Help, pony doet gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pretty_lover

Help, pony doet gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:03

Hoi
ik heb sins kort een verzorg ponytje van 1,30.
ik wil dr zelf beleren met behulp van de eigennaaresse.
maar het is een duivel }>
ze wil rechtsom heel braaf gaat heel goed maar als we lingsom moet gaat ze stilstaan en stijgert ze op je af.
vandaag weer hetzelfde dus en toen vroeg ik de eigennaresse om hulp en de pony sprong zo op de eigennaaresse.
wat moet ik doen? wat de pony doet is heel gevaarlijk en loswerken heeft geen invloed op er.
wie kan me helpen? ik weet het echt niet meer!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-08-05 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Joki

Re: Help weet niet meer wat ik moet doen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:16

Okay je paard meent en is op het moment gewoon de baas. Nu moet je haar als ze op je afsteigert naar mijn idee gewoon met de zweep een klap voor de kop of als het je lukt nog liever de voorbenen verkopen want dit gedrag mag je niet toleren. Maar met geweld bescherm je op dat moment alleen jezelf maar word je niet de baas. Om weer de baas te worden zou ik een nhmethode proberen. Jaag in een longeercirkel of paddock iedere keer het paard van je af. Nergens mag hij stilstaan iedere keer jaag je hem weer op. Totdat hij een rondje of 8 tot 10 gelopen heeft; dan doe je niks meer draait je van je paard af en wacht. Vooral niet omkijken! Dan behoort het paard naar je toe te komen (join up) doet hij dat niet dan loop je een paar rondjes zonder je paard aan te kijken. Als hij dan nog niet naar je toekomt jaag je hem weer op, en begin je van voren af aan. Als het paard een goede join up vertoont geeft hij aan dat jij de baas bent. Bij een goede join up volgt hij ook zonder touw of iets als jij wegloopt en loopt hij je niet voorbij.

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:21

als ik dr een tik geef komt ze aleen maar erger op me af.
die join up is al zo 8 keer mislukt wand dan knalt ze overal tegen aan ze doet alles om niet te hoeven werken los werken is dan ook heel gevaarlijk met dr.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:34

kan je haar niet longeren met een pessoa of bijzetteugel dan is ze een stuk beperkter en heb jij meer te zeggen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:57

hallo zeg!hoe oud is deze pony eigenlijk?
Want als ze nog jong en onbeleerd is lijken deze "tips"me nou niet bepaald verstandig.

En wat zegt de eigenaar hiervan?
Want ik begrijp dat het niet jouw pony is?

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:59

de pony is 4.
ze zegt dat het eigenlijk te gevaarlijk is om door te gaan.
maar ik wil het toch nog proberen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:01

pessoa of bijzet kan op een pony van 4 en zelfs een jaarling mag je niet aanvallen toch?

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:02

ik kan het wel eens proberen ja.
maar de pony is echt een duivel en dat is nog zacht uitgedrukt.
ze loopt zo over je heen ze staat nooit stil terwijl de rechterhand heel goed gaat.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:22

denk toch echt dat als je met pessoa of bijzet aan de slag gaat je zeker wel moet weten waar je mee bezig bent.
Nogmaals,wat zegt de eigenaar hierover?

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:27

ik denk ook dat ik het zonder pessoa of bijzet wil proberen.
de eigennaar wil liever niet dat ik te veel klooi met de pony omdat ze het erg gevaarlijk vind.
ik zal de geschiedenis van de pony er ff bijzetten.
de pony is heel erg verwaarloost en heeft eerst een paar jaar bij mensen in de stal gestaan en die mensen zijn het huis uitgegooit en de pony stond op een meter mest verwaarloosd.
toen is de pony toen ze ong 2 was naar een land gegaan van 2 hec.
en nu is ze 4 en is ze van die vrouw waar ik dr nu verzorg.
ze heeft totaal geen respect meer voor mensen en het is zo erg dat ze gaat stijgeren en springt dan naar voren boven op je.
ik weet niet meer hoe ik dit kan verhelpen??

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:37

hmm jah die vertrouwt het gewoon niet meer.. weet je of ze jouw wel vertrouwt? want ik zou toch eerst proberen der vertrouwen te winnen en gewoon opnieuw proberen omdat als ze zo doet ze je denk ik niet vertouwt mijn verzorgpaardje van 3,5 deed ook zo stijgeren en alles en op jer af galoperen maar nu ze ons vertouwd is ze een stuk liever geworden .. maarja dat zal niet bij elk paard de oplossing zijn maar het is te proberen veel succes ermee..

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:45

ze is aan het staken.ze wil het gewoon niet doen toen ik net begon ging alles heel goed en het gaat nu steeds minder omdat ze nieuwe dingen probeerd en dan niet bokken ofzo maar op je afkomen enz. heel gevaarlijk.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:54

dat deed mn verzorgpaardje ook leek precies op die van jouw... int begin alles braaf doen en later omdat het er denk ik ging vervelen lopen klieren en kont keren en gewoon niks meer doen.. op me af komen deed ze nooit maar wel steigeren enzo.. we hebben toen voor meer afwisseling gezorgt niet de hele tijd hetzelfde doen maar ook andere dingen gaan doen en er als ze het toch blijft doen goed op der donder geven.. het heeft geholpen bij ons vooral die afwisseling deed het hem... ik hoop dat het wat helpt ik ken het probleem en zat afentoe echt met mn handen in mn haar want ik wist het gewoon niet meer.. maar nu loopt ze al een stuk beter

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:57

haha ja dat heb ik ook:P
maar mevr denkt dat ze mag staken en iets anders doen heeft geen zin ik loop heel vaak gewoon met haar en longeer haar 3 keer per week zou ik het vaker moeten proberen ofzo?
ik weet het echt niet meer.
of moet ze de salami maar in haha nee maar ik weet echt niet meer wat ik nog moet proberen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:11

kijk uit met die bijzets op een steigerend paard hoor, die willen zichzelf nogal eens achterover laten vallen en ze kunnen zichzelf goed bezeren daarmee.

Dit paard heeft dringend een gigantische klap voor zijn appel nodig als hij naar je toe staat te steigeren en als jij de dominantie niet over kan nemen, laat het dan een ervaren persoon oplossen. Ik weet niet waar je woont maar misschien kan iemand van Bokt ermee helpen. Te gevaarlijk om in je eentje aan te beginnen.

Ik neem aan dat al nagekeken is of ze medisch in orde is?

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:13

hmm tsja ik weet het ook niet.. doet ze altijd zo of zijn het periodes? want mijnes deed het in periodes dan liep ze heel braaf een maand bijv en dan sloeg het ineens om denk ik..t was net of er een knopje om ging en begon ze weer van voor af aan.. mja ik heb hoop gehouden omdat ik wist dat ze het wel kon
want ze kan het harstikke goed maar als zij geen zin heeft gebeurt het niet
maar gewoon streng zijn tegen der bijv harde stem opzetten niet gaan schreeuwen ofzo maar gewoon het in je stem laten doorklinken en er goed voorwaarts laten gaan en als ze stil staat gewoon iets verzinnen wat zij niet leuk vind ..
wij lieten bijv mn verzorgpaardje als ze dat deed een tijd hard rondgaloperen (ze is namelijk beetje lui ) totdat ze begreep van als ik stil ga staan of rare dingen ga doen moet ik hard rennen.. toen was het zo'n beetje over verzin iets waarvan jij denkt ze vind het niet leuk en dat doen als ze weer vervelend doet dan leert ze het vanzelf wel af denk ik.. mja dat hielp bij ons en mischien niet bij jouw mja tis het proberen waard

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:25

heb ik al geprobeerd en het is aleen op de linker hand.
ze loopt je gewoon omver.totaal geen respeckt voor mensen.
de eigennaaresse zei al dat ik te lief ben maar nog strenger zijn lukt me niet:P het is moeilijk of ik nu door moet gaan of niet hjet is heel gevaarlijk wat ''de duivel''doet:P

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:42

ja dat had ik al gedacht dat ik geen bijzets moest gebruiken
ze werd aangepakt door een ervaren ruiter.
ik woon in drachten en ik weet niet of iemand is die me kan helpen?
ze is idd al nagekeken en ze werd verklaard als duivel:D

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:53

Nooit (in ieder geval niet zolang je niet direct geraakt wordt) een stap terug doen. Altijd voor haar uitlopen (is enger maar ook een stuk dominanter) en als ze steigert maak je je ook groot; doe maar net alsof je een dominante hengst bent. Zodra ze land zorg je dat ze achteruit gaat. Allemaal kleine dingen om jouw dominatie te bevestigen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:04

pretty_lover schreef:
de eigennaaresse zei al dat ik te lief ben maar nog strenger zijn lukt me niet

En wat doe je nu dan hoe streng ben je voor de pony?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:08

Jammer dat ik niet meer in Nederland woon, want dit soort dingen was mijn specialiteit. Kreeg alle paarden en ponies in 1 sessie goed.
Maar dat kun je niet via de computer leren helaas. Ik denk dat het het verstandigste is om haar ergens een maand te brengen om beleerd te worden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:17

Ik denk (en dat is mijn persoonlijke mening) dat jij dit paardje lekker moet laten staan en over moet laten aan iemand met meer ervaring.
Ze doet nu al gevaarlijk en als er niks goeds tegen gedaan wordt, wordt het alleen maar erger (en ik heb al genoeg bewijs gezien van wat er dan uit kan komen).
Je zegt zelf al dat de eigenaresse zegt dat jij te lief bent, daarom lijkt me dit geen goede combinatie. Te lief en zo'n dominant paard samen zetten, daar krijg je brokken van waar wrs het paardlater de dupe van wordt.

Maar dat is mijn advies.

Wil je toch per se ermee doorgaan, deze tips:
1. probeer erachter te komen of ze niet rechts vastzit, omdat ze rechtsom wel braaf loopt.
2. ga niet lopen schreeuwen, maar spreek haar streng(!) toe
3. Als ze naar je stijgert, kan het geen kwaad om een keer toch een longeerzweep o.i.d. mee te nemen en haar een mep te verkopen. Dit mag gewoon nooit!
4. zorg ervoor dat je altijd en overal de baas bent, dus laat haar niet tegen je aan schuren, laat haar je nooit voorbij lopen enz
5. lukt het niet... ga niet eigenwijs lopen doen, maar haal er een ervarener iemand bij.

pretty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:24

Bedankt voor alle reacties en ik denk ook maar dat ik ermee moet stoppen.
ik kan wel blijven staan als ze stijgert maar ze stijgert gewoon op mij.
een ervarender iemand heeft ook niet veel nut denk ik het is een duivel en ze is gewoon verpest.
de eigennaaresse zei ook al dat met de pony niks te beginnen valt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:46

Er zijn genoeg mensen die wel wat kunnen beginnen met zo´n pony. Iemand die toevallig eigenaar is van zo´n dier, hoeft het niet persee het beste te weten. Ik vind het nogal sneu om een pony een naam (duivel) of reputatie te geven die het niet verdient, want tenslotte is hij alleen slachtoffer van onkunde van mensen. Er zijn maar weinig paarden/ponies echt gevaarlijk. En als hij dat is, is er maar een goede oplossing en dat is het slachthuis. Maar ik geloof zeer zeker dat deze pony nog een hele goede kans maakt als hij maar in de juiste handen kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:53

Als de pony rechtsom alles braaf doet en linksom niet.
Dan heeft de pony een probleem.Aan julie uit te vinden wat.
Haal er een dierenarts of osteopaat bij.Maar in ieder geval deskundige hulp.
Anders gaat dit pony'tje nog veel op zijn kop krijgen terwijl het waarschijnlijk alleen maar pijn heeft.