Knarsentanden waarom?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Knarsentanden waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:08

Mijn jonge 3 1/2 jarige ruin wordt momenteel ingereden en wat mij opvalt is dat hij zo knarsentand.
De sperriem en neusriem zitten niet te strak en toch doet hij dit de hele tijd.
Weet iemand hier de reden van?
Het lijkt erop dat hij het doet vanwege bozigheid, tenminste zo komt het om mij over, terwijl hij toch redelijk ontspannen loopt.
Hij wordt gereden met een dikke bustrens.

Ben erg benieuwd naar eventuele reacties.

Betteke

Re: Knarsentanden waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:09

Heeft mijn paard ook een tijdje gedaan en die had ergens pijn. Bleek achteraf zijn rug te zijn.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:33

Meestal doen hengsten dat toch als ze onderdanig zijn?

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:02

mijn merrie doet het ook altijd!
zij wordt altijd zuur alsje te veel met been aan buik komt!
en dan wordt ze boos heeft ze geen zin!
maar is alleen eerste kwartier!

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:05

Dan klopt mijn theorie dus niet!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:29

Hengsten (maar ook merries) maken wel een kauwbeweging als ze zich onderdanig opstellen tegenover een meerdere in de kudde. Maar dat is geen knarsetanden.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:44

Haha dan klopt de helft van mijn theorie

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:49

Qimm schreef:
Hengsten (maar ook merries) maken wel een kauwbeweging als ze zich onderdanig opstellen tegenover een meerdere in de kudde. Maar dat is geen knarsetanden.

hoe wil jij het dan noemen als mijn paard het doet onder het rijden!
als je met been eraan komt?
elke weer doet ze dat is gewoon dat ze zuur wordt!
ik wil het niet ''kauwbeweging noemen''

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:54

Nee jou paard wil je gwoon opvreten hahaha nee hoor ik weet het niet misschien vind ze het dan lekker hihi

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:56

aliesje schreef:
Qimm schreef:

hoe wil jij het dan noemen als mijn paard het doet onder het rijden!
als je met been eraan komt?
elke weer doet ze dat is gewoon dat ze zuur wordt!
ik wil het niet ''kauwbeweging noemen''

nee sorry, dat weet ik niet, ik reageerde even op loveprince. Ze had het voor een deel goed, paarden maken kauwbewegingen bij onderdanigheid, maar bij jou lijkt het me een ander probleem (waar ik helaas geen oplossing voor weet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:03

Vaak is het idd bozigheid, frustratie, woede. Ik hoor het vaak bij dominante paarden die iets moeten doen wat ze eigenlijk niet willen. Hoorde het vorige week zelfs bij iemand die lichte tour rijd. Dit paard gooide er ook zijn tong af en toe bij uit. allemaal vormen van verzet en protest. Die van mijn buurmeisje deed het ook altijd heeeel erg, die begon ermee als ze ergens op doorvroeg en hij zoch dus over moest geven (wat ie nie zo graag deed) deze bleek later ook allerlei problemen te hebben in de rug enzo...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:14

rambo doet het als hij gepoetst wordt. bij hem is het een teken van ontspanning. en ook dat hij koekjes wil

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:34

Komt vaak door spanning, hij is nog jong en hij ziet veel nieuwe dingen.
Mijn ruin heeft het ook een klein beetje gehad in het eerste half jaar sinds hij bereden werd. Geen zorgen maken het gaat vanzelf weer over.

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:10

ik heb ook een 3,5 jarige en zij knarsetand ook een beetje,zij doet dit vanaf de eerste keer met bitje aan de longeerlijn. dit is een aanleunings probleem, wat niet zo raar is want het paard is nog jong.ook zal het wel een beetje met spanning te maken hebben. wat ik doe is constant kleine kneepjes geven links rechts afwisselen zodat ze ipv knarsen gaat kauwen op het bit.ik heb sinds kort een knarsetand vrij paard met een lekker schuim bekkie.suc6

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:39

Sydney2005 schreef:
Vaak is het idd bozigheid, frustratie, woede. Ik hoor het vaak bij dominante paarden die iets moeten doen wat ze eigenlijk niet willen. Hoorde het vorige week zelfs bij iemand die lichte tour rijd. Dit paard gooide er ook zijn tong af en toe bij uit. allemaal vormen van verzet en protest. Die van mijn buurmeisje deed het ook altijd heeeel erg, die begon ermee als ze ergens op doorvroeg en hij zoch dus over moest geven (wat ie nie zo graag deed) deze bleek later ook allerlei problemen te hebben in de rug enzo...

dat is mijn paardje dus!
meisje wat erop heeft gereden heeft hem half jaar lang op de voorhand laten lopen!
en haar training bestond uit 1 gang galop!
en ik rij hem nu van achteren naar voren en moet je zijn achterhand gebruiken en dat is moeilijk!
en dan wordt ze boos!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:40

meestal duid knarsen op spanning

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:39

Mijn paard deed dit ook toen hij op onze manege kwam dat was zo'n 6 jaar geleden vrij snel was het eruit. Nu is hij inmiddels van mij en begon er zo'n 4 maand geleden weer mee.. ik was op mijn eerste wedstrijd.. het leek mij idd stress en spanning.

loverasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:30

haai

weet een antwoord voor je en ik weet zeker dat dat het is,,, mijn paard deed het ook
en ik heb er een paardentandarts bij laten komen en het bleek dat tie erge haken en andere scherpen dingen in zijn mond had en dat tie daar door elke keer ging zitten knarsen,

ik heb een naam en adders voor je van een hele goede en vriendelijke paardentandarts

zijn naam is::

Ger van der burg
0654950635 bel hem gewoon eens een keerje en leg jou verhaal uit hij heeft zeker te weten een antwoord voor je
en ik was bang dat hij niety goed voor me paard zou zijn maar hij is heel goed met paarden

hij is echt een aanrader !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:42

hmm rambo doet het heel langzaam, dan is hij aan het chillen, tijdens het poetsen. maar dat had ik al gezedg:)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:52

mijne van 4 (half jaar onder het zadel) doet het ook af en toe, maar alleen als hij iets nieuws moet doen of iets (voor hem) moeilijks, zodra de spanning eraf is en hij vind het gewoon knarst hij niet meer.

Ik ben van mening dat knarsen echt met spanning te maken heeft!
Dus werk vooral aan je ontspanning en veel, heel veel afwisseling!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 14:06

Hij is inderdaad zeer dominant, en de tanden zijn een goede 3 maanden geleden gedaan.
Ik denk zelf ook dat het spanning en frustratie omdat hij als hij gewoon een bit in krijgt het niet doet.
Alleen nu sinds hij onder het zadel is.
Wat ik al zei: hij is erg dominant en als hem iets niet aanstaat is ie gauw gefrustreerd.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:05

Die van mij doet het als je hem aan het werk zet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:56

Waarom knarsentanden mensen ? En waarom een paard ? Het geeft in ieder geval aan dat er iets is, wat het paard niet prettig vindt. Dat kan varieren van iets heel simpels tot ergens een probleem, irritatie of pijn hebben. Als het paard boos is, kan hij niet ontspannen gaan. Hij is of ontspannen of gespannen, met alle gradaties daar tussenin.

Ik zou mond, het bit, het hoofdstel en het zadel (ligging en pasvorm) controleren. Ook kijken of het bij longeren gebeurt en met rijden een keer een andere ruiter (die beter rijdt) erop. Het wordt heel snel een gewoonte. Een gewoonte die niet snel overgaat. Knarsentanden wordt als africhtingsfout gezien als je een proef rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:00

mijn 3,5 en 5 jarige doen het ook beide. de 3.5 jarige als hij zenuwachtig is en de 5 jarige als ze na gaat geven

bij ieder paard is de oorzaak anders. ik kende ook een paard die deed het omdat hij haken aan zijn kiezen had

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:39

Mijn paard knarsentand ook, maar hij doet het alleen als hij het naar ze zin heeft met rijden en wanneer die over zijn rug loopt