Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

M3isSi3j schreef:de ideale manier om midden draf, strekken of verruimen aan te leren is de volgende:
We nemen als voorbeeld de rechterhand. iets voorbij E zet je de schouder binnewaards in.. Hierdoor zal je paardje ietjes terug moeten komen als die wat te hard gaat en extra verzamelen. Na enkele pasje wend je af en rij je richting de A (dan ben je net iets voor de F) De rechte zijde die je rijdt is dus heel kort.. op het moment dat die recht is drijf je hem iets bij van achter en geef je hem van vore wat ruimte, dit is echt een minimale hulp die je nu geeft! Doordat de zijde zo kort is zal die snel terug moeten komen, voordat die op zn voorhand valt of in galop aanspringt. Een ander voordeel van deze methode is dat je hem op je zit terug kan nemen omdat die anders tegen de A aan loopt.
Als die een paar pasjes netjes doet beloon je hem met je stem (BRAAF!!!).. En elke keer als het echt super gaat maar je de zijde ietsjes langer door of eerder af te wenden (dichter bij de E) of van hand te verandere zodat je niet bij de A maar bij de K op de hoefslag komt.
Het nadeel hiervna is dat je paardje de zijgangen moet kunnen..
Succes

droefje schreef:Palatijn. Ik ben het helemaal eens met jou stelling en methode qua blakjes, maar dat met blaffende honden? Ik kan het ook te letterlijk opgevat hebben hoor , maar dat is dus niet mijn manier qua rijden
dus misschien een beetje miscommunication
droefje schreef:mij is gellerd paardrijden is geen trucje.
je kan nog wel een l2 proef uitrijden op trucjes, maar als je in het M zit gaat dat echt niet meer lukken hoor, met een schopje hier en daar. daar zijn de wendingen namelijk te kort voor. wat betreft je paard leren verruimen door balkjes. kan ik mij helemaal in vinden, zo leer je het paard ook iets, maar met tss tss tss, daar leerd hij niets van. je kan ook niet in je proef tss tss tss op je paard zitten, dan krijg je min punten.
dat is mijn mening.
) Als je paard het hierdoor wel gaat begrijpen is er helemaal niks mis mee..
. ik vind tsss tsss geen trucje of spelletje. daarin tegen balkjes wel. met tss tss jaag je hem als het ware op. ( niet te letterlijk nemen), maar bij jou werkt het.
droefje schreef:ja mijn mening blijft anders dan die van jou. het is ons goed recht toch. ik vind tsss tsss geen trucje of spelletje. daarin tegen balkjes wel. met tss tss jaag je hem als het ware op. ( niet te letterlijk nemen), maar bij jou werkt het.
ik zeg altijd maar: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.![]()
jij verder nog succes en veel rijplezier.
Groeten
. Ik heb een pismerrie die de ene keer voorwaarts gaat als ik mijn been aanleg en de andere keer terugkomt dus dan is het extra moeilijk. Geloof me maar dat ik niet met trucjes werk (je zo eens een training moeten bijwonen) Ik krijg op een hele klassieke manier les dus dat is netjes rijden. Ik zal een foto plaatsten zodat jullie een idee hebben van mijn merrie.

Ze groeide wel 20 centimeter en liep zo'n 10 centimeter boven de boven de grond te draven...