Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
:D Alle truukjes uit het grote trukenboek zijn al uit de kast getovert, maar die merrie schijnt het alleen op wedstrijd te kunnen

KiWiKo schreef:op de kleine volte wordt er ook niet aangesprongen, slechts als ze verkeerd aanspringt gaat ze op de volte.

Sily schreef:
Verder hebben we dus na de hoeken zoals jij zegt de volte geprobeerd, toen de hoeken weer, vanuit stap, eh, nou ga het lijstje maar af, we hebben echt een heleboel geprobeerd, en ik zet er graag andere mensen op om te kijken of het dan anders gaat, maar meestal is ze dan nog even 10 keer erger, behalve bij Kim dan.
Het is trouwens niet zo dat we elke les en elke vrije minuut rammen op de galop hoor, we behandelen het zoals de rest en lukt het op een gegeven moment gewoon neit gaan we verder.
Bang van de galop is ze gelukkig niet, ze is er gek op.....dat dus ook nog, ze springt aan met haar oren naar voren, gooit er een berg enthousiasme in en vind het geweldig
M3isSi3j schreef:kiwiko de instructrice?
back on topic.. Je moet je voorstellen dat een goede galop enkel mogelijk is als een paard goed over zn rug en van achtere naar vore toe volledig in balans en los is. Op het momend dat er ergens tussenin iets niet helemaal super zit zal gelijk de kwaliteit van de galop (en andere gangen natuurlijk ook, maar vaak met name de galop) achteruit gaan.
Ik denk dat je helemaal opnieuw moet gaan beginnen, bij de basis dus. Het klinkt heel eenvoudig maar begin eens opnieuw met rechtrichten, aan je hulpen rijden en het VWNW. Laat die galop eens een paar dagen zitten en galopeer enkel met je paardje aan de lijnen.
Pas als je je paardje in een VOLLEDIGE verzameling hebt betkeend dat die goed over zn rug, van achtere naar vore en in balans is. Pas als die dat is, ben je klaar voor de galop. Als je dan gaat galoperen moet je beginnen op de moeilijke kant.
Zet hem eerst een pasje opzij (1 of 2 is voldoende!!!) voor je binnebeen naar buitentoe. Zo heb je een mooi tempocontrole, controleer je zn achterhand en zet je deze er wat extra bij voordat je aanspringt. Bij het 2de pasje opzij zet jehem aan in galop. DIt moet met 1 enkele hulp gebeuren! Springt die verkeerd aan: gelijk op de HO! Pasje achterwaards, wegstappen, opzij en weer aanspringen. Zo ga je door tot die goed zit en dan laat je hem een rondje door galoperen terwijl je je paardje helemaal de hemel in prijst en dan begin je weer opnieuw!

) Maar IK kan de fout niet ontdekken, voordat we uberhaupt in de les aan de galop gaan sleutelen, moet eerst het draf, stap, recht, soepel, stelling, buiging, gehoorzaamheid, lossigheid......... helemaal voor elkaar zijn. Is dat het niet dan beginnen we niet eens aan de galop
Heeft ook geen zin

tamary schreef:Zou het niet kunnen dat ze rechtsom juist zo soepel is dat het haar niet uitmaakt welke galop ze dan pakt?
Misschien helpt het om een dagboek bij te houden met wat je doet en hoe, misschien zie je dan wel een reden?

Sily schreef:
M3isSi3j ik moet eerlijk zeggen dat ik je nu niet helemaal volg, haar achterhand zit er goed onder, heb van meerdere mensen gehoord dat ze mooi recht is, haar voorbenen kwijt kunnen...ik twijfel dus even aan hoe ik dit kan merken.
Als ze wel goed aanspringt doet ze dit ook zonder aarzelen of twijfelen en galopeert ook vrolijk door.