Rijtechnisch ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Rijtechnisch ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:10

Hallo Allemaal!

Ik rijd Gracy nu 2jaar, en ken haar niet anders als koppig en verwend tijdens het rijden. Nu heeft ze afgelopen winter 7maanden stil gestaan wegens trauma/blessure. Na alle ellende is het toch goed gekomen en in Maart is ze opnieuw ingereden. Daarna April gewoon doorgaan langzaam opgebouwd, Mei en Juni wegens omstandigheden op het land gestaan en sinds Juli weer hard aan de slag.

Nu loop ik tegen het rijden steeds tegen een probleem aan. Met losstappen is ze netjes aan de hulpen, ik stel haar rond aan wat langere teugel, veel inbuigen linksom rechtsom en pak vaak al wat wijken en schouder voor mee. Tijdens het losrijden zorg ik dat ik gelijke druk heb op twee teugels en als ze dan lekker losgestapt is draaf ik weg. Met gevolg dan ze gaat vervelen. Neus naar voren, ik geef been en ophouding en ze komt weer rond. Paar passen later weer het zelfde.. Vervolgens probeert ze me uit door minder effectief te reageren op hulpen of door onder je uit te racen of te gaan hangen in je handen. Vervolgens ga ik dan extra veel overgangen rijden en pak ik vrij snel een galopje mee want daarin kan ik haar lekker los krijgen.

Veelal is het dan dat na 40min gevecht ze dan eindelijk ontspant en nageeft. Maar wat mijn probleem een beetje is, is dat het altijd een poos duurt voor ze zover is. Hoe kan ik haar eerder zo ver krijgen?

Is het nu verkeerd om te denken dat ze eerder kan nageven? Het lijkt mij beetje raar dat dit normaal is, duurt zolang voor ze zich eindelijk overgeeft. Om het even zo te zeggen. Als ze zich dan eenmaal lekker los laat dan pas kan ik lekker met haar rijden, fijn de oeveningen doen enz. Daarvoor is het altijd een gevecht met haar.

Heb het er met mijn instructie over gehad en we denken beide dat het werkontrekking is. Ze heeft Grace zelf ook 2keer gereden en Gracy is gewoon lastig. Ze laat zich niet zomaar gaan en gaat nie zomaar voor je aan het werk. Maar ik begin dat gevecht elke keer voor zij eindelijk eens loslaat wel beetje zat te worden.

Kan zijn dat ik dingen misschien verkeerd benoem maar ik weet nie zo goed hoe alles uit te leggen!

Wat denken jullie? Is dit rijtechnisch of is het gewoon werkontrekking van haar?

XMegan

Diana_Mabel

Re: Rijtechnisch ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:39

Hoe vaak rij je haar per week?

jullie rijden toch met zijn 2en op haar?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:56

Jaa ik Maandag, Dinsdag, Vrijdag, Zaterdag. Waarvan de vrijdag wisselt.

Moet eerlijk toegeven dat het de ene keer erger is als de andere keer, als ze de dag er voor niks heeft gedaan of buitenritje heeft gehad dan duurt het altijd nog langer voor ze zover is.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:08

Ik denk dat ze onder het werk wil uitkomen.
Ik zou zelf iemand er een keer op laten rijden die veel ervaring heeft met moeilijkere paarden.
Wij hebben hier iemand en het maakt echt niet uit waar je haar opzet ze rijd met ieder paard weg...
Misschien is dat voor jou ook eens lekker..

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:10

Dan heeft ze misschien toch meer beweging nodig. Het kan zijn dat ze zich verveelt en dus gaat klieren. Of je zou eens wat meer geduld moeten hebben, ik weet niet hoe oud ze is? Maar als ze nog jong is, moet je gewoon wat meer geduld hebben en blijven oefenen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:02

Probeer eens om niet meteen het gevecht aan te gaan. Laat haar eerst even een kwartiertje warm worden, en pak haar daarna op. Bij sommige paarden werkt dat geweldig, ik doe dat met Ky altijd. Als je die meteen nagefelijk wil rijden, dan vecht hij het hele uur door. Na een kwartiertje opwarmen aan een lange teugel kan ik hem oppakken, even laag rijden en dan doorverzamelen zonder problemen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:26

ik start al expres met lange teugels enz maar dat maakt nie veel uit. Ook al pak ik haar na 20 min pas op, ze geeft nog nie toe dan.

gracy wordt 6daagjes per week aan het werk gezet, wisselend longeren/rijden. Verder staat ze elke dag lekker paar uurtjes op land en heeft ze elke week wel vrij.

Ook zoiets, we longeren met bijzet. En ze ontspant/geeft nooit na aan de longeerlijn. Ze blijft er tegen vechten.. Alleen in stap wil ze zich wel eens paar tellen loslaten,maar dat is dan ook alles..

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:10

ik zou wat meer longeren.
als ze met longeren al moeilijk na kan geven in draf is het onder het zadel nog moeilijker.

dan is ze aan het werk en wordt ze ook wat losser.
en hoe draaf je aan?
als je heel rustig van een wat snellere stap naar een hele rustige draf gaat is ze dan meteen tegen de hand?
rijd je licht of zit je regelmatig door?
heeft ze het ook op voltes? (ivm eventuel evenwichts problemen)

succes!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:51

Ik draaf aan van een normaal arbeidsstap tempo in arbeidsdraf tempo waarbij ik eigenlijk altijd ga lichtrijden. Zeker in begin met losrijden. Pas wanneer zij zich ontspant en alles ga ik door zitten anders zit het toch nie zo lekker

Wat bedoel je met heeft ze het op voltes?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:54

op voltes zakken paarden sneller over het algemeen.
als je dan weer rechtuit gaat dan komen ze sneller met hun hoofd omhoog.
dus ik vroeg mij af of als je veel voltes rijdt in tempowisselingen dus van stap en draf en dan bedoel ik 10 passen draf 20 passen stap etc of ze het dan ook heeft

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:56

Ja ze blijft elke keer tegen de hand komen. Ook met voltes etc..

Elke keer duurt het gewoon een minuut of 30, soms 40 of 50 voor zij eens bepaald van nu laat ik me zelf los en ga ik pas lekker lopen.. Dan pas is de aanleuning goed, want daarvoor komt ze elke keer tegen de hand. Alleen in stap is het minder, maar ook dan is de aanleuning onrustig.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:08

Ik zou juist in begin gewoon je handen neer zetten en je drijft van achteren uit naar voren toe tot je druk in je handen krijgt. Eerst moet die achterhand geactiveerd worden. Je gaat voelen welke kant dat paard minder aanleuning neemt (stel dat je paard linksgebogen is, ga dan op rechterhand rijden en probeer eerst druk op je linkerteugel te krijgen, zonder rechts te pakken, deze houd je gewoon eraan met aanleuning maar niets mee doen) en je gaat haar zo activeren van achteren dat ze eerst druk gaat krijgen en zo naar gelijkmatige aanleuning gaat komen zodat ze daarop echt gaat vragen om voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is een afwisseling op rechtrichten (zoals jullie dat geleerd hebben bij Tatjana) misschien heb je er wat aan.
Als je niet begrijpt of meer wilt weten, laat me maar weten.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:14

Wat je zegt klopt, als ik op stap heb ik altijd ongelijke druk op me teugels. Dan ga ik veel stelling en buiging doen om los te werken, en veel tempowisselingen rijden, ook al in stap, halthouden wegrijden, arbeidsstap- middenstap. Om die achterhand actief te krijge en van achter naar voren rijden. Meestal krijg ik daarna van haar wel gelijke druk op 2teugels. Het rijden qua rechtrichten gaat echt goed. Zelfs in galop

Het is alleen dat ze nie wil ontspannen/nageven. Aan de longeerlijn al helemaal niet.. E onder het zadel duurt het zo lang voor ze zich eens laat gaan.

Bedankt allemaal alvast voor jullie hulp!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:21

Ja maar een paard moet kunnen ontspannen als deze: rechtgericht is, juiste drang naar voren heeft en gelijkmatige aanleuning. Wat je ook kunt doen is vanuit een hoek naar letter A of C rijden, denkbeeldig pionnen op die lijn zetten waar je om heen moet rijden, ook wel slangenlijnen (minislangevoltes) genoemd. Goed naar links en rechts inbuigen en snel draaien, zodat die ruggewervel van links naar rechts gaat bewegen en soepel word.
Het is beste aan te tonen (wat ik bedoel) als je paard stil zet, je pakt hem dus bij de 2 teugels bij bit en je laat zijn hoofd van links naar rechts gaan, kijk ondertussen naar ruggewervel en benen, die moeten goed bewegen, dat effect ga je krijgen als je die slangen lijnen gaat rijden.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:31

Wellicht is dan 1 van de drie voortijdig niet goed: rechtgericht - juiste drang - of de aanleuning en dat ze daarom niet ontspant ? Maar waarom is dat dan later wel goed? Ik verander niks tijdens dat rijden.. Het lijkt wel of ze gewoon verdomt eigenwijs is en daarvoor zoiets heb van nee.. ik doe het niet. Want ze weet dondersgoed hoe ze moet lopen.

De slangvoltes ga ik zeker eens proberen. Heel klein.. En stilstaan inbuigen. Eens kijken hoe ze reageert.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:36

Geen idee welke element niet volledig klopt. Maar elk paard gaat ontpannen als deze elementen in orde zijn. Ik kan dat helaas niet vanachter mijn pc zien. Maar ga idd die slangen lijnen proberen te rijden, als je bocht naar links moet maken, dan haal je je linkerelleboog wat naar achteren en tegelijkertijd doe je je rechterhand naar voren tot je paard pas naar links zet daarna omstellen en rechterelleboog naar achteren halen en tegelijkertijd linkerhand naar voren doen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:32

Okee heel erg bedankt! Maandag rijd ik weer, dan ga ik het oevenen!!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:54

Hoe longeer jij?met de dubbele longe?
Ik longeer mable sinds haar rugklachten nooit meer met bijzet alleen los of met dubbele lijnen.

Rijden gaat bij mij pas goed als ik minstens 5 keer per week rij waarvan er 4 achter elkaar. Rust kan Mable niet hebben dan heeft ze weer extra moeite om los te komen.

Heb je je zadel ed al na laten kijken?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:03

Heey Diana!

Wij longeren met bijzet. Na advies gevraagd te hebben bij de fysio. Dit bevoorderd haar hoofdhouding/spiertraining. En inprincipe je aanleuning werd gezegd. Zo konden we haar ook met longeren trainen.

Rijden doen we wel achter elkaar maar Moon en ik wisselen. Ik dus 2x 2dagen achter elkaar en Moon de andere.

Zadel heb ik niet nalaten kijken maar zou dat nodig zijn want het is paar maandjes geleden nog nagekeken.

banaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:10

gedacht aan rug hals been problemen? als een paard al niet lekker ontspannen aan de longe met bijzet/touwtjes loopt dan klopt er iets niet een paard kan niet denken ik ga niet voor je werken vaak heeft hij dan ergens last van.mistje zeker weet dat je hem goed kan longeren /rijden dat kan ik hier vandaan niet zien.groetjes

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:29

Qua problemen lijkt me niet dat ze iets heeft want ze is te gelukkig daarvoor. Heel haar lichaam mag aan geraakt worden, ze springt ze bokt en rolt enz.

Naar aanleiding van de gebeurtenissen van afgelopen winter zou ik meteen weten of Gracy pijn heeft of niet. Tijdens het rijden longeren heeft ze gewoon oortjes naar voren, en alert etc. Het is niet zo dat ze het hele uur zwaar in protest de bak door gaat.

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:57

het lijkt mij werkonttrekking en ik zou zo'n paard toch even laten "bijscholen"door een profesinol

salean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:44

Ik denk ook dat het werkontrekking is, mijn pony had dat ook..
Je moet zoveel mogelijk oefenen en het werk afwisselend en leuk houden. Vooral niet de moed opgeven en consequent blijven, waarschijnlijk gaat het over een poosje al een stuk beter.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:33

als ze niet op je been reageerd.. gewoon ff prikken.. reageerd ze nog niet.. weetniet of je sporen aan heb.. maar dan moet je gewon je spoor er dwars inzetten.. klinkt misschien beetje raar.. amar dan meoten ze maar reageren hij weet t donders goed.. en als ze gaat hangen heeeel veel drijven en dan van voren weer opvangen.. proberen op te richten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:08

Is er helemaal geen rede warom ze dit zou doen? waarom zou ze niet willen werken? Geen medische klachten. Ik vind schoppen vreselijk, dus ik zou als het dan moet ipv een schop verkopen met je sporen (kan vast niet gezond zijn stuk ijzer tussen je ribben) aantikken met de zweep.