Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sansje schreef:@ M3iSSi3j: Dat zou ik nog kunnen proberen, al vraag ik me af of t werkt... hij is namelijk nooit echt onder de indruk van t zweepje. Waar tikte ze dan... tegen de borst ofzo?
Pascha schreef:Voor het hek zetten helpt niet bij die van mij.

M3isSi3j schreef:Oeww dat deed mijn merrie ook.. Wat wij hebben gedaan is der in de hoek gezet, zweepje erbij gepakt en ik gaf netjes mn hulp voor achterwaards, gaf de stemhulp en mn instructrice tikte der terug. Elke stap die ze terug ging helemaal de hemel in prijzen en na een aantal keer steeds een stapje meer vragen..
Als ze het op je been kan zonder bij getikt te worden in de hoek ga jehet proberen op de middenlijn
Succes
dus, het komt echt wel goed. soms heb ik wel dat ik dr effies moet aantikken, op dr schouder als ze bijv. wel blokkeerd en dr eff weer geen zin in heeft, maar 9 van de 10 keer doet ze het nu dus wel gewoon! veel succes er mee
memo schreef:hallo,
Ik zou ook eerst wat verder proberen met iemand die erbij staat en ev met een zweepje, gebruik je eigen stem als ze eenkennig is. Eerst dat nog wat proberen.
Als het zo niet lukt zou ik het volgende doen, wel op voorwaarde dat je 100 % zeker bent dat je de juiste hulpen geeft. :
zet een soort oxertje op met 2 balken op redelijke hoogte, met erover 1 dwarsbalk. Ga ertussen staan met de dwarsbalk voor je en laat iemand van op de grond terwijl jij de hulpen geeft de balk geleidelijk aan naar het paard toe rollen. Haar natuurlijke reactie zal achterwaarts gaan zijn, zeg haar terwijl ook 'achter' (of iets anders) en geef de hulpen, en BELOON!
Na enkele keren zonder dwarsbalk proberen en dan geleidelijk van tss de oxer komen en stemhulp blijven gebruiken. Naar mijn ervaring goed om ze te laten begrijpen wat achterwaarts gaan is en leer je ze meteen ook recht achterw gaan.
ps: balken moeten hoog genoeg zijn , dwarsbalk zeker ter hoogte van de borst.
mvg
Ik heb het ook zo bij mijn vorige paardje gedaan. Die wilde ook niet achterwaarts als ik erop zat. Op de manier van je paard tussen een oxer inzetten heeft bij mij ook resultaat geboekt. Dus zeker het proberen waard! Succes ermee!! 
Quirinake schreef:Bij ons op de manege was er een paard dat absoluut niet achterwaarts wou gaan. Toen heeft de amazone gewoon haltgehouden. De hulpen gegeven voor achterwaarts (paard doet het dan wel niet) en dan gaf de instructrice tikjes op de voorbenen. Zo ging ze langzaam aan achterwaarts. En nu doet ze het probleemloos..
M3isSi3j schreef:Oeww dat deed mijn merrie ook.. Wat wij hebben gedaan is der in de hoek gezet, zweepje erbij gepakt en ik gaf netjes mn hulp voor achterwaards, gaf de stemhulp en mn instructrice tikte der terug. Elke stap die ze terug ging helemaal de hemel in prijzen en na een aantal keer steeds een stapje meer vragen..
Als ze het op je been kan zonder bij getikt te worden in de hoek ga jehet proberen op de middenlijn
Succes
zelfs op de middenlijn ik helemaal trots
Sansje schreef:Nouw mijn vorderingen dan ook maar even... ik hem hem nu zeg maar een half pasje achteruit gekregen... dat wil zeggen hij verplaatste zijn gewicht naar achter en tilde een been op om hem naar achter neer te zetten... hij zette hem naar achter maar veplaatste nog niet echt zijn gewicht mee verder... maar het is iets... en heb hem dus als een waanzinnige zitten belonen... jeeejj... nou nog een half pasje erbij
Gewoon blijven oefenen.