Vaag galop probleem*lang*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Vaag galop probleem*lang*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:23

Ik weet dat er al een heleboel galop topics zijn hier, maar vind nergens mijn antwoord in dus probeer het zo maar eens.

Om het maar eens kort te zeggen: het lijkt erop dat mijn paard alleen goed aanspringt in de rechtergalop als zij er zin in heeft.
En ik weet het...dat kan niet.

We hebben het bij mij gezocht, ik zit wat schreef, mijn ene schouder houdt ik meer naar achteren dan de ander.
Dus overdreven schouder naar voren brengen, en ja dat helpt.....soms...

Kleine voltes werken niet, aanspringen op een volte niet, door galoperen op ene volte niet, ze gaat gewoon zo klein mogelijk in de verkeerde galop verder, ze springt niet over en als ik terug neem en opnieuw probeer ook niet.
Op de goede kant galoperen, van hand veranderen terug nemen en opnieuw aanspringen werkt ook niet.
Doorgalopen als ik van hand verander in de hoop dat ze zelf de link legt ook niet.

Overdreven de hoek in werkt niet, binnenhand naar voren, omhoog kijken, meer naar achteren zitten, gewicht verplaatsen etc. het werkt gewoon allemaal niet.

Op een slangenvolte proberen werkt niet, iemand anders erop zetten werkt ook niet.
Instructie heb ik, zal haar dit topic even doorsturen, heeft er ook opgezeten en jaja het werkt niet.

Aan de ene kant denk ik het ligt aan mij, ik doe iets niet goed, maar bij anderen doet ze het dus ook gewoon niet.

Totdat...je aanspringt en ze goed zit, maar daar is dus geen touw aan vast te knopen, enige regelmaat is dat ze het op keuringen en wedstrijden weer wel goed doet.
Volgende week hebben we dus weer een keuring en dus bestgaand rijpaard en we wilden werken aan dit probleem.

Maar het probleem lijkt dus een geintje van haar te zijn.

De ene keer springt ze perfect aan, de andere 30 keren gewoon fout en wat je dan ook doet, hoe klein je de volte maakt, hoe vaak je ook opnieuw aan springt ze doet het gewoon niet.

Nou heb ik nog een week voor de keuring, ik ga gewoon hopen dat ze goed aanspringt net als de vorige keren, en daarna probeer ik weer verder, maar hoopte op wat tips voor na die tijd dus....
De keuring maak ik me dus niet meer druk om, stiekum wel maar ja, maar is dit nou gewoon een probleem bij mij, bij haar?
Of een irritant geintje waarvan ik eigenlijk denk dat het niet kan, maar wat zelfs mijn instructrice afentoe gek scherend zegt omdat er gewoon geen wijs uit te komen is.

Daarbij als ze aanspringt op haar moeilijke kant is het zo moeilijk te zien, je staat aan de kant en je moet echt 5 keer kijken en als je erop zit voelen om te zien of voelen dat ze fout zit.

Vandaag zat ze verkeerd, vanuit het niets springt ze voor goed over, ik zet haar op de volte en toen sprong ze ook achter goed over, dus zaten we goed, maar andere keren doet ze het dus niet, gaat vrolijk verder, maakt snelheid, maakt wendingen, nog verdomd kort ook en schijnt er helemaal geen last van te hebben.

Iemand een idee *sorry voor het lange verhaal, moeilijk uit te leggen*

KiWiKo

Re: Vaag galop probleem*lang*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:32

Inderdaad gekmakend :D Alle truukjes uit het grote trukenboek zijn al uit de kast getovert, maar die merrie schijnt het alleen op wedstrijd te kunnen

echt rijtechnisch alles al geprobeert, gewicht verplaatsen, binnenhand naar voren, naar de lucht kijken, bladibladibla

Daarnaast lijkt ze steeds goed aan te spingen maar na drie passen zie je na goed turen dat ze toch niet goed zit. Ik ben geen muts, zie dat soort dingen gelijk, maar bij haar is het A niet te zien en B niet te voelen.

Galop was altijd al moeilijk voor haar, ze springt wel netjes op de hulp aan, zonder erin te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:35

Hmm, vreemd verhaal ja. Misschien verveelt ze zich en gaat ze daarom lopen klooien? Heb je veel afwisseling in het rijden, of rijd je eigenlijk iedere dag in de bak?

(Heb je al eens geprobeerd in de overgang je binnenhand wat omhoog te brengen trouwens?)

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:37

Hoe lang is dit paard in training?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:40

ze is nu anderhalf jaar onder het zadel. Pas het laatste half jaar zijn we met de galop bezig omdat ze dan ECHT heel moeilijk vond.

Ze galloppeerde altijd wel aan maar heel moeizaam, dat gaat de laatste paar maanden eigenlijk heel goed, alleen die rechtergalop

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:53

Een hele kleine volte is voor een paard dat moeite heeft juist aan te springen absoluut niet aan te raden. Wederom komt hier denk ik het balans probleem om de hoek in combinatie met de scheef en daardoor dus extra uit balans halende ruiter.

Nu kan ik natuurlijk zeggen ja ja probeer recht te blijven zitten maar das o zo moeilijk iets dat je al jaren fout doet is niet een twee drie af te leren.

Probeer je paard op haar eigen vier benen te laten lopen, dus eerlijk van achter naar voren rijden en duidelijk proberen in haar eigen ritme te laten gaan, probeer naar ontspanning te komen. Moet je nu toch aanspringen in galop denk dan niet oh jee dat lukt natuurlijk weer neit want dat lukt het echt niet. In het begin kun je de stelling naar buiten pakken op het verkeerde been gaan lichtrijden en net voor de hoek commando galop geven, meestal vallen ze dan in de goede galop, slecht voor de aanspringscore maar goed voor haar en jouw vertrouwen. En uitgebreid belonen en weer terug nemen, hele stukken galloperen is niet nodig.

Geef haar vertrouwen dat ze het kan en belangrijker nog probeer niet teveel te regelen gewoon in een toer vedan niet nu ineens extra netjes gaan zitten of duidelijk de schouders terug. Goed zitten is voor de momenten en de dingen die zij duidelijk heel goed kan. Aanspringen mag overigens ook vanuit stap dan heb je meer tijd.
Sucses ook dit probleem kan opgelost worden. Nu is een stilzittende ruiter idd erg belangrijk maar als je uit balans zit dan stelt een paard zich daar op in, ga je nu ineens anders zitten omdat er galop komt dan verstoor je haar balans en lukt het meestal niet. Goed toestaan op de hand en leer de galop voelen, zit ze fout dan pareer je rustig door naar draf en probeer je opnieuw.

Sommige paarden zijn gewoon later dan anderen. Wij hebben een ruintje die is ook al anderhalf jaar onder het zadel Nu 6 maand bij ons. Kon ook niet galloperen en nu kan die het wel links en rechts nog niet super maar hij doet het. En als je hem aan de lange teugel laat galloperen is die zo trots als een pouw dan straalt die gewoon geduld wordt altijd beloond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:59

op de kleine volte wordt er ook niet aangesprongen, slechts als ze verkeerd aanspringt gaat ze op de volte.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:04

KiWiKo schreef:
op de kleine volte wordt er ook niet aangesprongen, slechts als ze verkeerd aanspringt gaat ze op de volte.

Dat kan maar vraag jezelf af is het de fout van de ruiter of die van het paard dat ze verkeerd aanspringt. rustig doorpareren dan ben je zo weer in de hoek om opnieuw aan te springen is vaak beter dan direct de kleine volte op te drukken terwijl het of de ruiter was of het balansprobleem.
Maak pony niet bang voor de galop. Haffies zijn nu eenmaal ietsje moeilijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:06

is niet een ruiterfout, bij elke ruiter, ook bij mij, springt ze consequent verkeerd aan........... behalve op wedstrijd

Ik denk zeker dat het een balansprobleem is.

Nou moet ik ook wel zeggen dat dit een merrie is met nogal een apart karakter. Zeer zoet, maar heel lastig te rijden. Vooral omdat ze een flinke dosis humor heeft

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:16

Kafue klein probleempje is dat ze het bij alle ruiters doet, ik heb nooit het idee van nu gaat het weer mis, omdat ze net zo makkelijk goed aanspringt.

Pfoei....wat is dit moeilijk uit leggen zeg.

Ze is vanaf het begin gereden van achter naar voren, heb er een instructrice bij gezocht die wat ontspanning en manier van rijden hierbij past, en ze loopt gewoon goed, op beide kanten, stap en draf perfect *voor haar leeftijd en ervaring dan he*
De linkergalop ben ik al heel erg trots op, we hebben een paar hele fijne stukken ertussen en ik verwacht niets binnen nu en 1 week.

Maar de rechtergalop...we stappen, we draven, we maken figuren, overgangen, eigenlijk zijn we gewoon lekker bezig en is er dus niets aan de hand, maak me ook nooit druk van hier gaan we weer.

Tot nu toe heb ik alles geprobeerd behalve stelling naar buiten, dat ga ik ook nog zeker proberen.
De galop voelen is een ander verhaal, Kim *Kiwiko* mijn instructrice dus, voelt het en ziet het bij elk ander paard, maar bij haar dus niet, ik voel het bij elk paard, maar bij haar moet ik gewoon nog een keer extra kijken, soms zegt Kim ja hij is goed, en zit ik erop nee het is niet goed, of ze is ondertussen weer overgesprongen.

Als ik blijf zitten zoals ik normaal zit kan ze goed en verkeerd aanspringen en als ik anders ga zitten doet ze dit ook.
Haar eigen ritme mag ze aanhouden, dat hebben we nooit geprobeerd te wijzigen omdat ze het zo moeilijk vond.

Alleen vragen we ons nu af of ze het echt moeilijk vind, of gewoon loopt te dollen, want of we het haar nou makkelijk of moeilijk maken ze springt gewoon in de verkeerde galop.

Verleden week tijdens de les zegt Kim nog 1 keer aanspringen en dan stoppen we er maar weer mee, en hup ze springt goed aan.

Als ze niet zou ontspannen, op eigen benen zou lopen of wat dan ook zou ik er ronduit aan toe geven zodat we er iig verbetering in aan kunnen brengen en er wat aan konden doen.
Maar nu is het meer hopen dat ze een goede bui heeft zeg maar.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:19

kiwiko de instructrice?

back on topic.. Je moet je voorstellen dat een goede galop enkel mogelijk is als een paard goed over zn rug en van achtere naar vore toe volledig in balans en los is. Op het momend dat er ergens tussenin iets niet helemaal super zit zal gelijk de kwaliteit van de galop (en andere gangen natuurlijk ook, maar vaak met name de galop) achteruit gaan.

Ik denk dat je helemaal opnieuw moet gaan beginnen, bij de basis dus. Het klinkt heel eenvoudig maar begin eens opnieuw met rechtrichten, aan je hulpen rijden en het VWNW. Laat die galop eens een paar dagen zitten en galopeer enkel met je paardje aan de lijnen.

Pas als je je paardje in een VOLLEDIGE verzameling hebt betkeend dat die goed over zn rug, van achtere naar vore en in balans is. Pas als die dat is, ben je klaar voor de galop. Als je dan gaat galoperen moet je beginnen op de moeilijke kant.

Zet hem eerst een pasje opzij (1 of 2 is voldoende!!!) voor je binnebeen naar buitentoe. Zo heb je een mooi tempocontrole, controleer je zn achterhand en zet je deze er wat extra bij voordat je aanspringt. Bij het 2de pasje opzij zet jehem aan in galop. DIt moet met 1 enkele hulp gebeuren! Springt die verkeerd aan: gelijk op de HO! Pasje achterwaards, wegstappen, opzij en weer aanspringen. Zo ga je door tot die goed zit en dan laat je hem een rondje door galoperen terwijl je je paardje helemaal de hemel in prijst en dan begin je weer opnieuw!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:23

Kafue ik nam aan ruiterfout.....maar ze doet het bij Kim, bij vriendin, bijrijdster, bij iedereen...dus ik wou eigenlijk dat het ruiterfout zou zijn...zou een heleboel oplossen, want dan kan ik er wat aan doen...

Verder hebben we dus na de hoeken zoals jij zegt de volte geprobeerd, toen de hoeken weer, vanuit stap, eh, nou ga het lijstje maar af, we hebben echt een heleboel geprobeerd, en ik zet er graag andere mensen op om te kijken of het dan anders gaat, maar meestal is ze dan nog even 10 keer erger, behalve bij Kim dan.

Het is trouwens niet zo dat we elke les en elke vrije minuut rammen op de galop hoor, we behandelen het zoals de rest en lukt het op een gegeven moment gewoon neit gaan we verder.

Bang van de galop is ze gelukkig niet, ze is er gek op.....dat dus ook nog, ze springt aan met haar oren naar voren, gooit er een berg enthousiasme in en vind het geweldig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:26

Zou het niet kunnen dat ze rechtsom juist zo soepel is dat het haar niet uitmaakt welke galop ze dan pakt?
Misschien helpt het om een dagboek bij te houden met wat je doet en hoe, misschien zie je dan wel een reden?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:28

Sily schreef:

Verder hebben we dus na de hoeken zoals jij zegt de volte geprobeerd, toen de hoeken weer, vanuit stap, eh, nou ga het lijstje maar af, we hebben echt een heleboel geprobeerd, en ik zet er graag andere mensen op om te kijken of het dan anders gaat, maar meestal is ze dan nog even 10 keer erger, behalve bij Kim dan.

Het is trouwens niet zo dat we elke les en elke vrije minuut rammen op de galop hoor, we behandelen het zoals de rest en lukt het op een gegeven moment gewoon neit gaan we verder.

Bang van de galop is ze gelukkig niet, ze is er gek op.....dat dus ook nog, ze springt aan met haar oren naar voren, gooit er een berg enthousiasme in en vind het geweldig

En weet je zeker dat je paardje zo recht is in zn rug dat die zowel zn linker als rechter voorbeen vrij heeft? Zo recht dat die zowel het rechter als linker achterbeen onder zet?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:30

M3isSi3j schreef:
kiwiko de instructrice?

back on topic.. Je moet je voorstellen dat een goede galop enkel mogelijk is als een paard goed over zn rug en van achtere naar vore toe volledig in balans en los is. Op het momend dat er ergens tussenin iets niet helemaal super zit zal gelijk de kwaliteit van de galop (en andere gangen natuurlijk ook, maar vaak met name de galop) achteruit gaan.

Ik denk dat je helemaal opnieuw moet gaan beginnen, bij de basis dus. Het klinkt heel eenvoudig maar begin eens opnieuw met rechtrichten, aan je hulpen rijden en het VWNW. Laat die galop eens een paar dagen zitten en galopeer enkel met je paardje aan de lijnen.

Pas als je je paardje in een VOLLEDIGE verzameling hebt betkeend dat die goed over zn rug, van achtere naar vore en in balans is. Pas als die dat is, ben je klaar voor de galop. Als je dan gaat galoperen moet je beginnen op de moeilijke kant.

Zet hem eerst een pasje opzij (1 of 2 is voldoende!!!) voor je binnebeen naar buitentoe. Zo heb je een mooi tempocontrole, controleer je zn achterhand en zet je deze er wat extra bij voordat je aanspringt. Bij het 2de pasje opzij zet jehem aan in galop. DIt moet met 1 enkele hulp gebeuren! Springt die verkeerd aan: gelijk op de HO! Pasje achterwaards, wegstappen, opzij en weer aanspringen. Zo ga je door tot die goed zit en dan laat je hem een rondje door galoperen terwijl je je paardje helemaal de hemel in prijst en dan begin je weer opnieuw!

Ja heb gevraagd of Kiwiko wat kon helpen met uitleggen omdat ik kwa woord afentoe niet duidelijk over kom

En ik vind het altijd minder om mensen die het goed bedoelen tegen te spreken

De basis herhalen we namelijk elke dag, rechtrichten, balans, reageren op de hulpen, overgangen, schijnovergangen etc.
Ze is ook in alle gangen gewoon lekker, ze hoeft het ook niet meteen perfect te doen.
Er zijn dagen dat we helemala niet galoperen, alleen maar bezig zijn met de stap en de draf, VWNW idd ook....en hoe graag ik het ook aan zou willen nemen dit gaat eigenlijk goed.

De laatste tip die je geeft ga ik ook eens tussendoor proberen, moet zeggen dat eht gelijk terug nemen naar stap of draf wel geprobeerd is, maar niet met een stapje opzij van de hoefslag af dus misschien dat dat wat werkt.

Het klinkt nu net alsof ik geen oplossing wil of wil aannemen, zo zit het niet, maar alle andere dingen doen we eigenlijk al constant omdat ik haar idd graag los, ontspannen, voorwaarts en goed aan de hulpen wil hebben.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:32

ja dat begrijp ik!! Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paardje gezien die dit deed! Daarom denk ik toch dat je terug moet naar de basis, net zo lang tot je ergens een foutje tegenkomt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:35

Dat is het ook m3 (effe afkorten hoor ) Maar IK kan de fout niet ontdekken, voordat we uberhaupt in de les aan de galop gaan sleutelen, moet eerst het draf, stap, recht, soepel, stelling, buiging, gehoorzaamheid, lossigheid......... helemaal voor elkaar zijn. Is dat het niet dan beginnen we niet eens aan de galop Heeft ook geen zin

Het is echt een heel, heel gek iets.... ik heb het in iedergeval nog nooit zo hardnekkig meegemaakt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:38

Wat dus het echte hele maffe is, is dat als ze dus op vreemd terrein is, bijvoorbeeld op wedstrijd, keuring of wat anders dat spannend en nieuw is........... dan springt ze dus ALTIJD goed aan

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:38

Ik wil niemand afvallen.. maar heb je er wel eens iemand anders naar laten kijken? Misschien dat die net ff iets anders ziet dan jou, aangezien jij er toch al een tijd mee bezig bent?

Ik weet het anders ook niet.. maar soms wil verandering van spijs leiden tot eten toch

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:41

Ja, ze heeft ook bij Tyrza een les gehad, en zeker ook rondgekeken bij andere instructeurs

Ik moedig dat ook wel een beetje aan hoor, bedrijfsblindheid treedt namelijk ook bij mij op

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:42

tamary schreef:
Zou het niet kunnen dat ze rechtsom juist zo soepel is dat het haar niet uitmaakt welke galop ze dan pakt?
Misschien helpt het om een dagboek bij te houden met wat je doet en hoe, misschien zie je dan wel een reden?

Ik heb het idd bij gehouden, omdat ik niet snapte wat er nou mis ging als ze verkeerd aansprong en wat er goed ging als ze goed aansprong.
En nu blijkt dus dat ze het te pas en te onpas doet, er lijkt geen duidelijk reden voor te zijn, enige wat ik zeker weet is dat achter elkaar stoppen en aanspringen niet werkt, daar wordt ze nerveus van.

M3isSi3j ik moet eerlijk zeggen dat ik je nu niet helemaal volg, haar achterhand zit er goed onder, heb van meerdere mensen gehoord dat ze mooi recht is, haar voorbenen kwijt kunnen...ik twijfel dus even aan hoe ik dit kan merken.
Als ze wel goed aanspringt doet ze dit ook zonder aarzelen of twijfelen en galopeert ook vrolijk door.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:42

en zij zag ook niets?

Misschien een meduim bij laten kijken om te zien of die niet bezeten is dan!!!

Heel apart.. sorry.. ik geef het op!!! hahaha

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:44

M3 zoals Kim al zegt heb ik het bij meerdere geprobeerd, binnenkort weer een keer ergens anders rijden

En over het algemeen loopt ze het beste bij Kim en bij Thyrza liep ze ook heel netjes.
De andere instructies leiden vooral tot terug nemen en aanspringen, terug nemen en aanspringen, totdat het paard hyper was, doodmoe en helemaal over de zeik....

Thyrza was ook degeen die opperde dat het aan mijn "foutje"kon liggen, maar ze kon ook niet zeggen waarom het bij rechtzittende mensen dan wel goed ging.

Ben wel blij met de tips en adviezen hier trouwens en wil absoluut niet betweterig overkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:45

Op dat punt ben ik dus ook M3

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:46

Sily schreef:

M3isSi3j ik moet eerlijk zeggen dat ik je nu niet helemaal volg, haar achterhand zit er goed onder, heb van meerdere mensen gehoord dat ze mooi recht is, haar voorbenen kwijt kunnen...ik twijfel dus even aan hoe ik dit kan merken.
Als ze wel goed aanspringt doet ze dit ook zonder aarzelen of twijfelen en galopeert ook vrolijk door.

Is het misschien een optie een andere galop hulp aan te leren!?