Telgang, hoe krijg ik hem eruit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Telgang, hoe krijg ik hem eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:34

Mijn nieuwe wedstrijdpaard is echt super en hij kan heel goed bewegen. Echter een probleem, hij is ook heel goed om in stap over te gaan in telgang, niet een beetje maar dus echt een zuivere telgang. Hij doet het niet altijd en over het algemeen lukt het me om hem gewoon te laten stappen maar gister was ie weer moeilijk aan het doen. Ik had 45 minuten heerlijk gereden en dacht ik stap ff een stukkie uit langs de weg en daar ging ie. Vreselijk zit dat die telgang, je krijgt accuut last van je rug. Ik heb dus geprobeerd hem verzamelder te rijden, heb ook meer voorwaarts geprobeerd, ontspannen met lange teugel maar steeds drie passen goed en dan weer in de telgang.

mijn vraag nu is..... Hoe krijg je een paard uit de telgang als ie er eenmaal inzit.?

Zondag mijn eerste wedstrijd met hem in het L1 het zou wel heel knullig staan als ie daar bij de middenstap een zuivere telgang laat zien.

Shadow0

Re: Telgang, hoe krijg ik hem eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:13

Telgangen in stap gebeurt meestal als het paard erg gespannen of opgewonden is, of sneller moet / wil stappen dan hij eigenlijk kan. Normaal gesproken wordt dus aangeraden wat langzamer en ontspannener te stappen. Wendingen rijden kan ook helpen, die zijn namelijk erg moeilijk om in telgang te doen.

Het is niet waarschijnlijk dat het probleem voor zondag volledig is opgelost, dus je moet er denk ik rekening mee houden dat het ook in de proef kan gebeuren. Stel je daar nu vast op in, dan hoef je er tijdens de proef niet van te schrikken en hoef je ook niet boos te worden. Je rijdt de rest van de proef gewoon lekker ontspannen en zo goed mogelijk, en daarna richt je je op een betere oplossing (in je les etc)

Succes met je wedstrijd!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:20

Ik maak me zekers niet druk om de proef. Over het algemeen loopt ie heel netjes en stappen kan ik ook wel. Heel af en toe vertikt ie het echter en gaat ie gewoon lekker telgangen. Ach ik zie het wel, het komt vast wel goed. Sommige juryleden zien het niet eens

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:24

shadow0 schreef:
Telgangen in stap gebeurt meestal als het paard erg gespannen of opgewonden is, of sneller moet / wil stappen dan hij eigenlijk kan. Normaal gesproken wordt dus aangeraden wat langzamer en ontspannener te stappen. Wendingen rijden kan ook helpen, die zijn namelijk erg moeilijk om in telgang te doen.

Het is niet waarschijnlijk dat het probleem voor zondag volledig is opgelost, dus je moet er denk ik rekening mee houden dat het ook in de proef kan gebeuren. Stel je daar nu vast op in, dan hoef je er tijdens de proef niet van te schrikken en hoef je ook niet boos te worden. Je rijdt de rest van de proef gewoon lekker ontspannen en zo goed mogelijk, en daarna richt je je op een betere oplossing (in je les etc)

Succes met je wedstrijd!

Inderdaad, die van mij stapte op de weg ook onzuiver en nog steeds wel af en toe.
Ze vind naar buiten gaan reuze spannend en blokkeerd dan alles van oren tot aan de staart.
Ik probeer haar altijd in haar waarde te laten en er niet teveel aan te prutsen.
Ik ga diep zitten geef haar iets teugel en wacht to ze iets terug komt.
Maar meestal is het weg na een drafje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:30

Heel langzaam stappen is vaak de oplossing. Dus echt pasje voor pasje. Niet geschikt voor tijdens een proefje maar wel een goede manier om ze goed te leren stappen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:37

tja tijdens het proefje zal ik gewoon het geluk moeten hebben dat ie het niet doet of dat ze het niet zien. Over het algemeen doet ie ut vaak wel goed gelukkig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:41

Katja schreef:
Heel langzaam stappen is vaak de oplossing. Dus echt pasje voor pasje. Niet geschikt voor tijdens een proefje maar wel een goede manier om ze goed te leren stappen.

Maar ook niet te langzaam, want dan kan hij ook niet stappen.
Ik krijg dan tenminste sleepvoeten..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:44

Gister alles geprobeerd maar inderdaad. Te langzaam stappen is eigenlijk geen optie want dan stapt ie niet meer door het lijf heen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:51

Arbeidsstap.
Wel voorwaards maar niet overhaast!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:54

Ik zou er zelf voor kiezen om eerst zuiverheid te hebben en dan weer activiteit.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:07

Zoals Katja zou ik dus ook gaan oefenen met een heel laag tempo, krijg je hem er nog niet uit onderbreek dan door de halthouden of een paar passen draf.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:17

Bedankt voor jullie reacties, nu weet ik iig dat het geen zin heeft om hem er voorwaarts uit te rijden.
Ik was eigenlijk op zoek naar een soort van "voor het geval dat truck" hij loopt niet constand te telgangen gelukkig (over het algemeen niet), als ie alleen ff geen zin heeft om op te letten heeft ie er een handje van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:14

Katja schreef:
Ik zou er zelf voor kiezen om eerst zuiverheid te hebben en dan weer activiteit.

Maar heel langzaam stappen is niet zuiver.
Je moet ten alle tijden voorwaards blijven, maar niet overhaast.
Anders kun je geen takt houden (werd mij verteld)
Voorwaards is niet snel!
Bij mijn paard helpt het door hem op een normaal tempo te laten stappen, dus niet overhaast en niet te langzaam.
Als ik te langzaam ga laat mijn paard zijn binnenachterbeen op de plek staan.
En word hij weer onzuiver.
Dan krijg je telkens z'n kort stapje in het achterbeen.
Maar inderdaad, niet te veel rommelen.
En overgangen zijn ook goed om hem er met zijn koppie bij te krijgen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:20

Mijn vorige paard kon telgangen voor een 10. Nu krijg je van alles van mensen te horen: zijgangen, langzamer, harder noem maar op. Nou ik dus zijgangen in telgang voor een 10 en daarbij is de hele tijd zijgangen doen ook niet echt handig. Langzamer en harder helpen allebei niet voldoende want uiteindelijk kan je paard het op alle snelheden (dan heb je wel de geoefende telganger). Het beste helpt veel laag ingesteld heuvelopwaarts stappen en het liefst ook nog door zwaar zand (kom maar op met die zandverstuivingen) op de manier moet het paard zijnrug gebruiken en met het gebruik van de rug komt ook de stap terug. Zoals je zelf al zei telgang zit niet lekker want dan blokkeert hij zijn rug.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:11

Mijnes doet het ook.. Maar echt niet omdat hij opgewonden is hoor Als hij opgewonden is, doet hij het juist niet!

Er is een man die er wel eens op rijdt en die heeft een manier gevonden om het eruit te rijden, aandrijven als hij zijn achterbeen optilt ofzo.. En dan lukt het wel.. Alleen ik moet dat knopje nog zien te vinden..

Overigens: Sommige jury's zien het niet eens dat hij telgang heeft, ik ben zelfs kringkampioen geworden met zuivere telgang, en er stond niks op de protocol

Ik ben nu gewend aan de telgang, hij doet het zijn hele leven al maar ik vind het juist niet lekker zitten als hij normaal stapt, raar he

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:53

misschien met balkjes te stappen dat ie goed komt! Dan moét ie wel in de goeie stap stappen denk ik als ie over de balkjes wil..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:20

Een echte telganger kan ook in telgang over de balkjes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:28

daantjuhhh schreef:
Katja schreef:

Maar heel langzaam stappen is niet zuiver.

Mijn paarden kunnen altijd ook langzaam zuiver stappen. Zolang je maar controle hebt over alle vier de benen.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:17

Joki schreef:

Ja, mijnes

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:56

Het is ook een idee om je paard verschillende hulpen aan te leren voor stap en lateraal (langzame telgang). Je leert hem dan als je een bepaalde hulp geeft hij moet gaan telgangen en bij een andere hulp dat hij moet gaan stappen. Op die manier geef je de telgang voor hem een plaats en kan je ook voorkomen dat hij het doet als je stap vraagt.

maar... als je paard zoveel laterale aanleg heeft, waarom kijk je dan niet een keer of je (met hulp) er een leuke tolt uit kan rijden

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:04

mijn paard doet het vooral als ze gespannen is en vooral dan met wedstrijden. Gewoon langzamer stappen en rustig bijdrijven. Bij mij helpt schoudervoor erg goed.
Zijgangen kunnen bijna niet in telgang want dan struikeld je paard over zijn eigen benen.
Misschien bij een geoefende telganger

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:44

Maar dan rijd je dus de hele tijd zijgangen om te voorkomen dat je paard telgangt volgens mij werkt het niet als je hem weer rechtstelt gaat hij dan toch gewoon weer telgangen?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:29

die van mij doet het als ik haar van voren te strak vast houd, dan gaat ze telgangen, dus bij mij is het weer zaak om los te laten (wat erg moeilijk is)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:37

Soms kan een paard ook gaan telgangen doordat hij vast in zijn rug zit. Dit geldt bij honden trouwens helemaal.
Laat daar misschien ook eens naar kijken

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:14

Joki schreef:

nou een paard van bij ons op stal had ook telgang en daar hebben ze altijd gelongeerd met balkjes (in stap) en het verbeterde goed Zo zie je maar dat elk paard verschilt