Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
schaapjuh schreef:In de tijd dat ik in Frankrijk woonde en daar te paard schapen dreef moesten we altijd achterover zitten. Die heuvels/bergen waren ontzettend stijl, soms ook echt eng en als je voorover zou zitten zou je met paard en al over de kop slaan. Ook moesten we het paard de vrijheid/lange teugel geven om zelf zn evenwicht te houden/ vinden en altijd recht naar beneden, vervolgens over een beekje springen om weer stijl naar boven te denderen. Ondertussen de 200 schapen bij mekaar houden, was echt super!![]()
Hier in Nederland zn de heuvels niet zo extreem als daar, mss dat voorover zitten best mogelijk zou zijn maar ik zou dat niet doen.
Goofy44 schreef:In Paardrijden(*) - Basisopleiding voor Ruiter en Paard - Bij het bergaf rijden gaat het bovenlichaam bij een steile helling iets naar achteren, maar het (=bovenlichaam) blijft de rug van het paard ontlasten.....
Romaszkan behandelt het onderwerp wat uitgebreider. Onderscheid tussen steile en minder steile hellingen ...
Rijinstructie leger geeft aan: voorover zitten. Hieruit is de Handleiding voor Nederlandse Instructeurs en Ruiters ontstaan.
(*) Bij de opleiding wordt sinds kort de "Basisopleiding voor Ruiter en Paard" gebruikt (vertaling van de Duitse handleiding).
Apple schreef:Goofy44, hier geef je toch juist aan dat het bovenlichaam naar achteren moet worden gebracht? En in je eerdere posts heb je het over 'voorover'
Goofy44 schreef:"Kraantje Lek" zou aardig zijn en is te combineren met het Kopje van Bloemendaal. Ik denk dat je die "berg" niet
rechtstreeks op en af mag.
shadow0 schreef:Ik ook, van vele verschillende mensen: achterover en lange teugel. Zodat het paard juist zelf beter z'n weg kan vinden en z'n evenwicht kan bewaren.
Overigens moet je bij de afsprong bij SGW ook achterover zitten heb ik begrepen. (Volgens mij heeft Lielle hier wel eens een topic, met foto's, over geopend...)