poll: welke hulpteugel is het vriendelijkst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

welke hulpteugel vinden jullie het vriendelijkst??

Bijzetteugels
20 (27%)
Stootteugel
3 (4%)
Elastiek
24 (33%)
Slofteugel
25 (34%)

Totaal aantal stemmen: 72

NRPSbokker

poll: welke hulpteugel is het vriendelijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 12:47

nou het spreekt voor zich, lijkt me...

germie

Re: poll: welke hulpteugel is het vriendelijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:13

Degene die ik gebruik met longeren staat er niet bij: gogue. Dat vind ik de vriendelijkste hulpteugel. Met rijden gebruik ik nooit een hulpteugel.

Elastiek is slecht, krijg je hangpaarden van.
Slof is meestal een ding wat verkeerd gebruikt wordt. Bij goed gebruik prima teugel

Stootteugel is vaste martingaal zeg maar, ik geloof er niet zo in.

Bijzetteugels leuk met longeren, maar dan moet je wel rekening houden met lengte en buiging. Met rijden zou ik ze niet gebruiken.

Ik heb de poll dus niet ingevuld.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:16

ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.
vind eigenlijk ook wel dat germie gelijk heeft, maar wat versta jij precies onder het goed gebruiken van een slof? ik rijd er zelf niet mee maar ben benieuwd Pling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:19

Een slof mag niet een trekmiddels zijn om een onderhals te kweken en het te laten lijken dat een paard aan de teugel loopt. Een slof moet eigenlijk doorhangen als het paard nageeflijk is. Het is dus in feite iets langer dan een normale teugellengte. Gaat het paard omhoog met het hoofd terwijl het niet de bedoeling is, dan mag de slof inwerken. Vervolgens moet de slof weer doorhangen als het paard weer z'n hoofd op de juiste plaats heeft. Drijven, en zelf niet blijven trekke nals ruiter zijn essentiele punten om een slof goed te kunnen gebruiken.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:56

Hallo!
Germie, ben het helemaal met je eens wat betreft de slof! Zo zie ik hem ook graag gebruikt worden, helaas dat het in de werkelijkheid vaak anders gebruikt wordt!

Maar ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft het elastiek! Tuurlijk kan je paard erop gaan hangen, maar als je paardje er niet op gaat hangen (wat je volgens mij met goed rijden er makkelijk uit kan halen) is het in mijn ogen toch een van de vriendelijkste hulpteugels. Er zit tenminste rek in en niet baf een touw!

En inderdaad een bijzetteugel is leuk voor longeren.... wat ik toch niet gebruik, omdat mijn pony met longeren uit zichzelf moet ontspannen.
En een stoot, geen idee. Heb het een aantal keer gezien (bij manegepony's), maar kan hier verder geen oordeel over geven!

Nog een keer @Germie Knipoog . Wat vind jij van een gogue gebruiken met rijden?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:22

Geen van alle... ik vind dat je je paard prima kan rijden zonder. het enige wat ik gebruik is een martingaal als ik naar buiten ga..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:11

en wat vinden jullie van een pessoa tuig? werkt dat hard in?

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:48

patsur schreef:
Geen van alle... ik vind dat je je paard prima kan rijden zonder. het enige wat ik gebruik is een martingaal als ik naar buiten ga..

Jep ik ook! Mijn paardje is nu net 5 geworden maar als ik het bos in ga doe ik er ook de Martingaal aan.. ik heb een best nuchter paard, maar ik voel me toch net iets veiliger!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:13

pessoa longeer teugel gebruik ik af en toe ook wel eens, het is een goede oefening voor me paard en ze word er lekker los van. Met springen en buitenrijden heb ik wel altijd een martingaal voor de rest ben ik niet zoon vorostander van hulpteugels.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:25

geen!

als een slof goed gebruikt word ga ik voor de slof

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:23

ik ook, het liefst gewoon helemaal zonder.
mits een slof GOED gebruikt wordt, ga ik ook voor de slof.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:32

ik ga ook voor de slof...
dr zijn paarden die je eens in de zoveel tijd met hulp teugel moet rijden... zo een heb ik er gehad...
maar ik ben het dr ook alleen mee eens als het echt nodig is en als tie goed gebruikt word

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:05

geen van alle. Het enige wat ik met mijn vorge pony deed was een martingaal om met springen en in het bos omdat hij dan gewoon veel te heet werd en hij wat moeilijker werd. met mijn huidige paard heb ik niks nodig, dat is zo;n ontzettend fijn dier.

het enige wat ik gebruik is af en toe een pessoa met longeren om hem aan de longe te trainen. voor de rest heb ik helemaal geen hulp teugels

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:28

ik rij zonder hulpteugels, ik vind het niet nodig!! ben er eigenlijk gewoon tegen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:05

T enige wat ik gebruik is af en toe een martingaal. Maar die staat er niet bij. Wat ik van het rijtje de meest vriendelijke hulpteugel vind is de slof als die goed gebruikt wordt. Dat vind ik inhouden dat die vrij los hangt en dat het niet gebruikt wordt om alles op de juiste plaats te houden zal ik maar even zeggen. Want als het goed is, en je rijd ontspannen, je paard/pony is ontspannen zul je eigenlijk zonder moeten kunnen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:06

hmmm de Thiedeman staat er niet bij ! dan zou ik nl daarvoor gaan !

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:14

Ik gebruik met rijden bijna nooit een hulpteugel, alleen met longeren gebruik ik de pessoa.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:14

Ik gebruik de slofteugel op 1 paard wel omdat zij anders echt in de krul gaat lopen en ze met slof echt laag gaat lopen en goed over de rug.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:56

Ik kies voor de bijzetteugel tijdens het allereerste longeerwerk. Dus vanaf het moment dat paardje groen bij je komt en voorbereid wordt op het zadelmak maken.
Verder vind ik hulpteugels ondingen. Ik kies ook wel eens voor de gogue of het chambon en ook wel eens voor de wienderzugel. Maar goed onder het zadel geen hulpteugels ik heb ze neit nodig met het rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:59

Omdat mijn favoriet er niet bij staat (Thiedemann) heb ik voor de slof gekozen. Deze is vanuit de ruiterhand te doseren, terwijl de anderen dat niet zijn.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:56

Ik ga ook voor de slof maar ook alleen als die goed gebruikt word, ik rijd namelijk wel eens een hengst met de slof, de laatste tijd niet meer maar in het begin deed hij weleens zn hooft helemaal naar voren en werd dan heel sterk en ging die heel hard rennen, maar als die dan weer braaf zn hooft goed deed hing de slof helemaal los.
En daarom hebben we hem er ook afgehaald omdat ie er eigenlijk alleen nog maar hing en verder niet gebruikt werd.

Ik ben ook van mening dat een paard er in gaat hangen(met longeren)in een elastiek.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:32

ik ook geen enkele, ik heb zelf de via de harde weg moeten ondervinden wat voor schade een simpele hulpteugel ( thiedemann) kan aanrichten, dus nee voor mij geen hulpteugels meer..

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:26

Voor het longeren gebruik ik meestal een pessoa maar voor het rijden gebruik ik liever geen hulpteugels (meer). Ik heb een tijd met slof gereden( wel op de goede manier) en als ik daaarna zonder probeerde begon ik zelf anders te rijden omdat ik de slof gewend was. Mijn paard liep toen helemaal niet meer fijn en ik kon niet meer zonder slof! Nu gebruik ik hem dus liever niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:06

geen van bovengenoemde

Oke een slof als je ermee kan rijden, maar 98 % kan dat niet al denken ze van wel, dus valt die bij mij ook af.

Een goed afgestelde martingaal vind ik dan nog wel vriendelijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:41

tiedeman