heuvel-af: achterover of verlichte zit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

heuvel-af: achterover of verlichte zit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 22:23

Leuke discussie binnen onze stal momenteel: als je heuvel af gaat, ga je dan voor- of achterover zitten?
ik heb zelf altijd geleerd om achterover te zitten. In een paardrijvakantie in de bergen vond ik dat altijd wel doodeng.
Nu lees ik in diverse boeken dat je juist een beetje voorover moet zitten,
omdat:
1. het paard zijn achterhand vrij moet kunnen bewegen;
2. je, als je achteroverzit, toch naar voren glijdt zodat het zwaartepunt ook naar voren gaat;
3. als je paard het laatste stukje besluit te springen, je voldoende mee kan met de beweging.
Dit las ik in Te Paard van Museler en ook in de Handleiding voor Nederlandse instructeurs en ruiters ( dat is de "officiele leer" toch?)
Klinkt logisch en ik heb het geprobeerd, ik steun dan met mn handen op de voorboom. En wat denk je? Het voelt veel safer.
Maar iedereen blijft roepen dat ik achterover moet zitten...
Hoe doen jullie dit???

Lins_Vetra

Re: heuvel-af: achterover of verlichte zit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:35

Op het asvalt ga ik achterover omdat ik bang ben, omdat ze ijzers hebben, dat ze uitglijen.. Dus zwaar maken zodat ze rustig gaat lopen.. Maar op het onverharde, verander ik weinig aan mijn houding.. Dan is het niet echt nodig.. Ze zoeken dan zelf het balans wel op..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:41

Heuvel af ga ik altijd achterover zitten. Voorover heb ik het idee dat ik er zo voorover af kan stuiteren als het even niet ok gaat . Als ik achterover zit heb ik door mn zit ook meer controle over het tempo. Bij voorover zitten denk ik dat tempocontrole lastiger wordt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:52

In de tijd dat ik in Frankrijk woonde en daar te paard schapen dreef moesten we altijd achterover zitten. Die heuvels/bergen waren ontzettend stijl, soms ook echt eng en als je voorover zou zitten zou je met paard en al over de kop slaan. Ook moesten we het paard de vrijheid/lange teugel geven om zelf zn evenwicht te houden/ vinden en altijd recht naar beneden, vervolgens over een beekje springen om weer stijl naar boven te denderen. Ondertussen de 200 schapen bij mekaar houden, was echt super!
Hier in Nederland zn de heuvels niet zo extreem als daar, mss dat voorover zitten best mogelijk zou zijn maar ik zou dat niet doen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:02

Berg-af ga je voorover op je paard zitten. Als de helling steil is leun je met je handen op schoft om te voorkomen dat je voorover glijdt. Alleen voorover kun je het paard besturen, laten uitwijken en de beste route kiezen. Alleen voorover kun je zien waar je heen kan en moet. Ook je kuiten houden zo de beste voeling met het paardenlijf. Bij steile hellingen wijkt de achterhand snel uit, je hebt je kuiten nodig om dit te voorkomen. Als je achterover zit worden de risiko's op steilere hellingen groter. Met terrein rijden, wordt vooroverzitten geleerd. Op veel lokaties heb ik het tegenovergestelde zien doen. Heb je wel eens gezien wat er berg-af kan gebeuren op een gladde steile berghelling als een paard met de achterhand opzij glijdt? Achteroverzittend kun je in dit voorbeeld het paard niet beinvloeden of het uitwijken van de achterhand voorkomen. Het paard glijdt weg en zal zijwaarts vallen ....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 04-09-05 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 23:06

schaapjuh schreef:
In de tijd dat ik in Frankrijk woonde en daar te paard schapen dreef moesten we altijd achterover zitten. Die heuvels/bergen waren ontzettend stijl, soms ook echt eng en als je voorover zou zitten zou je met paard en al over de kop slaan. Ook moesten we het paard de vrijheid/lange teugel geven om zelf zn evenwicht te houden/ vinden en altijd recht naar beneden, vervolgens over een beekje springen om weer stijl naar boven te denderen. Ondertussen de 200 schapen bij mekaar houden, was echt super!
Hier in Nederland zn de heuvels niet zo extreem als daar, mss dat voorover zitten best mogelijk zou zijn maar ik zou dat niet doen.

Over de kop slaan? Ik dacht dat als het te steil wordt, het paard gewoon op zn kont gaat zitten en zich laat glijden...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:15

De handleiding waar je naar verwijst was de bijbel voor Nederlandse ruiters en hun instructeurs. Sinds 2005 (denk ik) is de vertaling van de Duitse scholing volledig in het lesprogramma opgenomen. Ik zou de oude handleiding maar bewaren.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:17

Ja als je voorover gaat zitten op een super steile berg, dan sla je wel over de kop, doordat de voorhand veel te veel belast wordt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:20

Goofy, je legt dan toch juist veel druk naar voren door op de schoft te leunen? Ik heb het ook altijd met achterover zitten geleerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 00:04

Ik ook, van vele verschillende mensen: achterover en lange teugel. Zodat het paard juist zelf beter z'n weg kan vinden en z'n evenwicht kan bewaren.

Overigens moet je bij de afsprong bij SGW ook achterover zitten heb ik begrepen. (Volgens mij heeft Lielle hier wel eens een topic, met foto's, over geopend...)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:50

In Paardrijden(*) - Basisopleiding voor Ruiter en Paard - Bij het bergaf rijden gaat het bovenlichaam bij een steile helling iets naar achteren, maar het (=bovenlichaam) blijft de rug van het paard ontlasten.....

Romaszkan behandelt het onderwerp wat uitgebreider. Onderscheid tussen steile en minder steile hellingen ...

Rijinstructie leger geeft aan: voorover zitten. Hieruit is de Handleiding voor Nederlandse Instructeurs en Ruiters ontstaan.

(*) Bij de opleiding wordt sinds kort de "Basisopleiding voor Ruiter en Paard" gebruikt (vertaling van de Duitse handleiding).

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:29

Altijd achterover, zodat je paard niet meteen op zijn neus ligt als hij zich een keer verstapt. En om controle te houden en de voorhand niet te veel te belasten.
Ook bij afsprongen moet je achterover zitten om het paard weer goed op de benen te laten komen bij de landing.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:43

Goofy44 schreef:
In Paardrijden(*) - Basisopleiding voor Ruiter en Paard - Bij het bergaf rijden gaat het bovenlichaam bij een steile helling iets naar achteren, maar het (=bovenlichaam) blijft de rug van het paard ontlasten.....

Romaszkan behandelt het onderwerp wat uitgebreider. Onderscheid tussen steile en minder steile hellingen ...

Rijinstructie leger geeft aan: voorover zitten. Hieruit is de Handleiding voor Nederlandse Instructeurs en Ruiters ontstaan.

(*) Bij de opleiding wordt sinds kort de "Basisopleiding voor Ruiter en Paard" gebruikt (vertaling van de Duitse handleiding).

Goofy44, hier geef je toch juist aan dat het bovenlichaam naar achteren moet worden gebracht? En in je eerdere posts heb je het over 'voorover'

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:52

Ik heb ook altijd achterover geleerd. Maar in de praktijkblijf ik eigenlijk nagenoeg recht zitten. Ik leg mijn gewicht wel iets naar achteren maar ga niet erg achterover zitten.
Ik geef ook altijd lange teugel (nou rij ik sowiezo eigenlijk aan een lange teugel, maar goed).
Ik kan prima zien waar mijn paard loopt en kan haar prima besturen. Mijn kuiten blijven op dezelfde plek liggen.
Ik zie eigenlijk niet in waarom je je paard niet meer zou kunnen besturen en niet maar kan zien waar je heen gaat als je een beetje achterover zit. Tenzij je met je hoofd op zijn kont ligt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:58

Ik heb het geleerd van een instructeur uit het leger. Ook in het buitenland op hellingen van steen, rotsen 45 graden of steiler omlaag. De theorieboeken uit die tijd geven het ook aan. In Nederland komt de situatie nauwelijks voor. In duinen, zandverstuivingen, hellingen met zand, zandpaden is een hele andere situatie dan op een harde ondergrond. Ik denk dat ik het Kopje van Bloemendaal maar eens ga proberen. (hoewel als steile helling, stelt dat weinig voor).

Op een steile helling gaat een paard in stap berg-af. Hoe steiler de helling hoe meer het paard de achterhand laat zakken en de benen meer onderbrengt.

De argumentatie voor voorover zitten was:
- Als je rechtop zit glijd je in het zadel naar voren.
- Je benen recht onder je komen op de verkeerde plek.
- Je kan op een steile helling zeer moeilijk in balans/evenwicht zitten.
(Dat is voor de meeste ruiters onder normale omstandigheden al moeilijk).
- Als de achterhand uitwijkt kun je die niet beinvloeden, het risiko voor vallen is groot.
- Je kan geen rekening houden met de vallijn.
- Het zicht van de ruiter over het terrein voor hem is uitermate beperkt, je kijkt bij steile hellingen in de diepte. Je weet en ziet niet waar je naar toe gaat.

Bij het voorover zitten leun je op schoft of voorkant zadel, je kan zelfs het paard om de hals beetpakken. De rug van het paard wordt ontlast, het paard kan de achterhand onderbrengen, de rug gebruiken, de achterhand laten zakken en daardoor zelf in deze moeilijke situatie beter zijn evenwicht bewaren. Op het moment dat het tempo omhoog kan of het paard een afsprong maakt ga je meer naar achteren zitten.
Als je voorover zit, kan je zwaartepunt, gewoon op de goede plek zitten. Doorslaggevend bij steile hellingen is dus de effectiviteit van hulpen, de controle en veiligheid.

Museler geeft de methode ook aan. Zijn "rivaal" Romaszkan gaat tussen beide methoden inzitten en maakt het afhankelijk van de omstandigheden. Geeft zowel voorover als zoveel mogelijk rechtop zitten, maar wel met rug iets naar voren om de rug van het paard vrij te houden. De rijinstructies van het leger en handleiding voor Instructeurs en Ruiters geven het ook aan. De laatste handleiding is een bewerking van de rijinstructies van het leger.

Over de kop slaan is niet aan de orde, omdat het paard op een zeer steile helling zijn achterhand laat zakken en heel naders onderplaatst.

Wordt dit bij het Ruiterbewijs bij theorie en praktijk aan de orde gesteld ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:00

Apple schreef:
Goofy44, hier geef je toch juist aan dat het bovenlichaam naar achteren moet worden gebracht? En in je eerdere posts heb je het over 'voorover'

Ik geef het verschil aan tussen wat ik geleerd heb volgens de instructie en handleidingen. In meer recent werk wordt het anders aangegeven, dus anders dan ik het in de theorie en praktijk geleerd heb.

Ik wil de andere of moderne of betere methode best proberen. Normaal gesproken kom ik geen hellingen meer tegen, ik moet die gaan opzoeken, dat kan in de duinstreek en in Bloemendaal (Kopje met een harde ondergrond (steen en asfalt).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-09-05 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:01

Achterover zitten lijkt inderdaad heel logisch (en deed ik voorheen ook altijd), maar....
Als je achterover zit druk je met je zit in je paard zijn rug, waardoor hij zijn achterhand niet onder kan brengen bij het naar beneden gaan. Hij moet nu zijn rug wegdrukken waardoor hij zelf extra op de voorhand gedwongen wordt en kans op vallen groter wordt.
De beste oplossing ligt er tussen in. Een soort van zweefzit, waarbij je net boven het zadel blijft hangen en het paard dus zijn rug bol kan maken en evt op zijn kont kan gaan zitten zo nodig (bij erg steile hellingen dan dus). Je bovenlichaam leunt hierbij ietsje naar voren (bijna rechtop nog). Ietsje naar voren dus, maar niet zo erg als bij een verlichte zit.
Dit is mij geleerd door een zeer ervaren enduranceruiter die in de bergen traint.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:06

Djilan ---- Je reactie spreekt me erg aan. Ik heb indertijd regelmatig geoefend op rotshellingen in het buitenland.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:07

Op ponykamp gingen we gewoon achterover zitten en lieten we de paarden gewoon hun weg vinden. (bergen en rotspaden)
Maar soms stapte er wel iemand af wanneer die merkte dat het paard toch lastig vond.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:11

Interessant Goofy!

Het laatste paard dat ik reed wilde per se zig-zaggend de duinrand naar het strand af Dan wordt de situatie nog weer anders Zijn er meer paarden die dat doen??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:26

Interessant

Ik zal het komende tijd eens gaan uitproberen (vrij veel steile duinhellingen in de buurt ).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:40

Hier wat voorbeelden.

BergOp/BergAf
Afbeelding

BergAf
Afbeelding

BergAf afhankelijk steilte van de helling
Afbeelding

Zodra ik tijd heb, zoek ik een steile helling op met
harde ondergrond (steen).

"Het Kopje van Bloemendaal" is de steilste helling met
harde ondergrond, binnen een redelijke afstand.
Minder steil is de Calatrava brug aan de Bennebroekerweg
in de Haarlemmermeer. (harde ondergrond).

De duinen kan ook nog.

"Kraantje Lek" zou aardig zijn en is te combineren met het
Kopje van Bloemendaal. Ik denk dat je die "berg" niet
rechtstreeks op en af mag.

Zijn er goede plekken bekend om dat weer eens te oefenen
op harde ondergrond (steen) en zand. ?
Tips voor lokaties welkom.

Leuk topic

Het is beter om te weten hoe BergOp en BergAf moet worden uitgevoerd. Zijn daar regels voor, welke zijn die ?
Wat wordt er in Deurne of een andere opleiding geleerd ?
(theorie / praktijk).

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:20

Goofy44 schreef:
"Kraantje Lek" zou aardig zijn en is te combineren met het Kopje van Bloemendaal. Ik denk dat je die "berg" niet
rechtstreeks op en af mag.

Nee bij Kraantje Lek moet je je idd verplicht aan de ruiterpaden houden. Zou wel een stunt wezen!

edit: Dan kom ik zeker foto's maken! Kunnen hier in het topic geplaatst worden 's ochtends vroeg om zeven uur ofzo

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:29

Ik heb ook altijd geleerd om achterover te gaan zitten..
Lijkt me bij een afsprong in een cross ofzo ook beter, kun je je namelijk niet op de schoft vasthouden, maar bij een heuvel is het misschien wel beter om voorover te gaan zitten..
Op de foto's zag het er wel logisch uit opzich
Ga het wel eens proberen, in ons bos zit namelijk een steile kuil

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:30

shadow0 schreef:
Ik ook, van vele verschillende mensen: achterover en lange teugel. Zodat het paard juist zelf beter z'n weg kan vinden en z'n evenwicht kan bewaren.

Overigens moet je bij de afsprong bij SGW ook achterover zitten heb ik begrepen. (Volgens mij heeft Lielle hier wel eens een topic, met foto's, over geopend...)

Klopt zie viewtopic.php?f=8&t=314684 Maar dat gaat dus wel over een echte afsprong, vanaf een meter hoog of zo. En met een afsprong doe je dat zeker, als je voorover zit, belast je nl de voorhand te sterk en die moet licht blijven om in de 1e galopsprong weer omhoog te kunnen komen.

Met heuvels heb ik ook altijd geleerd om terug te zitten, al zal ik op een niet zo steile helling wel licht voorover gaan zitten. Als het erg steil wordt, wil je paard zijn gewicht op de achterhand houden en als de ruiter dan naar voren leunt maak je het hem alleen maar moeilijker IMO. Je moet niet plat op zijn rug gaan liggen (zoals die fout tekeningen) maar idd verlicht een beetje terug blijven.

Leuk topic