en bedankt bijrijdster...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unknown

en bedankt bijrijdster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:47

ik weet dat het kinderachtig is om je bijrijdster overal de schuld van te geven, maar nadat ik terugben van 2 weken vakantie is mijn pony die afgericht is op M-niveau niet meer in de rechtergalop te krijgen. ik heb haar laten rijden door een meisje dat ik les geef, en wat blijkt... ze heeft haar enkel en alleen maar op de linkerhand lopen rijden. ik kan doen wat ik wil, en zo goed als de pony voorheen aansprong, zo slecht doet ze het nu. het contragalopverhaal kent de pony, de wissels nog niet en ik snap er gewoon geen bal van, ik schaam me diep aangezien ik toch best wel veel ervaring met rijden heb door de jaren heen het lukt gewoon niet meer! zelfs mijn instructeur, die hoog rijdt krijgt het niet meer voorelkaar! wat moet ik in godsnaam doen..

besita

Re: en bedankt bijrijdster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:56

niet meer op vakantie gaan

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:13

Met je bijrijdster praten ?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:15

libke schreef:
niet meer op vakantie gaan

flauw }> ...ik denk dat je even helemaal back to basic moet gaan.
gewoon eerst beginnen met op de binnenhoefslag rijden om hem eerst weer recht te maken. als je gelijke aanleuning hebt ga je weer verder met ontspanning en het lang en laag rijden. gaat dit goed en heb je goede aanleuning op beide kanten dan ga je weer eens verder met voltes links en rechtsom en wees dan bezig weer met rechtrichten op de volte, dus gewoon op gelijke druk in de volte en nog niet bezig zijn met stelling. dat doe je pas als het paard ontspannen en op eigen benen loopt. zo ga je steeds een stapje verder en neem er de tijd voor en als je paard goed reageert, beloon haar dan goed!! probeer het niet op te lossen in een week...neem er goed de tijd voor en blijf moed houden...het komt heus weer goed met veel geduld!!

succes!!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:43

op de kleine volte zettten ennet het laatste moment waar hij het meeste moet buigen laten aan springen (in 1 keer weg )
lukt het niet de eerste tweede derde..vijfde keer gewoon doorzetten( in dit geval is het wel heel extreem maar je komt er wel)laat je horen als het hebt geprobeerd als je dat uberhaupt doet

groetjes

_horsy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:45

nata_4_life schreef:
op de kleine volte zettten ennet het laatste moment waar hij het meeste moet buigen laten aan springen (in 1 keer weg )
lukt het niet de eerste tweede derde..vijfde keer gewoon doorzetten( in dit geval is het wel heel extreem maar je komt er wel)laat je horen als het hebt geprobeerd als je dat uberhaupt doet

groetjes

Ik denk ook niet dat dit helemaal op de oplossing is. Ook ik zou als ik jou was gewoon weer een aantal stapjes terugdoen! Begin inderdaad eerst weer met het rechtrichten en probeer daarnaar weer een stapje verder!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:56

Dit is inderdaad een hele vervelende situatie.
Zelf zou ik het paard eerst een aantal dagen longeren, eventueel met passoa of bijzet, waar je voorkeur naar uit gaat.
Het lijkt of het paard dus aan 1 kant totaal vast zit en dit niet los wil laten.
Na het longeren, beginnen met het paard goed los te rijden, door veel voltes te rijden en overgangen te rijden.
Probeer eerst in stap op de moeilijke hand de hals en de rugspieren los te werken, daarna in draf en langzamerhand weer in de galop.
Verwacht niet dat dit meteen lukt, heb geduld en pak het langzaam op.
Ik heb meerdere paarden gezien die op 1 hand totaal vastzaten en waar men ten einde raad mee was, maar na een goede training toch weer op beide kanten lekker soepel lopen.
heel veel succes.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:06

Ik moet zeggen dat het wel erg makkelijk is je bijrijdster de schuld te geven, maar je zegt dat je haar zelf hebt leren rijden? Dan is je bijrijdster iemand die alle les over boord gooit en kennis niet gebruikt OF je hebt haar het zelf niet goed geleerd of het zelf niet goed overgebracht

Hoe je dit oplost? Haal er iemand bij die vanaf de grond met je meekijkt en je zo nodig corrigeert. 2 zien meer dan 1 en als je een goede instructeur hebt kunnen jullie het vast binnen korte tijd weer op oude niveau krijgen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:08

Weet je zeker dat dit door de Bijrijdster komt? Misschien had zij een rijprobleem en dacht ze dat dit de beste oplossing was. Zal eerst dus met haar gaan praten en vragen waarom zij de hele tijd op de linkerhand heeft gereden.

Kan natuurlijk maar zo dat jouw pony wat is overkomen. Misschien in de wei of anders in zijn stal. Zal daarom ook zeker de rug nakijken, misschien is er namelijk wel een reden voor dit gedrag.

Heel veel succes

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:13

longeren en dan vooral op rechts en dan ook goed hoeft niet beslist met bijzetteugels en al gewoon alleen met hoofdstel en dan kijken of ze in galop wil en als ze dan in galop valt begin je op het maat van haar galop klikken zodat ze zeg maar door gallopeert .de tweede keer vlak voor dat ze aan springt galop zeggen.
en daarna goed belonen natuurlijk

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:27

Longeren lijkt me ook de beste oplossing. Blijkbaar zit ze gewoon vast. Spierspanning zal wel het probleem zijn. Je bijrijder mag je niet de schuld geven. Jij hebt in goed vertrouwen je pony aan haar toevertrouwd. Blijkbaar heb jij haar verkeerd ingeschat dat is dus jou fout.
Je pony zal de hulpen echt niet vergeten zijn maar hij zal wel ergens last van hebben nu. Misschien heeft het zelfs niets te maken met spanning. controleer de hoeven goed op warmte misschien heeft ze wel een hoefzweer..... Eerst controleren of het niets medisch is. en lekker gaan loswerken met de longe. Nu niet gaan hameren op de galop dat werkt blijkbaar niet en zal alleen maar frustreren. Veel buigoefeningen doen en accepteren dat je er twee weken mee bezig bent om het weer recht te krijgen. Grote kans dat als je een week niet galoppeerd en wel buigoefeningen doet ze na een week zonder problemen in de rechter galop aanspringt.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:51

ik ben het met klomp eens, back to de basic

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:55

Longeren, kijken of het zonder zadel lukt. Voor de rest proberen te gymnasticeren, eventueel een kraker er bijhalen. Twee weken lijkt me te kort om een paard permanent te verpesten.

En voor de rest: volgende keer je paard ook vakantie geven als jij op vakantie bent.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 16:10

ben vanmorgen wezen rijden en heb toch maar weer even geoefend. nou heb ik zondag dus een best wel belangrijk concours dus ik moet wel galopperen... ik vind het eigenlijk zonde om die proeven af te zeggen, en springen ga ik sowieso doen. dan maar een 4 of een 3 in mijn proef. na een paar keer oefenen lukte het vandaag overigens wel, maar dan wel na 2x opnieuw aanspringen. het is dus nog niet zo dat ze erg correct op mijn hulpen is.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:37

dat is lastig inderdaad als je concours hebt, snap dat je niet wilt afzeggen. Dan is het idd een kwestie van oefenen. Ik zou zeggen een stapje terug zetten, hoeft echt niet helemaal naar B niveau ofzo... gewoon je normale oefeningen op beide handen. Wat meer geduld gebruiken dan anders op de rechterhand vooral. Vooral niet te boos worden als het niet lukt, en ook niet heel vak achter elkaar blijven proberen... ik bedoel hiermee: lukt het 3 keer achter elkaar niet, gewoon even iets anders (simpelers) gaan doen en een paar minuten later weer even opnieuw proberen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:54

unknown schreef:
het is dus nog niet zo dat ze erg correct op mijn hulpen is.

rijdt de bijrijster er ook met sporen op? als ze minder op je hulpen wordt zou ik er wel even met haar over gaan praten, en sowieso dat ze op beide kanten moet galloperen, zij kan ook niet alleen linksom trainen toch>

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:04

ik vind het nogal flauw dat je haar de schuld geeft!
ook al heeft zij foute ngemaakt,als jouw paard op dat nivo zo makkelijk de draad kwijt is,is het nivo mijns inziens ook niet goed bevestigd!
dat ze weer ff opgepakt moet worden oké,maar echt niet meer kunnen........?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:34

Mexx2 schreef:
ik vind het nogal flauw dat je haar de schuld geeft!
ook al heeft zij foute ngemaakt,als jouw paard op dat nivo zo makkelijk de draad kwijt is,is het nivo mijns inziens ook niet goed bevestigd!
dat ze weer ff opgepakt moet worden oké,maar echt niet meer kunnen........?

ik begrijp jou reactie, maar ik had precies hetzelfde, alleen mijn paard was bijna 4 dus was er nog weinig bevestigd, paard was immers in het midden van de opleiding. ik ben weken...wat zeg ik.. maanden bezig geweest met ontspanning en rechtrichten! het meisje wat mijn paard reed, stuurde steeds op binnenteugel en zette haar hand vast en trok mijn paard in zijn achteruit! wist ik veel dat er zo werd omgesprongen met mijn peerd. ik kon niet eens meer een volte rijden...zelfs niet in stap....zelf had ik hier nog nooit last van gehad en had een paard wat heerlijk liep!! nu pas begint het weer terug te komen...dus ja het kan wel door de verzorgster komen!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:12

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Die link kreeg ik van Bets, hier op Bokt, en daar staat veel in over het rechtrichten...daar heb ik ook veel aan gehad....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:58

Een ander kan inderdaad wel wat fouten in je paard rijden maar ja .. je blijft toch zelf diegene die de bijrijder uitzoekt. Als ik op vakantie ga rijdt ook wel iemand anders mijn paard maar wel iemand waar ik vertrouwen ik heb en waarvan ik weet dat het goed gaat. Dus aan de ene kant sanp ik wel dat je je bijrijder de schuld geeft, maar aan de andere kant je hebt dan zelf een inschattingsfout gemaakt door haar te laten rijden. Als je haar ook lesgeeft had haar dan voor je ging een paar keer op jou paard laten rijden waar je bij was.

Kan het niet een fysiek probleem zijn ? Ik zou net als de rest beginnen met longeer werk en je paard soelen maken en dan even terug naar de basis rustig aan het galop werk oppakken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:07

Tallie1979 schreef:
Ik moet zeggen dat het wel erg makkelijk is je bijrijdster de schuld te geven, maar je zegt dat je haar zelf hebt leren rijden? Dan is je bijrijdster iemand die alle les over boord gooit en kennis niet gebruikt OF je hebt haar het zelf niet goed geleerd of het zelf niet goed overgebracht

Hoe je dit oplost? Haal er iemand bij die vanaf de grond met je meekijkt en je zo nodig corrigeert. 2 zien meer dan 1 en als je een goede instructeur hebt kunnen jullie het vast binnen korte tijd weer op oude niveau krijgen.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Jij geeft haar les.
Heb je dan nooit verteld hoe ze moet rijden??
Sorry niet aanvallend bedoeld.
Maar ze heeft jou als voorbeeld en doet het dan heel verkeert.
Vind ik vreemd.
Ik dacht altijd dat als ik iemand les geef dat die op mijn rijstijl gaat lijken.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 13:09

Het probleem is dus dat ik haar op haar eigen pony les heb gegeven, ze reed wel eens op mijn pony waar ze ook wel af en toe les op had, en dan corrigeerde ik haar fouten (te hard aan de linkerteugel trekken, linkerhand kantelen, sporen veel te veel gebruiken) In principe heb ik een vaste bijrijdster voor wanneer ik weg ben, maar aangezien zij het druk heeft met trainen voor 't NK met haar eigen pony had ik geen andere keus. Ik snap wel dat het niet 100% aan mijn bijrijdster ligt, maar mijn pony was eerlijk waar goed gevestigd op het M1, het is een goede pony al zeg ik het zelf, maar ik zal ook eens andere redenen gaan zoeken. In ieder geval even een bezoek aan de fysio met d'r.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:48

Iedereen weet at je een paard met een uurtje in de kreukels kan rijden en je weken nodig hebt om het weer goed voor elkaar te krijgen. Ik had toch die meid een paar keer zonder les laten rijden en wel zelf toekijken hoe het gaat.

Als het paard echt niet meer op een kant wil galoperen denk ik zelf toch eerder aan een fysiek probleem. Anders zouden bijvoorbeels manege paarden met beginners erop toch ook beoaalde oefeningen moeten weigeren.

Van alleen maar op 1 hand rijden verleert een M paard niet in een keer het galoperen op de andere hand als het goed is. Anders misschien beter om je paard lekker op de wei te zetten als je op akantie gaat. Moeilijk probleem hoor maar goed je leert er ook weer van voor de toekomst. Succes ermee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:04

Ja het is wel waar.
Je kan een pony snel de kreukels inrijden maar er uit krijgen is veeeel moeilijker.
En daarbij is de eene pony ook gevoeliger voor de verkeerde dingen als de ander.
Die van mij zou je ook snel de kreukels inrijden aangezien ze al veel last van de rug heeft.

Die fisio komt dus ook snel bij ons langs...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:09

Ik snap dat het vervelend is, maar ga er vanuit dat zij het ook niet zo bedoeld heeft en het mss gewoon simple weg niet beter wist. En mss is er idd ook een goede reden voor. Daarbij denk ik zelf dat als je even een paar passen terug neemt, dat je pony in no-time weer alles netjes doet. Het is maar 2 weken dat ze erop heeft gereden en je pony wist die dingen al jaren. Zal even een paar weken duren, maar dat komt heus wel weer terug, paarden vergeten niet snel.