sloft vraag..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

sloft vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:22

om je sloft op de 'zwakste' stand te zetten,
waar maak je die dan het best vast,
aan het zadel,

an de singel
of onder de borst?

Urielle

Re: sloft vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:27

ik snap je vraag niet de slof aan de singel, tussen de voorbenen door, door het bit en dan heb je hem als tweede teugel in je hand he. Alleen voor ruiters die weten wanneer hun hand te ontspannen en hun paard van achter heel goed kunnen ondersteunen en voelen wanneer de achterhand er genoeg bij is zeg ik er plichtsgetrouw even bij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:27

ik neem tenminste aan dat je de slofteugel bedoeld...?

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:28

bedoel je met rijden of longeren?!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:31

ja,
maar ik heb er zien rijden die gaan van aan zadel door bit naar de hand en hebben maar 1 teugel? daarom was ik in de war! of is dat NOG iets anders dat meisje zei dat dit de sloft was? maar ja ik vraag alles liever voor het zelf te doen

rijden

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:37

Ik denk dat dit iets anders was ow wacht, je bedoeld aan die ringetjes bij het zadel, aan de voorkant! Maar dat kan wel
Ik denk dat ik het nu snap, als je hem onder de borst vast maakt (is ook aan de singel) dan rijd je hem lager rond.
Als je hem aan de singelvastmaakt, bij je stijgbeugel, rijd je hem ook wel laag maar dan iets minder laag. en als je hem aan de voorkant van je zadel vastmaakt rijd je hem nog wat hoger rond.
duidelijk ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:38

Ik weet niet wat een sloft is. Volgens mij heb jij een thiedemannteugel gezien. Die werkt net als de slofteugel. Je bevestigd hem aan je eigen teugel met klipjes. Op het moment dat je paard nageeft hangt de thiedemann los, en wanneer het paard weer omhoog komt met z'n hoofd geeft deze teugel weer iets meer druk. Hij gaat van de singel naar de bitringen en vervolgens met een klipje naar de teugel. Er zit een soort martingaal halsriem bij.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:39

ja bedankt elsemiekje
maar welke is nu de beste stand om je paard er aan te laten wennen? die aan het zadelringskes zelf he!?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:40

@IMJ:
nee het was duidelijk geen Thiedemannteugel, want die ken ik ook, het was echt een sloft!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:40

uhm, ik denk juist tussen zn voorbene door, dan rijd je hem namelijk laag in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:40

een sloft betaat niet
dus ik zou hem nergens aan vast maken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:42

runningkawa schreef:
een sloft betaat niet
dus ik zou hem nergens aan vast maken

HaHa!!!! grappig...
Ik ken hem ook niet!!!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:43

slofTeugel.. Gewoon een afkorting waarschijnlijk.. Niet zo flauw doen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:50

ja elsemiekje, dat was een afkorting...
blijkbaar had niet iedereen dat door?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:51

Het kan best zijn dat dat ook een slofteugel was. Zo reden ze vroeger bij mij op de ponyclub ook wel eens (dat vond ik toen al zo vreemd) dan hadden ze een lange teugel of een slofteugel aan het zadel (singel hoogte) vast en dan via het bit naar de hand, bedoel je dat zo?

Als je het zo doet ben je met niks anders bezig dan je pony in de krul trekken. Je kan namelijk de druk van de slofteugel niet meer loslaten. Een slofteugel moet je dus ALTIJD samen met een gewone teugel gebruiken en dan onder goede begeleiding want je kan er veel mee verpesten.

Om een slof het minst in te laten werken, tja. Een slof werkt zo sterk in als je hem gebruikt (die kennen we al he ). Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het vastmaken tussen de voorbenen, om ze te helpen het laatste stukje "hoofd te laten zakken". Een slof kan je dan vrij lang laten en als ze het hoofd omhoog willen brengen dan werkt het in.

De slof hoog aan de zijkant vastmaken doe ik nooit, dan trek je volgens mij te snel de kin naar de borst. Aan de zadelringetjes (ter hoogte van de stijgbeugel) vind ik wel erg hoog, dan moet je pony wel heel erg opgericht lopen. Ik vind dat als je een slof nodig hebt in de oprichting dat er dan iets anders niet klopt waardoor je toch weer terug zou moeten naar de basis --> en dat is vaak VWNW rijden, dus de slof weer laag tussen de voorbenen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:55

WowAmigo schreef:
Het kan best zijn dat dat ook een slofteugel was. Zo reden ze vroeger bij mij op de ponyclub ook wel eens (dat vond ik toen al zo vreemd) dan hadden ze een lange teugel of een slofteugel aan het zadel (singel hoogte) vast en dan via het bit naar de hand, bedoel je dat zo?

Als je het zo doet ben je met niks anders bezig dan je pony in de krul trekken. Je kan namelijk de druk van de slofteugel niet meer loslaten. Een slofteugel moet je dus ALTIJD samen met een gewone teugel gebruiken en dan onder goede begeleiding want je kan er veel mee verpesten.

Om een slof het minst in te laten werken, tja. Een slof werkt zo sterk in als je hem gebruikt (die kennen we al he ). Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het vastmaken tussen de voorbenen, om ze te helpen het laatste stukje "hoofd te laten zakken". Een slof kan je dan vrij lang laten en als ze het hoofd omhoog willen brengen dan werkt het in.

De slof hoog aan de zijkant vastmaken doe ik nooit, dan trek je volgens mij te snel de kin naar de borst. Aan de zadelringetjes (ter hoogte van de stijgbeugel) vind ik wel erg hoog, dan moet je pony wel heel erg opgericht lopen. Ik vind dat als je een slof nodig hebt in de oprichting dat er dan iets anders niet klopt waardoor je toch weer terug zou moeten naar de basis --> en dat is vaak VWNW rijden, dus de slof weer laag tussen de voorbenen.

Ten eerste zitten die zadelringetjes NIET ten hoogte van je stijgbeugel, tenminste dat is niet te hopen.. dan ben je wel heel klein! En als je de slof ter hoogte van je stijgebeugel hebt hoeft die echt niet hoog opgericht te lopen, Tenzij je ECHT kleine beentjes hebt. Een paard met een lang nek moet zo opgericht lopen dat die slog prima door de ringetjes voor aan het zadel kan!
En buiten dat kan je echt wel met ALLEEN slofteugel rijden. Je moet dan alleen goed op je handen letten dta je niet onnodig in zijn mond komt en met sturen zal je het enkel met je been moeten doen. Ophoudingen geef je dan met je zit!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:11

Ah ja, ik bedoelde natuurlijk de stijgbeugelriem en dan bovenaan je zadel (ik zag het voor me en vergat het even goed te omschrijven). Hoe heten die dingen dan ook...

Maar als je paard zo opgericht loopt dat die slof daar kan hangen, waar gebruik je die slof op dat moment dan voor?

Zoals jij het verder aangeeft kan het inderdaad wel zonder teugel. Maar dan nog, hoe blijf je dan uit zijn mond als het niet nodig is? je hebt toch continue die katrolwerking dan? Anders kan je weer geen contact hebben. Normaal laat je de slof "los" en onderhoud je alleen contact met je teugels.
Maar het lijkt me heel erg moeilijk en ik zou ook niet weten waarom je dat dan zou willen doen.

Zoals ik het in ieder geval heb gezien vond ik het helemaal niks, dat waren vaak wat hete pony's die dan toch fijn "door de nek" gingen, ja hmmhmm...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:12

Sorry hoor, maar ik denk dat het vriendelijkste nog ZONDER SLOF IS. en als de ruiter en paard/pony eraan toe is om met slof te rijden, dan moet je hem rijden op de normale manier en dat is gewoon in je hand. is wel zo eerlijk tegenover je paard. (als je hem op de juiste manier gebruikt) waarom moet je die slof vast zetten? is makkerlijker voor de ruiter? als de ruiter er niet mee kan rijden, dan moeten ze er vanaf blijven.

Je paard hoort al in het normale basis werk aan de loodlijn te lopen, goed op het achterbeen, naar je hand toe en los in zijn lijf. als dit alles oke is, dan kan je aan slof gaan denken om de puntjes op de I te zetten. door hem nog iets ronder in te stellen en/of iets lager, maar niet korter in de hals.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:14

okee sorry

Tja, ik denk dat veel mensen in de paardenwereld dingen op andere manieren hebben geleerd. En als je zelf hebt gezien dat het kan dat weet je het, maar net op een ander topic stond erdat een slof een HULPteugel is, en dan denk ik.. ja dat is ook waar!
af en toe twijfel ik ook nog wel gigantische. Best moeilijk! die paarden

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:15

droefje schreef:
Sorry hoor, maar ik denk dat het vriendelijkste nog ZONDER SLOF IS. en als de ruiter en paard/pony eraan toe is om met slof te rijden, dan moet je hem rijden op de normale manier en dat is gewoon in je hand. is wel zo eerlijk tegenover je paard. (als je hem op de juiste manier gebruikt) waarom moet je die slof vast zetten? is makkerlijker voor de ruiter? als de ruiter er niet mee kan rijden, dan moeten ze er vanaf blijven.

Je paard hoort al in het normale basis werk aan de loodlijn te lopen, goed op het achterbeen, naar je hand toe en los in zijn lijf. als dit alles oke is, dan kan je aan slof gaan denken om de puntjes op de I te zetten. door hem nog iets ronder in te stellen en/of iets lager, maar niet korter in de hals.

Als jij je paard vanaf dat die is ingereden elke dag met slof rijd, longeert (en dit zon 3/4 maand lang) dan zal je zien dat het paard een goede aanleuning krijgt! Ik denk toch cker dat dit op veel stallen wordt gedaan en het werkt prima hoor.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:27

Ik rijd mijn paard al 4 jaar en heb er nooit een hulpteugel aan gehangen en ik heb de perfecte aanleuning. de ruiter is degene die die aanleuning nog wel eens verpest door te lang vast te houden. wat krijg je dan? een paard dat zich sterker gaat maken, dus ook aan de slof. als je hem verkeerd gebruikt.

Ik vind het echt dieptriest, dat je zegt vanaf INRIJDEN met slof.
kop op he. Je kan een paard die net onder het zadel loopt echt niet met slof rijden. is zeker niet eerlijk tegenover het dier.

Je ziet ook echt wel welke paarden vaak met een slof gereden worden en welke niet. ik zat eens naast een Z jury en die zei; kijk dat paard mist nu even de slof. hij zag het er ook vanaf

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:31

Als je hem onder GOEDE begeleiding laat trainen met slof werkt dat goed. Maar er is een verschil tussen Goede begeleiding en Goede begeleiding. Ik ga hier verder nie meer op in, ik heb dit geleerd en bij veel paard op diverse stallen hier in de buurt gezien dat het werkt. Als jij het anders vindt en het er niet mee eens bent, even goede vrienden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:32

hafjesbokker schreef:
@IMJ:
nee het was duidelijk geen Thiedemannteugel, want die ken ik ook, het was echt een sloft!

slof..

Kun je beter niet gebruiken, zeker niet als je al niet precies weet wat het is..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:38

Ik heb eerder veel paarden met slof gereden, ook jonge paarden (op aanwijzing van de eigenaar) en dat ging eigenlijk ook goed. Dat was bedoeld om ze VWNW te leren lopen. Na een tijdje gebruikte ik de slof dan niet meer en volgens mij hebben die paarden er niks aan over gehouden. De slof ging echt niet strak ofzo en ik trok ze er niet voor, maar het was gewoon bedoeld om ze te leren na te geven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds ik echt goeie instructie heb gewoon haar lijn volg en heb ik er eigenlijk nooit meer aan gedacht hem te gebruiken. Terwijl ik er eerder best veel mee reed dus en er zelf wel tevreden over was. Ben nu ook een paard aan het inrijden en ik denk er niet over om er een slof aan te hangen. Tja...

En met vastzetten van de slof wordt waarschijnlijk gewoon het "waar maak ik het uiteinde vast" bedoeld, toch?

Verder is het inderdaad een hulpteugel, dus zonder kunnen rijden is altijd beter. Maar bij kundig gebruik vind ik nog steeds het geen enkel probleem. Maar daar zal iedereen het dan wel mee eens zijn!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:33

Misschien begrijp ik het verkeerd en dan sorry maar elsemiekje, zeg je nu alleen met slofteugel, je bedoelt toch niet zonder gewone teugel erbij, want geloof me, dat is niet de bedoeling van de slof hoor!!!
Met de slof geef je het paard idd het laatste zetje en dan hoort de slof geen druk meer te geven. Pas wanneer het paard weer met z'n hoofd omhoog komt werkt de slof weer in. Met de gewone teugel heb je ten aller tijde contact met de mond, dus ook wanneer de slof loshangt. Hoe heb je anders contact met de mond.