Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Joki schreef:Ik denk dat je iemand nooit naar de classificatie in de dressuur mag beoordelen, dat blijft een jurysport.
menollyke schreef:Verkeerd inrijden dat heb je altijd, maar dat ligt niet aan het niveau van de mensen. Maar meer aan het karakter en het consequente gedrag.
manonutjuh schreef:ik heb in 2 jaar 1 winstpunt in de B gehaald, dat wil niet zeggen dat ik niet goed kan rijden hoor, me pony was wester ingereden, nog nooit bit ingehad, helemaal omgeschoold. Al heeft ze het bit nooit geaccepteerd helaas. Maar ik heb er wel veel van geleerd. Alles met geduld oplossen, altijd rustig blijven. Ze is nu verkocht en dat meisje heeft 2 of 3 winstpunten in de B in 2 wedstrijden. En dan heb ik toch het gevoel van dat ik daar wel een groot deel aan bijgedrangen heb.
Ik heb nu een 4 jarige gekocht, omdat ik van een uitdaging hou. Ik heb een groot voordeel, ik heb geduld voor weken. En als het op is zijn ze echt heel erg te ver gegaan. Ik vind niet dat als je met je pony nooit hoog bent gekomen, je niet kan rijden. Als je maar 4x heb mogen starten door omstandigheden, of geen eigen trailer hebt, kan je toch in de training al veeeeeeeeeel verder zittenmenollyke schreef:Verkeerd inrijden dat heb je altijd, maar dat ligt niet aan het niveau van de mensen. Maar meer aan het karakter en het consequente gedrag.
mee eens, en aan de hoeveelheid geduld
ja lekker bijdehand .. LoveJoew schreef:Ben het er ook niet mee eens, met mijn vorige pony ben ik ook nooit verder gekomen dan de L2 ..
Thuis liep ze de gehele oefening super maar zodra ik het wedstrijd terrein opkwam begon ze te stijgeren en was ze niet meer te houden .. (Toch best knap dan nog die L2)
Vorig jaar heb ik de overstap gemaakt van die pony naar een paard (3 jaar) daarvoor had ik nog nooit paarden ingereden, maar omdat mijn vorige pony dus ook al geen makkelijk beestje was en ik dus best veel durfde heb ik het erop gewaagd..
Nu een jaar later is ze wedstrijd klaar, hou er rekening mee , B klaar.. Ze is nu dan ook net 4 en ik ben met haar begonnen met inrijden toen ze 3 was .. Ze loopt nu netjes, doet wat ik vraag en heb op af en toe kleine miscommunicaties en wat uitproberen na niet veel problemen..
Ik vind dus niet dat je kunt zeggen dat als iemand Z rijdt dat hij/zij dan ook een groen paard kan inrijden..
Wat ik wel vind is dat je als je met een jong paard begint je er consequent in moet zijn en dus duidelijk weten waar je mee bezig bent..
Edit: ik zie net dat je bedoelt totaal geen ervaring .. Maar wat bedoel je daarmee, nooit les gehad? want als je een overstap van pony naar paard maakt dan neem ik aan dat je kunt rijden, aangezien je anders die overstap niet maaktja lekker bijdehand ..
Manuutje1990 schreef:Als iemand geen dressuur oefeningen (kan) uitvoeren/uitvoert, wil dat niet zeggen dat die gene niet goed genoeg kan rijden om een jong paard te beleren, of door te rijden.
Het is heus niet zo dat je pas goed kan rijden als je de M gepasseerd bent, er zijn genoeg ruiters die helemaal geen wedstrijden rijden, en die het grootste deel van de tijd buitenritten maken, en het enige wat ze aan dressuur doen is een paar keer in de week goed rechtrichten en nagevelijkheid, enz. Maar die mensen kunnen misschien wel heel goed met een jong paard om gaan, om hem een goede basis aan te leren.
Maar het kan dus best wel goedgaan denk ik ook al rijdt degene L2. Ligt totaal aan wat voor dier ze eerst hadden.........ervaring............. Iemand op L2 niveau kan heeeel slecht rijden of neit maar kan ook dat de pony te kort kwam.
orionneke schreef:Ik vind dat een jonkie minder tijd kost............hahahahaa die rijdt je niet elke dag in de eerste tijd.......... of ben ik gek?
orionneke schreef:Ja klopt helemaal maar was op reactie van malibu dat ze zei geen tijd te hebben.....ik neem aan dat ze de ervaring heeft.
Citaat:lees nou eens goed.
ik heb niet gezegd dat iemand m/z of weet ik veel wat moet rijden.
ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die dat niet rijden, en toch goed een jong paard kunnen berijden.
ik denk dat je goede begeleiding moet hebben, en concequent moet zijn.
maar buitemom dat, denk ik dat het verstandiger is een ouder/ ervarener paard te kopen. je moet op een paard helemaal opnieuw leren rijden. het is niet te vergelijken met een pony. als je dan meteen begint met een 3 jarige moet je en je paard dingen leren, en jezelf nog.
dit is voor sommigen een onuitvoerbare actie blijkt wel