ik krijg binnenkort een probleem ben ik bang. ik heb chronisch vermoeidheids syndroom en heb daardoor al zo'n 2 jaar niet behoorlijk kunnen rijden. ik ben altijd heel moe en heb spier en gewrichtspijn. logisch dat je daardoor niet zo super kan rijden lijkt me. nu heb ik nieuwe medicijnen gekregen, ben met een revalidatie therapie bezig, en ik ga echt vooruit, heb nog niet echt conditie, maar word minder moe en dat is al een hele vooruit gang.
en nu wil ik weer paardrijden. en dan komt het moeilijkste: ik moet er voor het eerst in een jaar weer op. vorig jaar heb ik het nog geprobeerd, maar mn paard was helemaal door het dolle heen dat er een zadel op zn rug lag, en ging er met zo'n noodgang vandoor dat ik na 5 minuten te moe was om verder nog iets te gaan doen.
ik weet zeker dat het nu weer zo gaat, dat ik zodra het zadel er op komt hij helemaal door het dolle heen is. het is geen onwil hoor, paardje is gewoon super blij, dat is aan alles te merken. helaas reageert hij totaal niet op hulpen. ik kan hem niet laten stoppen, het is net of eerst die energie eruit moet.
ik weet zeker dat als hij eesrt zn energie eruit rent, dat hij dan weer braaf is. mn paard loopt elke dag zo'n 3 uur in de wei, en daar rent hij ook wel, maar onder het zadel wil hij nog meer rennen. longeren voor het rijden is geen optie. mn paard is mishandelt voor dat hij bij kwam, is doodsbang voor de longeerzweep, hoewel ik hem daar nooit mee heb aangeraakt. aan de longe is hij ook helemaal wild, en niet van blijdschap maar van pure angst. je kan duidelijk het vercshil zien. ik heb hem in al die tijd dat ik hem heb niet kunnen longeren, wel geprobeerd maar het loopt gewoon vast na een tijdje omdat hij doodsbang is. ik kan hem er niet over heen helpen.
ik weet niemand die hem de eerste keer voor me kan rijden. ik heb wel aan iemand gevraagt, maar die zag het niet zitten. ik heb zelf ook het gevoel dat ik dit zelf moet doen. maar hoe? hebben jullie tips hoe ik dit moet aan pakken? gewoon zadel erop en laten rennen? of juist proberen om hem toch te kalmeren? ik weet zelf niet zo goed wat ik het beste kan doen.
ik wil een westernzadel hebben, omdat ik daarop minder last van mn klachten heb. maar als je een westernzadel koopt moet je er wel eerst op rijden om te zien of het goed zit voor jou. nou ik kan niet ineens een westernzadel op zorro's rug gooien, terwijl er zo'n pasmens bij is, en dat zorro dan eerst een uur rondgaloppeerd om zn energie kwijt te raken.
mijn vraag dus vooral: hoe krijg ik die energie eruit? antwoord: rijden. maar hoe, hem uit laten razen, hem proberen in te houden, en rustig proberen te rijden?
ik hoop dat jullier wat van snappen, want volgens mij leg ik dit niet allemaal echt handig uit... maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet doen
in ieder geval al bedankt voor het lezen! 

na mij menig is hij te actief voor jou doen dit is niet aanvallend bedoelt he maar zo hebben jullie beiden geen plezier eraan en aangezien het steeds weer een stukje beter gaat met jou wil jij toch ook van je paard kunnen genieten.
ik heb zorro zo'n 5 jaar en in die tijd ben ik heel veel bezig geweets om hem te laten wennen aan de zweep en de longe. maar verder dan gewoon wandelen aan de longe en met de zweep in de bak rond lopen komen we niet. zodra ik hem vraag rondjes om me heen te gaan lopen, draaft hij vol spanning een rondje en gaat recht tegenover me staan, trillend, en angstig. en geen poging om onder werk uit te komen, want zorro is gek op werken!!
probeer deze dingen eerst eens en als je hem los gooit kijk dat je iemand daar hebt die er ook ervaring mee heeft