Paard is te heet met wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard is te heet met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:50

ik weet niet of het hiet goed staat maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb een paard dat zeker niet de makkelijkste is, thuis heb ik hem goed voorelkaar hij is dan ook heel cool in zn hoofd alleen wil die nogal wat traag zijn, dat verbeterd nu door de vele overgangen die ik nu rijd. Maar kom ik op wedstrijd heb ik elke keer een bom onder mijn kont. Vandaag had ik hem heel goed ingereden flink aan het werk gezet, Maar dan moet hij met de galop toch nog even ontploffen (lees flink bokken en wegstuiven) Daarna is het wel weer goed meestal, rij ik veel slangenvoltes en overgangen en dan loopt hij meestal echt lekker. Maar omdat ik het zo slordig vind om met een zijknat paard dat best buitenadem is de ring in te rijden. Ga ik dan meestal heel even met lange teugels stappen. En dan begint het weer van voor af aan als ik hem dan weer oppak. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik kan dus geen tussenweg vinden of hij is te moe in de ring en niet voorwaarts of een bommetje . Heeft iemand anders hier ook last van en zo ja wat doen jullie eraan?

Sophie2

Re: Paard is te heet met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:10

je kan hem voordat je naar de wedstrijd gaat longeren!! of iets bijvoeren als je een wedstrijd hebt waar hij rustig van word

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:43

op zich is dat longeren nog niet zn heel slecht idee, alleen is er niet altijd ruimte voor denk ik

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:45

of longeer je hem al van te voren thuis
dat kan ook

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:59

Denk niet dat dat nut heeft want zo als hierboven staat zodra hij weer uitgerust is begint het gedonder opnieuw

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:31

gewoon met een zeiknat paard te ring in
beter een goede proef dan een mooi uitziend paard. Je hoeft de conditie van een paard niet te onderschatten hoor, met de kringselectie voor M1 heb ik destijds danig voor banketstaaf gereden met een paard dat al anderhalf uur galoppeerde en toen de proef ook nog eens bokkend en in galop deed
ik weet niet hoeveel je op wedstrijd bent gegaan en of dat regelmatig is maar met meer ervaring worden ze meestal wel iets braver. Train je ook regelmatig op vreemd terrein? Als er niks vanaf hangt rij je meestal nl. zelf ook assertiever.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 17:42

Ik heb nog niet zo veel wedstrijden gereden, en er even uitgelegen door een blessure van randeux. Nu heb ik het sinds kort weer opgepakt maar hij reageerd veel heftiger dan daarvoor, ik ga nu de eerste weken even regelmatig wedstrijden rijden zodat hij misschien weer wat in het ritme komt. Ik rijd niet echt regelmatig op vreemd terein is hier nl niet echt mogenlijk helaas. Ik weet ook dat ik hem achter zn vodden aan moet zitten en flink aan het werk moet zetten. Maar ik vind het ook wel l*llig voor de andere mensen die daar inrijden. En daarom pak ik hem niet zo hard aan als thuis, ik denk dat het probleem daar ook wel een beetje ligt...Dus volgende keer maar kletsnat de ring in

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:03

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem met wedstrijden. Thuis kan hij er ook wel eens vandoor gaan, maar met mijn wedstrijden is hij te alert en te heet. Ik denk dat je moet proberen om dat 'hete' eronder te rijden, er juist gebruik van moet maken. Ik heb dit probleem ook uitvoerig met mijn instructrice besproken, en zij zegt dat ik juist moet proberen om er gebruik van te maken, omdat je paard dan het beste toont. Zij is van mening dat paarden juist heet horen te zijn, om een echte goede proef neer te zetten. Maar ja, tot nu toe lukt het mij in ieder geval ook niet om dat er altijd uit te rijden. Dus rijd ik ook altijd lang in totdat hij eigenlijk te moe is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:12

Citaat:
Ik heb dit probleem ook uitvoerig met mijn instructrice besproken, en zij zegt dat ik juist moet proberen om er gebruik van te maken, omdat je paard dan het beste toont

Ja dat zei mijn instructrice ook, maaar hoe krijg je dat voorelkaar
Soms denk ik dat ik het onder controle heb en dan ineens spontaan weer BAm, bok bok race . Als het goed is gaat mijn instructrise volgende week even mee om te kijken hoe ik hem het best op wedstrijd kan rijden, omdat hij thuis echt bijna 100% anders is.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:30

Wat klinkt mij dit bekend in de oren zeg.

Hetzelfde probleem heb ik dus ook. Eerst kon ik op vreemd terein ook niet normaal losrijden. Dit heb ik nu eigenlijk wel voor elkaar en loopt ze vaak heel erg goed en ontspannen, maar zodra ik dan een vreemde bak/ring inkom en er zijn op dat moment geen andere paarden. Dan is het ook echt een bom en kan dan ook flinke noodsprongen maken. Dat ik dan bijv. ineens onder de X terwijl ik daar helemaal niet moest zijn.

Longeren voor ik op wedstrijd ga werkt bij mij wel. Even laten rennen en laten bokken. Zet haar daarna gewoon weer even op stal zodat ze weer even rustig kan worden ik haar koppie. Alleen heb ik niet vaak de tijd om vooraf te longeren (dit i.v.m. startijden en openingstijden van onze stal). Dan moet ik dus gewoon heel goed losrijden.

KIlometers maken ik hier ook heel erg belangrijk. Ikzelf heb ook dat ik afhankelijk ben van een ander betreft vervoer. Als ik dan een paar maanden niet buitenaf heb gestart heb ik toch echt weer een bom, maar als ik een paar keer achter elkaar heb gestart merk ik dat het paard steeds ontspannender gaat lopen in de proeven op vreemd terrein.

Wens je in ieder geval succes.

Ze zeggen: "de aanhouder wint".

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:17

Citaat:
Ze zeggen: "de aanhouder wint".

En dat ben ik zeker , Ik heb nu al veel dingen van hem "gewonnen" dus het zo zonde zijn om nu de handdoek in de ring te gooien!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:41

Hoe herkenbaar, lees mijn topic even over Bach resque bij vraag maar raak.

Leuk zo'n instructrice die vindt dat hij zich zo van zijn beste kant laat zien, mag ze er een keer zelf op! }>

Saskia rijdt ook dubbele winst, maar dat wil niet zeggen dat ze het leuk vindt om los te rijden. Wie weet werkt die Bach, en verder veel kilometers maken, een paar x per maand op wedstrijd, het zal heus wel wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:14

Ik rij hem dit hele seizoen al thuis in! Dat bevalt echt super. Ik kwam op wedstrijden (buiten) nooit aan losrijden toe doordat hij zo bang is voor andere paarden. Ik was alleen maar paarden aan het ontwijken en hij zette zich al maar vaster en vaster. Nu rij ik dus thuis in, gewoon zoals ik altijd losrij zeg maar. Dan pak ik m thuis ook nog ff op voor wat oefeningen, dan hoofstel af, beetje biks. Daarna op de trailer en daar meteen proppen indraaien en rijden. Zorg nu altijd dat ik er een half uur van te voren pas ben. Dan kan ik vaak meteen door de ring in en gaat echt super!!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:13

Ik heb het zelfde probleem met de mijne, dit heb ik een half jaar gehad... Resultaat: een half jaar B en nog geen winstpunten... Een raket onder mijn kont had ik
Anderhalve maand geleden was mijn geduld op... Ik heb een zweep mee genomen, alle etterigheid op concours (want daar is alles leuk en spannend...) afgestraft en 45 min. inrijden. Resultaat: paard goed bij de les, heetheid er van af en in anderhalve maand B+6

En idd: de aanhouder wint

Succes!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:16

oefenen, dat bezweette maakt opzich niet zoveel uit, zorg dat hij de dag ervoot flink gewerkt heeft, zodat hij een beetje zn energie kwijt is..

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:24

Ik ken iemand die daar ook behoorlijk last van heeft gehad dat diegene een dresuurproef hoorde te rijden maar in de springring terecht kwam omdat het paard de benen nam .. (A)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:20

Ik heb hem afgelope wedstrijd gewoon een paar rondjes gelongeerd om de ergste heetheid eraf te krijgen en daarna opgestapt. En het resultaat 4de plek met 158 punten

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:21

Super! Dat gaat mooi de goede kant op

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:11

Ik heb hetzelfde probleem met de merrie die ik rij op wedstrijd. Nuja ik rij lrv samen met m'n zusje. We longeren het paard eerst een kwartiertje. Normaal moet longeren toch wel lukken op het inrijterrein. Zorg dat je een hoekje opzoekt waar je wat kan longeren zodat de eerste gekte ervan af is. Dan kan je beginnen met inrijden. Wij rijden eerst een heleboel kleine voltes om het paard bij ons te houden. Daarna beginnen we aan grotere figuren zoals slangevoltjes e.d. Het is bij ons dikwijls zo dat het paard kletsnat de ring ingaat en daar dan dikwijls nog de boel op stelten zet (lees de hele proef in galop aflegt, of wegspringt en een sprint naar de vrachtwagen doet)... Je mag niet vergeten dat je door veel trainen je paard zijn uithouding vergroot. Het is normaal dat je paard soms kletsnat is en toch nog voldoende vooruit. Je kan in het begin beter met een wat te sloom paard je proef doen dan met een hevig paard. Later, als je paard zich wat begint te gedragen kan je iets minder lang inrijden.
Als we in de zomer rijden hebben we het soms voor dat we op snikhete dagen onze proef moeten afleggen. Dan hoeven we niet zoveel in te rijden omdat het paard door de hitte al veel kalmer is.

Wat ik je nog kan aanraden is om even met lange teugel te stappen en als de laatste combinatie die voor jou moet starten binnen is, weer even te starten met drafwerk. Zo is je paard toch bij de les als je je proef moet rijden.

Véél succes!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:19

randie schreef:
Ik heb hem afgelope wedstrijd gewoon een paar rondjes gelongeerd om de ergste heetheid eraf te krijgen en daarna opgestapt. En het resultaat 4de plek met 158 punten

Dat klinkt heel erg goed.

Ga zo door zou ik zeggen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 10:24

Ga zaterdag me best doen Bedankt voor de tips allemaal! Het is zaterdag voor de eerste keer weer binnen dus ben benieuwd .
Nog meer mensen die naar zaterdag naar Den Dungen gaan?
PB me maar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:01

Die van mij wordt erg loperig tijdens de proef, zelf probeer ik dat thuis te oefenen door haar heet te maken en dan het proefje oefenen.
Veel "wacht"oefeningen doen en overgangen. wel helemaal ontspannen na de oefening, dus niet in een halve ophouding houden....
oefenen dat ze/hij moet wachten en luisteren naar jouw....
De wachtoefeningen steeds uitbreiden, dus niet 5 min stilzetten...geven en nemen.....

Sterkte

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:12

Mooi man dat het nu al wat beter gaat.
Heb zelf een French Buffet xx x Goodtimes die heel erg heet is, kortom een echte volbloed. Met het springen op een wedstrijd verzet ze zich helemaal en wil niet meer, soms bengint ze zelfs een pis merrie te worden. Heb thuis midder problemen met springen.
Met dressuur is ze na een uur rijden heel erg vervelent, ik rij altijd zo kort mogelijk in, dan is ze minder heet, wanneer ze begint te zweten wordt ze heet.
Heb zelf wel eeens dat ze met het inrijden heel rustig is, kom ik de baan in is ze heel heet.

Maar ik denk dat jij veel oplost door te longeren., jou paard word gewoon heel gespannen op een wedstrijd, voelt de spanning. Maar het is ook een schrikachtig paard, heb zelf een merrie die ook heel schrikkerig is, gin het eerste half jaar slecht op de wedstridj 2 wintspunten gehaalt buiten, kwam ik binnne was het iets beter heb nu 8, door een blessure staat ze op rust.

Veel succes in de wedstrijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:25

Die van mij begint ook heel heet op wedstrijd.
Ik zadel in alle rust op.
dan stapt pap er een paar rondjes mee aan de hand en kleed ik mij verder om.
dan stap ik op en rij ong 5 rondjes voorwaards in draf en hou zijn koppie de lucht in. (dan word blijven zitten als hij gaat bokken makkelijker)
na die paar rondjes ga ik naar de stap en pak ik hem op.
dan zet ik haar lekker actief aan het werk.
en dan is er niks meer aan de hand.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:57

Citaat:
Die van mij wordt erg loperig

dat word die van mij niet echt..voordat hij gaat ontploffen is hij juist "verdacht"rustig dan weet ik al dat ik wat kan gaan verwachten