Verkeerde galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 07:27

Mijn pony springt op de linkerhand vaak op de verkeerde galop aan.
Ik haal haar dan terug naar draf en probeer het opnieuw.
Iemand tips ??

Gr.

Bets

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:01

Er zijn hier al vele topics over geweest, zoek het op via zoekmachine.

Ik zal je tip geven, probeer je pony recht te richten, dus korte bespiering van je pony op te rekken zodat deze naar gelijkmatige aanleuning zal komen dmv juiste drang naar voren en zal ontspannen. Zodra je pony ontspant zul je merken dat deze makkelijker in galop zal komen.
Voor meer info over rechtrichten zie links in mijn onderschrift. succes

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:03

Haaj Haaj, mijn paardje sprong rechts altijd fout aan, en nu nooit meer! Je moet proberen je pony de goede stelling naar binnen te vragen en via een volte 10 meter, en dan als je net 1-2 meter voor de hoefslag bent aanspringen. Het lukt misschein niet in 1 xtjje, maar het is een tip!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:40

Dankjulliewel !!

Iemand nog meer tips ??
Laatst bijgewerkt door janinetjjj op 25-07-05 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:43

je moet je eerst afvragen waarom hij verkeerd aanspringt,
ik hebdit probleem ook gehad, en bij deed hij het omdat hij over de buitenschouder wegliep, als je de oorzaak weet dan kan je het wat makkelijker oplossen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:34

doe het in een bocht en geef hem binnenstelling en maak hem als een banaan rond je binnenbeen en doe dan je buitenbeen wat naar achter. Normaal gezien moet het dan toch wel lukken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:05

was het maar zo makkelijk, als hij over de buitenschouder wegloopt maak je dat juist makkelijker door stelling te vragen, Probeer het eens over een balkje

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:06

In een volte van 15 m Aanspringen in galop en goed naar binnen laten kijken

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:13

wel goed de buitenschouder er bij houden zodat hij er niet over wegloopt

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:25

Ga in een kleine volte rijden met steling, zodra je aan springt open je de volte maar laat je de teugel tegen de hals(mag geen lucht tussen).

Zo moet ik het doen van mijn instructrice en het werkt en het paard springt nu eerder goed aan.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:44

Oefenen Oefenen Oefenen.....Oefenen.....ik heb met mijn pony echt super vaak geprobeerd maar het lukte echt niét.....alles geprobeerd wat ik maar gehoord of gelezen had....
We gingen na een maand ofzo ermee geoefend te hebben voor de 1000ste keer weer op de volte doorzitten OVERDREVEN de hulpen geven en ineens spring ze GOED aan mn instructrice en ik SUPER blij en ik hoorde van haar moeder en haar alleen maar : ga door ga door ga door kom kom kom hup been been been ... haha was best grappig na zo lang geoefend te hebben echt super blij
en springt je pony goed aan beloon hem/haar echt overdreven in het begin deed ik rechts maar 1 rondje gallopperen en vaak aanspringen en GOED belonen nu galloppeerd ze bijna nooit meer verkeerd aan

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:19

dobbel schreef:
was het maar zo makkelijk, als hij over de buitenschouder wegloopt maak je dat juist makkelijker door stelling te vragen, Probeer het eens over een balkje

ik zeg gewoon hoe het in principe zou moeten lukken

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:33

Denk je er wel om dat je goed zit?
Je moet in de volte het gewicht verplaatsen op je binnenste zitbeenknobbel. Als je paard dan goed rond is op de volte, mooi ontspannen, goed aan het bit en rond om je binnenbeen, dan probeer je aan te springen. Je houdt je binnenbeen op de singel en verplaatst je buitenbeen achter de singel, terwijsl je tegelijk met je buitenbeen je binnen heup naar voren duwt.. Je brengt dan je paard in onbalans en hij zal die balans moeten herstellen door in de goede galop aan te springen... Succes!

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:34

hee
misschien kan ik nog iets toevoegen..
ik heb ook een tijd op een pony gereden die ALTIJD verkeerd aansprong op een hand.
m'n lesgeefster zei dat ik m'n binnen hand moest ontspannen en juist mn buitenteugel meer op druk. WANT : dan geeft je het binnenbeen meer ruimte om als eerste en verste naar voren te springen, dus is het voor het paard makkelijker om in de goeie gallop aan te springen..
dus ik moest juist geen stelling naar binnen vragen, omdat je de druk op beide benen dan even groot hebt, en het voor het paard niet uitmaakt welk been n grotere pas maakt! dus juist BINNENHAND ontspannen!! ohja, en zorge dat ie niet over de buiten schouder weg valt natuurlijk, dus binnenhand (OVERDREVEN!! desnoods in een boogje als het anders niet werk) meegeven, en buitenteugel juist goed erbij houden
Het helpt ook als je hem in contra-stelling rijd! want dan luisterd ie goed naar de buitenteugel, en kan je je binnenteugel makkelijker loslaten!

woow wat een verhaal.. nja bij MIJ hielp dit heel goed, die pony springt nu nooit meer verkeerd aan!
succes er mee!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:50

Niet aan balkjes, contra stelling e.d. beginnen. Als je het de pony gelijk correct aankan leren is wel zo makkelijk. Om het m makkelijker te maken, zorg eerst dat je stap en draf goed voor elkaar is. Zorg dat je evenveel druk op beide teugels heb (oftewel dat je paard recht is) en dat je zelf ook goed in het midden van het zadel zit.
Je begint met je paard goed aan de hulpen te zetten:
Geef been in stap en je pony moet meteen wegdraven, doet ie dit niet geef je been en tegelijkertijd een flinke mep dat ie echt wegracet. (Hand voor houden!) Dan terugnemen en over nieuw doen, totdat hij op je been reageerd.
Dan op de lange zijde een gebroken lijntje rijden, als je bijna bij de hoek bent vraag je ietsjes schoudervoor (stelling naar binnen dus) houd je buitenteugel er goed bij zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt. Dan druk je hem een pasje naar buiten en geef daarna de hulp voor galop (Ik doe alleen mn buitenbeen naar achter en dan springen ze aan). Als hij verkeerd aanspringt niet op rem trekken, maar een paar passen galoperen en dan netjes terugnemen en op nieuw proberen. Probeer stress te voorkomen. Succes!

vlindertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:24

Heej,
Mijn pony springt rechtsom bijna altijd fout aan, maar bij mij springt hij sneller goed aan als je haar vanuit een rustige en ontspanne draf in de galop aan te laten springen, en dan natuurlijk met stelling en de juiste hulpen....
Groetjes mandy

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:41

zit je zelf helemaal recht op je pony???? veel ponus springen namelij kverkeerd aan doordat de ruiter scheef zit. En geef je ook de goede hulpen???
Laat hem in ieder geval in de goede stelling lopen. en probeer dan in de hoek aan te springen.
wat je ook kan doen, is : op de makkelijke (rechter) hand gaan draven, bij E of B afwenden en dan op de linkerhand gaan en gelijk in die hoek dus aanspringen... Dan zit het gewicht van je pony dus al op links en is het dus wel zo makkelijk om dan ook in de linkergalop aan te springen.... suc6 ermee

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:11

hoi moet je hem op de volten zetten en dan in galop aan springen als hij verkeerd zit dan geef je een harden tik met de zweep en met je benen werken zo moet we het altijt doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:13

shettilover volgens mij is dit een Pennyaccount, ik zie vandaag al zoveel rare berichtjes van jou - jij bent de boel aan t flessen.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:29

je kan ook doen net of je wilt afwenden en dan tegelijk de hulp geeft voor de galop... dus als je links wil aanspringen wend je tegelijk af naar links

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:07

Tja... De juiste hulpen geven en zelf recht zitten. Binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter. Buitenteugel tegen de hals en de binnenteugel van de hals zodat ie daar meer vrijheid heeft in de schouder om het binnenbeen verder naar voren te brengen...

Nu zal dat vast niet in een keer lukken, maar zolang je zelf maar consequent blijft en het paard duidelijk beloond als ie wél goed aanspringt moet het na verloop van tijd vanzelf goed komen.

Succes ermee!

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:19

ney echt niet dat is me mening
hoe ik er over denk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:23

ok, excuus dan. ik vond het een beetje vreemd dat je advies gaf over changementen (jij was bezig met om de pas ), een topic opent over een pony die onrustig wordt van muziek oid, een vriendin van je opent er een voor jou met een haflinger die ik-weet-al-niet-meer-wat deed en dan een aantal topics waarin je reageert met 'met de zweep bijtikken' of 'een ander bit inhangen'.
Sorry dan voor mijn reactie.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:54

Even ontopic blijven kids !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:25

kids? dank voor het compliment en sorry voor de verstoring van je topic