NIET voorwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

f_phantom

NIET voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:48

Hallo allemaal!

Ik heb een paard die absoluut niet voorwaarts is! Hij loopt wel heel mooi, maar alles is zijn eigen soepele langzame gang. We hebben al van alles geprobeerd (veel overgangen, buitenritten, sprongetjes, afwisseling) maar hij blijft alles rustig aan doen.
Nu dacht ik om misschien ander voer te gaan gebruiken of andere middeltjes die een paard voorwaartser maken.
Hij krijgt al 3 keer per dag 1 kg sportbrok en hooi. dus wij dachten aan haver of zoiets.

Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie een idee? laat het alsjeblieft horen!

M3isSi3j

Re: NIET voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:54

Als hij een goeie sportbrok krijgt zal het aan zn voer niet liggen.

Paarden die niet voorwaards zijn, zijn niet aan de hulpen. En paarden die niet aan de hulpen zijn kunnen niet voorwaards gereden worden.

Wat je moet doen is je paard aan je hulpen krijgen. Wees dus heel streng, conseqent, duidelijk en eerlijk naar je paardje toe: been is reactie! rij dus heeel veel tempowisselingen om je paardje aan je been te houden!

Verder zie je vaak dat mensen een flegmatiek paard over hun tempo rijden, dit is iets wat je moet voorkomen. Je mag best wel een stuk goed naar vore rijden waarbij die iets op zn voorhand komt maar je moet voorkomen dat die constant op zn voorhand blijft vallen.

Door je paardje goed recht te richten, in balans te brengen en over zn rug te rijden kan die zn achterhand er beter bij plaatsen waardoor de normale voorwaardse gang gemakkelijker voor je paardje zal worden.

Werk dus aan de volgende punten:

* hij moet goed aan je hulpen komen
* richt hem recht
* breng hem in balans, heeft ook weer met het rechtrichten te maken
* zorg dat die over zn rug komt, hiervoor moet je ook veel tempowisselingen rijden dmv je been en zit hulpen
* zorg dat zn achterhand er meer bij komt en dat die hier ook sterker in word.

Succes!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:56

Mijn pony is zonder de nodige voeding ook supersloom!
Je kan haver voeren (doe ik ook) maar dan moet je wel heel erg uitkijken met hoeveel.. Want als je teveel haver geeft, dan krijgen ze streken.. En geloof me, dat wil je er niet bijhebben Knipoog
Begin eens met een half handje haver per dag, en kijk na een week of je verschil ziet.. Is dat niet, doe dan een heel handje, en zo kun je kijken wat hij nodig heeft..
Mijn pony krijgt overigens ook sportbrok en muesli..
Ze loopt nou super, maar zonder de haver en muesli is ze toch echt heel sloom...
Veel succes he!
-xXx- Lissy

*en om even te reageren, een paard kan super aan je hulpen zijn, en toch niet voorwaarts.. Ik ken het probleem, het kan echt! Sommige pony's of paarden zijn gewoon niet zo snel..*

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:00

Ik denk dat je hem aan je been moet zetten. Niet 10x drijven maar gelijk bij de eerste kuitdruk reactie. Reageert hij niet binnen 2 seconden dan flink je spoor erin en laat hem maar vliegen. Terugnemen op je stem en zit, weer je kuit proberen, reageert hij weer niet dan weer spoor, net zolang tot hij goed reageert. Vergeet niet te belonen!
Luie paarden worden niet geboren maar gemaakt!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:12

Betteke schreef:

Ben ik niet met je eens..
Echt niet hoor!
Er zijn echt heel slome paarden..
Als mijn pony geen haver zou krijgen, dan kan je er sporen inzetten tot ze bloedt, maar echt een lekker voorwaarts tempo krijg je dan niet hoor.. Eerder een rodeo-voorstelling..
En daarbij, niet iedereen rijdt met sporen.. En flink je spoor erin, dat klinkt ook niet echt eerlijk hé.. Ach gut
-xXx- Lissy

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:53

Ik zou zeggen .... Gooi de teugels eens los.

Wat ik wil zeggen, probeer het eens met minder druk van voren. Zorg dat je paard op eigen benen gaat lopen. Rij je paard lekker naar voren en kijk even niet naar de hoofd hals houding. Zeker weten dat je paard dan veel meer voorwaarts wordt. Als het tempo goed is komt de rest weer vanzelf.

greetz

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:56

Beter 1x flink aantikken met je spoor dan 10x schoppen zonder spoor.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:26

MissEvil schreef:
Betteke schreef:

Ben ik niet met je eens..
Echt niet hoor!
Er zijn echt heel slome paarden..
Als mijn pony geen haver zou krijgen, dan kan je er sporen inzetten tot ze bloedt, maar echt een lekker voorwaarts tempo krijg je dan niet hoor.. Eerder een rodeo-voorstelling..
En daarbij, niet iedereen rijdt met sporen.. En flink je spoor erin, dat klinkt ook niet echt eerlijk hé.. Ach gut
-xXx- Lissy

ik ben het wel met betteke eens.. Met dat haver neem je de sympthomen weg maar niet de oorzaak.

f_phantom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:56

Heej bedankt allemaal voor jullie reacties,

maar één ding, een paard kan echt lui geboren worden!
Phantom is zelfs een maand nepkreupel geweest om maar niet te hoeven lopen. Hij heeft zelfs een keer een kuil in de bak gegraven en besloten om daar niet meer overheen te lopen ( de kuil was er allang niet meer) we zijn een week bezig met hem geweest en wij zijn echt niet te lief voor hem. Hij is gewoon erg slim en lui.

Met buitenritten gaat hij wel supersnel en op de manege in een paardenles hoef ik ook bijna geen been te geven en rijdt hij super! maar alleen in een bak en dus ook op wedstrijd gaat alles zo langzaam, hij luistert echt niet meer naar je been. Je kan kwaad worden en hij loopt dan één ronde door en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Dus hij moet echt iets extra's krijgen waarvan hij actiever wordt. Ik heb gehoord dat ze van sommige vitaminen of voedingssupplementen ook actiever worden?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:24

Nepkreupel????? Je kan een paard geen menselijke eigenschappen toedichten hoor! Kreupel is gewoon kreupel, hij bedenkt echt niet 's morgens in zijn stal vandaag maar eens doen of ik kreupel ben want dan hoef ik niks te doen! Ik blijf erbij gewoon aan je been zetten, maar dan wel heel consequent!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:11

Paarden kunnen geen oorzaak-gevolg inschatten zoals wij dat doen. Pas na 400 keer weten ze het. Wij hebben ooit een meisje gehad op stal zodra dat paardje ging rennen sprong ze eraf en ging die terug naar stal. Op een gegeven moment had dat beestje natuurlijk door: als ik ga rennen ben ik klaaar! maar dit is dan wel jaren lang keer op keer herhaalt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:24

M3isSi3j schreef:
Als hij een goeie sportbrok krijgt zal het aan zn voer niet liggen.

Paarden die niet voorwaards zijn, zijn niet aan de hulpen. En paarden die niet aan de hulpen zijn kunnen niet voorwaards gereden worden.

Wat je moet doen is je paard aan je hulpen krijgen. Wees dus heel streng, conseqent, duidelijk en eerlijk naar je paardje toe: been is reactie! rij dus heeel veel tempowisselingen om je paardje aan je been te houden!

Verder zie je vaak dat mensen een flegmatiek paard over hun tempo rijden, dit is iets wat je moet voorkomen. Je mag best wel een stuk goed naar vore rijden waarbij die iets op zn voorhand komt maar je moet voorkomen dat die constant op zn voorhand blijft vallen.

Door je paardje goed recht te richten, in balans te brengen en over zn rug te rijden kan die zn achterhand er beter bij plaatsen waardoor de normale voorwaardse gang gemakkelijker voor je paardje zal worden.

Werk dus aan de volgende punten:

* hij moet goed aan je hulpen komen
* richt hem recht
* breng hem in balans, heeft ook weer met het rechtrichten te maken
* zorg dat die over zn rug komt, hiervoor moet je ook veel tempowisselingen rijden dmv je been en zit hulpen
* zorg dat zn achterhand er meer bij komt en dat die hier ook sterker in word.

Succes!

Ik kan het niet beter uitleggen. Zachte helers hebben vaak diepe wonden. Aanpakken.
Nog 1 ding, korte overgangen rijden/tempo wisselingen, dus bijv vanuit hoek naar B of E teruglaten komen en als je voelt dat je paard de hand/teugel wat neemt, gelijk weer vertrekken en voor de hoek weer terug laten komen en dan weer gelijk vertrekken. Geen lange stukken tempowisselingen maken, maar net laten vertrekken en weer terugnemen. Gegarandeerd dat het gaat werken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:45

Het paard van mijn tante verzette eerst geen stap meer, en toen ik hem eindelijk een stap had laten doen (hij stond in de wei) hinkte hij ook op 1 achterbeen.. Dus ik mn pa erbij gehaald, en mn pa wou dat been optillen, draait het paard opeens om, en schopt mijn pa raak.. Daarna gallopeerde hij heel hard weg..
Dus ik weet niet of dat nep-kreupel was ofzo.. Verward Maar daar leek het wel op..

En 10x schoppen zou ook niet nodig hoeven te zijn.. Maar ik ben het soort paardenmens dat sporen puur voor de zijgangen zou gebruiken (als ik ze zou gebruiken) en niet voor been..

Maar, ieder zn (of dr) eigen mening.. Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:33

Sporen gebruik je ook niet om je paard open te prikken of voor de zijgangen. Als het goed is heb je alleen kuitdruk nodig, reageert je paard niet dan ff flink aantikken met je spoor. Probeer het maar eens een week of 3 consequent en je zal zien dat hij heel wat voorwaartser is. I.p.v. spoor kan je ook een zweepje gebruiken als je dat liever doet, en dan geen aaitje geven maar een flinke tik. Ik ben het met Bets eens zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:07

Betteke schreef:
Nepkreupel????? Je kan een paard geen menselijke eigenschappen toedichten hoor! Kreupel is gewoon kreupel, hij bedenkt echt niet 's morgens in zijn stal vandaag maar eens doen of ik kreupel ben want dan hoef ik niks te doen! Ik blijf erbij gewoon aan je been zetten, maar dan wel heel consequent!

Nepkreupel kan echt wel... als ik met mijn vorige paard naar de bak liep, liep hij altijd zowat op 3 benen. Niet alleen thuis, maar ook op de club en op concours. Zodra ik erop ging zitten stapte hij normaal weg. Het was zelfs zo erg dat wildvreemden het kwamen zeggen (alsof je dat zelf niet zag want hij hinkelde zowat) en als ik er dan op zat stomverbaasd waren.... Mensen die het vaker zagen moesten er trouwens op een gegeven moment net zo om lachen als ik...kwam mn paardje weer aan strompelen..Was een Wolfgang en net zoals papa zijn sommige afstammelingen daarvan ook liever lui dan moe Haha!

Wat betreft het aan je been zetten ben ik 100% met je eens. Als je van het begin af aan duidelijk bent en naar voren rijdt als je paard terugkomt op je been, heb je daar in de toekomst erg veel plezier aan. En ik heb liever een ruiter die zijn paard een keer wat feller naar voren rijdt omdat het paard niet aan het been is, dan een paard wat een gat in zijn buik heeft van het constante geprik ( waardoor de sporen bij sommigen ook steeds langer worden)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:26

en als je echt denkt dat het niet aan je rijden ligt, waarom laat je dan niet 'ns een arts kijken of bv. bloedprikken ? misschien heeft ie iets onder de leden.

maar ook ik denk..........strenger zijn !!! 1 keer kuit = reageren, zo niet; zweep. Leren ze vanzelf hoor !

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:11

Leuk verhaal hoor over dat nepkreupel Haha! . Maar ik geloof daar dus echt niets van, ik denk dat jullie paarden slimmer inschatten dan ze zijn.
Dieren hebben nu eenmaal geen menselijke emoties!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:18

Tja nepkreupel kan wel een beetje. Grace had vroeger na een tijdje ook door dat als ze zich verstapte ze mocht gaan stappen. Ze begon zich iedere keer als ik aandraafde meteen de verstappen. Toen haar iedere keer als ze zich verstapte juist naar voren gereden, het verstappen was zo over. Maar even on-topic:
Luie paarden word idd vaak lui gemaakt. Ieder paard kan leren goed aan het been te zijn. Ik sluit me wat dat betreft bij de rest (mi3sjis3 ofzo) aan. Wel moet je er goed aan denken dat als je je paard naar voren rijd de pas niet alleen ruimer word, maar ook echt versnelt. Een ruime trage pas is lastig bij elkaar te rijden. Verzameling is ook versnelling van het achterbeen, en geen trage passen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:22

IngridM schreef:
en als je echt denkt dat het niet aan je rijden ligt, waarom laat je dan niet 'ns een arts kijken of bv. bloedprikken ? misschien heeft ie iets onder de leden.

maar ook ik denk..........strenger zijn !!! 1 keer kuit = reageren, zo niet; zweep. Leren ze vanzelf hoor !

Van een rustig paard maak je nou niet direct een bloedkikker en dat is ook niet nodig als ze maar fijn aan de (lichte) hulpen staan;

Bloedprikken kan inderdaad heel nuttig zijn wanneer een paard plots om onverklaarbare redenen lui / sloom gaat lopen en niet meer reageert op het been als vroeger.

Wat ik nog wil toevoegen:
Zorg dat je iemand hebt op de grond die heel streng / kritisch en consequent toekijkt en je helpt. Zo kan je deze discipline gemakkelijker volhouden en minder hervallen in je 'oude' gewoonten. (indien dat de oorzaak zou zijn).

Succes.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:32

Ook ik heb dit probleem met mijn 4 jarige paard, hij is superbraaf van karakter, maar het probleem is dus ook dat hij zich van niets echt iets aantrekt. Vaak dring ik niet tot hem door, en dat is bepaald niet prettig rijden. En omdat hij ook nog eens groot en jong is is het moelijk op te lossen. Ik denk wel zeker dat flegmatieke paarden bestaan, geboren worden. Net als bij mensen, zijn paarden ook allemaal verschillend van karakter, en das maar goed ook. En je zult met zo'n paard gewoon harder moeten werken, om hem aan de gang te krijgen en te houden.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:08

Waarschijnlijk loopt je paard teugelkreupel. Dit is dan als gevolg van het niet voorwaarts rijden van je paard.
Ik heb zelf met hetzelfde probleem gezeten. Rijd eerst je paard es alleen maar voorwaarts en kijk niet hoe hij van voren loopt! Als hij niet op je been reageert dan een keer een tik erbij met de zweep. Veel overgangen blijven rijden. Als je op een gegeven moment het gevoel hebt dat hij voorwaarster is dan kun je je teugels erbij gaan pakken. Zorg wel dat hij hetzelfde tempo aanhoudt! Als je dit consequent toepast krijg je echt een veel fijner en voorwaartser paard!
Succes!!!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:25

Betteke schreef:

Paarden kunnen wel nepkreupel doen!! Geloof me. Op de manege staat zo'n paard en als ze geen zin meer heeft gaat ze kreupel lopen. Ze heeft dan niks in haar hoef zitten ofzo. Ze doet gewoon alsof!!
Want als je later eventjes aandraaft is het weer goed maar na een tijdje is het ineens de andere been dat kreupel is. Paarden zijn echt slim dus, onderschat ze niet!!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:17

Het zal allemaal best wel zo zijn, maar ik geloof daar dus helemaal niks van! Paarden kunnen niet denken zoals wij. Een paard hoeft geen steentje in zijn hoef te hebben om kreupel te lopen, misschien is er wel meer aan de hand met zijn benen.
En ik blijf erbij dat je consequent moet zijn met paarden, ook met voorwaarts maken.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:25

En waarom denk je dat paarden niet zo denken als wij? Hoe kun jij dat weten. Paarden zijn slim, jij onderschat ze waarschijnlijk. Een paard weet precies hoe jij je voelt, waarom zouden ze dit niet kunnen dan? Geloof me, paarden kunnen echt nepkreupel zijn.

Als je me niet gelooft, dan kom je er nog wel achter.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:23

Betteke schreef:
Het zal allemaal best wel zo zijn, maar ik geloof daar dus helemaal niks van! Paarden kunnen niet denken zoals wij.

Een paard denkt ook niet als wij, maar kan wel degelijk nep-kreupel lopen. Maar hij zal niet net als een mens denken:"ik ga maar eens kreupel lopen want dan hoef ik niet te werken.".

Waarschijnlijk heeft dat paard een keer onder het rijden echt kreupel gelopen en is toen bijv. terug naar stal gebracht, dat hij niet meer hoefde te werken. dat paard heeft gewoon op dat moment de link gelegt, kreupel betekend niet werken. Dit is hetzelfde als dat een paard op een gegeven moment leert uit een automatische drinkbak te drinken. er met z'n neus opdrukken betekend water.