paard hyper als ik haar 2 dagen niet rijdt heeeeelp!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

paard hyper als ik haar 2 dagen niet rijdt heeeeelp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:18

mijn paard is super hyper als ik haar na 1 of 2 dagen weer ga rijden en ze wil dan niet ophouden mat gallopeeren tot dat het zweet letterlijk van haar afdruipt wat moet ik daar mee
ik hed dr ook al een keer van te voren losgeggooid maar dat heeft geen effect

Follytje

Re: paard hyper als ik haar 2 dagen niet rijdt heeeeelp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:39

longeren van te voren...losgooien is niet echt werken vind ik. Ze kunnen dan wel hun energie kwijt maar je heb dan nog geen controle.. En anders moet je misschien een medebereider zoeken..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:45

die heb ik al maar die kan ook niet altijd

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:18

Heeft ze overdag de mogelijkheid om op de wei te staan ofzo? Dat wil ook al helpen haar energie kwijt te kunnen. Stapmolen? Longeren op de dagen dat je geen tijd hebt om te rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:27

Staat ze wel buiten op de dagen dat je niet rijdt?

Verder verplaats ik dit even naar RT.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:32

Krijgt ze op die dagen hetzelfde voer of minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:38

Hoeveel eet ze uberhaupt?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:57

ze krijgt gewoon altijd ut zlefde en ze staat over dag gewoon op de we stapmolen hebben we niet het is gewoon een simpele privestal

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:01

En hoeveel is "ut zlefde" dan wel?
Wil je een beetje op je taalgebruik letten misschien?

Op de dagen dat ze niet werkt is de helft van het normale krachtvoer meer dan zat en dan mag ze best wat extra hooi.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 22:18

typ fouten kunnen gebeuren. ik voer dr zelf niet dat wordt gedaan en eigelijk kom ik elke dag maar kan niet altijd ivb met school

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 06:24

Maar ik neem aan dat je weet wat ze je paard voeren? Als je paard te veel energie heeft, moet ze echt minder voer gaan krijgen op de dagen dat ze niet werkt. Als dat niet kan, zou ik overwegen om haar altijd iets minder te geven, afhankelijk van de zwaarte van het werk dat je met haar doet als je wel met haar rijd. Verder moet ze idd echt de wei op kunnen, of in ieder geval in een paddock of stapmolen, zodat ze in beweging is op de dagen dat je haar niet rijdt. Een paard wordt nou eenmaal vaak knettergek als ie echt de hele dag op stal staat. (ik weet niet of dit bij jou zo is)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:47

Kan Linda niet een keer als jij niet kan? Of komt die tegenwoordig helemaal niet meer?
Vraag gewoon is aan de stalhouder wat ze krijgt (edit, tis niet haar eigen paard). Zet haar op minder voer (in overleg natuurlijk Haha!) en voer desnoods zelf wat bij als je wel gereden hebt. Dat kunnen ze op stal ook niet ruiken natuurlijk Tong uitsteken
Mooie springfoto's ook (kijk wel een beetje uit met der benen, daar heeft ze in het verleden regelmatig last mee gehad)! (sorry, zal niet meer off-topic gaan Haha!)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:06

Ligt ook wat voor voer ze geven en ligt aan wat voor soort type paard je hebt. Kijk als ze vollop brok krijgt met eventueel haver, zou ik zeggen minder wat voer. Want ik kan alleen maar reden bedenken dat paard hyper word en dat is toch echt meestal van soort voer en de hoeveelheid voer.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:40

yep ben het met bets eens, maar longeren voor het rijden heeft wel zin, maar na het longeren even goed uitstappen en dan je paard even een half uurtje terug op stal zetten, zodat hij ook wat rustiger in zijn koppie wordt.

succes

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:40

tja ze staat gewoon elke dag op de wei ennuh linda komt neit zo heel vaak en las ze komt rijdt ze niet Knipoog en verder wat ze te eten krijgt geen idee en ik weet ook niet of linda dat weet

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:48

lovefemke schreef:
tja ze staat gewoon elke dag op de wei ennuh linda komt neit zo heel vaak en las ze komt rijdt ze niet Knipoog en verder wat ze te eten krijgt geen idee en ik weet ook niet of linda dat weet

Nou dan zou ik eerst maar eens navragen wat je paardje te eten krijgt en of ze er hyper van kunnen worden (overigens is het altijd wel handig om te weten wat je paard wel of niet krijgt Vork )

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:14

Dat longeren niet werkt voor het rijden vind ik een beetje onzin. Je moet alleen ervoor zorgen dat je paard inderdaad weer rustig is in zijn kop.

Had hetzelfde probleem met mijn paard toen ik haar net had. Was altijd te fris als ik erop wilde, maar kreeg normaal voer en liep ook regelmatig. Was dus onkunde van mij als ruiter om haar rustig te krijgen met rijden. Nu ik les heb en dus de juiste begeleiding kan ik na een zelfs een dag rust er zo opstappen en wegrijden.

Als ik haar longeerde veegde ze de hele bak met mij aan en was het paard helemaal over de rooie van het gekke gedoe. (bokken, rennen etc.) Als ik er op dat moment op had gestapt, had ze dus nog de hele bak met mij aangeveegt. Wat droefje zei werkt echt. Laat hem lekker uit zijn bol gaan met longeren, stap hem op adem en zet je paard dan even terug op stal zodat het in zijn kop ook rustig is.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Bij mijn werkte dit echt heel erg goed.

Succes in ieder geval.

sannewalter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:53

ik zou inderdaad navragen HOEVEEL hij te eten krijgt. En WELKE SOORT brokken hij krijgt. Zo'n paard als dat van jou kan het beste op basis brok lopen, want hij doet immers ook niet zoveel.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:02

Ik zou zowieso eerst iets aan het eetschema veranderen als je paard een dagje vrij heeft.. En als dat niks oplost, dan is het heel jammer voor je, maar dan kan je je paard dus blijkbaar geen dagje vrij geven, dus dan moet je hem gewoon aan het werk houden elke dag.. en niet alleen maar op het land laten staan, werkt bij die van mij ook het beste en die kan niet eens het land op..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:32

Je geeft haar niet toevallig haver? Van teveel haver kan je paard aardig opgefokt raken, dat werkt als een tijdbom.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:25

Ja voer verminderen zou ik ook zeggen, en met voer verminderen bedoel ik, en waarschijnlijk de rest ook, het krachtvoer verminderen, niet het ruwvoer.
Waarom heb je eigenlijk een bijrijder als die toch niet rijdt als die komt?
Zo heb je er ook niets aan.
Succes!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:00

Er zijn ook paarden die niet hyper zijn van een teveel aan voer, maar gewoon van karakter. Ik rij zelf af en toe op een merrie die hoewel ze dag en nacht buiten staat nog hevig is om te rijden en voor zover ik weet krijgen ze buiten niet veel/niks bijgevoerd.
Bij mij helpt het dan wel als ik haar gewoon laat loslopen in de paddock, dan loopt ze er zelf de meeste energie uit en dan kan ik er gewoon op rijden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:49

Pegasus19 schreef:
Er zijn ook paarden die niet hyper zijn van een teveel aan voer, maar gewoon van karakter. Ik rij zelf af en toe op een merrie die hoewel ze dag en nacht buiten staat nog hevig is om te rijden en voor zover ik weet krijgen ze buiten niet veel/niks bijgevoerd.
Bij mij helpt het dan wel als ik haar gewoon laat loslopen in de paddock, dan loopt ze er zelf de meeste energie uit en dan kan ik er gewoon op rijden.

mee eens. ik zie heel veel mensen met een reactie van: krijgt hij niet te veel voer. tuurlijk kan het daar mee te maken hebben en het eerste waar je naar kan kijken, want als dit het geval is is het probleem zo opgelost, maar zoals hierboven wordt vermeld, kan het ook met karakter te maken hebben en dan ga ik voor optie longeren en losgooien.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:38

droefje schreef:
Pegasus19 schreef:

mee eens. ik zie heel veel mensen met een reactie van: krijgt hij niet te veel voer. tuurlijk kan het daar mee te maken hebben en het eerste waar je naar kan kijken, want als dit het geval is is het probleem zo opgelost, maar zoals hierboven wordt vermeld, kan het ook met karakter te maken hebben en dan ga ik voor optie longeren en losgooien.

Deze paarden moeten gewoonweg veel in beweging gehouden worden. Anders moet je er niet aan beginnen. Dit vereist natuurlijk wel een geduldige ruiter die hier ook mee om kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:36

Tja Femke is altijd al een wat snel paard geweest, vroeger ookal.
Ik denk dat je haar inderdaad eerst kan longeren, met bijzet kan handig zijn.. Ik heb hetzelfde namelijk, ik rijd mn peerd elke dag, en als ik al een keer een paar dagen niet heb gereden longeer ik haar eerst en dan is het goed te doen.