Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skyhigh

Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:27

Hoi bokkers,

Bij ons op de manege hebben we een instructrice met een jong paardje. Dat paardje zijn ze sinds kort aan het zadelmakmaken maar dit gebeurt door meiden bij haar uit de les die daar nog helemaal geen ervaring mee hebben en dat niet alleen het zijn ook steeds anderen. (ik denk dat ik er al wel een stuk of 8 verschillende ruiters op heb zien zitten) en sommige zijn het pennyniveau net ontstegen zullen we maar zeggen.

Wat vinden jullie hier nou van????

Mireille1970

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:30

Zonde van het paardje...
Of maakt ze er een manege paard van?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:33

dat is wel heel erg zonde van het paard ja, wil ze het nu al laten verpesten ofzow Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:35

Op zich is er niet zo veel mis met verschillende ruiters en ook niet met de leeftijd of het hoge Penny gehalte. Je moet het zo zien, het zadelmak maken is een paard zijn kleuterschool. Als ze dan daarna maar serieuzer aan het werk gaan wordt zo´n paard heus niet verpest. Zeker niet als er een hoog Penny gehalte is dus geen getrek en gepor, neem ik aan. Het is juist heel belangrijk dat zo´n paard weet dat ruiters (meervoud) hoe verschillend ook, hem geen kwaad willen doen.
Verder is het blijkbaar de keus van de instructrice om het zo te laten doen. Je zou haar ook kunnen vragen waarom ze daarvoor kiest.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:48

Ik vind op zich dat het daadwerkelijke zadelmak maken goed moet gebeuren. Stel dat zo'n paard ergens van schrikt en dat meisje met penny-gehalte zit er net op en het andere meisje heeft hem vast en hij raakt verstrikt in de longeerlijn... wie stopt wie dan?
Ik vind het onverantwoord.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:52

Wij maakte vroeger (lees jaartje van 12 tot 14) ook altijd de nieuwe paardje zadelmak en daarna reden we ze in. Als ze goed de hulpen kende, nagevelijk liepen en een pasje konde wijken gingen ze weer de verkoop in. Het penny gehalte was toen ook onwijs hoog.. maar met dat verschil: we deden meestal met 2 heel zelfde met 3 meiden en kregen goeie begeleiding van instructeurs (oa andree zeeman ed.)

We zullen echt wel paardjes dingen verkeerd hebben aangeleerd hoor.. en het zal niet zo vlekkeloos gegaan zijn als het op een professionele stal gebeurd. Maar wij hebben er onwijs veel van geleerd en er zijn nooit ongelukken gebeurd. Die ervaring is echt onwijs geweest voor ons allemaal!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:58

Ergens moet je beginnen ervaring op te doen en ongelukken gebeuren ook bij andere mensen. Er komen, als ik de verhalen op bokt mag geloven, ook paarden bij zogenaamde ervaren mensen vandaan die steigeren bij het opstijgen of weet ik het wat. (Tijd=geld is niet altijd even gelukkig bij dit soort taken)
En weet je wat het is, met een meisje aan boord wat vertrouwen heeft (al is het maar uit onnozelheid) schrikt een paard helemaal niet zo snel!

Het is op zich wel voer voor een mooie discussie, maar dan had je beter kunnen openen met : wat zou je er van vinden als een paard zadelmak zou worden gemaakt door een aantal verschillende jonge ruiters. Ipv nu je instructrice zwart proberen te maken en de meisjes.
Zou je misschien echt de instructrice kunnen vragen waarom ze daar voor gekozen heeft en haar mening ook posten, dan is het een wat eerlijkere positie voor haar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:07

Dat is wel een goed idee inderdaad.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:10

Ik heb toen ik jong was ook ponietjes zadelmak gemaakt en er rustig aan mee gereden. Dat ging inderdaad niet altijd vlekkeloos, maar ik heb er superveel van geleerd. En iets ernstigs is er nooit gebeurd.
Wel zou ik het nu niet zo snel meer doen, nu heb ik meer het idee dat ik beter wil kunnen rijden. Maar dan gaat het ook eigenlijk om wat er na het zadelmak maken komt. Voor het zadelmak maken is het eigenlijk vooral belangrijk dat je rustig bent en vertrouwen geeft, je rijkunsten zijn dan nog niet zo belangrijk, dat komt daarna pas.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:12

Als dit verder onder goeie begeleiding gaat, is er niks mis mee, dat is mijn mening. Maar dit zet je er niet bij.

Tuurlijk is het belangrijk dat een paard goed en eerlijk ingereden wordt, maar ik kan niet uit je verhaal opmaken dat de meiden er helemaal niks van bakken en dat dit zonder goeie begeleiding gebeurd.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:15

Ik ga mee met Lusitana en M3isSi3j. Neem aan dat dit allemaal onder begeleiding gaat van de instructrice zelf en zij zal best wel weten wat ze doet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:19

Wij hebben ook meerdere paarden zadelmak gemaakt/ ingereden. We waren een jaar of 10 tot 15 en hadden geen begeleiding. Toch ging dat allemaal wonderwel goed. Waarschijnlijkk omdat we allemaal nog een redelijk hoog penny gehalte hadden. Alles ging spelenderwijs.

Daarnaast hadden we nog weinig gehoord van dressuur dus lieten we de paarden wat dat betreft met rust, geen vroegtijdige 'krul' etc.
Ze liepen voorwaarts op de beenhulp en konden een wending doorkomen. We zaten er absoluut niet gespannen op en volledig in eigen balans (waar is die mooie tijd gebleven Haha! ) omdat we nog nooit iets verkeerds hadden meegemaakt.
Ik denk dat deze paarden heel wat minder verpest zijn weggegaan dan sommige paarden die door goed bedoelende ruiters ingereden zijn die het penny niveau wel ontstegen waren.

Als jou instructrice goed oplet dat die meiden niets verpesten, zie ik zelfs wel voordelen van zulke jonge grieten op haar paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:23

Ik heb ook meerdere paarden ingereden, maar de rotzakken blijven de Haflingers Haha!... ik heb nooit te maken gehad met gericht bokkende paarden, maar Haflingers des te meer. Wat ik vind, die kinderen zijn vaak licht, truttelig en misschien is het maar beter dat ze er weinig van weten, zodat het paard rustig kan wennen aan het ruitergewicht en op eigen benen leert lopen. Krijg je een handelsstal erop is het toch vaak dat het paard zo snel mogelijk goed moet lopen. Dus daar is het eerst een houding aanleren tegelijk met het leren omgaan met ruitergewicht.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:28

Dat is waar.. wij begonnen altijd met heeel lief vragen en in loop de jaren hebben we geleerd dat een paard, en zeker een jong paard, gewoon duidelijkheid nodig heeft en dat je dus streng voor hem moet zijn. Ook hebben we dus geleerd dat streng zijn niet zielig is maar juist eerlijker tegenover het paard. Denk toch dat dit iest is wat je in de practijk moet leren.. en met beleren leer je dat snel!

Hippique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:52

Niet verantwoord, zowel jegens het paard als de pennymeisjes....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:55

Als je een goede treft, kunnen die meiden een paard beter uitzitten dan een 18/19 jarige hoor...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:57

Aan de ene kant goed dat ie went aan verschillende mensen, aan de andere kant kan een fout lastige gevolgen hebben, wij hebben een paardje op stal gekregen dat snel ff ingereden zou worden, hij was in het begin superbraaf tot iemand eraf viel, daar is ie zo van geschrokken dat het die mensen daarna niet meer lukte, zo kwam ie dus bij ons op stal terecht voor correctie, inmiddels 1,5 week verder is ie weer braaf en heeft ie weer vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:00

Als ze alleen maar manege paarden hebben gereden en niks meer, slechte zaak.

Zijn het meiden die al een goede onafhankelijke zit hebben en daarom bij opzij springen, bokken of andere dingen, goed mee kunnen zitten, geen probleem.
Dit omdat het onder begeleiding gebeurt.

Verder weet ik niet hoe ver hij al is, maar in het begin steeds andere ruiters, vind ik niks, dat schept meestal geen vertrouwen en duidelijkheid voor het paard.

meiden die met een leeftijdgenootje zo een paard zadelmak gaan maken, erg slechte zaak

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:12

Maar de instructrice heeft er zo voor gekozen, dan zal ze toch wel vertrouwen hebben in die meiden? Er we weten helemaal niet wat ze doen. Daarbij vind ik zadelmak maken en inrijden twee verschillende dingen en hier wordt gesproken over zadelmak maken.
Ik zou nog steeds graag de visie van de instructrice willen zien.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:36

Lusitana schreef:
Maar de instructrice heeft er zo voor gekozen, dan zal ze toch wel vertrouwen hebben in die meiden? Er we weten helemaal niet wat ze doen.
Daarbij vind ik zadelmak maken en inrijden twee verschillende dingen en hier wordt gesproken over zadelmak maken.

Ik zou nog steeds graag de visie van de instructrice willen zien.

Ik heb ook op behoorlijke penny leeftijd geholpen met het zadelmak maken van pony's/paarden....
Er zit zeker verschil tussen zadelmak maken en inrijden dat moet je niet door elkaar halen.

Voor mij hield het in dat er een ervaren iemand bezig was met het paard(vasthouden,longe)en ik diegene was die er altijd de eerste keren opging en vervolgens de eerste keren los door de bak ging in stap en draf enz. met natuurlijk goede begeleiding vanaf de grond.....
Daarna nam de africhter het over en ging het paard inrijden.....

Kortom africhten nog nooit gedaan....wel jong en onbezonnen stootkussen geweest Clown

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:28

Wat zal ik is zeggen.. Ik heb als 16 jarige ook mogen helpen met paarden inrijden en heb er eentje helemaal zelf ingereden.. Ik kreeg wel altijd 1x in de week priveles en voor de rest zat er niemand anders op die paarden als ik en de instructrice en soms 1 ander iemand.. Ik vind mijzelf absoluut geen penny. Ik wist altijd waarmee ik bezig was en wilde totaal niet dat het paard verpest zou worden.. Heb zelfs een paar keer van andere complimentjes gehad dat het erg zo netjes uitzag..

Het is maar net hoe jijzelf rijdt. Ik reed in die tijd vaak op het paard van mijn instructrice waar ik een hoop van heb geleerd en daarna ben ik op de jongere paarden overgestapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:55

Ik heb het ook op penny leeftijd gedaan jaar of 15/16 met de paarden, wat haflingers eerder, maar die zijn meestal opstappen en wegrijden Bloos

Maar voor de paarden daar ging al 5 jaar elke dag, verschillende handelspaarden rijden aan vooraf. Met mijn 16 had ik er al 100 onder mijn kont gehad volgens mijn dagboek Lachen
En nooit, helemaal nooit zonder begleiding.
Het inrijden, was ook toen al voor mijn rekening.

Maar zonder opscheppen, vind ik dat dan ander dan na een paar jaar manege lesjes en daar de moeilijke paarden rijden

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:01

En ik nu op pennyleeftijd, ben ook bezig met paardjes te beleren zonder begeleiding, alleen als we erop gaan is de eigenaar of een andere ''volwassen'' iemand erbij.
Heb ik alles eerder gezegd hier, en toen kreeg ik een commetaar en nou lees ik hier dat ik niet de enige ben.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:06

runningkawa schreef:
Als ze alleen maar manege paarden hebben gereden en niks meer, slechte zaak.

Zijn het meiden die al een goede onafhankelijke zit hebben en daarom bij opzij springen, bokken of andere dingen, goed mee kunnen zitten, geen probleem.
Dit omdat het onder begeleiding gebeurt.

Verder weet ik niet hoe ver hij al is, maar in het begin steeds andere ruiters, vind ik niks, dat schept meestal geen vertrouwen en duidelijkheid voor het paard.

meiden die met een leeftijdgenootje zo een paard zadelmak gaan maken, erg slechte zaak

Hier ben ik het echt helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:12

wemkelover schreef:
En ik nu op pennyleeftijd, ben ook bezig met paardjes te beleren zonder begeleiding, alleen als we erop gaan is de eigenaar of een andere ''volwassen'' iemand erbij.
Heb ik alles eerder gezegd hier, en toen kreeg ik een commetaar en nou lees ik hier dat ik niet de enige ben.

En het zal best goed kunnen gaan Ja

Maar helaas ook erg verkeerd
En die paarden komen op africhtingstallen terect
Of kompleet over de zeik als ze een zadel zien, doordat er iets engs gebeurd is, door onhandige zit oid.

Of geheel brutale paarden, omdat je een jong paard niet aan hoeft te pakken, dat is zielig.

er is gewoon heel wat verstand nodig om een paard kundig zadelmak te maken en op te leiden.
Dat heb jezelf als 16 jarige nog niet (tenminste ik niet)
Vandaar dat degene aan de grond ook heel belangrijk is.

Diegene op het paard, hoeft alleen maar onafhankelijk te kunnen zitten, al de rest is voor de grondpersoon