mexicaans hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArianneF

mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 14:39

hallo,

ik heb eens gehoord dat je met een mexicaans hoofdstel net iets meer te zeggen hebt in je parcours..
hebben jullie dezelfde ervaringen daarmee, of maakt het niet veel verschil.

Steph1989

Re: mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:35

Ik heb een hoofdstel met een lage neusriem, die zit dus onder het bit, bij de lrv zie je dat niet, maar op andere wedstrijden zie je dat soms wel eens. Ik vind dat je met zo'n neusriem toch meer te zeggen hebt, je kan ze beter terugnemen in het parcours, dat is mijn mening dan toch ! Ik heb ook een mexicaanse gehad, maar dan vind ik een lage toch beter, maar dat zal wel van paard tot paard afhangen denk ik :s !

X

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:02

Er komt door het middenstukje in de neusriem meer druk op de neus waardoor je inderdaad wat meer te vertellen kan hebben.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:17

Zeker weten!

Ik rij op wedstrijden ook met een mexicaanse neusriem. Heerlijk!
Het liefst scheurt Anorain volle galop door het parcours, sinds ik met de mexicaanse neusriem rij, is ze echt heel erg fijn, ze rijd in een perfect tempo het parcours door! Ik vind dit echt een aanrader

ArianneF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:20

wat voor bit heb je er dan in??

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:00

Bedoel je mij? Ik rij gewoon met een enkel gebroken bustrens..

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:04

Heeft iemand er misschien een foto van?

houthakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 00:18

mexicaans hoofdstel... vandaag nog een vast gehad
door de druk op de neus van het paard, heeft het dier continu het idee dat het "tegen" gehouden wordt. en zodra dat het paard zn mond open probeert te doen (protest/bit pakken e.d.) neemt de druk op zn neus toe, waardoor hij zichzelf in zekere mate "afstraft", als ik het zo mag noemen. het beste effect heeft dit hoofdstel als je tijdens de trainingen met een normaal hoofdstelletje rond rijd, en met wedstrijd of concours het mexicaanse hoofdstel omdoet, waardoor hij er zo min mogelijk aan went.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 01:46

Ik vind het meer iets voor de sier. Als je je paard rijtechnisch voor elkaar hebt moet ie gewoon terug komen op je hulpen, daar heb je geen neusriem voor nodig. Het is iets anders als je het gewoon mooi vind, dan kan je het natuurlijk wel gebruiken. Zou dan wel met een kneveltrens rijden zodat het bit stiller ligt, want dat word met deze neusriem minder opgesloten.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:06

ik heb ooit is gehoord dat je met een mexicaanse neusriem de neus van je pony kan breken Ofzo
ik wil namelijk ook met een mecicaanse neusriem gaan rijden...
want mijn pony is vaak na de eerste hindernis te enthousiast en dan kan is het vaak lastig om hem '' fatsoenlijk'' het parcour door te krijgen.
( zelf vind ik het persoonlijk ook mooier voor springen een mexicaanse neusriem te gebruiken... alleen bij juist gebruik dan )

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:30

houthakker schreef:
mexicaans hoofdstel... vandaag nog een vast gehad
door de druk op de neus van het paard, heeft het dier continu het idee dat het "tegen" gehouden wordt. en zodra dat het paard zn mond open probeert te doen (protest/bit pakken e.d.) neemt de druk op zn neus toe, waardoor hij zichzelf in zekere mate "afstraft", als ik het zo mag noemen. het beste effect heeft dit hoofdstel als je tijdens de trainingen met een normaal hoofdstelletje rond rijd, en met wedstrijd of concours het mexicaanse hoofdstel omdoet, waardoor hij er zo min mogelijk aan went.

Nou sorry, maar als je de neusriem zo strak doet dat het paard idd konstant druk voelt die hem langzamer doet lopen doe je hem ino toch echt veel te strak!
Het is idd wel zo dat als het paard de mond open doet de druk toe neemt (duhh) maar het is niet zo dat de druk veel groter is als bij een normale neusriem. Wel is de druk geconsentreerder op een plek, ipv over de hele neusbrug bij een normale neusriem.
En dat je je paard zijn neus er mee kan breken is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! Hoe moet je dat doen dan?

Ik vind deze neusriem zelfs vriendelijker als een normale neusriem. Veel mensen doen hun neusriem te strak waardoor het zachte gedeelte boven de neusgaten niet meer kan uitzetten als het paard buiten adem is (en zo dus minder adem kan halen) en bij deze neusriem liggen de neusgaten helemaal vrij als je hem op de goede plek doet (twee vingers onder het jukbeen).

BabeeLisaaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:33

Maar gebruiken jullie dan de mexicaanse neusriem ook bij de dressuurproeven??

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:30

Neee niet bij dressuur Mag niet eens

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:53

mag wel......

BabeeLisaaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:37

Tsjaa,, mag t nou wel of niet..?? Ben k trouwes wel benieuwd naar want k zie byna nooit ruiters in de dressuurproef met mexicaanse neusriem...

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:40

Een mexicaanse neusriem legt meer druk bij t openen van de mond. Ik denk dat als je pony t bit tussen zn tanden neemt, dit wel zal helpen..

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:43

_thessie_ schreef:
Heeft iemand er misschien een foto van?

Afbeelding

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:57

ik heb er nooit mee gereden , maar vind ze wel mooi , maar mooi mag voor zoiets geen rede zijn om te gebruiken

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:05

LPtjuh schreef:
ik heb er nooit mee gereden , maar vind ze wel mooi , maar mooi mag voor zoiets geen rede zijn om te gebruiken

Hoezo niet? Zo verschillend werkt ie nou ook weer niet in...

En de neus breken met een neusriem?? Het is maar een riempje hoor! Denk toch echt dat je de mexicaanse neusriem nou met een hackamore zit te verwarren!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:12

Libera schreef:
LPtjuh schreef:
ik heb er nooit mee gereden , maar vind ze wel mooi , maar mooi mag voor zoiets geen reden zijn om te gebruiken

Hoezo niet? Zo verschillend werkt ie nou ook weer niet in...
het werkt wel degelijk anders in , en ik vind dat je beter naar een minder ingrijpend middel kan grijpen ,door het bijv. rijtechnisch proberen op te lossen.
[quote]

Hilde_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:48

Ik wil eigenlijk ook een mexicaans hoofdstel.. Maar alleen omdat ik het mooi vind, niet omdat het anders inwerkt..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:50

BabeeLisaaH schreef:
Tsjaa,, mag t nou wel of niet..?? Ben k trouwes wel benieuwd naar want k zie byna nooit ruiters in de dressuurproef met mexicaanse neusriem...

t mag wel; kijk maar in je proevenboekje. ik heb er zelf ook een tijd mee gereden met mijn bonte paard

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:50

Rijdt echt super, ik gebruikt er ook nog een Pessoa bit bij.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:46

Ik ben er niet zo fan van, ik vind het veel te scherp inwerken. Toen mijn paard een tijdje probeerde zn mond te openen in het parcour, heb ik op advies van mijn instructeur mn neusriem afgedaan. Het hele probleem was toen opgelost, en ik kon hem gewoon rijtechnisch goed rijden.
En ik zou een mexicaanse neusriem absoluut niet voor de sier gebruiken, hier werkt hij veel te sterk voor in.

ArianneF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:23

bedankt voor jullie reacties allemaal.

ik denk dat zo'n hoofdstel wel goed zal zijn voor mijn paardje, want ik kan m'n paardje nog zo goed voor elkaar hebben, maar als hij in het parcours komt vliegt hij zo hard, dat is gewoon gevaarlijk.
en als ik nou zo'n hoofdstel heb, en hij doet het weer kan ik hem misschien eens goed op zijn nummer zetten, dat hij door heeft dat 't niet mag. als het dan later goed gaat kan ik altijd nog kiezen om het niet meer te gebruiken.