Vlakke galop, hoe galop sterker maken/verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Vlakke galop, hoe galop sterker maken/verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:48

De titel zegt het al...
Zijn galop is vlak en hij valt vaak uit elkaar, daarbij komt dat hij zijn balans niet goed kan vinden en ook niet nageeflijk wordt in de galop...

iemand oplossing hoe het alvast iets verbeterd kan worden?

Fun_Fun

Re: Vlakke galop, hoe galop sterker maken/verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:10

Lichtjes tegenhouden maar wel been eraan houden zou moeten helpen
succes.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 13:12

Ik zal het proberen... is misschien galop balkjes oefenen een idee?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:11

Ik heb hetzelfde pas achter de rug met mijn paard. Galop leek nergens op!!
Probeer hem in ieder geval niet nagevelijk te rijden, dit is dan nog te moeilijk en belastend. Houdt gewoon lichte contact aan de teugel. Probeer in de galop meer bij te drijven op buitenbeen, deze zorgt ervoor dat de galopsprong wordt verruimd. Verder deden we in de les altijd 3 rondjes galop lichtsom en dan 3x rechtsom. Daarbij ben ik hem extra gaan longeren. Zonder hulpmiddelen om het zo simpel mogelijk te houden. En dan aan de longe 1 rondje galop, 1x draf en dan eens 2x galop en 1 rondje draf. Door deze afwisseling gaat hij zijn benen beter plaatsen en meer erbij nadenken. En juist door de longe, geen hulpmiddelen of nagevelijk rijden, maak je het hem nog even lekker makkelijk. De rest komt later wel.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:12

In de andere gangen stap en draf meer buiging vragen. Blijkbaar is jouw paard er niet helemaal lekker door. Bij het aangalopperen zorgen dat hij rond blijft. Vaak moet je er dan iets meer druk op zetten. Daarna lekker op de volte en meer stelling en buiging gaan vragen. Je moet dus zorgen dat hij lekker over de rug wil lopen. Vaak komt dit de gangen al ten goede.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:19

Vaak is het dat paard gewoon weg slap is van achteren of dat de achterhand niet voldoende eronder komt. Heel veel overgangen eerst maken in de andere gangen en als je merkt dat je meer druk in de aanleuning krijgt vanuit de achterhand gereden, zonder dat je spanning krijgt, dan kun je die overgangen ook rijden in de galop. Niet te lange stukken meenemen maar korte stukjes beginnen en verder opbouwen. Probeer je paard van voren dus niet te snel los te gooien maar wat tegen te houden (lees dus: NIET TREKKEN) en rij naar de druk in de aanleuning toe en wacht tot paard na gaat geven. Paard moet werk doen en dus ook nageven, niet te ruiter zelf.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:22

Ik ga met bets mee,
maar zorg ervoor dat de draf en de stap ook sterker worden. Meer van achteruit zodat de achterhand sterker wordt dan wordt de galop ook beter van. recht richten niet vergeten, zorg dat het paard soepel wordt, wendingen, wijken, schoudervoor/binnenwaarts, achterhandswendingen en dergelijke. Hoe soepeler hoe makkelijker het paard achter onder kan plaatsen en dus meer tot dragen komt. vanuit dragen kan de sprong ook beter worden.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:57

Longeren, mét hulpmiddelen wil vaak wel werken. Zet je paard vast met touwtjes (niet met elastiek omdat hij dan kan proberen hoeveel ruimte hij nog heeft, en dat dus bij jou ook zal gaan doen) en laat hem vaak aangalopperen en weer terug naar draf gaan. Vooral die overgang terug is belangrijk, hier word hij echt sterker van in zijn achterbeen. Later kan je de cirkel wat kleiner maken. Als je zelf rijdt, blijf iig je been niet vergeten, ook als hij wat sneller gaat. De spirit moet nu eenmaal van achteren komen. VOor iets opvangen en veel wendingen rijden, afgewisseld met op de lange zijde goed rechtrichten. Ook in stap en draf proberen losser te maken (zoals hierboven al gezegd is).

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:09

Ik ben ook al wat bezig met Stap/galop om de achterhand te versterken... Hoe leer ik hem wat meer sjouwen?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:12

Wat bedoel je precies met sjouwen???

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:04

iets meer zichzelf dragen snap je ?

OetMoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:08

Ik moest hem zoveel mogelijk terug rijden, en mijn benen erbij houden. Veel aanspringen van stap- galop om ook zijn achterhand te verbeteren!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:16

Als je ook puur de achterhand wilt verbeteren en vooral eronder laten zetten, moet je ook eens vaker achterwaarts rijden. Ik ben na een demo dit zelf gaan doen en het werkt echt! Dus halthouden, naar achter en weer weg rijden. Hierdoor gaat hij ook meer op jouw tempo letten en gaat zijn achterhand eronder zetten om zijn balans te zoeken.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:20

Onyx gaf eerst ook helemaal niet na in de galop, en had ook geen enkele sprong. Toen is mijn instructrice erop gaan rijden voor 1 week want ik kon zowiezo niet rijden ivm met hersenschudding en gekneusde enkel; maar toen ik erop zat was ze nageelfijk én ze had een sprong..
Tegenwoordig heeft ze hoefijzers en ook meer knie-actie om het zomaar te zeggen, en ze heeft eindelijk een beetje sprong...
Ik weet niet of je hier wat mee kunt, maar als paarden nageeflijk zijn dan wordt de sprong vanzelf groter.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:33

ja... ik kan mijn instructrice niet vragen of ze er vaker op wil rijden omdat ik in een les ''groepje'' rijd, en ik zeker weet dat ze nee zegt, maar oke, ik kan weleens rondkijken naar anderen goeie tips hoor!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 16:04

Ik reed vandaag ik het bos, en toen had hij wel veel sprong in de galop en liep hij nageeflijk... Raar (het was wel rechtuit, dat kan het ook zijn?!)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:40

Waarschijnlijk is hij in het bos lekker vrolijk dat hij best dat beetje extra wil geven aan je.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:47

kan best ja Ik maak sinds kort meer bosritten, hij is wel ''leuker'' nu

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:03

NathalieW schreef:
kan best ja Ik maak sinds kort meer bosritten, hij is wel ''leuker'' nu

Ja natuurlijk na al die rondjes in de bak is hij blij dat hij eens wat anders ziet en doet.Zo zie je maar afwisseling is zo belangrijk.Lekker zo door gaan.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:49

ik reed wel vaker in het bos, op de weg en elke woensdag naar les over de weg maar nu nog vaker omdat ik dichter bij bos sta en hij is nog fijner

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:23

Nou super leuk voor jullie ik wilde dat ik vlakbij een bos woonde nu moeten we er altijd heen met de trailer

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:51

van achter naar voren rijden zoals al gezegd word en tempowisselingen in galop rijden, veruimen verzamelen, handgalop. Je kunt hem dit ook aan de longe laten doen, je paard bij zettten en dan longeren en dan sneller en langzamer laten stappen draven en galloperen... succes

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:37

ik heb hetzelfde probleem. Loopt het liefst met haar hoofd in de lucht tijdens de gallop. Jullie zeggen dat je dan tempowisselingen moet rijden, maar ik ben al blij als ze rustig gallopeerd. Ze gaat namelijk racen als ik tijdens de galop wil verruimen of juist terug wil rijden. Ze maakt zich dan helemaal hard in de mond. Aan de longe lukt het ook niet om de volte iets kleiner te maken want dan krijgt ze haar oude kuren weer terug. Oppeens schuin gaan staan, en met haar volle gewicht aan de longe stijgeren en trekken... (contragallop gaat wel goed, heel raar dat dat lukt terwijl ze niet nagefelijk loopt.) Misschien weten jullie hier ook een oplossing voor .

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:54

lizzy2 schreef:
ik heb hetzelfde probleem. Loopt het liefst met haar hoofd in de lucht tijdens de gallop. Jullie zeggen dat je dan tempowisselingen moet rijden, maar ik ben al blij als ze rustig gallopeerd. Ze gaat namelijk racen als ik tijdens de galop wil verruimen of juist terug wil rijden. Ze maakt zich dan helemaal hard in de mond. Aan de longe lukt het ook niet om de volte iets kleiner te maken want dan krijgt ze haar oude kuren weer terug. Oppeens schuin gaan staan, en met haar volle gewicht aan de longe stijgeren en trekken... (contragallop gaat wel goed, heel raar dat dat lukt terwijl ze niet nagefelijk loopt.) Misschien weten jullie hier ook een oplossing voor .

Dat zijn duidelijke gevolgen van scheef zijn, dus gooit meer gewicht op 1 kant waardoor paard op gegeven moment het niet aankan en gaat in staking. Ga ook rechtrichten eerst en zorg dat de basis in orde komt voordat je hiermee verder gaat.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:05

Bets schreef:
lizzy2 schreef:

Dat zijn duidelijke gevolgen van scheef zijn, dus gooit meer gewicht op 1 kant waardoor paard op gegeven moment het niet aankan en gaat in staking. Ga ook rechtrichten eerst en zorg dat de basis in orde komt voordat je hiermee verder gaat.

Precies wat Bets zegt. Als de basis goed is en het paard dus echt op eigen benen loopt (balans heeft), dan wordt de galop vanzelf een stuk rustiger. Je paard heeft in de galop geen balans meer en gaat daardoor harder lopen.

Bij een mens is dit in principe hetzelfde. Als jij als mens struikeld bij het lopen (evenwicht dus ook verliest) gaan mensen harder lopen en soms zelfs een paar passen rennen om zichzelf staande te houden. Dit is eigenlijk ook wat je paard doet. Hij heeft geen balans meer en gaat daardoor lopen.