Paard valt expres om tijden het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard valt expres om tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:26

Vroeger heb ik er al eens van gehoord. Dat er 2 paarden in de buurt hier, zich om lieten vallen zodra je erop ging rijden. En destijds geloofde ik het niet zo. Nu op m'n werk staat een Tinker die precies hetzelfde doet. Tijdens het rijden laat ze zich omvallen. Nu weet ik niet of dit een medische oorzaak is, of gewoon pure koppigheid. Maar stel dat dit het laatste geval is, wat kun je hier tegen doen. Is er wat aan te doen? Puur uit nieuwsschierigheid ben ik benieuwd of dit op te lossen, of te verhelpen valt.

Lusitana

Re: Paard valt expres om tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:05

Omvallen ken ik niet, wel op de knieën gaan. Mijn merrie deed het toen ze niet bij haar veulen vandaan wilde (ik zat er toen niet op), de Friezen van mijn opa deden het als ze geen zin hadden in een zwaar stuk land om ploegen. En ik ken een paard dat het deed als er iemand op zat die teveel aan de teugels hing om gewoon een lompe ruiter was. Ja, dat het is een vorm van verzet. Ze zeggen "hier doe ik niet aan mee". Gewoon de teugels vrij geven en een tik op de kont is dan genoeg om ze op te laten staan.
Maar omvallen klinkt toch wel wat alarmerender, als epilepsie bv. Of wobbler syndroom, of bloedarmoede of een ander tekort.
Ik zou het echt moeten zien voordat ik daar wat van kan zeggen.

Oh, er zijn ook paarden die het doen als ze het idee hebben dat de singel ze de adem beneemt. Dus niet te strak aansingelen, en pas na een paar rondjes stappen een gaatje er bij en dan wat later weer een gaatje.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:00

Als een paard zich daad werkelijk om laat vallen dan kun je er van uit gaan dat het of lichamelijk is of dat het paard een zware trauma met rijden heeft opgelopen.

Zoals lusitana al zegt moet je het zien om er wat van te kunnen zeggen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:09

denk je nou echt dat een paard zich expres laat omvallen, zomaar voor de lol of gwoon omdat ie geen zin heeft om te lopen...

nee daar zit altijd een lichamelijke oorzaak achter! desoriëntatie, of een ernstige fout in de rug of hals die vele pijn opleverd zodra er iemand op gaat zitten, een zenuwfout, ataxie etc etc maar gewoon zich om laten vallen, naar dat gaat er bij mij niet in
heb heeeel erg veel gezien qua dwarse paarden, stuk voor stuk bleek het een lichamenlijke oorzaak te hebben(zo ook bij mijn eigen staker die meerdere malen binnenste buiten is gekeerd incl foto's door de DA's en uiteindelijk na 3 jaar prutsen bleek dat ie toch een lichamenlijk probleem had....)

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:12

Hallo! Ik heb wel een paard gereden die zich tijdens het zadelmak maken echt liet vallen! Alles ging prima. Zadel erop, hoofdstel aan, longeren, maar zodra je een voet in de beugel wilde doen, liet hij zich van zijn benen vallen! Recht op je aan! Wij hebben hem ook helemaal na laten kijken door de DA. Geen oorzaak! Puur karakter! Wij hebben het gewoon niet opgegeven, en wat later is het allemaal goed gekomen. Hij loopt nu nationaal in het buitenland! Dus met die stelling dat er altijd een medische oorzaak is voor dit gedrag, ben ik het dan ook niet eens. Ik heb ook genoeg gezien in de paardewereld, en dit gelukkig maar een keer meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Bianca__ op 11-05-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:16

Maar toch zou ik eerst zeker willen weten dat het echt niet medisch is, heb je dit uitgesloten dan zou ik verder kijken of hij dit echt expres doet.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:36

Ik had ook ooit eens een Welshje te beleren en die deed precies hetzelfde. Ook geen medische oorzaak te vinden. Wat bij die Welsh hielp: gewoon blijven zitten!!! Klinkt makkelijk, maar het werkt wel. Het was gewoon werkweigering; geen zin. Hij liet zich vallen ik bleef gewoon zitten na een half uurtje had meneer het wel gezien en stond hij op en ging braaf aan het werk. Volgende dag nog een keer hetzelfde, alleen dat duurde maar 10 minuten. Daarna heeft hij het nooit weer gedaan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:27

misschien kan het ook maandagziekte zijn? dan raken ze ook helemaal gedesorienteerd.

Marlouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:32

jmaar hij doet het alleen als je erop stapt niet met longeren ofzo??

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:35

Op een rijstal op Ameland waar ik gewerkt heb stond een paard wat puur en alleen problemen had met het opstijgen. Dan ging ze door de benen. Bleek een zenuw in de rug te zijn. Rijden (mits op een goede manier gereden) gaf geen enkel probleem en opstijgen vanaf een krukje was ook ok. Maar gewoon opstijgen met 1 voet in de beugel was funest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:06

Renske20 schreef:
denk je nou echt dat een paard zich expres laat omvallen, zomaar voor de lol of gwoon omdat ie geen zin heeft om te lopen...

nee daar zit altijd een lichamelijke oorzaak achter! desoriëntatie, of een ernstige fout in de rug of hals die vele pijn opleverd zodra er iemand op gaat zitten, een zenuwfout, ataxie etc etc maar gewoon zich om laten vallen, naar dat gaat er bij mij niet in

Nope, wij hebben zo'n rotzak op stal gehad. Mankeerde lichamelijk niks maar was gewoon krang in de kop. Met een gevorderde ruiter erop deed hij braaf z'n werkje, maar met een beginner begon het geklier. Oren plat, staartzwiepen, en bij niet aanpakken ging 't loeder liggen.

Is geëindigd als MacHorse of gelijkwaardig produkt.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:23

kon een paard maar praten ...niet ? Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:39

Tja, als een paard ook uit protest kan steigeren of bokken of ervandoor gaan, klinkt het voor mij (nu dus) niet zo raar in de oren dat ze zich om laten vallen. Voor zover ik heb begrepen valt het paard écht om, niet eerst door z'n knieen. Ze rijden er niet meer op, omdat het gewoon te gevaarlijk werd. Paard loopt nu constant in de wei, en ziet er zeer gezond uit. Graast ook normaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:32

Ja, precies, dat zeg ik, er is een heel groot verschil met op de knieën gaan en omvallen!
Dit klinkt toch als een hersenafwijking...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:33

Al eens gecheckt op tumoren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:34

Precies, zoiets...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:36

Of wobbler?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:47

Wij hebben ook zo'n F*CK merrie. Geen land mee te bezeilen.
Van alles geprobeert, van alles erop gezet,allerlei onderzoeken gedaan, waar niks uit kwam, als madame er genoeg van heeft laat ze zich gewoon vallen.
Ze heeft nu een carriere als fok merrie en haar nakomelingen (8 stuks) zijn gelukkig wel lief en de andere optie is een kroket.
Wel zonde want ze is vreselijk goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:48

Wat voor merrie is dat?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:56

Mireille1970 schreef:
Wat voor merrie is dat?

Afstamming bedoel je?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:02

Ja is puur interesse hoor...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:04

Geeft niet. het is een Lord Liberty x ??
moet ik effe opzoeken als je dat wil

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:11

Lord Liberty G???? (die bij Sven en Gonnelien stond?)...

Dan zou het wel eens een erfelijkheidskwestie kunnen zijn... Ik heb daar gewerkt... wat een lastig dier voor zichzelf en omgeving toen...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:17

Dat meen je niet.......
Het enige wat ik van deze hengst weet is dat ie maar 7 of 8 geworden is. Dus nu ben ik wel benieuwd hoelang dat geleden is..
MMMMMM ben nu wel nieuwsgierig naar deze hengst

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:25

Ik zat er toen sven in Atlanta was en toen was Lord liberty 4 en 5 jaar en liep met name hengstenshows (2 uur longeren, 10 minuten vasthouden en hopen dat je boven bleef en je niet tegen het schot smeet)...

We hadden toen ook Amsterdam staan.