Middendraf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:16

Mijn (bijrijd)paardje en ik zijn sinds gister B + 2. En we hebben een rijtechnisch probleem, of eigenlijk heb ik een rijtechnisch probleem (ligt natuurlijk altijd aan de ruiter).

In de training springt April in galop aan als ik middendraf van haar vraag. Voor je advies geeft moet je misschien eerst nog wat weten:

Als ik van draf naar galop wil hoef ik alleen mijn buitenbeen naar achter te leggen en op het seintje van mijn binnenbeen springt ze moeiteloos aan, zonder versnelde drafpassen ertussen. Gaat helemaal prima dus. (Hiermee bedoel ik dat ze op de goede galophulpen reageert.) Tijdens de inzet van de middendraf let ik erop dat ze goed rechtgericht is en ik mijn benen stil op hun plaats hou.

Ik doe altijd hetzelfde ritueel in de training bij middendraf: eerst rechtrichten, dan veruimen en daarna stilstaan.

Het veruimen lukt ook wel, maar heel klein en voorzichtig allemaal. Op mijn protecol staat altijd "kan meer".

Wie kan me wat tips geven en zeggen wat ik fout doe?

wemkelover

Re: Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:18

Ik denk dat je pony het nog niet helemaal snapt. Dus je moet gewoon door oefenen en op tijd belonen

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:25

Dankje wemkelover. Welke manier van belonen stel je voor?

Verder nog adviezen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:05

de ideale manier om midden draf, strekken of verruimen aan te leren is de volgende:

We nemen als voorbeeld de linkerhand. iets voorbij E zet je de schouder binnewaards in.. Hierdoor zal je paardje ietjes terug moeten komen als die wat te hard gaat en extra verzamelen. Na enkele pasje wend je af en rij je richting de A (dan ben je net iets voor de F) De rechte zijde die je rijdt is dus heel kort.. op het moment dat die recht is drijf je hem iets bij van achter en geef je hem van vore wat ruimte, dit is echt een minimale hulp die je nu geeft! Doordat de zijde zo kort is zal die snel terug moeten komen, voordat die op zn voorhand valt of in galop aanspringt. Een ander voordeel van deze methode is dat je hem op je zit terug kan nemen omdat die anders tegen de A aan loopt.

Als die een paar pasjes netjes doet beloon je hem met je stem (BRAAF!!!).. En elke keer als het echt super gaat maar je de zijde ietsjes langer door of eerder af te wenden (dichter bij de E) of van hand te verandere zodat je niet bij de A maar bij de K op de hoefslag komt.

Succes

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:12

Oeh, ga ik meteen proberen! Vork

Ben echt benieuwd of dat aanslaat bij Eepje.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:57

springt die altijd meteen aan in galop of na een paar passen?

in dat geval kan je dat je eerst maar 2 passen middendraf doet en dan weer terug. volgende keer weer wat meer maar steeds net voordat die in galop wil aanspringen. op en geven moment lukt het (bij mij dan) wel.

Veel succes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:57

Chocolaatje schreef:

Verder nog adviezen?

Gewoon klopje op de hals of met je stem '' hoe beloon jij altijd ??"

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:33

jongleurtje: Als ik op een "laag tempo" middendraf rij is er niks aan de hand, wanneer ik meer wil springt ze aan. Maar "meer" is wat jury's willen zien.

wemkelover: Door een klopje te geven ben je je aanleuning helemaal kwijt, ik tenminste. Vind het erg moeilijk om ook maar 3 passen met 1 hand te rijden. Meestal beloon ik onderdaat met mijn stem, maar er zijn ook mensen die dat niet de goede manier vinden.
De belangrijkste en beste beloning die ik Eepje tijdens het dressuuren geef is de druk wegnemen.

EvaSBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:41

belonen met de stem is wel goed ik weet niet wie je dat wijs maakt en beloon je eigenlijk wel met je binnen hand want dat moet gewoon kunnen

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:57

EvaSBB: Omdat ze tijdens de middendraf rechtgericht is heb ik geen binnen of buitenhand, en belonen moet tíjdens de oefening, niet erna. Ik vind het echt belangrijk dat ze netjes op twee teugels loopt als ze rechtgericht is, dus een klopje zit er voor mij echt niet in.

EvaSBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:00

tijdens de oefening kan je ook belonen met je stem

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:15

Chocolaatje schreef:
jongleurtje: Als ik op een "laag tempo" middendraf rij is er niks aan de hand, wanneer ik meer wil springt ze aan. Maar "meer" is wat jury's willen zien.

wemkelover: Door een klopje te geven ben je je aanleuning helemaal kwijt, ik tenminste. Vind het erg moeilijk om ook maar 3 passen met 1 hand te rijden. Meestal beloon ik onderdaat met mijn stem, maar er zijn ook mensen die dat niet de goede manier vinden.
De belangrijkste en beste beloning die ik Eepje tijdens het dressuuren geef is de druk wegnemen.

als je paard nageefelijk is moet het niet veel veranderen met zijn hoofd als je even snel een klopje geeft op zijn hals.

Ik ben van mening dat een paard beloont hoort te worden als het iets heeft gedaan. anders weet/snapt het paard nog steeds niet of ie het nou goed doet.belonen doe je met rijden met een stem/klopje maar ook zeker met de grote beloning namelijk ontspanning.

Mag ik vragen waar jij de middendraf oefent in de bak?
op een langezijde, over de middenlijn van A-C of C-A of met hand veranderen, binnenhoefslag en noem maar op.

Vang je het paard wel genoeg op van voren? want als je dit niet doet willen ze ook in galop aanspringen omdat ze de hulp krijgen om te versnellen/verruimen en als ze dan niet opgevangen worden van voren snappen ze het niet en denken dat ze dan in galop moeten aanspringen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:15

doubledream: onze (buiten)rijbaan kan je niet echt een rijbaan noemen. Het is een groot vierkant van ongeveer 40x35 waarvan 1 hoek is afgerond omdat er een boom in de baan staat. Soms doe ik middendraf op een soort van diagonaal, dus schuin naar een zijde toe/van een zijde af. Soms wend ik in een hoek van 90 graden af en zet ik na het rechtrichten de middendraf in en soms langs de wand (tis maar wat je een wand noemt, gewoon een ijzeren stang met wat plantjes). Genoeg variatie dus.

Over het terug rijden voor ik middendraf inzet: ik controleer altijd even snel of ze netjes op mijn zit terug komt (vanwege het terugrijden na de middendraf) en ook controleer ik of ze verder aan de hulpen is, gewoon even snel en niet uitgebreid in 3 pasjes ofzo. Verder laat ik haar niet trager lopen ofzo. Ga ik ook is proberen, dan lijkt het verschil natuurlijk ook een stuk groter.

Dankjewel!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:07

probeer ook eens middendraf op een grote volte, juist wel met wat stelling/buiging. springen de meeste paarden niet zo snel aan en zetten ze iig het binnenachterbeen er al onder. ook op een rechte lijn (diagonaal of lange zijde) met iets stelling naar de "moeilijke" kant van je paard wil wel eens helpen. dat kun je later eenvoudig weer weglaten als ze het iets meer snapt Lachen

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:18

palatijn: Is wel een goed idee indd om haar naar d'r moeilijke galopkant te laten kijken! En over dat binnenachterbeen, daar maak ik me niet zo'n zorgen om Schijnheilig :

Afbeelding

Sorry hoor, maar ben zo trots op d'r achterbeengebruik hihi
En ja, mijn houding is echt verschrikkelijk (op deze foto Tong uitsteken)

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:35

Hoii
Weet je wat je ook kan doen op buitenrit gaan in je eigen omgeving .
Als je dat een paar keer heb gedaan weet ze de weg wel en dan weet ze precies waneer ze richting huis gaat.
Ga daan draven en beetje aansproen en vooral niet galoperen dan op buitenritten zo kan je het missgien ook leren.
succes groetjes Rianne

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:50

Ik beloon ook met me stem, maar dat kan in een proef niet, dus ik kriebel met me vinger vaak heel stiekumpies naast z'n schoft. Zie je bijna niet, maar hij weet t! En wat al gezegd werd, als je paard goed loopt moet je een klopje op de hals kunnen geven. idd Met je binennhand. En als je op een rechte lijn zit met t van hand veranderen, pak ik de "binnenhand" die ik na de oefening heb. (dus als ik van de rechterhand naar de linkerhand ga, pak ik op de diagonaal links als binnenzijde.)

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:24

Babysteps!
Langzaam opbouwen; eerst 1 pasje, dan 2, dan nog weer iets ruimer, en maar prijzen als ze het goed doet. Het gaat wel niet zo snel, maar zo leert ze wel snappen wat de bedoeling is.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:54

Dank jullie voor de adviezen! Ga dinsdag weer lekker met d'r aan de slag.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:12

ikzelf ga vaak eerst in verzamelde draf, en dan in middendraf ( wordt het extra spetterend van). voor de rest zou ik heel veel gaan oefenen, en iedere keer als ze in galop aanspringt direct weer terughalen en nog een keer!!

heb je ook wel eens geprobeert te belonen dmv een kriebeltje op de schoft? dan kun je nml wel gewoon contact houden!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:55

Chocolaatje schreef:

Verder nog adviezen?

Ik beloon altijd door een aai over de manenkam met de binnenhand, het woord braaf, en als het dier het echt goed gedaan heeft, een stappauze aan de lange teugel (dit laatste werkt het best, stoppen is de beste beloning).

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:09

als ik met mn les middendraf moet doen, snapt mn paardje het ook nog neit goed maar de eerste paar passen zijn goed. dus beloon ik haar altijd. Zodra ze ïnzakt"beloon ik haar niet dan weet ze dat ze meer naar voorn moet. Dat werkt bij mijne Lachen

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:38

Weer bedankt voor de adviezen. Kga morgen het een en ander uitptoberen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:08

schop

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:25

Het in galop vallen kan ook een gemakkelijk uitweg zijn. Als je dan steeds weer meteen terugneemt, dan hoeft je paard het lekker niet te doen....

Je zou kunnen proberen om eens flink naar voren te rijden als ie weer aanspringt in galop (dus even flink racen in galop). Daarna terugnemen en nogmaals proberen. Let er wel op dat je je hand niet naar voren steekt en je paard op zijn neus laat vallen. Hij heeft steun nodig in de middendraf, dus wel goed contact houden (soms is het zelfs nodig om als het ware "door je hand" naar voren te rijden, dat ligt er aan). Dus wel je hand iets openen, maar niet losgooien!