Tips A - C lijn rijden...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Tips A - C lijn rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:11

Ik heb dus een inschattingsvermogen van een garnaal is gisteren gebleken Bloos

Met mijn instructrice de proefjes geoefend, en ik kan dus niet normaal de a-c lijn op rijden zonder er minimaal een halve meter naast te zitten Clown
Qua oefeningen kunnen we de M in, maar een rechte lijn van A naar C

Na een paar rondjes oefenen ging het wel beter, maar ik zou graag weten of jullie hier nog tips en trucjes voor hebben.

Wat ik met mijn instructrice heb doorgesproken:

Goed naar de letter kijken (ik kijk veels te graag naar mijn pony Haha! ), en goed mijn buitenbeen/teugel er aan voor het uitzwaaien. Plus tempo er in houden om niet te gaan slingeren.

Alle tips zijn welkom!

Apple

Re: Tips A - C lijn rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:13

Al 3 meter voor de AC lijn beginnen met wenden, dan kom je ongeveer goed uit.

Verder idd naar de C kijken, of als je binnen rijdt, naar het plafond. De AClijn ligt nl vaak in het midden van de overkapping of er loopt een rij TL balken over de AC lijn, waardoor je je daar op kunt richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:13

Vooral de eerste keren stevig doorrijden. Als ej namelijk langzaam gaat of je paard wat minder actief is ga je sneller slingeren. Probeer ook eens bij X twee balkjes parallel te leggen met de lange zijde mee zeg maar waar je tussendoor kan rijden. Zo zie ej of je wel altijd recht op die opening afkomt en er recht doorheen gaat.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:22

ik zou als ik jou was veel 2dehoefslag rijden.. dan leert je paard ook recht, onafhankelijk van de bakrand te lopen.

verder moet je bij het afwenden goed je buitenbeen en buitenteugel eraan houden. zodat hij niet uitzwaait als het ware.
voor het afwenden kijk je al naar de c, en zo kan je dus beter inschatten op welke lijn je moet zijn.
als je eenmaal afgewendt bent, moet je een punt nemen wat een eindje van de c af is (dus niet naar de c zelf blijven kijken!). maar wel een punt dat er precies achter ligt. concentreer je op dat punt, en houd je pony/ paard tussen 2 benen en teugels

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:23

Ja je pony blijft wel lopen hoor.... dus daar hoef je niet naar te kijken. Het is juist heel belangrijk dat je leert vooruit te kijken of te kijken waar je naar toe moet. Ook om je eigen balans te zoeken. Zo ga je dingen beter leren inschatten maar ook aan leren voelen.
Betreft afwenden ben ik het met Apple eens.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:23

Wat Apple al zei. Eerder gaan wenden.
Ik heb het ook, ik wil het te netjes doen en dan wend ik veel te laat, waardoor het dus nog prut wordt Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:54

yep het lijkt zo simpel, maar als je het eens goed gaat oefenen, dan heb je wel zoiets van, tjee kan niet eens recht naar de overkant.

probeer al stelling te hebben voordat je de wending ingaat. en inderdaad kijk naar de letter waar je naartoe gaat.
probeer hem tussen je been en je hand op te sluiten.
zodra je paard iets wegloopt naar 1 kant, dan hand er rustig aanhouden en been. alles voorwaarts oplossen.

probeer op de 2 hoefslag te rijden en oefen de rechte lijnen.
met name oefenen om op gevoel te rijden.

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:08

Betteke schreef:
Een paard dat scheef is gaat niet rechtlopen op de binnenhoefslag! Je zal hem echt eerst recht moeten maken.

Dat is ook zo. Maar ja dat is de basis van alles. Rechtrichten van paarden met natuurlijke buiging/scheefheid. Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:09

Een paard dat scheef is gaat niet rechtlopen op de binnenhoefslag! Je zal hem echt eerst recht moeten maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:27

Ik lees hier zo vaak dat je op de binnenhoefslag moet rijden om een paard recht te richten, maar dat is volgens mij niet de manier. Een scheef paard gaat niet ineens uit zichzelf rechtlopen als hij een A-C lijn loopt of op de 2e hoefslag rijdt.
Rechtrichten doe je volgens mij door de voorhand voor de achterhand te zetten, maar ik kan het natuurlijk fout hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:08

Meteen M starten Haha! Knipoog
Dan mag je buiten de ringen starten en kun je buiten de ring al gaan richten op C

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:11

Rechtrichten doe je niet door middel van de tweede hoefslag maar op de hoefslag rijden maakt het wel moeiijker. Een paard gaat steun zoeken/ kleven aan de bakrand en omdat een paard voor smaller is dan achter gaat hij dan vaak met de voorhand naar buiten lopen.

De binnenhoefslag is dus geen wondermiddel maar een manier om het iets makkelijker te maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:24

Goed kijken waar je heen moet en dat begint al bij de F of de K afhankelijk op welke hand je rijdt Knipoog dan kijk je al naar C toe en eerder beginnen met afwenden als je bij A bent ben je veel te laat.

Ik vind het ook een goede tip om veel binnen hoefslag te gaan rijden.Sluit hem op tussen je benen en probeer zo weinig mogelijk met je handen te sturen als hij gaat slingeren.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:13

En kijken of de jury precies achter de C zit voor jouw idee. Als de jury nl. goed zit(wat je wel verwacht)dan kan je de jury precies achter de C zien zitten, als je op de AC-lijn zit

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:56

tip van mij!
ik had er ook veel problemen mee.
ik dacht dat ik scheef ga en dan probeer je te regelen en dan pas ga je scheef.
gewoon goed voorwaats rijden en zelf richten op C, als je paard de M in kan.... blijft ie ook netjes recht lopen.....je moet er niet te veel aan denken. gewoon binnen rijden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:38

Allereerst heel erg goed naar voren kijken dus niet naar beneden, boven, links of rechts. Dan ruim van te voren al als je de wending doorkomt als naar C kijken. Wending doordraaien en goed je buitenbeen begrensen tegen het uitzwaaien. Dan recht stellen voorwaarts rijden en liefts tempo iets verhogen. Kijk naar voren, rijd naar voren.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:32

Beeld jezelf van te voren in dat je een kaarsrechte lijn rijdt. Hoe ziet dat eruit? Hoe voelt het? Wat doe je? (laat de tips hierboven goed op je inwerken) en rij 'm dan zoals je had gevisualiseerd netjes tussen je twee benen.

(Denk niet hij gaat zo zwabberen want dat is voor hem het teken om te gaan zwabberen)

En de oefening wat vaker in je rijden meenemen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:10

Apple schreef:
Al 3 meter voor de AC lijn beginnen met wenden, dan kom je ongeveer goed uit.

Verder idd naar de C kijken, of als je binnen rijdt, naar het plafond. De AClijn ligt nl vaak in het midden van de overkapping of er loopt een rij TL balken over de AC lijn, waardoor je je daar op kunt richten.

Thanks, die moet ik onthouden! Ongeveer 3 meter dus...
Helaas rijden we nu alleen nog maar buitenwedstrijden, en hebben we alleen een buitenbak. Maar straks krijgen we binnen wedstrijden, dus kan ik daar ook mooi om denken Knipoog

Fellor schreef:
Vooral de eerste keren stevig doorrijden. Als ej namelijk langzaam gaat of je paard wat minder actief is ga je sneller slingeren. Probeer ook eens bij X twee balkjes parallel te leggen met de lange zijde mee zeg maar waar je tussendoor kan rijden. Zo zie ej of je wel altijd recht op die opening afkomt en er recht doorheen gaat.

Thanks, dat zei mijn instructrice idd ook al. Moet dat echt even afleren (zijn allemaal echt mijn fouten, pony kan het allemaal en als ik de goede aanwijzingen geef volgt ze dat netjes op, alleen ik nu nog dus Haha! )

droefje schreef:
probeer al stelling te hebben voordat je de wending ingaat. en inderdaad kijk naar de letter waar je naartoe gaat.
probeer hem tussen je been en je hand op te sluiten.
zodra je paard iets wegloopt naar 1 kant, dan hand er rustig aanhouden en been. alles voorwaarts oplossen.

probeer op de 2 hoefslag te rijden en oefen de rechte lijnen.
met name oefenen om op gevoel te rijden.

Daar kan ik inderdaad beter op gaan letten Pling , op de stelling. Ik moet alleen oppassen dat ik niet te veel stelling vraag, anders gaat ze uitzwaaien Clown

2de hoefslag rij ik trouwens bijna altijd al, ik moet echt voor een wedstrijd oefenen om op de hoefslag te rijden en netjes de hoeken door te gaan Haha!.

Betteke schreef:

Mijn pony is aardig recht, dat is het probleem niet. Ik kan gewoon niet inschatten wanneer ik af moet wenden...
Sjonniej schreef:
Ik heb het ook, ik wil het te netjes doen en dan wend ik veel te laat, waardoor het dus nog prut wordt

Dit is dus ook mijn probleem Knipoog

Het slingeren wordt veroorzaakt door het tempo, als je te langzaam gaat heb je al snel kleine 'storingen' in de communicatie waardoor ze dus als iemand met 6 promille die over een rechte lijn moet lopen gaat. Maar soms is ze zo heet, en dan maak ik vaak de fout om te 'braaf' te rijden door haar terug te rijden. Dat moet ik dus gewoon niet doen (altijd makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk Haha! )

vinci schreef:
tip van mij!
ik had er ook veel problemen mee.
ik dacht dat ik scheef ga en dan probeer je te regelen en dan pas ga je scheef.
gewoon goed voorwaats rijden en zelf richten op C, als je paard de M in kan.... blijft ie ook netjes recht lopen.....je moet er niet te veel aan denken. gewoon binnen rijden

Thanks, dat probleem heb ik dus inderdaad ook. Mijn instructrice zei het ook al. Zodra ik een proefje rijd begin ik veels te moeilijk te doen... Clown

friemel schreef:
En de oefening wat vaker in je rijden meenemen.

Dit is inderdaad ook een hele belangrijke Ja

Allemaal bedankt voor de tips! Ik moet er echt nog even goed aan gaan werken, mijn pony kan het best. Dat heb ik woensdag gevoeld toen ik les had, alleen ik ben nog even de 'storende factor' Haha!
Komt ook wel weer goed, gewoon erg veel oefenen en jullie tips gebruiken Knipoog

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:51

Ja een rechte lijn van A naar C lijkt inderdaad altijd heel simpel, maar dit vind ik ook een heel moeilijk onderdeel.

Er wordt hier gesproken over eerst rechtrichten van je paard, maar daar wil ik even aan toevoegen dat mijn paard aardig recht loopt en ik ook vaak het probleem heb dat mijn paard slingerd op de AC lijn. Ikzelf ben hier dan de storende factor.

Als mijn paard maar iets buiten de AC lijn loopt heb ik weleens de neiging om mijn paard teveel te corrigen met de hand en teweinig met mijn been. Ik breng dan het paard in onbelans. zodra ik op dat moment simpelweg mijn hand iets toesta en met mijn been voorwaarts blijf rijden loopt ze wel recht naar voren.

Mijn zus heeft ook tijdens een proef vaak een zeven voor het binnenkomen en ik daarintegen een vijf of mager zesje met als commentaar slingerend, dus het paard kan het wel, maar ik als ruiter ben het probleem.

Wil hiermee dus aangeven dat het dus niet alleen scheve paarden hier problemen hebben, maar ook rechte paarden en dit ligt dan negen van de tien keer aan de ruiter zelf.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:03

hardi schreef:
Wil hiermee dus aangeven dat het dus niet alleen scheve paarden hier problemen hebben, maar ook rechte paarden en dit ligt dan negen van de tien keer aan de ruiter zelf.

Ligt ook aan leeftijd van paard en aan de kunde van de ruiter natuurlijk. De ene ruiter heeft meer feeling als de andere en een paard is ook minder scheef van nature als een andere.

Maar het heeft hoofdzakelijk vaak te maken met eerst het rechtrichten van paard. Als je dit goed voor elkaar krijgt (is niet alleen de voorhand voor achterhand plaatsen, maar ook korte bespiering van paard oprekken zodat deze in balans gaat lopen en gewicht over 4 benen gaat verdelen en vervolgens kun je verder trainen waardoor paard meer gewicht op achterbenen gaat brengen. Echt paard heeft een natuurlijke buiging/scheefheid, dus korte bespiering en moet opgerekt worden) op binnnehoefslag of kwartlijn, zul je merken dat over A-C lijn ook stuk beter zal gaan. Als paard rechtgericht is en goed op 2 teugels gelijkmatige aanleuning, dan moet het geen probleem mogen zijn. Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:21

Jaaaaren geleden hebben we ooit al eens op de ponyclub er een hele les aan gewijd... in de vorm van een soort carrousel rijden, de instructeur gaf aanwijzingen hoe het moest. Voor je uit kijken bleek voor de meesten heel belangrijk, uiteindelijk kun je dan ook eventueel sneller corrigeren, maar meestal helpt het ook erg goed om zelf in balans te blijven. Later deed ik het in de training ook regelmatig een aantal keer. Uiteindelijk gaat het je dan steeds makkelijker af Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:15

Op tijd wenden, van buiten de ring binnen komen scheelt ook heel veel. Dan niet óm het bordje a heen rijden, maar ervoor, dan kom je vanzelf op de ac lijn uit. Houd je paard licht schoudervoor op de AClijn, dan blijft ie op het achterbeen en op jou geconcentreerd. De jury ziet hier weinig van en zal het meer waarderen dan een slingerend paard dat van het achterbeen af loopt en met de kont naar binnen hangt.
Succes, het is ook wel een van de moeilijkste oefeningen ...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:55

als je op de korte zijde bent ga je al kijken naar de A of de C en blijft hier naar kijken. Als je teveel naar je paard kijkt ga je teveel corrigeren waardoor je het verpest. Dus niet meer doen dan nodig is is mijn advies.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:53

Mijn paard is ook scheef, maar gek genoeg halen we bijna altijd 7s en 8en voor het binnenkomen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:30

Ik kon ook geen rechte lijnen rijden maar sinds ik bezig ben met rechtrichten kan het ineens wel
dus ik denk dat daar ook jouw probleem ligt.