bolletje schreef:een paard aan de teugel rijden is heel onnatuurlijk voor een paard, in de natuur als een paard rent doet ie dat met zijn hoofd omhoog, snellere gang en meer zuurstof krijgt, zodra het paard zijn hoofd inbuigt word zijn luchtpijp verkleint, een paard schuimt, omdat het een prikkel krijgt van het bit, etens prikkel, hij kouwt op het bit als prikkel, zijn hersenen nemen aan er zit iets in de mond, kouwt erop, komt schuim, door kouwen, dus niks paard loopt ontspannen, het is juist heel onnatuurlijk, dit heb ik gehoord van steffie vd laarse, zij is holistische veearts en een expert op bewegingsgestel van paarden, dit zuigt ze niet uit der duimpje. Een stang trekt het paard in de krul, hij wijkt voor de pijn(druk), en de trens om te sturen, de aansnoerneusriem, zodat ie zijn bekkie dicht houdt, kun je niet zien hoe hard er getrokken wordt, het paard heeft de mogelijkheid niet om de druk te ontwijken alleen op de manier op aan de teugel te gaan lopen, met sporen met wiel, prikt het paard wijkt weer voor de pijn, in mijn ogen ben je echt een goede ruiter, als je al die oefeningen met touwhalster en zonder sporen kunt doen, dit is al gelukt met iemand, dat is pas een ruiter, ik heb echt respect voor al die paarden die dit pikken, okee niet aanvallen, ik weet het dit is jullie allemaal geleerd, iedereen doet het, daarom doet iedereen het, maar als ze nou eens meer richting het paard gaan denken, en kijken dat het anders kan. het kan, ooit hoop ik dat mensen hun ogen open doen, en eens denken wat het paard voelt, wat als jij dat paard was, ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Niet kwaad worden, vrijheid van meningsuitingen en feiten.
Ik vind dit echt een aanvallende post!!! Jij beweerd hier -zoals ik het opvat- dat alle dressuurruiters oneerlijk tegen over hun paardje zijn, hem in de krul trekken (of het nou met een stang of een trens is) en wielsporen nodig hebben om hem dan nog te laten lopen!!!
Er zullen vast wel ruiters zijn die zo rijden maar ik vind het schandalig dat jij alles voer 1 kam scheerd. Ik rij enkel met een heel zacht trensje en hou enkel contact. Ik zal nooit mn handen gebruiken om iets voor elkaar te krijgen bij mn paardje. Ik rij enkel op mn been en zit hulpen en heb ook geen sporen nodig! Sporen gebruik ik om duidelijker te zijn tegen over mn paardje omdat je beter een knopje kan indrukken met een prikje dan met een hele hak..
jammer dat je je frustraties op zn manier uit!