Stoelzit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 07:13

Ik heb de neiging tot stoelzit. Toen ik leerde rijden op de manege werd ons verteld dat je net moest doen dat je in een luie stoel zat (fout!!!)

Ik hing daardoor vaak teveel achterover, wat ik nu al heb gecorrigeerd. Nu alleen nog de benen. In stap blijven ze goed liggen, maar bij het draven en lichtrijden, dan schuiven ze vaak weer te ver naar voren.
Bij het doorzitten blijven ze wel goed op hun plaats.

Ik rijd bijna elke keer (rijd nu ong. 4 x p.w.) de laatste 10 min van de training voor het uitstappen zonder beugels. Dit gaat ook goed. Als ik start met rijden dan steek ik mijn been af, draai hem naar binnen en leg hem terug. Maar die houding verlies ik direct bij het lichtrijden. Iemand tips??

Margreet

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:54

Wat voor zadel heb je? En past dat wel bij jou?
Dat heeft ook veel invloed.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:57

ha daar ben ik erg bekend mee!! wat ik moest doen van mijn instructeur was mijn beugels twee gaten korter doen om weer het juiste gevoel te gaan krijgen en hak-heup-schouder- lijn weer te krijgen...binnen een ruime week zat ik weer goed en zit, na ondertussen 2 maanden, nog steeds goed!!

edit:

zo zat ik eerst
Afbeelding

en zo zit ik nu! let wel even op lieve mensen; het gaat hier om mijn zit, niet om hoe mijn paard loopt...ik weet dat hij hier veelste diep liep

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door klomp op 18-08-05 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:01

probeer er steeds op te letten. het begint in stap, steeds nadenken! zit ik goed? als je in draf gaat, probeer de houding te houden. als het niet goedgaat, ga je weer stappen. even later draaf je weer aan, hetzelfde liedje. net zolang tot het lukt. hierbij gaat het even een keertje niet om of je paard wel met de juiste stelling loopt, maar of jij goed zit. dus laat je paard een keer je paard, en werk aan je houding. dit gaat overigens ook prima als er iemand aan de kant staat te roepen dat jij om je houding moet denken

succes!

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:40

Ik heb een soort van hetzelfde probleem gehad, maar dan met mijn hakken omlaag en tenen naar binnen. Probeer zo vaak mogelijk eraan te denken en je zult zien, hoe vaker je eraan denkt hoe vaker je goed gaat zitten. Uiteindelijk zal het automatisch gaan, als je eraan gewend raakt.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:52

In stoelzit kantel je je bekken naar voren. Als je je bekken naar achter kantelt zit je weer recht. Maar dan geen holle rug trekken. Gewoon recht met een licht holle (natuurlijke) kromming. Probeer het maar op een stoel met je handen onder je billen. Op het punt dat je je zitbeenderen weer nadrukkelijker voelt zit je goed.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:30

Ik rijd sinds een paar weekjes op mijn kieffer dressuur zadel. Deze heb ik net gekocht. Ik pas er goed op, daar ligt het niet aan.
Mijn instructrice zegt ook dat ik er een stuk beter op zit.

Ik ben er vandaag eens wat bewuster mee bezig geweest, ook na het lezen van een boek. Ik raak bij het lichtrijden het contact met beide zitbeenknobbels kwijt. Ik heb ook een beetje een vermoeden hoe dat komt. Ik heb leren rijden op een manege en die paarden waren niet voorwaarts. Ik heb daar naast de stoelzit ook het tactmatig aandrijven in draf geleerd. Als je zoveel moet drijven, kun je niet met ontspannen onderbenen rijden. Daarnaast moet ik me met het lichtrijden meer omhoog laten tillen door het paard. Ik doe al het werk zelf.

Aan het einde van het rijden van vandaag kreeg ik het wat door. Dus ik denk dat dit voor mij iets is om aan te werken. Ontspannen onderbenen houden en me meer met de beweging van de draf mee omhoog laten gaan.

Tips om deze dingen te oefenen zijn altijd welkom

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:59

ik vind dat het nog erg meevalt vanop de foto's te zien! Ik heb andere gevallen gezien! Maar mss een tip..Ik weet niet hoe je erover denkt maar mss een gaatje langer ofzo? Gaat je been helemaal anders liggen denk ik...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 07:02

Het zijn niet mijn foto's.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:15

Een Kieffer.... Daar kan ik dus niet op zitten.
Hoge voorboom, doet pijn aan de muts, ga meer achterin het zadel zitten om daar geen last van te hebben, balans kwijt, onderbenen zwaaien naar voren: voila, stoelzit!
Maar goed, dat is persoonlijk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:09

ankem schreef:

het zijn mijn foto's
dit was om een voorbeeld te geven van hoe ik zat (net als TS).
daar gaf ik een tip bij en een foto van het resultaat van mijn zit...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:13

Margreet schreef:
Een Kieffer.... Daar kan ik dus niet op zitten.
Hoge voorboom, doet pijn aan de muts, ga meer achterin het zadel zitten om daar geen last van te hebben, balans kwijt, onderbenen zwaaien naar voren: voila, stoelzit!
Maar goed, dat is persoonlijk.

Grappig, ik heb dat ook precies hetzelfde bij Kieffer Bij Stübben heb ik het ook, heb een keer een proefrit op een Maestoso gemaakt, ik ken niet eens aandraven Zo slecht vond ik dat zadel zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:17

Stübben heb ik het ook op gehad ja, maar daarvan was de zitting gewoon te klein voor mijn reet

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:40

Margreet schreef:
Stübben heb ik het ook op gehad ja, maar daarvan was de zitting gewoon te klein voor mijn reet

stap eens (al is het maar om het een keer te voelen hoe het zit) op een ainsley vanguard...ik weet bijna zeker dat je dit zadel erg fijn vind zitten!!!

ach en proberen kan geen kwaad toch?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:39

Ainsley? No way Vreselijk... Dat noemen ze hier een "gehandicaptenzadel" trouwens

Ik heb nu een fijn zadel, moet gewoon niet zo'n hele diepe zit hebben, daar hou ik niet van en kan ik niet mee overweg.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:51

klomp schreef:
ankem schreef:

het zijn mijn foto's
dit was om een voorbeeld te geven van hoe ik zat (net als TS).
daar gaf ik een tip bij en een foto van het resultaat van mijn zit...

ok hier ga ik in de fout Mijn oprechte gemeende excuses.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:02

probeer je benen (vooral bovenbenen) te ontspannen en je hak uit te drukken (niet overdreven, want dan gaan je onderbenen al snel naar voren) je kunt daarbij ook een beetje experimenteren met je beugellengte.
en idd continu er aan denken, benen benen benen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:51

friemel schreef:
In stoelzit kantel je je bekken naar voren. Als je je bekken naar achter kantelt zit je weer recht. Maar dan geen holle rug trekken. Gewoon recht met een licht holle (natuurlijke) kromming. Probeer het maar op een stoel met je handen onder je billen. Op het punt dat je je zitbeenderen weer nadrukkelijker voelt zit je goed.

Bekken naar voren gekantelt zorgt juist voor spreidzit. als je bekken naar voren gekanteld is, zit je met een holle rug.
Bekken naar achteren kantelen is kruis aantrekken en heeft niets met stoelzit te maken, dat zit hem in je benen, dat je hak niet op de lijn onder je zitbeenknobbels zit, maar ver daar voor.
Je moet wel inderdaad proberen je bekken recht te houden, wat voor vrouwens van nature een stuk moeilijker is dan voor mannen.

Maar stoelzit kun je ook hebben met een holle rug.

Dat TS met een bollere rug heeft leren rijden is niet zo slecht, die gaat veel beter mee met de beweging dan een stijve rechte of een holle rug. Maar dat daarbij haar benen te ver naar voren liggen, is wat slecht is.

@ankem:Probeer er altijd aan te denken dat je knie naar beneden moet wijzen, alsof je knielt. darbij je hak wel lager dan je teen houden (somige mensen hebebn het bovenbeen goed en trekken dan onderbeen op).
Dit vergt bij lichtrijden even een verschuiving van het evenwicht zoals je het gewend bent. Soms helpt het om even in verlichte zit te gaan, je benen op zijn plek te leggen in verlichte zit , en dan pas te gaan lichtrijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:58

De spreidzit.
Ook wel doosruiter/zakzitter genoemd

Afbeelding

En de stoelzit:

Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:15

Margreet schreef:
Ainsley? No way Vreselijk... Dat noemen ze hier een "gehandicaptenzadel" trouwens

Ik heb nu een fijn zadel, moet gewoon niet zo'n hele diepe zit hebben, daar hou ik niet van en kan ik niet mee overweg.

misschien voor jouw geen fijn zadel...kan, maar vele mensen die mijn zadel uitproberen zijn er erg over te spreken. ik ben er in ieder geval erg blij mee....en ach, ik vind bijv. de kieffer helemaal niks...zo heeft ieder zijn eigen wensen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:19

Kieffer "mot" ik ook niet

Zadels zijn zo persoonlijk...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:30

Margreet schreef:
Kieffer "mot" ik ook niet

Zadels zijn zo persoonlijk...

dat is ook zo...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:09

Ja, niet elke kont is nu eenmaal het zelfde gebouwd en niet iedereen vindt hetzelfde prettig. Ik wil graag een opgebouwd zadel, dus geen diep zadel en het liefst zo smal mogelijk, vanwege mijn rotte heupjes.
Maar het is absoluut waar dat een zadel kan mee of tegen werking in de beenhouding en soms ook de hele houding van de ruiter. dus het is heel belangrijk het juiste zadel voor jezelf te vinden, wat dan natuurlijk ook nog het apard moet passen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:40

In de hele discussie over zadels verdwijnt je vraag een beetje (de discussie is verder wel boeiend).

Een goed boek om te lezen is Centered Riding van Sally Swift. Beetje zweverig, maar wel duidelijk een hulpmiddel om je zit te verbeteren. Het maakt een hoop dingen duidelijk, het waarom achter het zitten.

Je beugels korter is ook een goede tip. Maar het kan ook aan de bouw van je paard liggen, bijvoorbeeld. Als die nu zo'n gezellige grasbuik heeft, dan komen je onderbenen vanzelf naar voren.

Wees kritisch naar jezelf, maak bijvoorbeeld elke week foto's of een videoopname en bekijk dit. Prent in hoe je zit en corrigeer dit voor je gevoel overdreven bij de volgens fotoshoot. Zo koppel je het gevoel dat je moet hebben aan het beeld en weet je hoe het moet voelen.

Succes, jezelf verbeteren begint bij bewustwording en dat heb je alvast!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:35

Beugels korter klinkt goed, maar ik spring veel, met erg korte beugels en dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem