Valt springtechniek te trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Valt springtechniek te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 20:47

Ik vroeg me eigenlijk af of de springtechniek van een paard of pony kunt trainen. Ik doel hiermee op beengebruik (opvouwen) en bascule. Is dit bepaald of kun je dit met een goede training aanleren? En als je het kunt aanleren, wat zijn dan goede oefeningen?

Nettie

Re: Valt springtechniek te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:22

In-uitjes gaan ze de rug beter van gebruiken. Meer weet ik ook niet Haha!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:32

Een paard heeft een goede techniek of heeft het niet. Inderdaad zijn lijntjes en in-uitjes goede oefeningen. Dan leren ze stijgen en hun benen op te tillen. In-uitjes kun je afwisselen door een kruisje-recht-kruisje-recht, maar nooit hoger dan 80 cm.
Verder zijn er paard onvriendelijke manieren die schijnen te helpen. Bijvoorbeeld als een paard springt de balk tegen zijn benen gooien zodat ie de volgende keer hoger springt. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, dus begin er alsjeblieft niet aan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:55

dat ben ik niet met je eens broertje. Je kunt ze bv leren om voor meer te vouwen en sneller te worden door kort onder de sprong af te zetten (dubbelsprong wat korter zetten dan normaal), door te werken met twee balken in een punt erop en door bv kruisjes te springen.

Basculeren verbeter je idd vooral door veel lijntjes en in-uitjes te doen.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:37

ik hoorde ook dat als je een hindernis hebt en daar steeds een volte om heen (en dan doorblijven galloperen en blijven springen dat ze dan ook hun beentjes leren optrekken.. en een balk voor de hindernis leggen (vind ik zelf heel vervelend springen.. ) en dan na het balkje moeten ze omhoog springen.. dan maken ze ook niet van die mega sprongen waardoor ze laag vliegen zeg maar..

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:10

broertje schreef:
Verder zijn er paard onvriendelijke manieren die schijnen te helpen. Bijvoorbeeld als een paard springt de balk tegen zijn benen gooien zodat ie de volgende keer hoger springt. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, dus begin er alsjeblieft niet aan!

Tssss, dat is inderdaad echt belachelijk Hamer Maar verder zijn het wel goede tips om te onthouden. Maar het is dus wel zo dat je een talentje hebt of niet, daar valt verder weinig aan te doen dus...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:11

dat is dus niet helemaal waar. Je zult van een echte klungel nooit een wereldkampioen maken maar je kunt een paard wel degelijk beter leren springen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:44

Nee, ok. Ik begrijp wat je bedoeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:46

Ben het met Lielle eens, er valt wat aan te schaven. Maar de echte springtechniek van een paard valt niet te verbeteren (dus benen naar voren of benen meer onder het lijf)

Zoek de verschillen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:51

dat ben ik tot op zekere hoogte wel met je eens. Je kunt ze - op een correcte manier - voorzichtiger maken (dus meer leren vouwen) maar het voor of onder zich vouwen hebben ze wel vaak van nature.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:58

Dus springtechniek valt niet te leren. Dan zijn we het daarover eens.
Waarom zou je dan zoveel waarde moeten hechten aan het vrijspringen? Waarom zou er anders zoveel worden vrijgesprongen met jonge springpaarden?

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:01

Lielle schreef:
dat ben ik niet met je eens broertje. Je kunt ze bv leren om voor meer te vouwen en sneller te worden door kort onder de sprong af te zetten (dubbelsprong wat korter zetten dan normaal), door te werken met twee balken in een punt erop en door bv kruisjes te springen.

Basculeren verbeter je idd vooral door veel lijntjes en in-uitjes te doen.

Wat ik bedoelde was eigenlijk dat je die grote springruiters zegmaar weleens een hindernis ziet springen en dan staat er aan allebei de kanten iemand en zodra het paard boven de sprong is tillen ze die balk op zodat die tegen het paard zijn benen komt. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde en dat vind ik niet kunnen, maar dat is mijn mening

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:06

Dat heet barreren, en mits goed gedaan is daar niets mis mee in mijn ogen. Het moet niet zo dat het standaard bij iedere sprong gedaan wordt. Wat ik dan niet vind kunnen is dat je de balk gaat bespijkeren met kroonkurken, gaat omwikkelen met prikkeldraad, glas of punaises in de bandages of beenbeschermers gaat stoppen, of de kroonranden in gaat smeren met terpentine waardoor ze extra gevoelig worden. Maar een paard confronteren met een fout die hij maakt (want wat is een afgeworpen balk anders dan een fout die hij maakt?) wat is daar mis mee. Helemaal niets. Je zorgt ervoor dat het paard denkt dat hij een fout heeft gemaakt, zodat hij de volgende keer zijn benen wel/meer optilt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:13

daar ben ik het ook mee eens, een balk tegen de benen aansmijten is onzin maar gewoon zorgen dat hij hem raakt zodat hij weet dat hij voorzichtiger moet zijn (moet wel goed gebeuren natuurlijk)..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:14

Ik vind barreren niet kunnen. Dan moet hij toch aan zijn schattingen gaan twijfelen? Dan gaat hij misschien wel heel groot springen, maar hoeft echt niet beter te vouwen. Of hij gaat gewoon weigeren. Waarom zou je springen als je het toch nooit haalt?

Als een paard geen goede techniek heeft en of geen aanleg, spring dan niet, zou ik zeggen. Er zijn zat paarden die wel een goede techniek hebben en aanleg en er lol in hebben.
Maar ja, het lijkt wel of de paarden tegenwoordig geen plezier meer in hun werk mogen hebben....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:24

barreren ben ik absoluut geen voorstander van. Je confronteert hem nl niet met een fout, want hij schat in 1e instantie goed in, en vervolgens maak je de 'sprong' hoger waardoor hij zijn benen stoot. Dat vind ik echt heel oneerlijk tegenover een paard.

Je kunt hem wel leren om beter te gaan vouwen, door zelf je paard goed te plaatsen en met ritme en impuls kort onder een hindernis te rijden. Dan moeten ze voor vlug worden, anders gaat de balk eraf en dat voelen ze.

Ik vind dus wel dat je ieder paard door gewoon correct te rijden netjes kunt leren springen, en misschien blijft dat beperkt tot 50 cm, maar ieder paard kan fatsoenlijk een sprongetje maken, IMO zijn het meestal de ruiters die dat niet durven. Je moet alleen wel weten waar zijn grenzen liggen.

Verder ben ik het eens met de beperkte voorspellende waarde van vrijspringen, het beste springpaard dat ik ooit heb gereden (en dat in de internationale sport terecht is gekomen) sprong als een natte krant met los springen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:56

Je kan op belangrijke wedstrijden de paarden die ze de dag ervoor hebt er wel een goed uitpikken.
Ze overspringen zich helemaal en springen onzeker.
Ik ben ook tegen barreren.
Een dubbel extra krap bouwen vind ik wel goed, en veel in-uitjes doen ook al veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 00:27

Persoonlijk vind ik dan een paard wat midden in een hindernis beland omdat hij het anders niet red veel erger dan barreren, de gevolgen voor het paard (en voor de ruiter) kunnen echt desastreus zijn. Ik hoef alleen maar aan de situaties tijdens de laatste OS te denken. Barreren moet je ook niet altijd doen, want dan springt hij idd nooit meer. Ik zeg daarom ook dat je moet weten wat je doet, en het aan een vakman over moet laten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:38

en daar kan ik het dus ook niet mee eens zijn. Voor mij is barreren per definitie oneerlijk, je laat een paard nl denken dat hij ene fout maakt terwijl dat niet zo is.

En midden in een sprong landen is idd nog erger, maar ik zie daar dus geen verband tussen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:45

Dus een klein cirkeltje in galop krap om een hindernis heen om het paard uit te lokken om een fout te laten maken kan wel? Hindernissen krap op elkaar zetten, met het gevolg dat hij er eventueel middin beland mag wel? Maar het hindernis gedoseerd (en daar gaat het om: gedoseerd, niet stang tegen de benen AANGOOIEN maar OPTILLEN) ineens 10 cm verhogen zodat hij de benen optilt dan weer niet? Denk dat een paard niet denkt in eerlijk of niet eerlijk. Het paard denkt alleen dat hij zijn benen stoot, verder helemaal niets.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:49

in het eerste geval maakt hij in ieder geval nog de fout zelf, hij schat namelijk verkeerd in. In het tweede geval niet. Je bederft er IMO zijn zelfvertrouwen mee, en daar houd ik niet van.
Maar ik ben ook geen voorstander van fouten uitlokken, daarmee bederf je volgens mij het vertrouwen in de ruiter. Ik heb geleerd om gewoon altijd eerlijk te rijden, en zo mijn paard een faire kans te geven om de hindernis te springen. Ik vind wel dat je niet altijd je paard hoeft te helpen om iets op te lossen, ze moeten ook zelf gaan meedenken.

En IMO kun je ze ook voorzichtiger maken door gewoon in je afstanden te varieren, bv je dubbelsprong eens wat korter te zetten, en dan dus wel eerlijk inrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:55

Mee eens dat je een paar moet leren meedenken. En je moet een paard fouten laten maken zodat hij gaat meedenken. In mijn ogen zie ik dan niet waarom je, als beide dingen met elkaar combineerd, de fouten niet kunt uitlokken.

Voor een grotere springwedstrijd barreren is idd niet slim. Dagelijks barreren ook niet. Maar een paard dat zijn been laat hangen boven de sprong kan flinke ongelukken veroorzaken, en als hij met ruiter en al over de kop gaat en/of in de hindernis beland: is dat geen verlies van vertrouwen in de ruiter?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:02

het hangt eraf hoe je ze uitlokt. In zekere zin doe je dat ook door een dubbel krap te zetten, maar voor mij geef je je paard daarmee nog wel een eerlijke kans om geen fout te hoeven maken en daar zit voor mij het verschil.

Wat dat hangende been betreft, ik ben exact op die manier met twee paarden over de kop gegaan, beide omdat ze zich een keer vergiste. Dat kan gebeuren en dat is heel vervelend (dat doet au Ja ) maar dat was dus een uitzondering voor hen alletwee. Een paard dat structureel zo slecht zou springen dat hij regelmatig die kans zou lopen, ook na een fatsoenlijke training, zou ik persoonlijk afdanken als springpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:06

En kijk is op concour naar de flink strak aangetrokken peesbeschermers, en met name de strijklappen, of lange peesbeschermers voor achter.

Jammer genoeg zie ik nog regelmatig dat de beschermers nog eens extra aangetrokken worden voor ze het parcour in gaan.

Ook een lekker oneerlijke manier om je paardje zijn achterhand beter in te laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:08

Lielle schreef:
het hangt eraf hoe je ze uitlokt. In zekere zin doe je dat ook door een dubbel krap te zetten, maar voor mij geef je je paard daarmee nog wel een eerlijke kans om geen fout te hoeven maken en daar zit voor mij het verschil.

Wat dat hangende been betreft, ik ben exact op die manier met twee paarden over de kop gegaan, beide omdat ze zich een keer vergiste. Dat kan gebeuren en dat is heel vervelend (dat doet au Ja ) maar dat was dus een uitzondering voor hen alletwee. Een paard dat structureel zo slecht zou springen dat hij regelmatig die kans zou lopen, ook na een fatsoenlijke training, zou ik persoonlijk afdanken als springpaard.

Vaak door een fout die ze zelf maken, net zoals bij jou denken ze de volgende keer beter na!!