Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:34

Af en toe

Ik rij nu al zo'n 2 jaar een nu 8jarige NRPS merrie van Ed King Hill bij en daar ben ik nog steeds erg blij en tevreden mee, maar...

Met rijden en aan de hand is ze ontzettend kijkerig en schrikkerig. Aan de hand gaat het nog wel: je ziet aankomen wat eng is (nieuwe dingen, een buis die er gister nog niet lag, een hek wat er eerder niet stond) maar met rijden is het echt volkomen 'random'. Er stonden vandaag wat lege flessen naast de bak, kijk, ik kan me voorstellen dat je daar als paard-met-gebruiksaanwijzing even van slag van ben, maar daar schrikt ze niet van: ze gaat er gewoon niet langs.
Vrijwel elk rondje kantelt ze haar hoofd wel even om ergens (nergens!) naar te kijken, en met rijden is ze vandaag wel 30 keer weggesprongen om niets. Echt: er was helemaal niets. Donderdag, de vorige keer dat ik haar reed, zag de bak er echt hetzelfde uit en heb ik drie kwartier heerlijk ontspannen gereden: niets aan de hand.

Wat is nu de beste manier om op 'schrikken om niets' te reageren? En is er een manier om het haar af te leren? Ik heb zelf heel erg het idee dat het niet echt schrikken is maar 'gewoon' een manier om me uit te proberen, onder het werk uit te komen, duidelijk te maken dat het haar dag niet is, ik weet het niet... Smoesjes in ieder geval.

Ik ben trouwens absoluut geen topruiter en pretendeer dat ook niet te zijn, maar ik zou het wel erg fijn vinden als er hieronder geen tien keer 'je moet er meer ontspannen opzitten, als jij ergens bang van bent dan voelt ze dat en reageert ze erop' komt te staan, want ik weet vrij zeker dat het daar niet aan ligt. Ook bij het instappen, uitstappen als ik echt compleet ontspannen zit of met wat anders bezig ben doet ze het.

Betteke

Re: Wat te doen aan paard dat steeds schrikt van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:53

Ik heb geen tips voor je. Maar gedeelde smart is halve smart moet je maar denken.
Mijn paard is reuzestoer voor de kar, loopt die door hartje Rotterdam en schrikt nergens van. Maar als er bij wijze van spreken een grasspriet anders staat naast de bak is het een reuze miet. Op wedstrijden gaat mijn eerste proef ook altijd de mist in omdat ik hem nergens langskrijg, hij blijft kijken en alles eng vinden.
Idd ontspannen zitten en niet aan de teugels hangen heeft er niks mee te maken heb ik ook al gemerkt. Boos worden helpt ook niet, eigenlijk helpt niks.
Dusse sterkte ermee!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:57

Ik ken het probleem maar niet de oplossing.... wacht met smart op diegene die wel een antwoord heeft....

Die van mij heeft het altijd bij de uitgang van de bak, ook de uitgang van de bak op de vorige stal. Ze wil er niet normaal langs, gaat bijna richting X maar als mevrouw de bak uit mag is er niets aan de hand...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:59

ik heb ook z'n NRPS-er gehad..
Altijd het zelfde liedje.
Elke dag de zelfde bak geen nieuwe dingen maar nergens langs willen.
ik heb alles geprobeert.
Negeren, kwaad worden, iemand met lange zweep er achter (Hij kwam ook omhoog) echt alles..
Toen heb ik hem op een manege gezet waar elke dag alles anders was, dekens over de bakrand enz..
En toen heb ik daar 2 maand lang elke dag flink getraind.
Het ging steeds beter.

Achteraf heb ik overal spijt van want die van mij had waarsschijnlijk gewoon pijn, Na een paar maand elke x een week of een paar dagen kreupel te zijn toch maar eens goed onderzoek gedaan en hij bleek HKO te hebben en ik denk nu dat dat misschien de reden was dat hij onder het werk wilde uitkomen!
Nu hoeft die van jou helemaal niks te hebben, dat weet ik niet.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:04

Hoi Ellende,

ik voel met je mee, ik heb ook zo'n paard gehad, die reageerde absoluut niet op de grootste tractoren bij de buren, maar als er in de tuin naast de bak een nieuw bloempje aan een struikje stond zag hij het en moest hij er ook van schrikken, bij dat paard werkte het nog het beste om het maar gewoon te negeren. Als ik kwaad werd dan werd het alleen nog veel erger en schoot hij helemaal in de stress, dus op een gegeven moment ben ik het maar gewoon gaan negeren. Zelf zo ontspannen mogelijk proberen te rijden, als hij alleen een pasje opzij sprong gewoon doorrijden en als hij echt ver uit de geplande richting vloog dan reed ik een volte en vervolgde dan mijn weg. Ik zorgde wel altijd dat ik er goed mijn been aanhield (hij kon ook vliegensvlug 180 graden omdraaien, dus af en toe moest ik ook wel flink knijpen om er niet naast te vliegen )
Helaas is het er niet mee overgegaan, maar de stress bij mezelf werd met deze manier van rijden wel minder, en zo werd automatisch het rijden weer wat plezieriger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:12

Ik heb ook zo'n paard.wat dag 1 niet eng is kan dag 2 een monster zijn.Ik had afgelopen zaterdag les ,en ze waren er weer het hele leger bakkabouters.Ze geeft het advies negeren,been er bij houden desnoods in die gevaarlijke hoek op de volte gaan.Zelf heb ik de neiging als ze weg springt haar een klopje op de nek te geven .Dat mag dus absoluut niet zo beloon je ze voor het wegspringen.

en verder dreig ik met de slager soms helpt dat ook

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:16

Ik weet vrij zeker dat het paard geen lichamelijke klachten heeft. Ze is in de 2 jaar dat ik haar verzorg in ieder geval niet kreupel geweest, niet ziek geweest (enkel een beetje verkouden) En bovendien is het niet elke dag zo: nu ook weer, vorige week donderdag heeft ze geen pas verkeerd gezet. Ook buiten is ze niet zo: ze blijft dan kijkerig en dapper is anders, maar niet dat hyperactieve gedoe om niets.

TisUnique: negeren probeer ik inderdaad en soms helpt het (kapt ze ermee) maar zoals vandaag, dan gaat ze dus gerust meer dan een uur door. En ja, op een gegeven moment vind ik haar dan niet meer zo lieV en lukt negeren niet zo goed meer.

Silvana: dreigen met de slager ga ik onthouden

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:18

Soms is negeren ook geen optie meer... als ze al 388x langs d'r knelpunt is gelopen en elke x vol tegen je been van de uitgang af stiert... grrrr

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:21

hahahah, ja dat ken ik.
Negeren lukte mij ook lang niet altijd.

Heb je ook al gedrijgt dat hij geen eten meer kreeg?
Deed ik ook wel eens.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:28

Hahahaha Ik heb met alles (qua woorden dan he) naar d'r hoofd gesmeten...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:31

Ik ben niet de enige die daar gek van wordt, hoera! Mijn haflinger (met identiteitscrisis, denkt dat ze een arabiertje is) is erg braaf onder zadel, aan de longeerlijn enzovoorts. Staat los met poetsen, is verder braaf ...... tot ze mee gaat aan een halstertouwtje.

Ze schrikt werkelijk van niets (ziet spoken of kleine groene kabouters volgens stalgenoten). En vervolgens springt ze in mijn nek, staat achter op mijn hakken, rent door me heen, verzin het maar. Het is geen gebrek aan respect, maar angst voor ............ ik denk maar kleine groene kaboutertjes.

Negeren, straffen, niets help. Het enige is accepteren en er soms maar om lachen. Dan is het dragelijk.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 01:28

daantjuhhh schreef:
hahahah, ja dat ken ik.
Negeren lukte mij ook lang niet altijd.

Heb je ook al gedrijgt dat hij geen eten meer kreeg?
Deed ik ook wel eens.

Mijn lesgever zei dat eens

Geen eten geven tot dat ze braaf is! Hmm...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:14

wij hebben een tuiger die in een bepaalde hoek van de bak IETS ziet, wat? niemand weet t maar elke keer als je daar langs komt springt ze opzij, het maakt ook niet uit wie er opzit(gevorderd of niet) en we wonen hier al 7 jaar en die hoek is al vaak veranderd dus ja zeg het maar.ik denk dat het ook een beetje IN het paard zit en je er mee zult moeten leren leven hoe moeilijk ook, je kunt het er moeilijk uit slaan toch?

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:24

wij hebben hier ook een pony staan die van alles ziet.. wat weet ik niet schrikt op de domste momenten terwijl er niks is... kleine kabouters of zo ...

wat wij bij haar doen is negeren en gewoon door rijden met wat je aan het doen was en er zo vaak langs heen gaan tot ze niks meer doet.. dit werkt bij haar heel goed.. als je er op gaat reageren gaat ze denken dat ze er bang voor moet zijn en dan blijft ze dit doen.. misschien kun je dit eens proberen... en als ze er gewoon langs gaat wel belonen..

veel succes!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:26

Heel erg hard aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om haar aandacht op iets anders te vestigen. Overgangen, wendingen, oefeningen, bezig houden. En verder idd negeren als ze raar doet, maar gewoon doorgaan met het werk. Als je vooraf al weet wat ze raar gaat vinden, kun je ook wat schoudervoor erlangs rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:31

Ik weet precies wat je bedoelt. Mijn paard heeft het ook.
Hij had het al toen hij jong was...inmiddels is hij 15 en schrikt nog steeds van bv. (letterlijk) muizen!
De ene dag is het iets sterker aanwezig dan de andere dag, maar schrikken doet hij en blijft hij doen.

Ik ben zelfs weleens uitgebeld in het ZZ-licht omdat ik hem niet langs het jury hokje kreeg!

Ik heb al vele dingen geprobeerd maar het blijft zo. Het enige wat ik dan kan doen is hem niet te 'pakken' op de buitenteugel, overdreven stelling/buiging de andere kant op en goed naar buiten drijven met het binnenbeen, waarbij ik wel iets in het voordeel ben omdat hij al wat verder in de africhting staat.

Verder: niet kwaad worden. Helpt toch niet....(alhoewel ik een enkele keer ook eens uit mijn plaat ga omdat ik het zat ben...maar mijn paard wordt er niet warm of koud van, dus die 'kan het hebben').

Ik heb bij mijn paard niet het idee dat hij het expres doet...het zit gewoon in zijn aard. Ik heb er vrede mee, ben blij dat hij een stevige hals heeft (die hals heeft al aardig wat keren voorkomen dat ik eraf zou stuiteren als hij weer eens 45 graden opzij sprong ) én het voordeel is dat het goed is voor je reactievermogen en je stevige zit-ontwikkeling!!!

Ik denk dat het schrikken wel bij veel paarden anders is, maar zo te horen aan jouw verhaal: heb er maar gewoon vrede mee en probeer zo te trainen dat als je paard van tevoren al iets 'engs' ziet, je haar er toch langs kunt rijden.

Veel succes iig!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:54

Bedankt iedereen

Lielle: het negeren en hard aan het werk zetten probeer ik wel, altijd figuren blijven rijden, tempowisselingen, halthouden et cetera. Maar even aan een wat langere teugel laten stappen tussendoor om haar (en mij!) op adem te laten komen is er dan gewoon niet bij en dat vind ik zo zonde. Ik wil het zo graag ook voor haar leuk houden.

Randy01: Uitgebeld worden op die manier lijkt me niet zo fijn . Stelling naar binnen vragen/schoudervoor-schouderbinnen probeer ik inderdaad ook, maar ze heeft sinds kort de nieging om haar hoofd dan in een fractie van een seconde naar buiten te kantelen en dan toch weer een sprongetje te maken. Het is inderdaad wel goed voor m'n zit ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:01

misschien kun je haar zodra ze aan de lange teugel schrikt, oppakken en weer aan het werk zetten een paar rondjes. Dan weer lang teugeltje, schrikt ze weer, zelfde verhaal. Als alternatief zou je even ernaast kunnen lopen, om zelf op adem te komen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:02

Lielle schreef:
misschien kun je haar zodra ze aan de lange teugel schrikt, oppakken en weer aan het werk zetten een paar rondjes. Dan weer lang teugeltje, schrikt ze weer, zelfde verhaal.

Dat klinkt wel heel erg verstandig, ga ik onthouden

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:06

Hmmm....zoals ik al zei: ik ben iets in het voordeel omdat mijn paard verder in africhting staat.

Als tip (moet je zelf maar beslissen of je er iets mee kunt, is lastig van achter pc) zou ik je kunnen meegeven om het punt vlák voordat je paard gaat schrikken goed in te schatten...als je dit onder de knie hebt, zet dan een volte in (zo klein als dat je paard het aan kan en in het basis tempo verder kan gaan) met je binnenhand desnoods als steun achter je knie. (En ja, ik weet het mede-bokkers, dit is niet 'volgens het boekje'.)
Geef wel genoeg ruimte aan de buitenteugel (waarbij je wel altijd je buitenbeen kunt gebruiken natuurlijk om je paard door te laten sporen op de volte (ben je ook nog een beetje rijkunstig bezig)).
In het begin zul je absoluut duizelig worden van de voltes, maar probeer het alleen te gebruiken als je geen andere oplossing op dat moment weet.

Voordeel van deze tip is dat je je paard blijft gymnasticeren door de voltes, je de aandacht afleidt en zodoende tóch je paard langs het enge kunt rijden. Als het 'sprongetje' minder wordt of zelfs achterwege blijft ben je al een 'sprong' vooruit!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:08

Klinkt als een erg goede tip wat mij betreft, die onthoud ik ook.

En misschien eens een keertje een springles rijden oid? Vaak helpt heel ander werk ook wel om ze uit die routine te krijgen.

*ik weet niet of je dat trouwens al doet*

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:09

Hmmm, afstappen zou ik nooit doen.

Ik zou eerder een lange(re) teugel geven maar dan lang en rond en tóch een contact teugel.

Zéker op dit soort paarden kun je nooit je gedachten laten wegvloeien van het rijden. Je moet altijd alert blijven en contactteugel blijven voeren. Uitstappen aan de volledige lange teugel zou ik dan wel ernaast doen (kun je meteen een gaatje lossingelen of zelfs het zadel helemaal af doen en is de rug volledig ontlast).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:19

afstappen zou ik alleen doen, als je even tussendoor op adem wil komen en ze aan die lange teugel toch blijft springen. Dus niet om haar er aan de hand wel langs te krijgen. Maar ik zou eerst het trucje proberen dat ik hierboven noemde (wegspringen = werken).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:27

Ik heb er hier ook zo een

Het is bij mijn paard zo erg geweest dat hij aan het begin van de lange zijde al ging wegspringen, steigeren etc omdat aan het einde van de lange zijde een men karretje stond.

Ik heb toen net als Randy heel veel voltes (kleine) gereden tot ik helemaal duizelig werd. Het hielp wel.

Hij springt nu ook nog vaak weg voor van alles en nog wat maar probeer ik hem gewoon vreselijk aan het werk te zetten en heel veel voltes en overgangen te rijden net zolang tot hij op mij let.

Soms geef ik hem ook echt een flink pak rammel want dan loopt hij 5 rondjes overal langs en het 6e rondje is alles eng. Ja tuurlijk. Als hij lange teugel heeft met uitstappen loopt hij overal wel zo langs.

Ik ga volgende maand beginnen met springlessen want dat lijkt me wel een goede afwisseling en voor ons allebei een nieuwe ervaring.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:39

Voltes draaien klinkt ook goed. Ik heb zelf van m'n instructrice meegekregen om in zo'n geval m'n hand niet achter m'n knie vast te zetten maar gewoon overdreven naar binnen (ook niet volgens het boekje, maar voor mij werkt het (vriendelijker).

En dan moet ik me er inderdaad maar bij neerleggen dat als ik gedachteloos wil gaan rondstappen ik een ander paard moet zoeken . Of naar buiten moet gaan, want iedereen weet dat alle paardetende kabouters om de bak heen zitten, die lopen niet in het wild rond

Springles als afleiding zou ik zelf ook erg leuk vinden, maar onze gehele verzameling springmateriaal bestaat uit *tromgeroffel* vier cavaletti's! . Ik denk dat ik gemiddeld eens in de maand of net iets vaker met balkjes werk of een klein sprongetje maak. Ik rij haar ook maar twee keer per week (drie als ik de tijd kan vinden) dus veel vaker dan dat gaat het ook niet lukken.

Nogmaals erg bedankt voor de tips trouwens