mijn paard gooit zijn hoofd in lucht en gaat er van door.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

mijn paard gooit zijn hoofd in lucht en gaat er van door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:19

Hallo mensen,

als nieuw lid wil ik graag jullie hulp inroepen voor een lastig probleem met mijn paard.

Hij gooit al heel lang zijn hoofd in de lucht en wacht dan op 'iets' spannends in de bak en gaat er dan vandoor.......
Hij is dan gefixeerd op alles om hem heen en zijn hals is hard en tegen mijn hulpen in.

Ik heb al hulpteugels geprobeerd zoals slof, thieldemann (of zo) en halsverlenger maar dat leverde mij alleen een paard op met een hoofd en hals die compleet vast zat
Nu wordt hij elke 6 weken behandeld maar het probleem duikt nog steeds op. Ik mag niet meer rijden met hulpteugels want dat gaat anders weer fout.

Als ik iets anders probeer zoals hem aan de teugel vragen of schouder binnenwaarts dan reageert hij gewoon niet. Drijven helpt niet want dan gaat hij harder rennen (en bokken)
Als ik nog harder drijf gaat hij staken en steigeren......

Het is gewoon een lastig probleem, hij doet het trouwens erger op een buitenrit, dan wordt hij helemaal knetter......

Kortom wie kan mij helpen?? Ik heb op dit moment geen werk dus ik kan geen prive-lessen veroorloven helaas.....

Soms twijfel ik wel eens aan het zadel, misschien doet het wel pijn??
Hij is verder eerlijk en lief dus daar ligt het niet aan.

Thessa

Re: mijn paard gooit zijn hoofd in lucht en gaat er van door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:23

Een scherper bit?
Als je een magtegaal omdoet kan hij zijn hoofd niet in de lucht doen.
Je kunt ook eens kijken of het zadel hem nergens drukt, of laat er iemand anders naar kijken die er meer verstand van heeft.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 22:36

Een scherper bit werkt niet, dan gaat hij in verzet.
Helaas is hij niet gek, en een martingaal mag weer niet van de fysio.
Ik laat wel morgen het zadel nakijken want ik denk dat het probleem misschien daar ligt.

Bedankt voor je reactie!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:59

je moet je voorstellen dat als jij helemaal vast zit in je rug en iemand gaat er ff op zitten en verwacht dan ook nog eens van jou dat je lekker los over je rug heen rondje gaat rennen in het mulle zand.. wat denk jij dan? ben je gek in hoofd ofzow!? wees eerlijk..

Zolang je paardje niet goed los over zn rug is kan je het hem niet kwalijk nemen dat die aan de loop gaat met je om die pijn te ontlopen. Je moet er voor zorgen dat hij goed recht gericht word en vanuit daar in balans en dus ook over zn rug zal komen zonder hem te forseren. Is die in behandeling ergens? Waar en wat zijn ze presies aan eht doen ed..? Weet je hoe het komt dat die zo vast zit in zn rug?

Verder: heb je les!? Volgens welke methode moet je het aanpakken van je instructrice en waarom?

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:40

Eerst even zijn rug laten nakijken!

Als daar niets mee aan de hand is dan moet je hem meer aan het werk zetten zodat hij niet de kans krijgt om rond te kijken om zogenaamd ergens van te schrikken. Zorg dus dat je zijn aandacht vasthoudt door wanneer hij links iets ziet, stelling naar rechts te vragen of zelfs op een volte naar rechts te draaien en hem niet de kans te geven kijkerig te worden. Maak veel overgangen en wendingen, houdt hem aan het werk zodat hij niet de tijd heeft om trucjes te bedenken.
En als je geen les kan betalen op dit moment, kun je misschien een ervarener iemand jou laten helpen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:46

Citaat:
Helaas is hij niet gek, en een martingaal mag weer niet van de fysio.

Dit vind ik zeer opmerkelijk aangezien je wel een slof thiedeman en halsverlenger mag gebruiken?

Bij goed gebruik is het zo bij de martingaal dat wanneer hij/zij lekker loopt, en gewoon stuurbaar is er geen werking is.
Het enige wat de martingaal doet (mits goed afgesteld!) is wanneer jouw paard het hoofd op een hoogte houd dat het voor jou niet meer mogelijk is om te sturen, dat toch mogelijk wordt gemaakt door die ringetjes waar jij je teugels door heen hebt zitten.

Zou je mij dit kunnen uitleggen?

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:06

Ze heeft voorheen hulpteugels gebruikt op het probleem op te lossen maar dat mag nu niet meer sinds hij in behandeling is bij de fysio, lees ik uit haar verhaal.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:08

Ohw op die manier.
Maar dat begrijp ik het nog niet helemaal, aangezien je de spieren er toch niet mee hindert, niet dat ik heb gemerkt bij mijn pony aangezien ik een soortgelijk probleem heb gehad.

Mag je wel verder rijden van de fysio, mij lijkt nl. het meest logische even een paar stappen terug nemen en alles rustig proberen op te bouwen?

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:15

Ik begrijp ook niet dat het paard zo vastzit van die hulpteugels (zeker bij een martingaal niet), tenzij ze ze verkeerd gebruikt heeft... ze bijvoorbeeld veel te kort heeft gezet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:18

Dat is een van de redenen dat ik tegen hulpteugels ben mits bij goed gebruik en gezond verstand.
Voorbeeld; paard loopt niet lekker aan de teugel, huppakee, slof of dergelijke er bij en rijden maar.
Zoiets zou je eerst rijtechnisch moeten proberen op te lossen en gebruik je een hulpteugel moet je ook niet vergeten dat het een TIJDELIJKE HULPteugel is, dus niet iets wat je gewoon blijft gebruiken.

Dit is overigens niet aanvallend op larrylurex bedoeld, iets in het algemeen wat ik even kwijt wou.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:20

Ik denk dat je je paard het beste eens een tijdje moet gaan longeren met bijzet. Geen slof dus of wat dan ook maar gewoon op de manier van Lammert Haanstra met bijzet teugels en met of zonder dubbele longe, hierdoor hoeft je paard geen gewicht te dragen en leert hij wel mooi ontspannen rond lopen. Weet je niet hoe je aan de gang moet lees dan eerst zijn boek dat kun je overal kopen of lenen bij de bibliotheek. Doordat je hem met longeren traint word hij soepeler en kun je er later zelf weer opstappen, hij is dan waarschijnlijk losser en zal dus minder tot geen verzet tonen.

En over schouderbinnenwaarts en aan de teugel lopen: Een paard wat vast zit doet dat inderdaad niet want die weet niet dat dat beter voor hem is of hij kan het gewoon heel moeilijk. Daarom is longeren zo belangrijk. En vraag bij dat soort dingen goede instructie want er zijn 101 manieren om schouderbinnenwaarts en aan de teugel vragen fout te doen en er is maar 1 manier waarop je het goed doet.

Dat hij het buiten erger doet is niet zo raar, je paard ruikt de vrijheid en ik ken maar weinig paarden die buiten niet veel actiever zijn dan gewoon in de bak. Is heel normaal dus, alleen omdat je paard in de bak zijn hoofd omhoog gooit + het feit dat hij buiten heel enthousiast raakt maakt dat hij wat hij normaal doet nog erger gaat doen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:16

M3isSi3j schreef:
je moet je voorstellen dat als jij helemaal vast zit in je rug en iemand gaat er ff op zitten en verwacht dan ook nog eens van jou dat je lekker los over je rug heen rondje gaat rennen in het mulle zand.. wat denk jij dan? ben je gek in hoofd ofzow!? wees eerlijk..

Zolang je paardje niet goed los over zn rug is kan je het hem niet kwalijk nemen dat die aan de loop gaat met je om die pijn te ontlopen. Je moet er voor zorgen dat hij goed recht gericht word en vanuit daar in balans en dus ook over zn rug zal komen zonder hem te forseren. Is die in behandeling ergens? Waar en wat zijn ze presies aan eht doen ed..? Weet je hoe het komt dat die zo vast zit in zn rug?

Verder: heb je les!? Volgens welke methode moet je het aanpakken van je instructrice en waarom?

Ik ga hier helemaal in mee. Er is vaak gewoon weg te veel onbegrip tussen ruiter en paard. Probeer elkaar te begrijpen en dit moet ruiter weer leren van goeie instructie.
Back to basic!!!!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:24

ik denk dat het belangrijkste is dat je met lange teugel gaat rijden en eerst het zadel laten checken,ik weet uit ervaring dat door verkeerd zadel ook dat bokken komt en als je dan aan de voorkant gaat zitten er alleen maar verzet komt en dan gaan ze rennen.als het zadel goed is dan zou ik met lang teugeltje rijden nageflijk is nu niet belangrijk maar recht worden wel. dus veel contrastelling rijden ,dit kun je alleen met je zit en lang teugeltje doen veel suc6

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:28

als je medisch alles gecheckt hebt,
lijkt het mij het verstandigst om een goede instructie aan te nemen, hoogstwaarschijnlijk ligt het aan jouw rijsteil. als ik dit allemaal zo hoor moet je nog een hoop leren. je wilt een paard wat niet eens de basis goed loopt, schouderbinnenwaarts laten lopen??? schouderbinnenwaarts vergt souplesse en draagkracht. een paard wat niet lekker ontspannen over de rug loopt heeft geen van beide !
als je in de buurt woont wil ik je best eens komen helpen. ik ben zeer ervaren met het "herprogrameren" van verreden paarden .

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 10:34

Bedankt voor alle reacties, Ik ga vandaag het zadel in ieder geval laten nakijken.
Ik wordt trouwens nooit boos op hem want ik weet dat het ons probleem is.

De fysio is echter vorige week donderdag geweest en heeft hem helemaal behandeld dus daarom vind ik het vreemd dat hij weer vast zit.

Ik ga het gewoon weer proberen vandaag, rustig opbouwen. Helaas waait het weer keihard vandaag dus dat werkt niet in mijn voordeel.

Ik zal ook meer gaan longeren want dan belast je zijn rug niet.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:05

larrylurex schreef:
De fysio is echter vorige week donderdag geweest en heeft hem helemaal behandeld dus daarom vind ik het vreemd dat hij weer vast zit.

Ik ga het gewoon weer proberen vandaag, rustig opbouwen. Helaas waait het weer keihard vandaag dus dat werkt niet in mijn voordeel.

Ik zal ook meer gaan longeren want dan belast je zijn rug niet.

Waarom ga je niet voor het rijden een uurtje buiten wandelen met ej paardje. Zo kan die op het harde, rechtuit zonder belasting op zn rug goed warm worden. Pas als die goed warm is ga jij er op zitten en rij je hem met veel oefeningen los in zn rug. BV door figuren rijden, veel overgangen ed.

Ik weet niet hoe oud je paardje is en hoeveel je er mee doet. Maar het zou ook kunnen zijn dat je paardje zeer gevoelig is voor verzuringen ed. Dan is een goede warming up minstens zo belangrijk. Misshcien is het ook wel een goede om je voeding te laten controleren door een deskundige om te kijken die niet te veel eiwitten ed. binnenkrijgt of te weinig andere voedingsstoffen. Met het bijvoeren van Appelazijn (door zn voer of water doen) bevorder je de bloedsomloop. Dit kan nooit kwaat.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:18

misschien is het een optie om hem eerst lekker te longeren met een bijzetje, zodat ie lekker met het neusje richting de grond kan en rug lekker losmaakt.
Hij is dan ook gelijk wat energie kwijt en zal het loperige ook wat afnemen. Ga er daarna op en begin alsof ie net uit stal komt. Eerst weer lekker losrijden op je gemak en kijken hoe hij reageerd. Is jullie probleem al iets afgenomen dan weet je in ieder geval waar het probleem ongeveer zit (vast in de rug).
Mocht dit nu niets uitmaken dan heb je kans dat ie gewoon met je solt, klinkt misschien erg stom maar probeer het een met oogkleppen, paard is voor 50% minder afgeleid. Als dit niet helpt dan heb je weer een evt. oorzaak uitgesloten

Succes ermee. Laat me weten wat het was als je eruit bent

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:24

Rug na laten kijken!

En als er niks mis is met de rug longeren met bijzet ipv rijden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:30

Ik kies persoonlijk niet voor om te longeren MET bijzet. Ten eerste zet je paard alleen maar vast en kan geen kant op. Ik kies persoonlijk dan meer ervoor, als je gaat longeren, met dubbele longe longeren. Je bent zelf flexibeler en voor paard is het ook fijner. Alleen moet je dit niet zomaar gaan doen als je dit nog nooit gedaan hebt en paard niet kent. Sommige reageren eerst heftig omdat ze nog nooit een longe achter de billen gehad hebben. In elk geval is dat mijn persoonlijke voorkeur. Daarbij heeft het nog een voordeel, je kunt gelijk rechtrichten met dubbele longe en dus naar gelijkmatige aanleuning en ontspanning rijden.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:40

Als je gaat longeren met bijzet betekend dat natuurlijk niet dat je zijn hoofd ergens vast moet binden!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:48

Nee dat zal ook wel zo zijn, maar ik zie namelijk wel vaak gebeuren dat bijzet eraan gehangen word en dat paard naar beneden gezet word en paard kan gewoonweg niet bewegen. In dat geval zou ik zeggen, pak een breed elastiek (van 10 cm breed) wat bijv in broeken gedaan word, doe daar singel doorheen en bevestig het via touwtjes door bit vast, daar zit ook meer rek in als in bijzet vind ik persoonlijk. Ik zie nauwelijk (zeg maar gerust nooit) mensen longeren waar bijzet los hangt. Die staat altijd op spanning en dat is niet goed voor de rug. Maar goed dat vind ik gewoon.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:00

ben je de nu al ceker van dat het in de rug zit?
want misschien zit het probleem wel in de mond dat de kiezen te scherp is ofso daar kunnen paarden ook zo op reageren

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:22

kees2 schreef:
ik denk dat het belangrijkste is dat je met lange teugel gaat rijden en eerst het zadel laten checken,ik weet uit ervaring dat door verkeerd zadel ook dat bokken komt en als je dan aan de voorkant gaat zitten er alleen maar verzet komt en dan gaan ze rennen.als het zadel goed is dan zou ik met lang teugeltje rijden nageflijk is nu niet belangrijk maar recht worden wel. dus veel contrastelling rijden ,dit kun je alleen met je zit en lang teugeltje doen veel suc6

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Probeer eerst niets te vragen.
Laat je paard met een teugel lopen waarmee je wel contact heb, maar dan erg licht.
Probeer haar/hem? weer te laten reageren op je benen, je zit, en ook je stem. Stemoefeningen aan de longe kunnen goed helpen hierbij.

Rijd veel overgangen, voornamelijk met je zit.
Verander vaak van hand, en rijd veel voltes! Doe dit ook veel in stap, voordat je verder gaat met draf en galop.
Als je hier flink mee bezig gaat, veel geduld hebt, dan kom je er wel. (Het is mij ook gelukt op deze manier met een paard wat al 2 jaar vast in de rug zat. Gewoon op de eigen benen laten lopen, en die oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts even vergeten)

Heb je haar mond al na laten kijken? Misschien juist een minder scherp bit proberen?

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:09

Paardjus schreef:
Ze heeft voorheen hulpteugels gebruikt op het probleem op te lossen maar dat mag nu niet meer sinds hij in behandeling is bij de fysio, lees ik uit haar verhaal.

Maar de martingaal is niet echt een hulpteugel vind ik dan, hij kan alleen zijn hoofd niet hoog in de lucht gooien, zoals sronnie zegt..
Hoe oud is je paard? Misschien komen er wel tandjes door?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:18

Citaat:
Nee dat zal ook wel zo zijn, maar ik zie namelijk wel vaak gebeuren dat bijzet eraan gehangen word en dat paard naar beneden gezet word en paard kan gewoonweg niet bewegen. In dat geval zou ik zeggen, pak een breed elastiek (van 10 cm breed) wat bijv in broeken gedaan word, doe daar singel doorheen en bevestig het via touwtjes door bit vast, daar zit ook meer rek in als in bijzet vind ik persoonlijk. Ik zie nauwelijk (zeg maar gerust nooit) mensen longeren waar bijzet los hangt. Die staat altijd op spanning en dat is niet goed voor de rug. Maar goed dat vind ik gewoon.

Bij mijn weten als je het vast zet met touw en elastiek blijft er druk opstaan. Of je moet hem op zo'n manier bevestigen dat je niet zo goed zonder kunt. (oftewel imo zelfde werking als bijzet)

Maar mensen, waarom iedere x die hulpteugels, ik hoor een enkeling zeggen back to basic, en imo is dit de enige juiste oplossing.
Er zijn zoveel hulpteugels, zoveel mogelijkheden, maar waarom een hulpteugel gebruiken met de kans er op dat het probleem verergert, als het ook anders kan?