Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 21:30

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik rijd 2 keer per week op een arabiertje, het gaat de laaste tijd heel lekker, hij gooit zn hoofd niet meer omhoog, en loopt netjes aan de teugel, maar ik rijd hem nog wel met martingaal.
Over een maand, heb ik dressuur wedstrijd, en (in mijn geheugen herkende ik iets van..) dan mag je niet met martingaal rijden. (het is nog heel laag niveau maar toch Knipoog ) Hoe kan ik nu het beste gaan afbouwen en oefenen zonder martingaal? Zonder martingaal gooit hij zijn hoofd omhoog en heb ik minder controle, en het rijd niet erg lekker ontspannen Clown

ik dacht zelf aan: Bv. eerst een half uurtje met martingaal rijden, dan hoofdstel omwisselen in die zonder martingaal, en dan kijken hoe het loopt. En dan het zonder rijden steeds meer opbouwen, en het op de wedstrijd ook zo doen. Eerst zelfstandig (met) losrijden, dan hoofdstel verwisselen, met de groep losrijden, en dan proefje doen.

Maar natuurlijk ben ik geen ervaren trainster, dus ik zou van jullie willen weten, zou het goed zijn als ik het zo zou doen, en anders.. Heeft iemand andere oplossingen Haha! ?
Pling

Sue_

Re: Wedstrijd, moet ineens zonder martingaal gaan rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:36

Hoofdstel verwisselen lijkt me dan ook weer overdreven. Je kunt ook gewoon de teugels losmaken van de martingaal. FF een knoopje in de ringetjes (anders zwabbert het zo) en rijden maar.
Je eigen oplossing lijkt me nog niet zo verkeerd trouwens. Gewoon langzaam afbouwen.

En vraag het je instructeur/ instructrice. Die kent je paard namelijk ook en kan de situatie het beste inschatten! Knipoog

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 21:45

De eigenaar heeft een twee hoofdstellen, eentje met martingaal en eentje zonder, ik mag de martingaal niet van het hoofdstel afhalen Knipoog Mn instuctrice heeft het paard maar een keer gezien, dat is geloof ik niet zo'n oplossing Knipoog Bedankt voor je reactie Pling

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:55

oefenen tot het zonder martingaal ook lukt.
je kunt niet heel je leven met aan martingaal gaan rijden lijkt mij Schijnheilig

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 05:56

Als het al allemaal zo goed gaat dat je een wedstrijd aandurft kan je het beste gewoon de martingaal eraf halen, niet het hele hoofdstel wisselen, grote kans dat je een ander bit dan inhangt of een andere ligging vh hoofdstel krijgt waardoor je toch weer problemen krijgt.

Na het rijden voor mijn part de martingaal er weer aanhangen, maar het lijkt me muggeziften van de eigenaar.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 11:26

Okee, bedankt voor de reacties.. maar wat is muggeziften Verward (sorrie ik ben niet zo slim Bloos )

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:29

Muggeziften is zeuren over iets waar je niet over hoeft te zeuren. {in dit geval dus dat je de martingaal niet van het hoofdstel mag afhalen van de eigenaar, {de eigenaar doet dus moeilijk terwijl het ook makkelijkkan Lachen}
Veel suc6 met je eerste wedstrijd Haha!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:02

ik heb hetzelfde probleempje gehad. Ik heb gewoon de martingaal er afgehaald en na 2 weken liep ze weer normaal zónder martingaal. Ik pak hem er nu alleen nog bij in noodgevallen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:06

gewoon zonder martingaal gaan rijden, als je tijdens het rijden hoofdstel gaat wisselen krijg je toch weer een onderbreking die de rust en ontspannenheid verstoord. Niet doen dus. Veel succes op wedstrijd.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:35

Dankjullie wel voor jullie reacties Haha! Ik ga gewoon afbouwen maar.. en hopen dat het goed gaat, maar weten jullie ook of het ECHT NIET is toegestaan bij dressuur, of dat het in sommige gevallen wel mag Bloos ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:37

Nee bij een dressuurwedstrijd mag je niet met martingaal rijden. Dan zou de hele essentie van dressuur nutteloos zijn. Bij springen mag het wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:44

Ik zou inderdaad gewoon even een half uurtje met martingaal rijden en dan verder zonder martingaal. Gewoon even de teugels loshalen door de ringetjes en klaar Lachen.

Geen hoofdstel wisselen aangezien je dan ook een ander bit hebt en een onderbreking (zoals al eerder genoemd).

Na afloop haal je dan de teugels weer door de martingaal ringetjes en je bent klaar.

Overigens vind ik het zelf altijd nogal lastig als de martingaal nog vast zit aan het hoofdstel. Veel lastiger met opzadelen Haha! (maar goed, dat is persoonlijk).

Je afbouw schema klinkt goed. Wel belangrijk nu gelijk te beginnen aangezien je echt niet mag rijden met een martingaal op wedstrijd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:03

Wat ingewikkeld gedacht. Ik rijdt altijd met martingaal , maar op wedstrijden zonder. Bloos

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:50

Probeer het eens van begin af aan rijden zonder martingaal en kijk eens hoe dat gaat. Dat ie dan meer zijn hoofd omhoog kan doen en jij minder controle hebt dat is wel weer te verklaren. Anders had je wel zonder martingaal gereden.

Maar probeer ens hoe het gaat en oefen er eens mee. Als alleen het probleem is dat het hoofd omhoog gaat en je iets minder ontspannen rijdt dan kun je het beste even een paar keer doorbijten door zonder te rijden. Daarna went het vanzelf en is dat zonder martingaal ook op te lossen.

Inderdaad zou het raar zijn als er uitzonderingen zijn op dressuurwedstrijden waarbij Hulpteugels gebruikt mogen worden.

Lukt het na een week zonder martingaal rijden toch echt niet, dan kun je het afbouwen proberen. Maar mij lijkt het dat als je eerst met rijdt en daarna zonder dat je paard daarna juist nog iets meer tegen je hand in gaat omdat ie opeens vrijheid heeft zonder martingaal. Gewoon even uitproberen en vraag anders de eigenaar wat die je aanraadt.

Succes in ieder geval met je wedstrijdje binnenkort!

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:38

Je afbouw-schema is al een goede manier, maar ook ik ben het eens met het niet verwisselen van het hoofdstel (eenvoudig de matingaal af gaat sneller en stoort veel minder).
Waarschijnlijk zit ook de stress/druk tussen je oren, zodat je stiekem denkt, "Oo de martingaal er vanaf nu gaat ie met zijn hoofd slaan" .
Door steeds de tijd met martingaal af te bouwen, zal je langzaam in staat zijn om uiteindelijk compleet zonder te rijden. Niet direct op het hulpmiddel terug vallen als ie eens een keer met zijn hoofd slaat. Bedenk dat paarden en pony's ook wel eens een mindere dag hebben.

Wat betreft de wedstrijd het is natuurlijk beter om zonder te rijden, maar volgens de KNHS regelementen mag je LOSRIJDEN met een glijdende martingaal. Let op in de proef moet ie er dus vanaf !!
Mocht het dus nog niet zo heel goed opschieten met je afbouw-schema kun je hem gebruiken bij het losrijden.
VEEL SUCCES

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:44

Charadelover schreef:
Dankjullie wel voor jullie reacties Haha! Ik ga gewoon afbouwen maar.. en hopen dat het goed gaat, maar weten jullie ook of het ECHT NIET is toegestaan bij dressuur, of dat het in sommige gevallen wel mag Bloos ?

Als je zo bang bent om zonder te rijden ga dan niet en ga eens goed les nemen om eerst je probleem op te lossen en dan pas aan wedstrijden gaan denken.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:53

monsera schreef:
Als je zo bang bent om zonder te rijden ga dan niet en ga eens goed les nemen om eerst je probleem op te lossen en dan pas aan wedstrijden gaan denken.

Ik denk hetzelfde Knipoog

Charadelover schreef:
hij gooit zn hoofd niet meer omhoog, en loopt netjes aan de teugel, maar ik rijd hem nog wel met martingaal.

Loopt je paard dan wel met de martingaal helemaal los? Als je de martingaal helemaal strak zet loopt ie wel met zijn hoofd omlaag en lijkt het ofdat hij aan de teugel loopt, maar in feite wordt hij dan gewoon omlaag getrokken. Als je paard met de martingaal helemaal los netjes nageeflijk loopt heb je die martingaal helemaal nergens voor nodig.

Als je paard alleen maar met een strakke martingaal " aan de teugel" loopt, zou je beter even kunnen wachten en het startgeld was je daarmee uitspaart aan les besteden zodat je leert om je paard zonder martingaal nageeflijk te rijden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:33

ik zie charadalover regelmatig rijden(ik sta op dezelfde stal),de martingaal staat best strak/kort(gebrek aan kundigheid eigenaar) maar wanneer de pony aan de teugel loopt is er geen spanning meer.ze is leuk bezig met hem.

ik zou zonder martingaal verder oefenen,hoofd omhoog is been geven maar eigenlijk moet je het kunnen voorkomen!!.eigenlijk zou je eens goed uitgelegd moeten krijgen hoe je een pony nageeflijk moet rijden op de juiste manier.
(je rijdt hem nu te veel terug)

dan 3 weken oefenen en je hebt het onder de knie(les van willy tenhagen raad ik je eht aan!?)

met hulpteugels mag je ook niet losrijden op wedstrijd,toch?

waar ga je op wedstrijd?

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 14:19

Op 26 juni heb ik de wedstrijd, het is op een zondag. Ik rijd het B2 proefje, dus aan de teuegl rijden hoef gelukkig niet Lachen maar dan heb ik wel beter controle over hem, het rijd lekkerder ontspannen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:31

Ten eerste begrijp ik al het gedoe rond de martingaal niet zo, de martingaal is een hulpmiddel dat alleen inwerkt wanneer het nodig is.

Het paard, pony in dit geval, duwt zijn neus in de lucht om onder het werk uit te komen omdat hij het bijvoorbeeld niet aankan, niet begrijpt of gewoon niet wilt werken Knipoog etc.
Als je pony zijn neus hoog steekt heb je minder controle, rijdt ongemakkelijker enzovoort.

Door de martingaal wordt voorkomen dat je pony zijn neus zo hoog in de lucht kan doen. Als hij door heeft dat hij niet meer zo goed onder het werk uit kan komen zal hij dat ook minder en uit eindelijk hopelijk niet meer proberen.
Maar als de martingaal eraf is en hij het dan probeert en doorheeft dat het wél lukt zal hij het weer vaker proberen.

Daarom raad ik aan die martingaal zo lang mogelijk (desnoods altijd, hij werkt namelijk alleen maar in als het nodig is, als hij op de goede maat is afgesteld) eraan te houden.

Zelf rij ik altijd met martingaal op jonge paarden vooral omdat die nog wat meer 'zoeken'. En ook op de dag voor de wedstrijd. Het is onzin dat je dat moet afbouwen. Als je aan het afbouwen bent en je pony probeert dan om onder het werk uit te komen en heeft door dat het lukt is de kans ook groter dat hij het vaker probeert en in het proefje ook.

Gewoon de proef goed oefenen zodat je alle onderdelen goed kent en dan lukt het wel en is het ook geen ramp als hij zijn hoofd een keertje wegsteekt, als je maar je best doet. Heel veel succes!!!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:18

Dankjewel! Haha! Ik heb hier volgens mij wel veel aan.. ik heb het vandaag aan mijn instructrice gevraagd, die zei precies hetzelfde! Maar Moet ik dan met losrijden de martingaal er nog aanlaten zitten? (ik denk zelf beter van wel, maar wil even jullie/jou mening Lachen )

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:29

HEE,, je gebruikt toch elke keer een hoofdstel zonder martingaal en dan gooit ie zn hoofd omhoog etc... misschien ligt het wel gewoon aan het hoofdstel of dat andere bit!!! Dus misschin gewoon ''stiekem'' het martingaal eraf halen en dan met dat hoofdstel gaan rijden en misschioen gaat het dan wel goed, dus misschien s het wel gewoon pijn?!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:23

Beetje dubbel allemaal.
Is de martingaal nu wel of niet goed afgesteld? Want als deze kort is ingesteld, dan werkt die natuurlijk tijdens het rijden elke keer veel in. Als een paard continu extra druk voelt met die martingaal, kan het zijn dat ie vanzelf wel gaat zakken met zijn hoofd om onder die druk vandaan te komen. Als dit het geval is, merkt je paard ook zonder martingaal dat die continue druk weg is en zal ie misschien daarom wel meer met zijn hoofd omhoog gaan lopen.

Trouwens, de opmerking dat met martingaal rijden prettiger en lekkerder rijdt is niet echt relevant. Even wat verduidelijking hoe ik dat bedoel: Ikzelf rijdt op een nogal voorwaartse haflinger. Stap en draf gaat redelijk ontspannen voor haar doen, maar zodra ik heb gegaloppeerd is die toch snel weg en moet ik weer een stapje terug doen om daar weer naar toe te rijden. Na de galop rijdt ze dus minder makkelijk/ prettig. Nu kan ik kiezen voor de makkelijke weg door gewoon alleen een galopje aan het eind te doen en daarna te stoppen, zo kom ik er nooit overheen en kies ik dus een wat makkelijkere weg. Ik kan er ook voor kiezen om de galop tussendoor te gaan doen, om daarna ondanks dat dat minder makkelijk is toch weer naar die ontspanning toe moet rijden. Even doorbijten en moeilijk, maar uiteindelijk leert ze er wel van en zal dat steeds beter gaan.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, soms even doorzetten en het moeilijke opzoeken om een stapje vooruit te gaan. Gewoon goed oefenen. ALs je besluit met martingaal te blijven rijden en daarmee ook los te gaan rijden, raad ik je aan om ook zonder martingaal daarna tijd nemen om los te rijden. Als je vlak voordat je de ring in moet hem er pas afhaalt krijg je mogelijk dat ie juist in de ring zelf nog zijn hoofd expres omhoog gaat steken omdat ie die vrijheid weer heeft.

Succes nog in ieder geval!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:12

ik heb hem gelijk eraf gedaan Knipoog als ie met z'n hoofd omhoog wil komen.. gelijk voorwaarts rijden.. Geen kans geven om hem omhoog te laten komen..Zal in het begin even wennen zijn, maar als je het consequent doet zijn jullie er zo aan gewend Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:08

knightloekie schreef:
ik heb hem gelijk eraf gedaan Knipoog als ie met z'n hoofd omhoog wil komen.. gelijk voorwaarts rijden.. Geen kans geven om hem omhoog te laten komen..Zal in het begin even wennen zijn, maar als je het consequent doet zijn jullie er zo aan gewend Haha!

Door nog harder te rijden wordt hij nog sterker, kan hij het niet verwerken en zal hij nog erger zijn hoofd in de lucht gooien.