Galop vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Galop vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 14:33

Als ik met mijn paard linksom gallopeer, gaat het geweldig goed! Hij briest en ik voel dat zij haar hele lijf totaal ontspant, waardoor ik heel goed mee kan komen zeg maar.

Zodra ik rechtsom gallopeer, gaat die hele ontspanning verloren, ze komt van voor omhoog en wordt trekkerig en valt veel terug, is niet meer goed rond te rijden, stelling gaat verloren en een volte is geen volte meer.

Waarschijnlijk (weet bijna zeker) dat het probleem rechtsom bij mij zit, maar waar? Ik probeer zo goed en kwaad als het kan, net zo te rijden als linksom maar het lukt gewoon niet! Echt zo raar...

Laatst had ik les en mijn instructeur deed er voor míjn gevoel de slof om, alleen om te voelen hoe het galloperen op de rechterhand moest voelen. Toen ik die 2 teugels in mijn handen had (slof hing gewoon los!) kon ik me ook pas ontspannen, tenminste dat viel mij op, en ik merkte aan mijn paard dat ze toen ook meer rond kwam en net als linksom begon te briesen in de galop.

Kunnen jullie me tips geven om dat ontspannen gevoel óók rechtsom te behouden??

Groeten,
Kim

M3isSi3j

Re: Galop vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:45

door heel veel te oefenen..

Begin weer eens opnieuw bij de basis zoals je paardje rechtrichten en je aan hulpen zetten. Zorg ervoor dat die op een minimale hulp naar vore toe gaat en zodraje zwaarder gaat zitten die netjes terug komt. Hiervoor is een goede houding van belang. Dus is je zit onafhankelijk genoeg? En reageerd je paardje voldoende op je hulpen?

Als dit in stap en draf goedgaat, ga je pas galop0en. zet hem aan in galop vanuit een ontspannen -liefs verzamelde- stap of draf. Zorg dat die gelijk aanspringt! Galopeer vervolgens niet te lang door maar neem hem al snel weer terug en zet hem dan opnieuw aan. Op deze manier zal die sterker worden achter en daardoor er meer onder komen. Ook zal zn balans verbeterd worden waardoor die rustiger kan galoperen.

Waarscheinlijk is zn rechter binnen achterbeen niet sterk genoeg en daardoor houdt die rechts ook meer vast en is moeilijker te buigen. Rij heel veel figuren om hem los te rijden n zn bovenlijn en probeer bij dit alles niet te veel op de voorkant in te werken met je hand!

Succes

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:37

Maar luister (= nee, lees ), overgangen, teugels langer laten worden om er maar zo weinig mogelijk mee te doen, handen iets hoger brengen om ze niet vast (onbewust) te zetten, figuren rijden, overgangen zoals je al zegt, is al standaard voor ons, echt waar. Wat ik me gewoon afvraag is waarom die ontspanning er rechtsom wel is wanneer ik opeens 2 teugels in mijn handen heb? (zoals met de slof de laatste les). Misschien omdat ik niet wil dat ze op de slof gaat lopen en me daardoor onbewust beter kan ontspannen?

Poeh, het is geen eitje die paardensport

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:44

Waarom ze rechtsom nie tlekker loopt is omdat ide niet in balans is. enkel een volledig recht gericht paard zal zo goed in balans zijn dat je geen verschil voelt tussen rechts en links. En geloof: die zal je niet tegen komen!

Het is een kwesty van oefenen.. Werk aan je aanleuning, het rechtricnten, de kracht van uit de achterhand, soeplesse in de rug en bovenlijn, het effect van de hulpen ed. Pas als dit allemaal op oorde is zal die volledig kunnen ontspannen en nagevleijk worden, en dan zal jij ook ontspannen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:00

En ook zal het er misschien iets mee te maken hebben dat jij verwacht dat het slecht gaat en daardoor anders gaat zitten. Heeft ook wel invloed denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:30

Als het met de slof beter gaat? Waarom dat niet even volhouden, zodat je niet in je oude patroon vervalt...
Zoals je zelf "zegt" gebruik je de slof eigenlijk niet eens, dus richt je hierdoor zeker geen schade aan..

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 23:08

@superwoman: Daar sla je de spijker op de kop!
Mijn instructrice was er vanavond om me te helpen, met name rechtsom. Na een 20 minuten goed instappen, rechtrichten en veel wendingen (slangevoltes, A-C lijn korte bochtjes om zowel links- als rechtsom los te maken), weer galopje geprobeerd... tadaa: WEG ontspanning! Ze heeft toen besloten om net als de laatste keer de slofteugel eraan vast te maken en daar ging mevrouw, zo ontspannen als wat ging ze in de galop, no problems!

Enfin, om even op jouw reactie terug te komen: Ze heeft me dus hetzelfde advies gegeven als wat jij nu zegt. In plaats van opbouwen, het werk met de slof afbouwen, gewoon even volhouden zodat zowel mijn paard als ik het "gevoel" voor rechtsom hebben. Vanaf morgen ga ik daarmee beginnen.

Meerdere tips of suggesties zijn nog altijd van harte welkom! Van ervaringen delen is toch niemand dommer geworden

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 02:05

Mijn paard zat in de linker en de rechter galop niet goed.
Toen heeft mijn vriendin een mailtje gestuurd naar Antoine de Bodt en gaaf hij een telefoonnummer van Nakita de Boer, en die is hier toen geweest en nou gaat het stukken beter met de galop.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 08:21

Wie is Nakita de Boer en wat heeft ze met je paard gedaan? Ben wel benieuwd!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 13:44

Niemand die eventueel nog een andere tip/ suggestie heeft?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:52

Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com
Mijn paard was namelijk ook nog eens scheef en nou zijn de schouders recht alleen de heupen staan nog een beetje scheef.
Maar de heupen staan alweer rechter dan dat ze waren.
En Nakita de Boer heeft les van Antoine de Bodt en via hem zijn we dus aan Nakita de Boer gekomen

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 15:47

Ik heb al eens op die site gekeken, maar wat doet Nakita bijvoorbeeld als ze bij jou op stal komt? Wat doet ze met je paard?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:56

Een keer is ze hier geweest en in augustus ben ik bij haar geweest.
Wat ze bij mijn paard heeft gedaan is rechtrichten van mijn paard.
En daar ben ik zelf ook mee bezig omdat ze mij heeft uit gelegd hoe ik dat moet doen

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:59

Vanavond les gehad... het ging dus echt weer helemaal de verkeerde kant op op de rechterhand!! Pfff....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 00:12

Dat is niet leuk zeg.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 01:44

Lekker motiverend, het is gewoon steeds op die hand. Lichamelijk mankeert haar niks, ze zit nergens vast of iets, pijn e.d. ook niet dus wat kan het dan wel zijn?
Ga morgen voor de verandering maar eens met de pessoa aan de gang, misschien helpt dat wat?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:02

Ik ga mee met advies van M3isSi3j en MSQuincyTE het is puur een onbalans probleem. Paard is onvoldoende rechtgericht waardoor hij toch meer gewicht op 1 kant gooit en daardoor in de problemen komt. Kun je eventueel longeren met dubbele longe? Mag ik vragen waar je woont? Ik ken meerdere leerlingen van Antoine in nederland. Misschien kan ik je ook nog advies erin geven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:37

met pessoa longeren is super maar denk niet dat je dat nu op weg zal helpen. Omdat die niet recht gerichtis zal die zn eigen balans gaan zoeken door schever te gaan lopen.

Ga eerst eens werken aan het rechtrichten en daar vna uit kan je werken aan het belans en de kracht in zn achterhand.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:41

Longeren met dubbele longe, kun je ook rechtrichten, maar als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet zomaar alleen mee gaan beginnen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:43

Ik kan longeren met dubbele lijnen maar krijg het echt niet voor elkaar om er mee recht te richten! Ik denk dat deze methode pas na veel oefenen je vaardig kan zijn en dus niet echt iets is wat je zomaar in de groep moet gooien..

Het beste is gewoon om denk buiten te beginnen en heel veel overgangen te rijden op zit en been hulpen met hierbije en correcte aanleuning! Op die manier zal die al een heel stuk verder komen in balans.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:48

Jawel je kunt zeker rechtrichten met dubbele longe. Op volte mag paard ook niet op schouder vallen of over schouder weglopen. Als paard op gelijkmatig aanleuning komt door juiste drang naar voren, zal deze in voorwaartse neerwaartse tendens gaan (op dat moment is paard zowel horizontaal als verticaal in balans) Maar dat kan ook onder de man. Maar aangezien TS problemen heeft, zou ik het zo keer met longeren proberen. Ik heb wel duidelijk erbij gezegd dat je inderdaad er niet aan moet beginnen al je dit nog nooit gedaan hebt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:06

Toevallig heb ik les van Marrie, zij helpt mij met het longeren met dubbele longe. Tot nu toe doe ik het dus alleen onder begeleiding van haar en het helpt ons erg goed. Vandaar dat ik ook Pessoa aangaf, omdat ik dat zónder begeleiding kan gebruiken.

Idd. zoals Bets al aangaf, de problemen verdwijnen of verminderen niet onder het zadel, ze hopen zich alleen maar op en erg motiverend werkt dat niet, voor beide partijen dan.

Vandaar misschien dat het daarom beter is om nu gewoon meer longeer als rijwerk te doen. En om even op het rijden met slof terug te komen, hebben jullie een idee waarom ze dan juist dan WEL nageeflijk, ontspannen en rond kan lopen, want als de slof er na bijv. een half uur afgaat loopt ze nog net zo ontspannen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:10

Is misschien een aanwensel geworden voor je paard. Ze assoccieert slof met nageven misschien wel. Dat heb je wel vaker bij paarden. Probeer het rustig af te bouwen met slof. Aangezien je al aangeeft dat je de slof eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt en na tijdje eraf haalt. Houd het leuk voor beiden, zodat de moed niet in de schoenen zakt.
Inderdaad longeren voor afwisseling en desnoods ook in bossen rijden als daar de mogelijkheid voor is. Tevens zou je in bossen of duinen ook na tijdje gereden te hebben, keer wat dressuuroefeningen uitvoeren en naar die ontspanning gaan werken. Dat werkt namelijk ook weleens. Een leerling van me doet dat ook. Haar paard is thuis heel schrikachtig en buiten in bossen niet en pakt daar de oefeningen veel makkelijker en fijner op.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:14

Het klopt bets wat je schrijft.
Het longeren met dubbele lijn valt niet mee.
Ik heb het ook moeten leren en ik ben blij dat ik het geleerd heb.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:08

Bets schreef:
Jawel je kunt zeker rechtrichten met dubbele longe. Op volte mag paard ook niet op schouder vallen of over schouder weglopen. Als paard op gelijkmatig aanleuning komt door juiste drang naar voren, zal deze in voorwaartse neerwaartse tendens gaan (op dat moment is paard zowel horizontaal als verticaal in balans) Maar dat kan ook onder de man. Maar aangezien TS problemen heeft, zou ik het zo keer met longeren proberen. Ik heb wel duidelijk erbij gezegd dat je inderdaad er niet aan moet beginnen al je dit nog nooit gedaan hebt.

ik bedoelde ook niet te zeggen dat het niet kan.. maar dat ik het niet kan