind ik toch wel een belangrijk punt. Jonge paarden zijn gauw gewent zich aan de bakrand te kleven zodat ze hier steun aan hebben. Ze moeten echt op hun eigen benen leren lopen. Inderdaad tempo wisselingen en grote lijnen rijden. Ik zou nog niet beginnen aan kleine voltes, wijken enz.
De basis is dat je je paard recht krijgt.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:26

Wat een leuk topic!
Zelf ben ik nu 3 weken bezig met mijn 3jarige welsh cob merrie. Ik rijd ongeveer 2x in week. 1x gewoon voor mezelf en 1x rijd ik een half uurtje mee in de les.
Sturen en ovegangen rijden is nog erg moeilijk maar het gaat al steeds beter.

Ik ben benieuwd hoe jullie paarden op het bit reageren...??
Mijn pony loopt er constant mee te klooien, vaak tong erover heen gooien enzo...
Iemand misschien tips? Ik probeer zo weinig mogelijk in dr mond te komen, maarja...ik zal toch moeten sturen etc.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:34

mijn paardje zit heerlijk met het bitje te spelen.. hij schuimt al na 1 minuut

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:10

haha, ja die van mij schuimt ook erg snel!! verder rij ik vaak in de hele grote bak, lange lijnen rechtuit, veel schakelen en die voltes

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:04

veel afwenden zodat ie leert om op zn eigen benen te lopen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:17

mijn 3 jarige vind het alles wel goed. zolang ze maar niet hard hoeft te werken

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:40

Ik probeer de mijne juist OP de hoefslag te laten lopen, want hij wilt liever op de binnenhoefslag lopen (waar ik trouwens wel blij mee ben). Verder probeer vooral hem recht te laten lopen en op zijn eigen benen, dus ik probeer zo min mogelijk aan zijn mond te zitten.

Ik rij veel overgangen en probeer in alle gangen mijn paard lekker voorwaarts te houden. Goed vlot op het been reageren! Daarnaast ook wat stuurwerk door grote voltes, van hand veranderen e.d.

Ik rij hierbij altijd in een grote bak, zodat hij lekker de ruimte heeft. Daarnaast maak ik ook wekelijks een buitenritje zodat hij mooie rechte stukken te lopen heeft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:48

Mijn driejarige rij ik ook vrij simpel wat wendingen en overgangen en balkjes draven, alleen de galop vinden we zo moeilijk samen.
Binnenhoefslag proberen we ook in de galop afentoe te pakken maar valt niet altijd mee.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:35

Sfiejj schreef:
Ik rij opzich best wel veel, zo'n 6x per week.. af en toe een uurtje af en toe een half uurtje Ik ben nu al klein beetje bezig met beetje wijken, travers enzo. het hoeft niet perfect te zijn, maar zo blijft hij lekker soepel!

Kijk wel uit dat je je paardje niet kapot rijdt hoor. Als je zoveel van ze vraagt als ze nog zo jong zijn dan heb je kans dat ze op 8jarige leeftijd al afgetakeld zijn. De pezen van zo een jong dier zijn niet op zulke arbeid berekent. 6x per week is erg veel en een uur achter elkaar is ook wel heel lang, want hij moet zijn aandacht erbij kunnen houden, als je te lang door gaat is een jong paard snel aan het wegdromen en gaat hij het rijden ook als iets onprettigs ervaren, want hij kan het nog helemaal niet aan om zo lang te moeten werken, lichamelijk niet maar vooral ook geestelijk nog niet.
Wijken kan je verder al wel licht doen, maar niet meer dan 5 meter ongeveer. Wijken worden ze lekker soepel van en is ook een oefening om zijn gehoorzaamheid te verbeteren.
Travers en schouderbinnenwaarts daarentegen vragen heel wat meer van een paard en als je daar nu al mee begint dan houdt je paard zich vast. Deze oefeningen zijn ook heel slecht voor de pezen. Veel mensen deken dat er dezelfde spiergroepen oor gebruikt worden als voor wijken, maar dit is dus echt niet zo. Ze worden ook niet voor niets nog niet in de L gevraagd en het wijken wel. Niet alleen omdat het moeilijker is voor de ruiter, maar ook omdat de minimum leeftijd voor paarden in de L lager ligt en die zijn nog niet aan dat soort oefeningen toe dus.
Verder moet je lekker veel overgangen rijden en niet te veel van voor aan het werk zijn, laat hem maar lekker zelf het contact opzoeken, trekken heeft een tegengesteld effect natuurlijk. Ook is het goed om wat kleinere voltes te rijden. Niet gelijk van 10 meter maar van 15 en dat langszaam iets kleiner maken (verdeelt over maanden en niet over 1 uur haha) Daarvan leert hij goed om zijn evenwicht te vinden en gaat hij op eigen benen lopen. Als je een paard alleen rechtuit laat lopen dan zal hij veel langer nodig hebben om zijn evenwicht te vinden en hoe raar het ook klinkt, je kan er een scheef paard van krijgen. Je zou denekn dat je hem recht krijgt door veel rechtuit te rijden, maar nee dus, rijd vee voltes en wedingen door de hele bak en op allebei de kanten evenveel!
succes!

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:11

de 3 jarige die ik rij wil alleen maar hard hard en hard. Wij acen als een soort speedy gonzales door de bak. Ze wil ook de hele tijd in galop aan springen en het bit vind ze maar niets.
Ze begint eindlijk een beetje neerwaarts te komen. Verder rij ik veel 8en en zwabberende slangenvoltes. ook veel over de middenlijn rechtdoorsteken. Inderdaad om op eigen benen te lopen (rechtrichten).
Ik heb veel werk om haar een beetje in te houden zonder teveel in de mond te gaan hangen (wat je veel ziet). Ze heeft zulke ongeloofelijke bewegingen dat ze niet te lichtrijden is als ze zo hard gaat.....
Wel een uitdaging zo`n jong beestje vinden jullie dat ook niet?
Ohh en ik rij zo ongeveer om de dag, soms zitten er 2 dagen tussen. Nooit 2 dagen achter elkaar. De rest loopt ze lekker in het land.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:29

Jaah ik herken het wat javayo beschrijft.
Mijn paardje wil ook alleen maar op de binnenhoefslag en heb ik meer moeite met het rijden op de hoefslag zelf.

Bij mij op stal worden er vaak buitenritten van een uur gemaakt. (stal is gelijk aan de bosrand dus een ideale plek).
Nu vragen ze me steeds of ik meega met mijn paardje maar ik twijfel een beetje. Van de ene kant is het super goed om lekker rechtuit te rijden, veel overgangen etc. Maar ze draven en galopperen best veel en een uur vind ik ookwel erg lang.
Hoe denken jullie hierover?
En rijden jullie vaak buiten? En hoelang?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:57

Mijn 3, bijna 4 jarige (2 maanden onder het zadel) loopt nu 4x per week onder het zadel, waarvan 2x half uurtje bak, 2x uurtje rustig het bos in. Ook gaat ze 1 x per week aan de pessoa.

In de bak probeer ik veel op de binnenhoefslag te rijden en heeeel veel wendingen. Geen kleine wendingen, maar bijv 8jes door de bak heen. Dus netjes op 4 benen de wending door en dan weer rechtsstellen en de andere kant op stellen, zo wordt ze lekker soepel...
Ook veel overgangen en tempowisselingen, en tussen door aan een wat lang teugeltje spieren ontspannen.
Ook springt ze 1x in de 2 weken, maximaal 50 cm, vindt ze fantastisch, en ik vindt het goed voor de tempo controle en gang beheersing...

Nou heb ik wel een 3 jarige die geestelijk al vrij ver is, alleen is haar balans in galop nog niet altijd wat het moet zijn, maar gaat ook met de dag beter.
Eens in de 2 weken maken we ook een wat langere rit, omdat we endurance willen starten, dat doen we dan met interval training, zodat ze geen spierpijn o.i.d. heeft en niet uitgeput thuis komt.
Dus dan is het 10 minunten stappen, 2 minuten draven/galoperen, 10 minuten stappen, enz.. Laatste keer waren we 3 uur weg geweest, en moe was ze niet. Ze had ook absoluut geen spierpijn, en was de rest van die dag en de volgende dagen gewoon fris en fruitig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:21

Als je paard mak is,lekker naar buiten gaan!!
deed ik met de mijne ook,zo leert ie op eigen benen lopen,
lekker rechte stukken!!

Ook is rijden op een grasveld ook goed,zo leert hij weer op eigen benen te lopen en niet te gaan hangen op de bakrand !

overigens is buitenrijden ook een aangename afwisseling,voor jezelf en het paard !

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:52

ik rijd met mijn 3 jarige ong. 2 a 3 x in de week in de bak waarvan 2 x zelf en 1x een half uurtje les. en maak daarbij ook meestal 1 a 2 x in de week een buitenrit

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:49

Alayda schreef:
Bij mij op stal worden er vaak buitenritten van een uur gemaakt. (stal is gelijk aan de bosrand dus een ideale plek).
Nu vragen ze me steeds of ik meega met mijn paardje maar ik twijfel een beetje. Van de ene kant is het super goed om lekker rechtuit te rijden, veel overgangen etc. Maar ze draven en galopperen best veel en een uur vind ik ookwel erg lang.
Hoe denken jullie hierover?
En rijden jullie vaak buiten? En hoelang?

Ik ga 1 à 2 x per week onder het zadel naar buiten, en dan meestal een klein uurtje. Daarbij stap ik het grootste gedeelte, afgewisseld met stukjes draf en galop. Juist hardstikke goed voor ze!! Bij mij op stal staat iedereen verbaasd hoe relaxed mijn 3-jarige buiten is, maar ik ga ook heel veel aan de hand naar buiten.

Kun je niet aan je stalgenoten vragen om een keer een wat rustiger ritje te maken, zeker zo de eerste paar keer? Er is vast wel één iemand op stal om mee te gaan? Ik ga ook samen met een stalgenoot, en die laat het tempo e.d. aan mij over. En als je vlak bij het bos gestald bent kun je op den duur ook alleen gaan, doe ik ook al. Maar ik heb ook wel een heel nuchter paard