paard wil niet luisteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:47

Sinds drie maanden heb ik paardrijles van een instructeur, 3 keer in de week, bij mensen thuis (dus niet op de manege).
Ik had al vaker gereden alleen nooit les gehad.

Maar er is een probleempje, mijn paard probeerd me uit hoe ver ie kan gaan. Als ie niet luisterd kan ik hem niet baas, zoals: als ik hem uit de stal wil halen blijft hij stil staan, doet geen stap naar voren, ik kan hem lokken met suikerklontjes zoveel ik wil en trekken, maar luisterd niet naar mij!! zogauw ik er iemand bij haal luisterd ie wel!!!
Ook onder het rijden, als ik draaf gaat hij steeds langzamer tot ie weer in stap over gaat, ik kan hem porren wat ik wil, maar zo gauw ik het zweepje erbij haal luisterd hij wel.

Kan iemand me helpen waardoor ik geen hulp middelen meer hoef te gebruiken??
Alvast bedankt

groetjes nicolle xxxx

Elisa2

Re: paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:53

Neem een zweepje mee als je hem uit de stal haalt,dan ga je naast z'n schouder staan,tou in je rechterhand zweepje in je linker..dan zeg je stap,luistert ie niet dan geef je hem een tikje op z'n buik met je linkerhand {zonder om te draaien} wedden dat ie dan wel loopt.Met rijden ook gewoon zweep erbij..en vertraagt ie zonder dat jij het wilt..tikje..doet ie het weer nog een tik..je moet heel consequent zijn,waarschijnlijk ben je gewoon te lief..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:55

Vraag eens of je het paard mag longeren, desnoods met instructie erbij die je op tijd kan corrigeren. Zo leert het paard op jou gefocust zijn.

Veel succes!!!

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:02

idd ik denk dat hij het gewoon doorheeft dat je nog niet zo heel ervaren bent? en misschien idd gewoon te lief

DUS concequent is het magische woord nee=nee

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:08

okej zal het proberen, thanxxxx

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:49

geen tips meer??????

en ze staan trouwens met zijn zessen in een grote stal, 4 belgische paarden en een kwpn'ner. en die komen allemaal op me als ik mijn paard niet mee krijg (is een tinker), ze gaan me in de weg staan als ik heel lang daar sta. ze gaan snuffellen en duwen en dat is best NIET LEUK!!!!!! help mij pleace....

alvast bedankt, groetjes nicolle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:59

tja Nicolle zoals ik al zij... jij bent te lief voor winnetou. en daarom luistert winnie niet zo als het hoord. maar consequent zijn, en geduld... het komt allemaal wel!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:55

als je je stem wat zwaarder maakt dan .. niet schreeuwen maar boos worden .. helpt dat ook niet??
heb het nu ook bij mijn paardje hoor rij er nu 3 weken op .. maar in draf wil ze soms ook niet.. sporen erin .. heeft nog geen nut mevrouw blijft gewoon stil staan..bij mij helpt het super veel als ik me stem gebruik.. niet schreeuwen en ook niet te lief.. ze moet gewoon weten wie de baas is ..
ook al staat het hier zo makkelijk..ma ze raakt heus wel gewend aan je stem .. en zal dr ook wel meer naar gaan luistren.. denk ik

en ja consequent blijven

ook al vind ik dat zelf soms ook moeilijk hihih

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:45

Is het niet mogelijk dat je paard alleen komt te staan tot jij wat beter met hem om kunt gaan want dit maakt het wel heel moeilijk voor jouw.Ik vind de tip wel goed om af en toe bv 1 van de 3 keer een longeer les te nemen zodat je hulp krijgt om tekens te zien bij je paard en daar snel en correct op te reageren.Probeer iets strenger te zijn voor je paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:30

Ik zou het paard niet alleen zetten.
Ten eerste: dat is het paard straffen voor iets dat jouw schuld is.
Ten tweede: in groep leert je paard tenminste wat gedragsregels zijn en hoe hij gepast moet reageren. Dit maakt het voor jou makkelijk om tot hem door te kunnen dringen.

Mijn raad: laat iemand helpen met verstand van zaken. Als je denkt dat je een stakend paard met suikerklontjes moet lokken, dan begrijp je niets van paarden.

Sorry dat ik het zo cru zeg, maar zo denkt het paard er wel over. Hij moet jou als leider gaan zien, en jou willen volgen. Dit zul je bereiken door zijn respect te verdienen, en niet door te schreeuwen.
Nogmaals, vraag gewoon dat iemand je even helpt, en gaandeweg zul je het wel leren!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:45

Wat ook belangrijk is, is om op je houding en instelling te letten. Als jij met ingezakte schouders aan komt sloffen met het idee dat je paard toch wel weer niet zal luisteren of je komt opgewekt aanlopen met een rechte rug omdat je zeker weet dat je paardje deze keer wel gaat luisteren. Paarden halen heel veel uit je lichaamshouding.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 09:08

Anzjuhlaa schreef:
tja Nicolle zoals ik al zij... jij bent te lief voor winnetou. en daarom luistert winnie niet zo als het hoord. maar consequent zijn, en geduld... het komt allemaal wel!

okej angela, ik zie nog wel......... Dus tot zaterdag..........maar was benieuwd hoe ik het meschien kon aanpakken....maar het zal nog wel komen.........

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 09:10

iedereen bedankt he, maar denk dat ik wat strenger moet geageren, zoals jullie allemaal al zeiden.....

groeties nicolleke

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:27

Karl66; ik sluit me er helemaal bij wat jij zegt. Lichaamstaal is het belangrijkste met het krijgen van respect van jouw paard. Respect en vertrouwen daar ontbreekt het aan. Een paard is een kuddedier en hij zal jou als leider moet gaan zien. Maar als zijn leider een bang vogeltje is dan zal hij de leiding overnemen. In de boekhandel zijn goede boeken te koop die je heel wat kunnen leren omtrent lichaamstaal/-houding. Lees ze eens door!
Succes!

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:37

Het paard moet luisteren naar je , zweepje en een tikje als ie stout is , na een paar keer doet ie NIETS meer! echt waar!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:57

Alani schreef:
Karl66; ik sluit me er helemaal bij wat jij zegt. Lichaamstaal is het belangrijkste met het krijgen van respect van jouw paard. Respect en vertrouwen daar ontbreekt het aan. Een paard is een kuddedier en hij zal jou als leider moet gaan zien. Maar als zijn leider een bang vogeltje is dan zal hij de leiding overnemen. In de boekhandel zijn goede boeken te koop die je heel wat kunnen leren omtrent lichaamstaal/-houding. Lees ze eens door!
Succes!

Simpel voorbeeld, ik laat 's avonds de honden uit, sjok een beetje met gebogen rug. Roep een van de honden terug en krijg weinig reactie. Ik strek me uit, maak me groot, roep nog een keer en de hond komt er gelijk aan.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:13

Inderdaad leiding geven en dat betekent consequent zijn, eerlijk, duidelijk in begrijpelijke taal voor je paard.

Heb je wel is aan Nh (natural horsemanship) gedacht? Juist NH werkt aan de relatie tussen mens en paard en leer je hoe je paard denkt enz.

Op mijn site vind je veel info.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:23

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:53

okej, zal het proberen, maar gaat een beetje meielijk als nog 5 paarden op je af komen en allemaal willen geaaid worden en geknuffeld........maar zal mijn best doen

groeties nicolleke

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:31

.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:32

maar zo als ik al zei, er staan 4 belgische paarden bij en 2 kwpn"er...dussss

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:36

maak je geen zorgen.. ik heb dat ook gehad met mn paard, allemaal van die l*llige dingen.. de wei instormen voordat hij ook maar een voet buiten de stal heeft gezet.. ineens omdraaien tijdens het rijden.. je kent het wel..
Het is allemaal goed gekomen.. gewoon tijd en geduld..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:43

.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:48

streng en consequent zijn, hij heeft het waarschijnlijk gewoon door,dat hij de baas over JOu kan spelen,en heeft geen respect.
Nooit zn zin geven,ook al duurt dat heel lang voordat gebeurt wat jij wil,
ook onder het rijden heel "zwart wit" zijn, vooruit= vooruit en niet opgeven ook al is het moeilijk

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:32

ja, zal het vandaag eens proberen, ga namelijk vandaag weer rijden..........bedankt