Drijf dilemma, hoe zit dat nou?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Refresh

Drijf dilemma, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:16

Ik weet het niet meer hoor, ik leer van mijn instructrice om NIET te drijven tenzij mijn paard terugvalt in de gang, dus dat hij minder actief word. Als hij het goed doet moet ik dus niets doen alleen een wakend been aanleggen in bochten etc. Maar nu las ik in een boek van een duitse instructeur dat je wel moet drijven en dan in draf als hij diagonaal staat met links drijven met je kuit en als het paard dan 2 x tact verder is, dat is zijn rechterbenen van de grond, dan met rechts drijven and so on.. En als ik wedstrijden kijk van anderen zie ik ze ook vaak steeds kuithulpen geven. Ik weet het niet mee hoor wat doen jullie?

Roadracer

Re: Drijf dilemma, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:34

Ben ook wel benieuwd eigenlijk! Klinkt me bekend in de oren. Mijn moeder heeft van een instructrice geleerd dat ze afwisselend links en rechts moest drijven, maar ik heb al zeker 8 instructeurs/instructrices in m'n leven gehad die het hier nooit over gehad hebben, gewoon met beide benen tegelijk vooruit drijven. Verder heb ik idd geleerd: wakend been, en alleen extra drijven bij meer voorwaarts gaan, zijgangen, etc.etc.

Iemand het gouden antwoord op onze vraag???

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:39

tactmatig drijven (dus om en om) doe je om je paard wat ruimer te laten lopen .als je paard goede tactmatige gang heeft hoef je niet te drijven .idd alleen als hij terugvalt in tempo

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:58

Eerst even bedenken dat een paard zo gevoelig is dat hij een klein vliegje op zijn huid voelt zitten.....
En dan bedenk je dat je wil dat je paard op een lichte kuitdruk reageerd, hoe wil je anders als je wat verder bent de hulpen nog geven?!
Je ziet mensen die een kuitdruk geven voor een piaffe terwijl het paard geen steek harder gaat.....
Zo wordt je paard 'dood' voor het been.
Als je je been gewoon aan hebt liggen is dat genoeg druk om voorwaats te blijven. Als je dan wil 'schakelen' gebruik je een lichte kuitdruk in samenspel met je zit. Zo hou je je paard goed aan het been en allert.
Een paard wat goed afgericht is hoef je ook maar met lichte hulpen te rijden en dat is ook heel fijn!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:02

tja een goed afgericht paard is ook fijn!!als je die niet hebt moet je zorgen dmv goeie instructie dat je je paard ook met je zit kan rijden en weinig been

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:50

Als je constant blijft aandrijven word je paard lui als je paard goed loopt en je houd je been stil leert het om op eigen benen te lopen en als je voelt dat het tempo zakt leg je je been aan en je paard reageerd meteen. doordat je niet constant op je benen let kan je zelf makkelijker gaan zitten en op andere dingen gaan letten. je kan in voltes,wijken schouder binnen enzo wel een lichte druk geven met je been zodat ie weet wat je paard moet doen en welke kant hij op moet gaan buigen met zijn lichaam.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:16

Signaalhulpen, been geven om van tempo te veranderen of voor buiging in zijn lijf. Niet constant gaan zitten drijven, want dan krijg je straks helemaal geen reactie meer op lichte beendruk.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:22

Ja ik snap wel WAAROM ik niet moet drijven hoor haha, raakte alleen in de war van dat boek en vroeg me af wat de meerderheid deed maar dat weet ik nu thnx.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:33

Ik begrijp echt niet wat ze in dat boek bedoelen hoor. Ik ga mee met je instructrice: enkel drijven als het nodig is en een wakend been houden (niet enkel in de wendingen maar altijd). Het is het zelfde als je teugelhulp in principe: altijd contact wil niet zeggen dat je eze hulp gebruikt.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:08

Ik drijf ook alleen maar wanneer hij in tempo terug komt. Werkt prima!

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:16

Gewoon het boek vergeten. Daar klopt dus niks van.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:32

In rpincipe pas drijven als de gang veranderd. Zie het als schaatsen. je zet af. glijd uit en zet pas weer af als degang eruit gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:34

Ik leerde vroeger ook om te drijven als het achterbeen naar voren greep. (dus links drijven als t la been naar voren stapt, en rechts als ra naar voren stapt) Maar eigelijk drijf ik (althans dat probeer ik!) alleen als ie niet op t juiste tempo loopt. En mijn instructeur zegt ook dat je alleen moet drijven als t nodig is.
Maar ander vraagje. Als je gaat verruimen, en je moet drijven. Drijf je dan zoals ik geleerd heb vroeger, om en om, of met twee kuiten tegelijk?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:38

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat Needje zegt ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:59

ehm heb een aantal protocollen gezien met de text niet automatisch aansporen oid dus denk dat je zo weinig mogelijk moet drijven

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:35

Daar is iedereen het wel over eens geloof ik ... maar áls je drijft, drijf je dan om en om of met twee benen tegelijk, bijv. om aan te draven of om te verruimen ?

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 17:41

ik moet van instructrice bij allebei met allebei de benen drijven 1 keer, reageert hij niet dan spoortje, regeert hij daar niet op dan zweep. En na 2 keer moet hij zoiezo reageren op alleen kuit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:53

Ik denk dat het boek een ander soort drijven bedoelt dan het drijven om voorwaarts te gaan. Waarschijnlijk wil het boek duidelijk maken dat je met je been naar je hand toerijdt, daardoor de aanleuning bewerkstelligd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:53

ik drijf ook enkel als hij terugvalt in tempo, dat is dan met lichte kuitdruk.
om eens wakker te maken trek ik heel subtiel men hak ietsje omhoog, zodat hij een scherp poretje krijgt
en om meer te drijven dat ze zich wat opricht (dus als ik wat wil verzamelen), dan drijf ik geloof ik beurtelings, gewoon zoals het paard aanvoelt...,soms geef ik dan ook een porretje als ze mijn been negeert, maargoed.
om gewoon te verruimen drijf ik vlot met beide benen...

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:54

Nee dat boek bedoelde de manier van om en om drijven echt als aan de praat houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:55

Je kunt niet zeggen dat het een goed en het ander fout is. Het is gewoon anders.

En in de praktijk kies je een methode die bij jou en je paard het beste past.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:56

Dressuur85 schreef:
Nee dat boek bedoelde de manier van om en om drijven echt als aan de praat houden.

Maar om wàt aan de praat te houden? Puur het voorwaartse of meer dan dat?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:48

Waar kan je nog meer voor drijven dan voor voorwaarts gaan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 05:17

ehm, achterwaarts gaan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:05

Maar met achterwaarts gaan, ga je ook voorwaarts als het goed is