wanneer klaar voor paard inrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

wanneer klaar voor paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 13:18

hoe weet je nou wanneer je er klaar voor bent om een jong paard zadelmak te maken en in te rijden (met goede begeleiding en hulp natuurlijk)? wat vinden jullie dat je daarvoor moet kunnen en weten?

Mireille1970

Re: wanneer klaar voor paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:26

Je moet veel en goede begeleiding hebben, wat ervaring in het rijden, een veilige omgeving en veel vertrouwen en geen angst.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:31

zou het echt niet weten Haha!
de eerste keer dat ik op Visco stapte was ik doosbang! Maar alles ging goed, ik rij al behoorlijk wat jaartjes maar nooit ik één keer het idee gekregen: Ja, nou ben ik er klaar voor Tong uitsteken
zou het gewoon aan mensen uit je omgeving vragen of zij vinden dat je er klaar voor bent.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:29

Ligt ook aan je zelf denk ik.
Ik bedoel ik rij 5 jaar paard, en ik rij altijd minstens 4 uur per week.
Maar ik zelf ga nog absoluut geen paard inrijden. Ik vind van mijzelf dat ik daar nog niet goed genoeg voor rijd.
Iemand anders kan dan wel zo iets hebben van, nu ben ik er wel klaar voor!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:05

okee. en wat vinden jullie dat je rijmatig al moet kunnen?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:11

Zeker een onafhankelijk zit hebben, je paard niet in de weg zitten, goede balans hebben, stil kunnen blijven zitten wat je paard ook doet...en veel ervaring op verschillende paarden.

En goede begeleiding!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:35

okee, bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:39

je bent er klaar voor om een paard in te rijden als je met een ander persoon samen een heel goed team vormt, niet bang ben, losjes en ontspannen kan zitten, het paard niet in de weg zit EN in de meeste bewegingen mee kan zitten.

Je kan je voorstellen dat een paard die toch al angstig is omdat er iets geks gebeurd op zn rug, nou niet bepaald rustiger wordt van een ruiter die achter of voor op de beweging zit......... al dan niet met een los vast verbinding met de mond Haha! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:04

Tja ik heb mazzel gehad met mijn pony Haha!

Goede begleiding met ervaring is wel belangrijk. De persoon op de grond moet je echt kunnen vertrouwen en diegene moet goed weten wat hij/zij doet anders gaat het echt mis.

Mijn pony was heel erg braaf, ondanks dat ik heel erg bang was op zijn rug.
Pas toen ik alle gangen op hem kon rijden en hem redelijk de bak door kon sturen begon hij met uitproberen. Ik kende zijn bewegingen toen al en dat scheelt wel een hoop met het uitzitten van onverwachte bewegingen.

Ondertussen ben ik er al ontiegelijk vaak afgevallen, maar het gaat steeds beter en ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb. Anders had ik lang zoveel vertrouwen niet in hem gehad en veel echt niet gedurft.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:15

in het begin dus vooral je zit, niet tegenwerken enzo, overal mee meegaan... en daarna? dan komt het natuurlijk allemaal aan op wat je zelf kent, of niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:17

van ineke2 staan de fotos van het zadelmakmaken op mijn website

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:22

wat is je website dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:27

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:40

merel90 schreef:
in het begin dus vooral je zit, niet tegenwerken enzo, overal mee meegaan... en daarna? dan komt het natuurlijk allemaal aan op wat je zelf kent, of niet?

Vanaf het begin moet je al lesnemen met je pony. zorg voor goede instructie en dan komt het wel goed. Je mag wel wat foutjes maken daar leer je van, zolang je dus maar wel weer op kunt lossen Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 06:28

ik zou idd zoieso heel veel les en begeleiding vragen. maar ik weet niet of ik er dan ook al klaar voor ben...

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:53

Ik vind persoonlijk dat als je een paard in wilt rijden, dat je een goede houding en zit nodig moet hebben, dus goed in balans en het paard niet stoort in zijn beweging. Meerder paarden op een nette manier kan rijden, rust en geduld heb en geen angst.

Persoonlijk vind ik het slecht dat tegenwoordig elke .... op een jong paard stapt wat je een paard met inrijden slecht aanleert onthoud dat ze hele leven. De 1e stappen zijn erg belangrijk.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:50

frappa: dus jij denkt dat ik het beter niet kan doen? of kun je dat zo niet zeggen? geduld en rust heb ik in ieder geval wel, wordt nooit boos. bang ben ik ook niet. maar ik weet niet of ik genoeg ervaring heb. ik wil zoieso nog veel zitlessen nemen, en het lijkt me ook nuttig om een paar keer het idee van op een zadelmak paard te oefenen (voor zover dat gaat) gewoon je er puur op concentreren mee te gaan en geen been te geven enzo, wat het paard ook doet. ik heb al een keer een paard zadelmak gemaakt met af en toe hulp van de eigenaar, maar ik heb nog nooi teen paard ingereden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:52

Zorg anders dat je er iedere keer iemand naast hebt staan. Stel dat er een dag iets anders is en je paard wil gaan inhouden en staan zal je juist been moeten geven.... zorg dat er een sterk alert iemand bij is, dan komt het vast wel goed.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:59

bedankt! ja, zonder goede hulp en begeleiding lijkt het me idd niet te doen, zeker als je er zelf niet superveel ervaring mee hebt. trouwens, dat paard dat ik zadelmak heb gemaakt was niet de moeilijkste hoor... op zich lijkt het me ook makkelijker om op een druk en bang paard te rijden, dan op een paard dat nergens op reageert, en bijvoorbeeld op alles stil gaat staan en dwars gaat bokken. maarja, dat is natuurlijk maar net wat klikt. ik ben zelf heel rustig, en houd totaal niet van slome paarden. ik heb een paard verzorgd dat mishandeld is geweest, en dat klikte ook meteen heel goed. die was ook superbang en voorwaarts. en op een heel sloom en log paard sla ik net een flater. ik zou hem misschien wel aan de gang krijgen, maar leuk vind ik dat in ieder geval niet Haha! maar ik let er natuurlijk wel op dat het paard een beetje een leuk karakter heeft. een beetje een gewillig, maar wel voorwaarts dier.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 13:40

bah, nou weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen Ziek

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:55

Ga op je gevoel af.. denk je zelf dat je het kunt? Als je twijfelt aan je kunnen, kan je beter nog even wachten. Je gaf al aan dat je veel geduld en rust hebt en dat is idd erg belangrijk. Zorg voor goede begeleiding door iemand die verstand heeft van paarden inrijden. Succes met beslissing!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:58

merel90 schreef:
bah, nou weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen Ziek

Als je het nu al niet meer weet zou ik het door een prof laten doen.
Een verkeerde ervaring aan het begin van de carriere van een rijpaard kan zijn hele toekomst verknallen. En helaas heb ik dat in mijn paardencarriere maar al te vaak gezien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:58

om correct een paard te kunnen beleren heb je een goed rijkunstiggevoel nodig en veel ervaring, met ervaring bedoel ik niet 10 jaar manegelessen van 1x per week, maar ervaring met verschillende paarden en vele uurtjes rijden, waarbij je zeker erg goede instructie moet hebben gehad om te kunnen voelen en hulpen te geven die correct zijn en op het juiste moment.
een goede onafhankelijke zit en een rustige luchtige hand.

Ik ben ook van mening dat een paard beleren niet voor iedereen weggelegd is, dit is een vak appart, je kunt Z dressuur zijn maar dit houd nog niet in dat je een paard goed kan beleren.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:49

Cassidy schreef:

Een verkeerde ervaring aan het begin van de carriere van een rijpaard kan zijn hele toekomst verknallen. En helaas heb ik dat in mijn paardencarriere maar al te vaak gezien.

Dat is precies wat ik ook bedoelde.

Maar merel het is je eigen keuze en goede begeleiding is zeker nodig.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 06:37

hm, en kan het niet dat ik bijvoorbeeld iemand zoek die mij begeleidt, en zelf ook een handje meehelpt? bijv. de eerste keer erop ofzo. zou dat werken? het is zeker niet mijn bedoeling om een paard te verknallen. maar ik dacht, als er altijd een intructrice bij is, die begeleidt en als het niet goed gaat, er zelf een keer opgaat, kan het dan wel?