Naar voren zitten met bovenlichaam

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KisSs_Girl

Naar voren zitten met bovenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:10

zoals de titel al zegt,ik zit altijd met mijn boven lichaam naar voren en mijn schouders naar voren
ik deed dat eerst al een beetje,maar het is erger geworden door dat ik lang op een paard heb gereden die zijn hoofd heel laag hield
nu rijd ik niet meer op dat paard maar op andere paarden houd ik nog steeds mijn schouders heel erg naar voren
heeft iemand hier tips voor?

Pattypaard

Re: Naar voren zitten met bovenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:16

ik heb er ook last van op ponykamp hebben ze deze tip gegeven.
kijk eens helemaal naar boven en doe dan alleen je hoofd weer recht naar voren. dan zit je als het goed is weer helemaal recht.
ook zou je kunnen proberen (als je eraan denkt ) om steeds voor je gevoel wat meer naar achteren te leunen zegmaar.
zo heb ik het geprobeert en het hielp wel..maar als je dan goed zit moet je niet ermee doorgaan want dan ga je weer tever naar achteren zitten (dat is mij dus overkomen...oh nee bij mij was het andersom )]
hoop dat je er wat aan hebt
groetjes patty

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:19

Schouders naar achteren duwen, dan komt je bovenlichaam vanzelf mee.
Je kunt voor je gevoel ook achterover gaan hangen, waardoor je dus eigenlijk recht gaat zitten.
Probeer te voelen wanneer je recht zit. Je kunt kijken of je rechtzit als je spiegels in de bak hebt .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:47

Ik heb het probleem ook en ik moet heel veel oefenen in het rijden zonder beugels en gelukkig rijd ik samen met een vriendin die me goed in de gaten houd.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:06

doen alsof er een schoteltje boven op je kruin zit dat er niet af mag vallen. tevens ook erg goed voor je centen kijken afleren.

schouders naar achter, borst naar voren, en een schoteltje op je bolletje!!!!!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:53

@Cadish: dat is het probleem,ik kan mijn schouders op een of andere manier niet ver naar achteren doen
en als ik het al doe, dan hou ik het maar heel even vol omdat ik dan weer met andere dingen bezig ga
@milo: goede tip met dat schoteltje

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:27

Ik had het zelfde probleem, heb een aantal zitlessen gehad waar ik zonder beugels moest en veel oefeningen doen, dan worden je schouders ook vanzelf wat soepeler en krijg je een betere balans.
Ik ben daarna veel zonder zadel gaan rijden en dat hielp heel erg goed! Inmiddels zit ik weer recht maar alleen zonder zadel, met zadel klap ik weer naar voren (rij nu ook vrijwel alleen nog zonder zadel )

playwithfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:47

Het ligt heel simpel aan je zadel, als je met je boven lichaam voorover gaat zitten klopt de boommaat van je zadel niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:34

Nou, ik ben overgeschakeld op boomloos en daarbij doe ik het nog, ook met een simpel dekje onder mijn kont doe ik het dus bij mij ligt het daar dus niet aan, was het maar zo simpel als jij het zegt.
Bij mij zit het gewoon tussen de oren, moet meer oefenen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:52

Voor mij was de gouden tip om met de achterkant van mijn kont mij zadel te blijven voelen.
Neig nog wel eens naar voorover zitten maar het is 100x beter dan eerst.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:49

@milo: had vandaag weer les,werkte echt heel goed met dat schoteltje
@playwithfire: ik rijd op manege paarden en die hebben allemaal een ander zadel dus het probleem ligt bij mij

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:38

playwithfire schreef:
Het ligt heel simpel aan je zadel, als je met je boven lichaam voorover gaat zitten klopt de boommaat van je zadel niet.

Ligt het bij mij ook niet aan. Zadel op maat gemaakt voor de ruiter en het paard. Bij mij ligt het aan mijn eigen houding ik loop namelijk ook zo. Moet gewoon soepeler worden.

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 07:00

Het is een kwestie van trainen en constant je zelf corrigeren.
Spiegels in de bak helpen. Probeer hooghartig te kijken (niet te doen) en je ziet rechtop omdat je je lang maakt.
En het helpt als iemand op de grond je constant verbeterd totdat je het jezelf een 2e natuur hebt gemaakt om je constant lang te maken. Veel succes.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:08

Ligt er ook aan of je veel met je paard bezig bent,
als je voortdurend op je paard let, of hij wel aan de teugel loopt, genoeg stelling geeft enz..
Dan krijg je dus snel de neiging om naar beneden te blijven kijke, en hier komt dus ook het krom zitten vandaan..
Heb hier zelf helaas ook last van omdat mijn paardje alles nog moet leren (of het meeste) en ik daar dus meer mee bezig ben dan met mezelf ..
Een tip is: doe alsof je alles bent ..
Klinkt mss heel raar, maar als je jezelf voorhoud dat je de beste ruiter van de wereld bent, dus met opgeheven hoofd rijden alsof je de beste bent, dan verandert je houding meteen automatisch mee ..
Hierbij komt wel, dat je dan nog steeds eraan moet denken om niet steeds op je paard te willen letten met je ogen, maar met je gevoel weten of hij/zij goed loopt ..

Succes ..

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:50

Ik zit met het zelfde, en dan eigenlijk alleen bij paarden die erg snel zijn en voorwaarts willen lopen. Bij rustige paarden die lekker zitten. En doen wat ik wil zit ik er altijd redelijk netjes op. Ik leer het af door gewoon elke keer te herhalen "recht zitten" in mijn hoofd. En als ik les heb vraag ik aan instructeur of die er extra op wil letten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:21

Overigens is de juiste manier van je schouders naar achter doen (volgens mensendieck therapie):
Je schouder optillen, naar achter brengen en daar laten zakken. Je moet dan een lichte spanning voelen tussen je schouderbladen ter hoogte van je bh bandje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:18

Het naar voren zitten heeft over het algemeen te maken met een verstoorde verhouding tussen aanspanning van de buikspieren en aanspanning van de rug spieren. Wanneer een ruiter naar voren zit met het bovenlichaam ligt hier vaak het te veel aanspannen van de rug aan ten grondslag, daarom werkt het meestal ook niet als een instructeur erop blijft hameren dat de ruiter de schouders meer naar achteren moet brengen. Daarop gaat de ruiter de schouders alleen maar meer aanspannen en blijft zodoende met dezelfde zitkwaal zitten.
Probeer juist een evenredige aanspanning te vinden door ook de buikspieren aan het werk te zetten, die drukken dan als het ware het bovenlichaam weer in balans.
Verder is ook de beenhouding heel erg van belang, als die op de juiste positie zijn is het al stukken makkelijker om je bovenlichaam in balans te houden. Niet ter compensatie je benen meer naar voren gaan leggen, in de hoop daarmee het zwaartepunt meer naar achteren te brengen. Eerder juist de knie wat naar achter brengen zodat de buikspieren automatisch aan het werk moeten en dus het bovenlichaam in balans brengen.

Bovenstaande heeft mij in ieder geval erg geholpen.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:50

@Aimee: ja dat klopt,ik heb een instructeur die steeds blijft zeggen dat ik mijn schouders naar achteren moet doen!
iedereen bedankt voor de reacties!!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:17

Hey noor, weet je wat het ook is.. chanel laat zijn hoofd ook een beetje hangen. Daardoor ga jij ook weer iets naar voren. Ik had trouwens eerst een goeie tip, een zweepje achterlangs je rug en je armen om het zweepje. Klinkt raar, maar kan het niet zo goed uitleggen. Zal het wel een keer voordoen op de manege haha succes

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:33

key dank je

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:38

Citaat:
een zweepje achterlangs je rug en je armen om het zweepje. Klinkt raar, maar kan het niet zo goed uitleggen.

Sorry, maar dit vind ik geen goede tip.
ik weet dat ze dit op veel maneges nog doen maar je krijgt hier een rare en erg gedwongen houding van.
Je armen gaan te ver naar achter, je rug wordt iets hol en je hebt weinig bewegingsvrijheid. ZO kun je nooit meer soepel meebewegen met je paard.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:58

ja als je er zo over nadenkt heb je gelijk
en hoe wil je dat eigenlijk op het paard doen???
ziet er niet belachelijk uit ofzo

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:08

hoi

ik had het zelfde probleem!!!
toen ik nog op mijn vorige manege reed ,
moest ik altijd een zweepje op mijn rug en ik moest
dan met mijn armen eromheen en veder gewoon
alles precies het zelfde .
misschien denk je dat het er niet uit ziet maar bij mij hielp het wel.

groetjes

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:10

Als je je beugels een gaatje langer maakt MOET je wel rechtop zitten anders kukel je der voorover vanaf.... Dat heeft bij mij iig veel geholpen!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:36

jorreknorrr schreef:
hoi

ik had het zelfde probleem!!!
toen ik nog op mijn vorige manege reed ,
moest ik altijd een zweepje op mijn rug en ik moest
dan met mijn armen eromheen en veder gewoon
alles precies het zelfde .
misschien denk je dat het er niet uit ziet maar bij mij hielp het wel.

groetjes

Ik heb het idd bij haar gezien en het heeft heele rg goed geholpen,, ze glijd heel af en toe nog een keer naar voor maar asl je het dan weer even zegt is het weg toch jorreknorrr? Nou veel suc6 maar