machie schreef:Ik heb zelf een paard met ataxie, en als die struikelt, valt hij niet eens! Vandaar dat ik dit ook niet normaal vind. Ik ken geen enkel paard die zich zo laat vallen als ie struikelt...
Ik heb gezien hoe hij viel en hij liet zich echt niet gewoon opeens vallen van olé!
Hij deed echt wel zijn best op op zijn benen te blijven: hij oogde wel attent, maar doordat er een gladde plak was of hij struikelde op een mulle plek, gleed hij met zijn achterbeen een beetje weg en hierdoor viel hij helemaal. Hij valt trouwens ook niet iedere week voor het geval mensen denken dat hij altijd valt.... hij valt soms door een bepaalde plek.
Ik denk dat de spieren in zijn achterhand dan misschien nog niet helemaal sterk zijn of dat hij zichzelf nog niet veel getraind heeft. We weten niet hoe hij geleefd heeft in zijn 3,5 jaar...
Paarden die hun hele jeugd in de wei hebben doorgebracht, kunnen rennen, springen, steigeren en hierdoor trainen ze zichzelf....
In het wild zie je soms ook super gespierde paarden door het galopperen, opeens stoppen, etc...
Ik denk dat dit diertje misschien een andere jeugd heeft gehad en gewoon die 3 jaar "speeltraining" niet heeft gehad en daardoor nu pas zich aan het ontwikkelen is....
Ik denk dat hij over een halfjaartje al een stuk steviger op zijn benen staat.... En er blijven natuurlijk ook altijd verschillen tussen paarden...je hebt paarden die veel sneller uitglijden op gras en paarden waarbij je alles kunt doen (oefeningen) op het gras en nóg niet uitglijden.... maar dit kun je verbeteren door trainen...
Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet het allemaal wel goed komt: weidegang, 3 a4 keer per week rijden....