paard dat dreigt met ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

paard dat dreigt met ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:45

beste bokkers.. !
ik rij nu sinds 2 dagen een paard allemaal super leuk dus..
maar t probleem is .. dat ze je wil aanvallen.. meisje die dr nog op rijdt is dr bang van geworden omdat ze dreigt en de oren in de nek doet...
als je dr weg wil jagen draait mevrouw de kont naar je toe .. en wil ze bokken..
eigenaar zegt dat het speelsigheid is omdat ze nog zo jong is ( 4 jaar )
ze staat alleen in de wei .. misschien dat ze daarom zo dominant doet en niemand bij dr in de wei wil hebben...

heeft iemand hier ervaring mee ???

bij mij probeerde ze t gister ook te doen..
weet dat je paard moet aanpakken en dat ze t nie mag doen...

maar hoor graag reacties van mensen die dit ook welis hebben gehad...

groetjes !!

Bets

Re: paard dat dreigt met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:52

Marijke de Jong heeft ervaring met dit soort paarden, kijk eens op haar site www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:56

Bets schreef:
Marijke de Jong heeft ervaring met dit soort paarden, kijk eens op haar site www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee.

dankje ik zal even kijken ! verder met rijden is er nix aan de hand .. tuurlijk paard probeert je uit maar goed...
t gaat voornamelijk dat aanvallen van haar..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:03

Zij doet ook grondwerk en raakt paarden aan om vertrouwen te werken, ze werkt ook met paarden met dominantieproblemen. Ik zou gewoon even op haar site kijken en desnoods vrijblijvend informeren. Noem anders mijn naam maar, dan komt het wel goed .

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:07

Bets schreef:
Zij doet ook grondwerk en raakt paarden aan om vertrouwen te werken, ze werkt ook met paarden met dominantieproblemen. Ik zou gewoon even op haar site kijken en desnoods vrijblijvend informeren. Noem anders mijn naam maar, dan komt het wel goed .

ow okeejj dankje .. heb ze ook opleiding parelli gedaan ??
vriendin van mij is dr ook mee bezig al 1 diploma gehaald.. en doet ook eerst altijd grondwerk...denk dan dat dat wel moet helpen.. rij er ook nog maar net maar tog andere meisje rijdt er al langer en daar doet ze t ook bij....
maar toch bedankt ben al aan het rondneuze !!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:08

Geen idee, moet je even haar site doornemen, daar staan ook dingen over haarzelf in vermeld.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:14

Ik heb een pony 13 jaar, maar als ze alleen in de bak loopt.
en je doet iets wat haar niet past gaat ze ook dreigen/ aanvallen.
Ik heb met dit geval altijd een halster (touw) of jas. in de hand
voor het geval ze mij wil aanvallen...

Mijn pony heeft voor durend haar oren in de nek.. dit komt natuurlijk
door haar karakter, ( tja het is een zuupruim die van mij )
Maar ik denk dat die van jou constant aan het dreigen is.
Dus probeer boven haar te staan, en blijf consequent.

Succes !

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:16

chagrijntje schreef:
Ik heb een pony 13 jaar, maar als ze alleen in de bak loopt.
en je doet iets wat haar niet past gaat ze ook dreigen/ aanvallen.
Ik heb met dit geval altijd een halster (touw) of jas. in de hand
voor het geval ze mij wil aanvallen...

Mijn pony heeft voor durend haar oren in de nek.. dit komt natuurlijk
door haar karakter, ( tja het is een zuupruim die van mij )
Maar ik denk dat die van jou constant aan het dreigen is.
Dus probeer boven haar te staan, en blijf consequent.

Succes !

dankje !! ik probeer zo consequent mogelijk te blijve..maar ja als ik wel consequent doe en dat andere meisje niet.. dan helpt het tog voor geen meter.. denk tog dat maar is moet praten met dat meisje en over leggen dat we het zelfde doen .. en niet de bak uit rennen .. want ja dan heeft ze immers gewonnen..

BEDANKT ALLEMAAL !
nog meer reacties ??

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:49

Ik heb dat als mijn paard geen zin heeft en ik kom met het hoofdstel de stal in gelopen...dat ie zich omdraait en met de kont richting mij gaat staan. Ik was er eerst bang voor en vloog dus de stal uit !! Ziet leuk uit een kont van een zwart paard van 1.75m ineens voor je neus !!

Nu doet ie het af en toe nog wel eens maar ik weet dat het alleen dreigen is...en vooral omdat ik toen elke keer de stal uitrende en gewoon niet meer geen rijden bleef hij het doen

Nu loop ik de stal in en als hij gaat draaien blijf ik gewoon staan! En dan doe ik mijn arm opzij en omhoog richting zijn kont en dan draait ie weer terug ! En kan ik hem pakken

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:29

Volgens mij is het ook een tekort aan aandacht als ze alleen maar in de wei staat ja.
Een paard heeft ook een gevoel en als er bijna niet naar omgekeken word inderdaad gaat een paard ook daaagggg zeggen.

maar heb je al iets gevonden op die site ...?¿

Veel suc6 ik hoop dat het lukt

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:47

Is dit in de wei?

Dan zou ik het volgende proberen; Jaag het paard van je weg.
Neem een touw mee waarmee je hem van je wegjaagt in de wei (als je een enorm grote wei hebt, zet hem hiervoor dan even in een kleinere)

Jouw paard zegt 'Ga weg, dit is mijn territorium, jij bent lager in rang'
Dat moet dus verranderd worden.

Jaag het paard van je weg, Zo verteld je hem 'Dit is nu mijn territorium, ik jaag je ervandaan'
Omdat er omheining is, zal je paard niet ver weg kunnen lopen (Jaag hem net zo lang rond je heen, maar niet in rengallop voordat hij straks door de draad heen vliegt, maar je mag hem best laten zien dat JIJ hier nu de baas bent)
Op een gegeven moment zal je paard zijn oor naar je toedraaien, in de zin van 'Goh, das een moeilijke, eens kijken wat ie dan te zeggen heeft'
Ga door met van de wegdrijven, het paard houd zijn oor op jou gericht, terwijl hij rond je heen rent (Draf/gallop)
Op een gegeven moment zal het paard zijn neus naar de grond doen, en wellicht kauwbewegingen maken. Hiermee zegt hij 'Ok, je bent sterker van wil als mij, ik begrijp t al, jij bent de baas'

Als het paard dit doet, draai je van hem af. Nu zeg je 'Goed, ik ben dus de baas, kom maar bij mijn kudde'
Het paard zal hoogstwaarschijnlijk nu zelf naar je toekomen, omdat het nu alleen en onderdanig is, dus een prooi voor roofdieren.

Het komt voor dat het paard blijft staan en naar je staat te kijken, en niet komt. Loop dan naar hem toe, kijk hem niet in de ogen aan (Als je een paard in de ogen aankijkt, zeg je 'Pas op, kom niet hier')
Kijk bijvoorbeeld naar zn benen. Geef hem een aai op zn hals of schoft (geen klopjes) en loop weer rustig weg.
Als het goed is moet hij nu achter je aan komen, en kun je hem rustig vastklikken aan je touw en meenemen naar stal.

Mocht je naar je paard toelopen als hij niet naar je toekomt, als je van hem afgedraaid stond, om hem die aai op zn hals te geven, en hij draait toch zn kont naar je toe om je weer weg te jagen uit zijn territorium, word boos, en jaag hem met je stem, armbewegingen en touw weer weg, en begin vanaf het begin.

Het is wat werk, maar uiteindelijk zal je paard jou aanzien als de hoogste in rang, en je niet meer proberen weg te jagen.

Dit is overigens wat ik geleerd heb uit boeken en shows van Monty Robberts. Ik heb er veel van geleerd en in praktijk uitgevoerd, en het werkt.
(Wil overigens niet zeggen dat ik een enorme MR fan ben, hij heeft ook bepaalde dingen waar ik het niet direct mee eens ben)

Maar succes!
Laat weten hoe het ging, als je het uitprobeert

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:23

Ik moet ook weleens paarden opjagen. En 1 daarvan is ook zo. Hij wil totaal niet lopen en bokt naar je als je te dicht bij komt. Toch zet ik door. Ik laat weten dat ik de baas ben en dat ik wil dat ie gaat lopen. Als ie wil gaan bokken, sla ik gewoon hard met de longeerzweep op zijn kont. Want dat mag natuurlijk niet. Ik krijg hem zover om hem aan het lopen te zetten. Maar in galop is het nog niet gelukt :S
Stap doet ie nog wel, maar in draf is hij daar te lui voor

squitward

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:47

@ LIDZ

Jou verhaal klinkt inderdaad heel logisch en ik hoop ook dat dit gaat helpen bij marion haar paardje. Ik heb het paard ook al 'ontmoet' en het gedrag viel me direct op, ze wil ergens dominant over zijn, en aangezien ze alleen staat, dan word het maar een mens.. Dit moet overwonnen worden, net zoals jij zegt.. dat ze merkt dat ze lager in de orde staat, ik weet zeker dat je er dan een super paardje aan hebt..!!

SUCCES MARION

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 21:21

heey .. wat lindz zegt is t zelfde als dat van jollygood.. die doet ook zown opleiding en zegt precies het zelfde maar toen bij men vorige paardje..
nu rij ik er nog maar net 3 dagen .. dus kan er mooi optijd bij zijn om het haar af te leren..
maar ze loopt vanzelf naar je toe .. ( logisch , omdat ze de hele dag alleen in de wei staat.. en een paar koeien naast dr heeft lopen )
als je dr roept kijkt ze op en komt meteen .. dus dat naar me toe lopen is geen probleem..

maar lindz ik zal het proberen samen met hulp van jollygood op dit forum ( ze wil me wel af en toe helpen ) en aangezien ze veel langer rijdt dan mij en veel meer ervaring heeft moet dat wel goed komen..

je hoort het nog wel .. ga morgen meteen beginnen !!!

groetjes

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:25

Mijn pony die ik 14 jaar geleden had, had dit probleem heel erg.
Als ze in de wei stond dan moest ik haar roepen en dan kwam ze aanlopen.
Ze kreeg ALTIJD een snoepje van mij als ze kwam.
Ik hoefde ook echt niet te proberen om het land in te gaan want dan rende ze op je af en/of ze gooide haar kont naar je toe..

Ik heb die pony 4 jaar gehad en het was niet af te leren.
Dus er waren wel eens dagen bij dat ik niet kon rijden omdat ze geen zin had.
Heel veel succes ik hoop dat het jou wel lukt om het af te leren

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:53

al deze verhalen die ik hier heb gelezen heb ik ook meegemaakt....
De pony waar ik nu sinds februari op rij is een behoorlijke kreng geweest. In het weiland kon je der niet goed pakken. En dan kon ze ook heel gericht naar je meppen. Ook bij het inrijden veel problemen gehad omdat ze iets niet wilde ging bokken en steigeren. Op stal was haar terretorium, en daar mocht je dan ook echt niet komen. Ze heeft voedernijd.

in het begin was ik ook best bang voor haar. omdat ze onbetrrouwbaar was. En omdat ik nog niet veel ervaring had met zulke paarden was het voor mij heel erg aftasten. maar op den duur moet je gewoon denken, ik ben niet bang voor haar en stap gewoon op der af. Ook al hebben ze de oren in de nek. Meestal is dat ook uitproberen. Kijken als de pony je bijvoorbeeld weer uit de stal jaagt, omdat ze de oren plat doet.

voor mij was het erg belangrijk dat ik niet in de ogen keek. En dat ik niet steeds dacht dat ze kwaad was. Je kunt wel aan hun lichaamstaal merken als je echt moet opletten.
Nu is het bijna september, meer als een half jaar al bezig om haar "lief" te krijgen. Ze is nu op haar eigen manier lief.

Als ik haar uit het weiland haar, heb ik altijd wat brokjes is mn hand. Ondertussen dat zij de brokjes op eet. pak ik haar bij der halster. Dat is gewoon een gewoonte. dan is het voor haar ook duidelijk. Ook bij het poesten, doe ik steeds de zelfde dingen. En door steeds de structuur te hebben wanneer je wat doet. Wend je paard der aan.

Ik mag nu haar normaal uit het land ophalen. Op stal gaat stukken beter. Soms gaat ze nog behoorlijk uitproberen, maar dan moet je duidelijk laten merken dat je dat niet wil hebben. Ik kijk haar nog steeds niet veel naar de ogen. Maar het gaat echt goed. ik mocht der eerst ook niet veel aanraken, maar nu staan we al te knuffelen op stal. Nou wat wil ik nog meer.

je moet gewoon duidelijk en consequent zijn. En NIET BANG zijn!!!!! maar doorzetten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 00:21

Begrijp ik goed dat dit paard alleen staat? Dan is het logisch dat ze wil spelen met je. Heb je ervaring met grondwerk?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:14

Idd, dit paard verveelt zich denk ik..

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:49

hey !

ja t paard verveeld zich ook te pletter .. grond werk ben ik beetje bekend mee vriendin doet zown parelli opleiding en die helpt me ..

maar ze wil niet spelen .. tis egt dreigen wat ze doet.. ik denk dat ze ongeveer 3 jaar zowiezo alleen in de wei staat . en vriendin zegt ook dat ze zich niet meer gedraagd als paard.. en als ik goed naar dr kijk is het ook zo ...

naja jullie horen t nog wel hoe het gaat .. beter ofniet

groetjs

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:44

Niet elk paard wat alleen staat is alleen. Ik heb begrepen dat er koeien bij haar in de buurt staan??

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:34

Marije1984 schreef:
Niet elk paard wat alleen staat is alleen. Ik heb begrepen dat er koeien bij haar in de buurt staan??

ja klopt... er staan wat koeien naast haar wei.. en als ze op stal staat heeft ze ook koeien naast haar...
maarja een koe is geen paard...ze weet niet meer hoe ze zich moet gedragen als paard.. en denk niet dat het wat uit maakt dat er een koe bij dr staat...
misschien komt er een andere pony bij in .. weet al wel iemand ,,, maar weet niet als die mensen het willen .. afw88 dus

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:18

Een paard dat 4 jaar oud is, hoort dat niet te doen. Het heeft niets met jeugd te maken. Het paard is gewoon slecht opgevoed. Het is wel zaak, om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Het kan zo worden opgelost.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:03

HEE BESTE BOKKERS .. ik ben zo blij !!
heb net gereden en ging super. . !! en vandaag viel ze me ook niet aan .. 1 vooruitgang dus ... eingelijk 2 want ze wou van de week ook al niet in draf en vandaag lekkr gedraafd ovegangen gemaakt en galop dr bij.. super toch ??
en ja hoor .. ik heb het gevraagd alss er andere pony bij mag komen te staan ... en wat denke jullie ??? het mag !!!!!
ze moet nog f overleggen met dr man ,, maar het zijn hele makkelijke mensen dus geen probleem..
beter toch ???

mijn dag kan niet meer stuk !!

groetjes hahh k moes het even kwijt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:40

Een jonge merrie die ik train heeft dat ook en wat bij haar het beste werkt is: gewoon negeren, dan gaat het vanzelf over!!!
Het meisje wat voor mij op haar reed was er bang voor en ging contionue lopen schreeuwen enzo, maar dat werkt alleen maar averechts.

Mijn tip: Gewoon negeren en als ze echt te ver gaat 1 x waarschuwen....geen reactie --> straffen (corrigerend tikje, hoeft niet hard, ze weten het dondersgoed na die ene waarschuwing) en daarna gewoon weer verdergaan met waar je mee bezig was!

Bij die merrie werkt het iig ontzettend goed, ze krijgt geen reactie op dat maffe gedoe, dus is de lol voor haar er ook snel af

Veel suc6 ermee!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:02

jarrah schreef:
Een jonge merrie die ik train heeft dat ook en wat bij haar het beste werkt is: gewoon negeren, dan gaat het vanzelf over!!!
Het meisje wat voor mij op haar reed was er bang voor en ging contionue lopen schreeuwen enzo, maar dat werkt alleen maar averechts.

Mijn tip: Gewoon negeren en als ze echt te ver gaat 1 x waarschuwen....geen reactie --> straffen (corrigerend tikje, hoeft niet hard, ze weten het dondersgoed na die ene waarschuwing) en daarna gewoon weer verdergaan met waar je mee bezig was!

Bij die merrie werkt het iig ontzettend goed, ze krijgt geen reactie op dat maffe gedoe, dus is de lol voor haar er ook snel af

Veel suc6 ermee!

heey !! ja ik probeer het ook te negeren maar is niet altijd even makkelijk als ze de kont naar je toe keerd...
en dat andere meisje wat erop rijdt.. loopt ook steeds weg .. paard doet oren in de nek en meisje is weg ...
maarja vandaag was ze braaf en dreigde niet.. ook geen oren in de nek..ben benieuwd als ze het morgen doet.. maar dat zien we dan wel weer.. wegjagen heeft zowiezo geen zin .. vind ze het idd alleen maar leuker... en zal ze het vaker doen..

bedankt !!!