Paard maakt zich sterk buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizjuhh

Paard maakt zich sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:18

hoihoi,

ik merk dat als ik buiten rijdt dat hij zich erg sterk maakt... oftewel mijn lieve ophoudinkjes herkennen we niet meer en dit moet zeg maar een keer goed hard en dan doen we het weer op kleine ophoudingen Clown
ook krijg ik bij een harde ophouding hevig protest (ja logisch ik zou het ook niet leuk vinden maar luister dan gewoon naar de kleine!)
het is niet zo dat ik de hele controle kwijtraak dat is zeker niet, maar het kost wel wat meer moeite om hem te laten lopen zoals ik wil dat ie loopt.
Wel zit ik ontspannen etc, heb normale druk op de teugels gewoon hetzelfde als in de bak.
We hebben net onze 3e grote buitenritje gemaakt Haha!

hebben jullie dit ook (gehad) met je paard? en hoe heb je het opgelost? Ik zal volgende week ook nog even overleggen met mn instructrice, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Liefs, Lizzy

di_Segno

Re: Paard maakt zich sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:32

jah heb er ook wel last van ja, heb nu wel gemerkt zodra ik met een enorm rustig paard erbij wegga, dan is mijn paard ook veel rustiger, zodra ze merkt dat het paard dat bij haar is ook graag harder wil, dan word ze ook onrustig, maarja, ik zoek ook nog naar een oplossig, dus blijf dit topic volgen Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:17

Een hele goeie manier om je paardje zonder extra teugeldruk bij je te houden is bezig houden.. Ga lekker pasjes met hem wijken over de paden heen, appeeren, schouder voor, travers ed.

Zolang je paardje met zn benen moet overstappen heeft die niet eens de ruimte om weg te rennen.. voor deze oefeningen is geen extra teugel druk nodig dus je houdt hem lekker los, bezig en bij je!

Succes

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:05

mijn paardje is ook een echte drukte maker buiten, mijn tip is probeer je zelf wat meer te ontspannen, meestal zit je er doordat je paardje druk is wat gespannen op. Dit maakt hun alleen maar drukker, probeer te ontspannen en vanuit die posititie op spelender wijze haar terug te nemen.
En anders (ik weet niet erg het is) laat dr even uitrazen. Ik heb een paardje met arabieren bloed die word nooit moe lijkt het wel, altijd druk, ben het nu gewend, kan er wel om lachen nu.......

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 22:49

heyhey

ja dat bezighouden is leuk, maar we zijn net bij de stelling aangekomen van oefening Haha! zeg maar echt de basis dus... maar als we dat kunnen dan ga ik dat wel proberen...

het ontspannen zitten daar heb ik al extra op gelet! Omdat ik verder dus weinig heb is dat echt #1 nu dus dat zit wel goed! Helaas kunnen wij alleen langs de weg lopen in een vrij smalle berm (een paar stukken zijn breed) en hebben we 1 galoppaadje zegmaar, dus uitrazen gaat moeilijk. Vorige keer ging ik voor het eerst in galop buiten, nou we gingen echt hard! Heb hem ook wel achter een ander gehouden anders was ik wel bang dat ik hem niet zou houden zeg maar. (Uiteindelijk zit dat tussen mn oren, gelukkig)

Ook heb ik eerst even in de bak gereden, ongeveer een kwartiertje en dan ff stap draf galop en wat kleine oefeningen en daar loopt ie dan ook lekker rustig bij. Verder staat ie de hele dag buiten en loopt hij minstens 3x per week maar vaker 4x of 5x. Maar het maakt voor me gevoel niet uit qua drukte of dat ie nou 3x in een week heeft gelopen of 5x.

Bedankt voor de tips iig!! ik hoop op nog meer reacties Lachen
groetjes, liz

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:36

Ow.. in dat geval..

Uhm.. begin met gewoon uitstappen met een groepje na het rijden.. Als je bang word of bang bent dat je paardje bang word (wat vaak de oorzaak is bij de meeste) ga je zingen.. Door het zingen leid je je paardje af, ga je rustiger adem halen en ben je zelf ook lekker bezig.

Als enkel dat stap rondje buiten goed gaat en op je gemak ben ga je een keertje met een ander paardje erbij waarvan je weet dat die rustig is een stukje draven, gaat het niet goed stap je gewoon weer verder tot je op je gemak ben en begin je weer opnieuw

Zolang je het tempo in stap niet volledig onder controlle heb moet je niet beginnen aan de draf. Dit zelfde geld voor de galop. Ik galopeer bijna nooit buiten, enkel op het strand ed. omdat ik weet dat mn paardje gewoon lekker hard wil en geen zin heb in een touwtrekwedstrijd. Als ze een keertje is uitgeraast kan ik alles met der buiten maar tot die tijd is het een bommetje die op ploffen staat en daar moe tik gewoon rekening mee houden.

Jij en je instrutrice ken je paardje het beste, overleg met hem/haar wat de beste methode is voor je paardje..

Succes

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:03

Buiten kan je hetzelfde oefenen als in de bak.

Hem bezig houden is wat ik ook geleerd heb, begin gewoon
met stelling te vragen en hem dan weer recht zetten en stukje verderop stelling andere kant op.En blijf ontspannen hè.

Maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor,
heb laatst ook een "race" gewonnen waar ik niet van plan was aan mee te doen Clown

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:30

hey

weer erg bedankt voor de tips!!
Ik heb hem nog wel onder controle zeg maar, het kost wel wat meer moeite maar hij neemt geen loopje met me ghgh

Ik ga ookw el alleen naar buiten, we zitten langs een bestemmingsverkeerweg met een paaltje dus is het lekker rustig en een brede berm Lachen en dat gaat ook goed, meestal na het rijden om uit te stappen.
We gaan aan de slag! Haha!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:39

het zingen helpt inderdaad daar heb ik ervaring mee Haha!
mijn verzorgpaard wil buiten ook altijd graag hard, zeker met andere paarden erbij.
hij wil altijd voorop lopen.
op de terugweg is het altijd heel erg, dan loopt hij te dribbelen en te doen. nu hebben we een weggetje met paaltjes, daar ga ik altijd slalommen en ja hoor wonder boven wonder loopt hij rustiger, hij is dan afgeleid en liet niet meer op het snel naar huis willen.

nou zit ik ook met een probleempje
voordat ik hem reed is hij veel gereden door de dochters van de eigenaresse. die hebben veel met hem geracet enzo. als ik op die paden rijd wil hij weer racen, laatst nam hij het bit tussen zijn tanden en ging er als een gek vandoor, echt controle was ver te zoeken. wat kan ik hier tegen doen?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:48

hey, ik praat wel altijd tegen hem... als ik ga zingen dan ben ik zeker weten wel de enige op de weg Haha! maar we gaan het gewoon proberen!

wat ik heb meegekregen is dat als hij er ooit vandoor gaat buiten dan is alles geoorloofd om hem tot orde te roepen! omdat het gewoon levensgevaarlijk is... Ik heb zelf een noodrem waar hij echt het beste nbaar luisterd (op zo'n moment is het toch afwachten of het werkt maar goed )
ik las in een ander topic een keer dat ze hun paard hadden geleerd om hun hoofd te buigen naar recht of naar links en dan zo te stoppen...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:06

ijslandertje schreef:
nou zit ik ook met een probleempje
voordat ik hem reed is hij veel gereden door de dochters van de eigenaresse. die hebben veel met hem geracet enzo. als ik op die paden rijd wil hij weer racen, laatst nam hij het bit tussen zijn tanden en ging er als een gek vandoor, echt controle was ver te zoeken. wat kan ik hier tegen doen?

Oeww.. dat is niet leuk.. Het klinkt heel banketstaaf maar het enigste wat je kan doen is voorkomen dat je de controle verliest. Zoals hierboven al genoemd zijn er genoeg maniertjes om je paardj bij te houden.. Op het momend dat die weg schiet kan je hem idd met een scherpe stelling rijden zodat die met zn hoofd tegen een boom komt te staan, of wel de volte op moet. Ik heb zelf meegemaakt dat ik met mn hele gewicht aan 1 teugel hing en dat er gewoonn og een beweging in het hoofd te krijgen was.

Het is per paard zoo verschillend hoe je dit moet aanpakken.. Ik denk dat jet het beste maar gewoon veel kan oefenen met hem bij je houden en op het moment dat die er van door gaat gewoon goed op zn flikker geven ( een goeie tik met je zweep, met je hand een klap voor zn hoofd geven, een trap, een gil> waar hij het beste op reageerd) zodat die iig weet dat er van door schieten FOUT is. Als die braaf is geweest beloon je hem..!!

Ik hoop dat je er wat aan heb..
Succes

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:50

bedankt voor je info, hij is heel fijn hoor met buitenrijden. alleen ik heb het gevoel dat die dochters hem dus een beetje verpest hebben. hij is nu 20 en ze hebben hem al vanaf dat hij5 was. moet je nagaan hoelang dat gedaan is ( dat racen)!!! ikzelf houdt neit echt van racen, oke het is wel een keertje leuk. alleen ik rijd liever lekke rontspannen buiten met af en toe een galopje dan met een paard dat vconstant hard wil

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 13:10

ja het zit er bij hem dan helemaal ingebrand van hier gaan we racen etc... maarja als er dan een keer iemand anders ook loopt dan word het ook rotzooi Haha! ik hoop voor je dat je een maniertje vind om hem bij je te houden.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:28

*gniffel* als ik ga zingen weet ik zeker dat mijn paard heel hard
gaat lopen.

@ ijslandertje Tja, volgens mij is dat er niet zo maar uit te krijgen
inderdaad ook bezig proberen te houden en op t moment dat hij ff
niet ervandoor gaat luid en duidelijk belonen.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:06

bedankt voor de tips, eerst irriteerde ik me er behoorlijk aan Hamer . nu heb ik me er bij neergelegd en kan ik er wel om lachen Clown . jullie meoten wel weten dat ik bijvoorbeeld niet op het ene pad altijd draaf en op het ander pad altijd galop , want dan wordt het probleem alleen maar groter neem ik aan. als ik hem een keer laat galopperen is hij helemaal happy en goed terug te nemen Ja.

het is wel een superleuk paard hoor Lovers. ik bedoel niemand is perfect toch, het is neit eens zijn schuld dat hij dit doet

nog een probleempje
als we met meerdere paarden rijden, en dat paard haalt hem in, wil hij mee. als het andere poaard gaat draven wil meneer ook en een ophoudinkje is dan meestal niet genoeg.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:06

Gewoon voordat de ander weg draaft stil zetten en des noods een pasje achterwaards.. zo hou je hem gewoon wat makkelijker bij je omdat de drempel naar vluchten grote is dan vanuit stap.

Daarbij moet je gewoon melden dat je niet wilt dat ze je in draf inhalen als je bang bent daarmee de controlle te verliezen.. mede-paardrijers begrijpen dat echt wel!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:23

ik ben nie tbang om de controle te verliezen ofzo, ik ben absoluut neit bang op hem. het probleem is alleen dar ik de plezier van het ritje zo wel verlies

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:09

Tijdje geleden had ik een akkefietje gewoon in de bak en kon mijn paard toen ook niet stoppen, ben er nu wel achter gekomen
dat ik toch te lief ben.
Maakte -in mijn ogen- wel stevige ophoudingen
maar dat blijkt toch niet stevig genoeg te zijn.

Tegen mij werd achteraf gezegd ho is ho en anders trek je het bit maar
tussen zijn oren luisteren zal ie.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:49

Als ik het bit tussen de oren van mn paard trek zal die enkel maar harder gaan hoor.. vind het niet echt een goede oplossing..

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:06

nee als je gaat trekken gaat je paard alleen maar harder en wordt hij hard in de mond

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:16

nee niet aldoor trekken bedoelt ze denk ik, ik denk dat ze gewoon 1 hele goede harde ophouding bedoeld. dat heb ik ook nodig gehad, maar goed daarna luisterd ie wel... als je constant gaat trekken dan heeft hij wat om op terug te trekken en dan gaat ie harder.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:21

Precies Lizjuhh, dat bedoelde ik.

Maar iedere situatie en ieder paard is nu eenmaal anders en vraagt
om verschillende aanpak.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:12

sorry kaatje, dan had ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen

weten jullie nog emer oplossingen voo rmij?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:56

Geeft niks hoor Ijslandertje.

Denk dat er niet een korte termijn oplossing is voor je paardje.
Hij heeft heeeel lang mogen racen daar ,en om dat eruit te krijgen
zal je veel geduld moeten hebben.En veel moeten werken met hem
naar dat paadje toe.

Weet ook niet of het wijs is om eens een ander bitje te proberen
zodat je toch wat meer controle hebt.
succes.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:37

dank je wel voor de tips, met het bitje heb ik al meerdere keren geprobeerd maar zonder suc6