Hoe dat leren?(Benen stil houden)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Hoe dat leren?(Benen stil houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:12

Ik heb het probleem dat mijn benen tijdens het draven bestwel bewegen (niet dat ik constant echt schop, maar meer telkens een klein tikje), nou heb ik gemerkt dat ik als ik mijn beugels langer doe het wel meevalt, maar nou ga ik binnenkort op een vrij jonge haflinger, en daar wilde ik toch wat korter op gaan zitten, gezien de potentiele rodeo . Maar wat o wat kan mij helpen met mijn benen stiller houden? Het dier moet natuurlijk niet door mij dood voor het been gemaakt worden he
Ik heb er al wel over gedacht om rijlaarzen aan te schaffen in plaats van chaps, omdat ik zelf het idee heb dat dat minder 'schuift' maar mijn portemonnee is veeeeel te leeg om leren rijlaarzen te kopen, zouden rubberen laarzen een oplossing zijn?
Ik hoop dat er iemand met DE tip komt, ik wil er zelf namelijk heel graag vanaf

Kafue

Re: Hoe dat leren?(Benen stil houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:19

De absolute tip is natuurlijk regelmatig zonder beugels rijden een absolute topper voor je houding en je zit en daardoor ook je benen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:20

Ik ben het met Kafue eens. En inderdaad is het wel zo wat jij zelf zegt; van leren laarzen krijg je ook een veel stiller been.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:25

Kafue schreef:
De absolute tip is natuurlijk regelmatig zonder beugels rijden een absolute topper voor je houding en je zit en daardoor ook je benen

Ik rijd redelijk vaak zonder beugels, maar nog vaker zonder zadel, (mijn verdere houding is over het algemeen ook goed) maar zonder beugels merk ik dat ik mijn benen ga klemmen, of ik ga ze laten 'flappen'
Inderdaad benangelique, leren laarzen, leer op leer is stroef, maar dan zoek ik nog een sponsor, want dat kan ik dus ECHT niet betalen, misschien wel leren chaps? zelfde effect????

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:34

het is gevaarlijk of wat dan ook maar je kan je beugels vastmaken aan je singel. Het is gevaarlijk dus gebruik daarom snel breekbare touwtjes Maar het helpt wel denk ik.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 06:34

Ik denk niet dat dat te halen is, want ik heb nog 2 lessen bij de manege (daarna hebben de paarden 3 weken volledig vakantie) en ze willen niet dat je zulke dingen erbij doet...
Met dat touwtje was toch ook voor je tenen naar binnen?

Maargoed, leren chaps, is dat hetzelfde effect als leren laarzen? Ja toch???

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:27

Volgens mij niet
Want volgens mij zit dat 'tikje' dat je geeft in je enkels, en met leren laarzen verminderd dat dus doordat je dat enkel stuk van je laars niet zo makkelijk beweegt, ik denk dus dat rubberen laarzen nog meer effect hebben dan leren chaps..

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:29

Bierviltje/papiertje tussen je knieën. Als je je knieën goed 'klemt' bewegen je benen al veel minder, is mijn ervaring...
En je hakken uitdrukken.

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:31

Quirinake schreef:
het is gevaarlijk of wat dan ook maar je kan je beugels vastmaken aan je singel. Het is gevaarlijk dus gebruik daarom snel breekbare touwtjes Maar het helpt wel denk ik.

Dit is toch helemaal niet gevaarlijk ??? als je paard wegschiet en je moest er afvallen gaan je voeten(normaal toch) uit de beugels , die touwtjes maken toch geen verschill?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:32

eliaan schreef:
Volgens mij niet
Want volgens mij zit dat 'tikje' dat je geeft in je enkels, en met leren laarzen verminderd dat dus doordat je dat enkel stuk van je laars niet zo makkelijk beweegt, ik denk dus dat rubberen laarzen nog meer effect hebben dan leren chaps..

Het zit dus in mijn enkels? (kan hoor, mijn enkels staan raar) Ik zak zegmaar met de binnenkant van mijn voet op de grond, en daardoor steek ik ook mijn tenen wat naar buiten (krijg ik echt niet anders!! Dan kan ik de dag erna niet meer lopen)
Pfff, ik hoop echt dat ik het snel af kan leren

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:33

ilovequinten schreef:
Quirinake schreef:

Dit is toch helemaal niet gevaarlijk ??? als je paard wegschiet en je moest er afvallen gaan je voeten(normaal toch) uit de beugels , die touwtjes maken toch geen verschill?

Als ik dat nou is met vrij stevige stiekjes probeer (op een heel brave ponie )?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:37

Ik ga dit topic in de gade slaan want ik heb ook juist het zelfde probleem , en krijg hier regelmatig commentaar over, en ik vind dit zelf een irritant beeld als je jezelf ziet rijden op video.

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:37

zonder beugels gaan rijden nadat je een poosje hebt gereden , geeft een erg goed effect

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:38

MeissieJ01 schreef:
zonder beugels gaan rijden nadat je een poosje hebt gereden , geeft een erg goed effect

Maar als je zonder beugels rijdt moet je toch niet klemmen? Maar als je (ik dan in ieder geval) je benen los laat hangen, dan wapperen ze zo mogelijk nog harder!!
Ik rijd zelfs regelmatig helemaal zonder zadel, dus ik weet niet...

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:40

Wel ja , ik heb dat probleem eigenlijk ook !
maar, als ik zonder beugels rijdt beweeg ik mijn benen helemaal NIET , stop ik ze terug in de beugels een beetje , maar als ik les heb of op wedstrijd ben ik heel geconctreerd bezig en ben ik (op wedstrijd) zenuwachtig en beging ik mijn handen wat te bewegen en vooral mijn benen !!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:42

Ik ben in ieder geval niet alleen met dat probleem! Wat ik trouwens wel merk is, wanneer ik me concentreer op mij 'tenen naar binnen' mijn benen erger gaan flappen...

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:30

het is dus zo dat je hele benen bewegen??
ik dacht dat je zeg maar steeds een beetje aanspoorde, dus beetje met je hak naar de pony toe zeg maar ( dat doe ik namelijk altijd )

trouwens, hoe jouw voeten staan, klinkt behoorlijk als platvoeten, daar moet je echt mee naar de dokter, en steunzolen, anders kun je vooral op latere leeftijd heel veel problemen krijgen..

Otango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:58

viltjes tussen je benen zijn niet goed, want dan zit je constant met je knieen te klemmen en je moet juist kunnen ontspannen tijdens het rijden, het is natuurlijk ook niet zo dat je knieen helemaal af moeten staan...
maar als je je bovenbenen hebt... zit aan de binnenkant van je bovenbeen een dikke spier als je op je paard zit moet deze niet naar voren liggen, maar deze moet zeg maar achter je been liggen snap je een beetje wat ik bedoel? op deze manier ligt je been en knie meteen goed aaan het zadel..
en ik zou mezelf afvragen of je wel moet beginnen met het inrijden van een pony als je je benen nog niet helemaal stil kunt houden.. maar dat is jou keuze.
en leren rijlaarzen helpen zowiezo een stuk
suc6 ermee

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:50

Dit is kennelijk ook een groot suc6 dit staat in De paardendrogist en kun je daar bestellen.
En anders zonder de zadel

Afbeelding

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:05

Ja ik heb het ook geleerd met touwtjes.. (wat had ik een spierpijn erna..)

Ik heb ook leren rijlaarzen.. heb het eens geprobeerd, maatr je kunt dus best schuiven enzo met die dingen..
Als je van jezelf je benen niet stil hebt dan zijn leren rijlaarzen heus geen wonderdingen hoor

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:09

eliaan schreef:
ik dacht dat je zeg maar steeds een beetje aanspoorde, dus beetje met je hak naar de pony toe zeg maar ( dat doe ik namelijk altijd )

trouwens, hoe jouw voeten staan, klinkt behoorlijk als platvoeten, daar moet je echt mee naar de dokter, en steunzolen, anders kun je vooral op latere leeftijd heel veel problemen krijgen..

Nee, eigenlijk hoor je aan te sporen met de binnenkant en achterkant van je kuiten. Deze moeten altijd tegen het paard aanliggen, en als je aanspoort dan duw je ze iets aan. Reageert het paard hier slecht op, kan je het een keer met je hakken proberen, maar dat is niet echt de bedoeling. Heb ik geleerd tenminste.

Ook heb ik geleerd dat je bovenbeen ontspannen moet zijn, en vanaf je knie tot je voet (ook ontspannen) tegen je paard aan moet liggen. Niet klemmen ofzo, maar wel tegen je paard aanliggen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:20

eliaan schreef:

Het zijn geen platvoeten (zo noemde de dokter het iig niet) maar ''knikvoeten''
Ik heb er ook steunzolen voor, maar met rijden kan ik die niet in mijn schoenen, dan verzwik ik mijn voet in mijn beugel (knap he )
Ja als ik met zadel zit dan spoor ik telkens wat aan ja, dat ik de pony net raak. Maar zonder zadel als ik me dan onspan bewegen mijn benen ECHT

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:22

Ik rijd redelijk vaak zonder beugels, maar nog vaker zonder zadel, (mijn verdere houding is over het algemeen ook goed) maar zonder beugels merk ik dat ik mijn benen ga klemmen, of ik ga ze laten 'flappen'
Inderdaad benangelique, leren laarzen, leer op leer is stroef, maar dan zoek ik nog een sponsor, want dat kan ik dus ECHT niet betalen, misschien wel leren chaps? zelfde effect????[/quote]

wat ik ja aanraad is om daarbij hulp in te schakelen, zitlessen te nemen. Iemand die ziet waar en wanneer je klemt en je daarop kan wijzen. (uiteraard ook vooral zonder beugels) Door veel discipline en tijd kun je leren om stiller (lees: passief) te zitten. Succes.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:35

Hakken uitdrukken een idee

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:01

probeer eens om echt je knieën naar voor te laten wijzen en dus niet naar buiten. je moet eigenlijk op je paard zitten zoals je gewoon zou rechtstaan op de grond, dus knieën en voeten naar voren wijzend. op dat moment zijn je knieën los van het zadel(nooit je knieën vastzetten tegen het zadel) en je onderbenen tegen de buik van je paard, wat dus de bedoeling moet zijn.